Ruisssssssssss

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » di okt 10 2006 5:39 pm

Onne-Floris Broekema schreef: Wat mij wel opvalt zowel bij de D70 en D200 met een foto gemaakt onder grijze licht omstandigheden (wel overdag, maar geen zon en 's avonds), dat zwarte gedeeltes heel korrelig worden weergegeven. Het is dan ook niet zwart, maar donker grijs op de plaat. Zodra er weer een beetje zon is (of andere (warme) lichtbron), is het euvel gelijk verholpen!
Jammer maar waar....:cry:

mvg, OFB
Kijk, jij verwoord het even beter. Dit is wat ik bedoel.

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » di okt 10 2006 6:20 pm

Dat hangt niet samen met de D70 of D200, maar toch met het 100% kijken. Je bekijkt namelijk een stukje van een paar vierkante centimeters, van een afbeelding van zo'n zeshonderd vierkante centimeters. Dan is het normaal dat je ieder spetje ruis ziet. En als afbeeldingen donker(der) worden, zie je altijd meer ruis (tenzij je dat softwarematig verwijderd natuurlijk), los van het type camera. Dat je een foto op 100% bekijkt om details te inspecteren/veranderen, dat is logisch. Maar verwacht dan ook alle details te zien, ook als ze uit ruis bestaan. Het is dus wel met een vergrootglas naar de foto kijken...

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » di okt 10 2006 6:37 pm

Goedenavond Roel,

Ik begrijp wat je bedoeld en ben het gedeeltelijk ook met je eens, maar voor we langs elkaar heen gaan communiceren mijn uitleg:
a) mijn vergelijkingsmateriaal is de D70 of de D200, heb beide camera's gebruikt, vandaar. Misschien is het wel bij alle, maar dat weet ik niet.

b) mij valt op dat als ik foto's schiet (en achteraf zoom ik niet giga in!!!) dat er bij weinig, dan wel grauw licht, op mijn foto's zwarte gedeeltes meer naar grijs gaan nijgen in een korrel dan naar zwart en egaal.

mvg, OFB

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » di okt 10 2006 6:49 pm

Dag Onne-Floris,

Korte reactie:

a) het lijkt me samen te hangen met de techniek van de beeldsensor en daarmee los van het type camera, maar dat is dan wel een aanname van mijn kant...
b) het kan zijn dat dat te maken heeft met de zwarte tinten, het zwart dat je ziet is een samenstelling van kleuren en in zwart zie je veel sneller ruis van andere kleuren.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » di okt 10 2006 7:45 pm

Onne Floris,

Naar mijn indruk is jouw foto veel te licht en ook wat te groen, waardoor de ruisindruk nog extra wordt versterkt. In Photoshop CS2 geeft een correctie met "auto color" direct al een veel betere balans mbt tot contrast, kleur en ruis.
Jur

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » di okt 10 2006 9:07 pm

Klopt inderdaad...

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di okt 10 2006 11:07 pm

100 procent, is dat dan de maat van de sensor? Of de toevallige maat van je beeldscherm?
Hoeveel vergroot ten opzichte van de sensor is dan 15 x 10 cm?

Als ik een kleinbeeld-dia bekijk met de loupe, kijk ik op 100 procent.

Als ik een kleinbeeld-negatief vergroot tot een beetje beeldschermmaat met een diagonaal van pakweg 50 cm, hoeveel vergroot ik dan?

Ik vraag het maar. Trouwens, is ruis nou hetzelfde als een artefact?

Met vriendelijke groet, E.M. de Klerk

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » wo okt 11 2006 7:13 am

Met 100% wordt bedoeld hoe groot je je plaatje in photoshop op je scherm bekijkt.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo okt 11 2006 8:47 am

100% betekent dat je ieder opgenomen pixel individueel op je scherm kunt zien. Op een 1024x768 scherm zal dat dus het stukje van de foto zijn wat je ziet op een 640x480 scherm zie je dan dus een kleiner stukje. 100% is de enige modus waarin je echt kunt zien wat bijvoorbeeld verscherping doet. Alle modi op een lager percentage passen een algoritme toe om pixels op te tellen zodat ze veelXveel foto's toch op het scherm kunnen krijgen. Daarbij gaan details verloren die voor de beoordeling van je fotobewerking wel belangrijk kunnen zijn.
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » do okt 12 2006 12:31 pm

als ik die foto zo zie van die straaljager heb ik t idee dat je een custom curve hebt geladen die naar mijn idee wat overbelicht. Ik heb t idee dat hij op AUTO mooier was geweest, en dat bijv. je zwart ook mooier zwart zou zijn geworden. Laat je D-lighting van Nikon Capture er eens op los als je dat pakket hebt....dat zal wel wat recht trekken m.b.t. de belichting

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do okt 12 2006 2:52 pm

Mijn ervaring is juist dat D-lightning (dat de onderbelichte delen ophaalt) juist extra ruis naar voren haalt. Ik pas het dus ook beperkt toe. In dit geval zou hij het zwarte vlak onder de straaljager wat ophalen, waardoor ook de ruis versterkt wordt. Overigens is mijn schatting dat je met het geselecteerde vierkantje ongeveer 1/100 van de foto bekijkt en dan vind ik het logisch dat je deze details ziet. Blaas maar eens een analoge foto met een factor 100 op en knip er dan een vierkantje van 10x15 uit. Zelfde effect, alleen deden we dat vroeger nooit en nu kan dat met één muisklik.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do okt 12 2006 3:16 pm

D-lightning: moet je dan wachten op onweer?
(geintje... moet kunnen, toch...)

Je hebt overigens wel groot gelijk over de vergrotingsfactor van dat stukje F-16...

Groeten, E.M. de Klerk

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”