Johan1025 schreef:s 'avonds mijn 50 mm 1.8 i.c.m. de SB 400 (flitsen via plafond) om de gasten te fotograferen.
Ik neem aan dat als de TS spreekt over flitsen via het plafond, dat hij de situatie ter plekke kent dat het een reëel haalbare mogelijkheid is om het op die manier te doen.M.Oorthuis schreef:En wat nou als het plafond te hoog zit om te bouncen of het plafond niet wit is ?Léon Obers schreef:Flitsen via plafond, in combinatie met het aanwezige licht zou bij dergelijke "officiële" reportages mijn voorkeur genieten
Overigens bij gebruik van een stevige flitser moet "te hoog" dan wel erg hoog zijn. Een door nicotine enigszins verkleurd wit plafond kan ook nog steeds. Komt de kleur van het gereflecteerde flitslicht bovendien meer in overeenstemming met het aanwezige kunstlicht ook. Erg veel zalen en zaaltjes waar normaal recepties worden gehouden voldoen aan eigenschappen om te kunnen bouncen. Maar je kunt natuurlijk ook pech hebben dat je terecht komt in een zwaar ouderwets interieur met alles zwaar donker geteaked hout met donkere plafonds. Dan werkt het niet.