pierewiet schreef:pierewiet schreef:Een bedrijf eerder genoemd in dit topic heeft 3 merken zoals Falcon Eyes, Linkstar en Excella daarnaast verkopen ze ook nog andere merken welke in budget hoger liggen. Ze hebben daar geen Qihe of Jinbei,
Léon Obers schreef:Dus wil je juist die paar merken vergelijken als bijv. Linkstar, Jinbei en Qihe in het goedkope segment moet je dus al naar 3 leveranciers.
Als je naar Fotosg gaat
http://www.Fotosg.nl heb je volgens mij diverse sets ook voor lage prijzen, Linkstar, Excella, Falcon Eyes,
Elinchrom, Bowens. Zowel de Elinchrom en Bowens hebben ook instap sets en kun je volgens mij hier al om een vergelijk vragen van 5 merken.
Wat is het nu, eerst heb je het over 3 goedkope merken, later ineens over 5 merken die te vergelijken zouden zijn. Terwijl als ik naar de prijzen kijk, het bij Elinchrom en Bowens toch duidelijk om een ander prijssegment gaat voor vergelijkbare spullen (vergelijkbare sets in lichtvermogen), die je in een eerdere reactie ook zelf onder een niet te vergelijken ander prijssegment liet vallen. (Het onderwerp is "Goedkope studio setjes"). Bovendien blijven 2 van de reeds eerder genoemde merken (Jinbei en Qihe) daar bij Fotosg nog steeds niet leverbaar.
pierewiet schreef:pierewiet schreef:
Een goed bedrijf weet je meer te vertellen dan alleen de specificaties van een set of wat er in een doos zit maar kan ook verschillen uitleggen tussen sets (merken) en welke set waarom juist een betere aankoop zou zijn als de andere.
Een hoop verkopers weten denk ik niet eens wat hun eigen materiaal kan en welk bereik ze hiermee hebben. Velen die meerdere merken aanbieden zullen hoogst waarschijnlijk ook niet weten wat de verschillen zijn en kijken ze ook alleen maar naar wat er op papier staat en zullen dit zelf al niet testen of vergelijken mee kunnen maken.
???
Eerst propageer je dat bedrijven "als goed bedrijf" die meerdere merken hebben de verschillen onderling wellicht wel kennen, later dat ze hoogst waarschijnlijk niet eens hun eigen materiaal kennen en het gewoon dozenschuivers zijn.
Dus geld voor mij des te meer dat je het dus toch allemaal zelf moet gaan uitzoeken, wat ik in eerder reeds aanhaalde.
Hoe ga je dan te werk om dat zelf uit te zoeken?
Van tevoren de tips die jezelf al gaf om te kijken wat ze allemaal aan accessoires hebben.
Verder kijken naar reserve onderdelen zoals prijzen van flitsbuizen en halogeen instellampen.
Dan wellicht naar enkele leveranciers toe gaan en kijken hoe degelijk het spul is, en of lampkoppem niet makkelijk door hun fixatie heendraaien als er een iets zwaarder accessoire opzit zoals een paraplu of softbox.
Dan met een flitsbelichtingsmeter op een vaste afstand opmeten wat de netto lichtopbrengst is van die verschillende setjes van ongeveer gelijk vermogen. Want het rendement kan verschillend zijn ondanks gelijk vermogen op papier. Daarna heb je zodanig veel materiaal verzameld dat je wellicht daar een gedegen keus uit kunt maken.
pierewiet schreef:Vele merken maken al gebruik van onze chinese vrienden en zijn er nog weinig merken die alles in eigen land of beheer hebben. Ook zal een scherpe prijs niet alles blijken te zijn zoals vaak ook weer te zien is. Voor de betere merken betaal dan je dan nog steeds meer geld.
Nou, als Broncolor of ander duur merk zijn spullen in China laten maken, betaal je dus al helemaal teveel voor die merken, als het qua onderdelen toch al niks gaat uitmaken met de goedkope eigen Chinese merken. Dan kun je net zo goed voor "goedkoop" gaan.
Er is nog steeds "een gevoel" dat de "betere merken" betrouwbaarder zouden zijn. En natuurlijk zit er een bepaalde marge in kwaliteit. Hoewel ik de verschillen in prijsstelling inmiddels toch wel zodanig groot vind, dat het maar de vraag is of het die prijsverschillen wel waard zijn om voor de duurdere merken te gaan.
Het zit hem ook in het verschil wat iemand ermee doet. Iemand die beroepsmatig elke dag die flitser vele malen laat afgaan heeft wellicht andere eisen, dan de hobbyfotograaf die zo nu en dan een portretje schiet.
Dat heb je ook op andere vlakken. Een elektricien die dagelijks stroomnetwerken aanlegt stelt hogere eisen aan een boormachine dan de thuis klusjesman die 4 keer per jaar een gaatje in de muur boort om een schilderijtje op te hangen.