ALE schreef:Léon Obers schreef:..... Een flitser als een SB-900 moet hierin ook bij de camera-instellingen die zijn gebruikt (1/160 sec. en f 5) geen enkel probleem geven. Dus vraag ik me af wat er vanuit de basis aan schort. Het lijkt er in dit geval op, alsof er helemaal niet is geflitst.
Ik heb de foto van Ron opgehelderd en ik denk dat het duidelijk is, de flitser is wel degelijk afgegaan.
Ja, dat schrijf ik ook precies in de zin erna, die je in deze quote weglaat.
"Maar helder je de opname op in Photoshop zie je aan de schaduwen dat de uitlichting toch echt van de flits is."
ALE schreef:
Ben het met je eens dat het vreemd is dat de foto zo donker is geworden met deze basis instellingen. Ik zie overigens in de exif wel dat de foto op 1/60 is genomen.
Afgezien van het diafragma wat ook bekend is, is de rest van de EXIF weggevallen, van daaruit is het gissen.
Léon Obers schreef:Vind ik persoonlijk onderhand dan echt te weinig invloed van de flits overblijven. Jassen, broeken zijn nu al zwart, zit geen enkele tekening meer in. Kom je onderhand aan het punt dat de omgeving helderder is aan licht dan het hoofdonderwerp zelf zoals de meeste voorbeelden van Oorthuis waar hijzelf op staat laten zien. Hoever wil je doorgaan om de invloed van flits te verminderen? Als de mensen op je opname het hoofdonderwerp zijn, lijkt mij dat daar toch nog net de nadruk op zou moeten blijven liggen.
Afgezien van dikke lenzen voor op je camera die het licht van de interne flitser kan afschaduwen, heb je dan helemaal geen SB-900 meer nodig. Maak je die opnamen met de interne flitser net zo makkelijk (als je model model camera die heeft).
ALE schreef:
Het zal ongetwijfeld aan mijn ogen liggen maar als ik 's avonds over straat loop of in een bruin café zit zie ik 9 van de 10 keer geen echte tekening in broeken zitten, de meeste donkere kleuren (blauw van bijv. spijkerbroeken) komen bij mij op afstand als min of meer zwart over.
Misschien ligt het inderdaad aan je ogen, want zoals ik ervoor heb geschreven:
"De nieuwe opnamen van webfreak zien er heel aardig uit in de sfeer van dat donkere buitenlicht van de omgeving, waarbij de personen zelf in die sfeer dan ook wat schraal verlicht zijn." (zoals dat donkere buitenlicht van de omgeving). Dat is precies wat ik aangeef, het is heel aardig in balans. Maar waarom dat je dan nog verder het flitslicht zou gaan temperen zoals jij aangeeft, dan datgene wat nu het resultaat is, ontgaat me dan.
Want daarmee kom je IMO aan een grens die het er niet meer beter op maakt, maar zelfs minder. Vandaar mijn vraag:
"Hoever wil je doorgaan om de invloed van flits te verminderen?"
Maar kennelijk heb je daar geen concreet antwoord meer op.
ALE schreef:
De TS schrijft dat hij, en ik citeer, "tijdens het fotograferen in een donkere feestzaal, was het kommer en kwel, wél flitsen, niet flitsen, zwaar overbelicht, zwaar onderbelicht etc. etc." Je kijkt naar zijn foto en ziet het resultaat (en dan nu niet naar hét technisch waarom).
Dat laatste is toch datgene waar het om gaat. De basis van hét technisch waarom. Technisch ontleden waarom het fout gaat zodat je ook werkelijk gaat begrijpen waar het hem in zit. Met tips om andere instellingen te gebruiken en die klakkeloos overnemen. Mooi natuurlijk als je het resultaat ziet, maar zonder begrip is het dan meer een gokspelletje om tot dat resultaat in die situatie te komen. En wat een volgende keer met een heel andere situatie, wordt het dan ook begrepen als het anders uitpakt?
ALE schreef:
Met de beste wil van de wereld begrijp ik jouw laatste opmerking in jouw laatste alinea dan ook niet.
Zo simpel als het er staat. Eerder wordt de tip gegeven rechtstreeks te flitsen, recht naar voren geen Omnibounce, met hoge ISO's, relatief lange sluitertijden en grote diafragma-openingen, om zoveel mogelijk in het reeds aanwezige licht de scènes te pakken. Correctie van het flitslicht met -0,7 tot -1,0 lichtwaarde TTL. (Later is ook nog een correctiewaarde van -1,3 tot -1,7 genoemd). Flitslicht doet alleen nog maar mee als een heel klein invul hulplichtje. Alle tips met voorbeelden hier laten dat zien. Waarbij in het resultaat wat de TS dan maakt, dan wordt geadviseerd het flitslicht nog eens iets verder te temperen dan de minus instellingen die reeds zijn gebruikt. Nah, dan kun je net zo goed dat interne flitsertje gebruiken, want die voldoet in die setting dan uitstekend. Het vermogen als beperkte invulling in flitslicht is dan meer dan voldoende. Daarvoor hoef je geen zware SB-900 op je camera te zetten. Dat interne flitsertje heeft dezelfde dedicated TTL functies als die grote flitser. Doet ook prima mee in de fraaie balans tussen lichtmeting van bestaand licht en flitslicht, niet anders als die SB-900. Wat is er dan mis mee om die ingebouwde flitser te gebruiken?
ALE schreef:
Ik zou graag voorbeelden willen zien die jij hebt gemaakt met je interne flitser in de nachtelijke uren of in donkere feestzalen.
Dat soort voorbeelden heb ik niet, om dezelfde simpele reden dat ik namelijk niet zou meegaan om dat flitslicht nog eens verder te temperen dan de waarden die reeds zijn gebruikt, dat het hoegenaamd nauwelijks nog een rol meer gaat spelen. Maar echt dat interne flitsertje in die setting gebruikt is dan meer dan voldoende. Ieder van jullie zou ze zo kunnen schieten. Gebruik diezelfde tips eens met dezelfde minus waarden voor de flitser en je zult versteld staan wat je met dat interne flitsertje kunt doen.
Bijv. bij een D80 en een gebruik van ISO 800 met diafragma f 4 heb je volgens de gebruiksaanwijzing een bereik van dat flitsertje tot ruim 9 meter. Ga je het aandeel van dat flitsertje nog eens een minus correctie geven in het af te geven vermogen als aandeel in de combinatie aanwezig licht / flitslicht, wordt dat bereik alleen maar groter. Hebben we het er nog niet over als je de ISO op 1600 zet of een grotere diafragma-opening dan f 4 gebruikt.
Geen van de voorbeelden hier gegeven valt buiten dat bereik. Dus is dat interne flitsertje prima in te zetten
Overigens ben ik niet zo'n fotograaf voor nachtelijke feestjes.