Vergelijking van 3 objectieven

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Marinus84

Re: Vergelijking van 3 objectieven

Bericht door Marinus84 » ma nov 24 2008 3:49 pm

Johan schreef:Ik heb op mijn Tokina 12-24 gewoon een normaal UV filter zitten en heb nog niets/weinig gemerkt van vignetting door dit filter. Zou dus eerst even testen met/zonder voordat je gaat schuren ;)
Overigens wordt er hier gesproken over extra lichtsterkte bij de Tamron tov de Tokina. Groot voordeel van de Tokina vind ik juist dat hij een constante F-waarde heeft en hij wijd open behoorlijk scherp is. Ik schiet heel vaak op F4 maar heb daar echt weinig over te klagen. Goede keus dus!
Die constante heeft mij inderdaad ook beinvloed in mijn keuze. Als hij morgen al binnen komt rollen, ga ik meteen even een mooie foto maken van het pand hier naast de deur waarvan alleen het geraamte en zijwanden nog staan :D

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » ma nov 24 2008 4:31 pm

Goede keuze. Een perfecte lens voor het geld met een uitstekende bouwkwaliteit. Da's in het veld echt ook heel veel waard. Kijk maar eens op mijn site. De meeste wide-anglefoto's zijn ermee gemaakt, bijvoorbeeld de interieuropnames van de kerk in 't Zand, of die van de kerk van Loppersum.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Marinus84

Bericht door Marinus84 » ma nov 24 2008 5:26 pm

Jos schreef:Goede keuze. Een perfecte lens voor het geld met een uitstekende bouwkwaliteit. Da's in het veld echt ook heel veel waard. Kijk maar eens op mijn site. De meeste wide-anglefoto's zijn ermee gemaakt, bijvoorbeeld de interieuropnames van de kerk in 't Zand, of die van de kerk van Loppersum.
'T gaat wat worden, heb de tracking code nog niet, hoop dat ik die heb als ik straks thuis kom.
Anders wordt het pas donderdag dat ik kan fotograferen, want dan wordt de camera morgen opgestuurd, en is 'ie er woensdag, maar dan ben ik niet op afleveradres. :(

Marinus84

Bericht door Marinus84 » di nov 25 2008 10:51 am

Nog steeds geen tracking code ontvangen... terwijl ik een mailtje heb gekregen dat het *doorgaans* binnen 24 uur wordt bezorgd. Wel jammer, nu mis ik de tijd die ik op mijn vrije dag had kunnen doorbrengen met het lensje :P
Zat te denken om als eerst wat binnenfotografie te gaan doen in de Brinkmann Passage in het centrum van Haarlem, en misschien nog wat shots pakken van het Teylers museum.

Iemand ervaring met proberen gratis binnen te komen bij panden voor architectuurfotografie?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di nov 25 2008 10:55 am

Marinus84 schreef: Conclusie - De KenRockwell review van de Tokina 12-24 heeft me over de kling gejaagd. Dit wordt mijn eerste echte Groothoek Objectief! :oohh:
Als ik jouw was zou ik me niet zo door KenRockwell over de kling laten jagen en eerder zoeken naar reviews die wat neutraler, meer technisch onderbouwd met gedegen tests van opzet en meer betrouwbaar zijn.

Jammer dat je die 10-24 mm hebt laten liggen. Ikzelf heb de Sigma 10-20mm juist om die 2 mm extra in de groothoek.
En in werkelijkheid gebruik ik ook erg veel die uiterste 10mm. Zou die 2 mm niet willen missen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Marinus84

Bericht door Marinus84 » di nov 25 2008 12:10 pm

Ach, als eerste lens kan ik weinig opties nodig hebben. Mocht ik nou echt wat missen, en verpletterende reviews over die 10-24 lezen dan kan ik altijd nog overstappen. It's not the end ;)
Kan nou toch niet meer terug. Brrrr kan niet wachten tot die lens op de mat valt!

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di nov 25 2008 2:00 pm

Je krijgt helemaal geen spijt van de Tokina. Geen zorgen wat dat betreft!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » di nov 25 2008 2:10 pm

Uit andere tests komt de Tokina ook als topper naar voren. Veel plezier er mee dus!

Marinus84

Bericht door Marinus84 » di nov 25 2008 7:51 pm

Bob42 schreef:Uit andere tests komt de Tokina ook als topper naar voren. Veel plezier er mee dus!
Ik snap best dat iemand met een sigma lens en er goede ervaringen mee heeft, zijn sigma aanprijst.
Het is niet zo dat ik maar 1 review heb gelezen, toevallig gaf bythom de doorslag. De review van ken rockwell was overige ns ook verpletterend!
No worries!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di nov 25 2008 11:20 pm

Marinus84 schreef: Ik snap best dat iemand met een sigma lens en er goede ervaringen mee heeft, zijn sigma aanprijst.
Ondanks die Sigma, zou ik nu dus waarschijnlijk voor die Tamron 10-24mm gaan, als de reviews goed zijn. :shock: :mrgreen:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Marinus84

Bericht door Marinus84 » wo nov 26 2008 1:20 am

Léon Obers schreef:
Marinus84 schreef: Ik snap best dat iemand met een sigma lens en er goede ervaringen mee heeft, zijn sigma aanprijst.
Ondanks die Sigma, zou ik nu dus waarschijnlijk voor die Tamron 10-24mm gaan, als de reviews goed zijn. :shock: :mrgreen:
Net als met de iphone waarmee ik dit bericht plaats, zal ik niet zo gauw een vernieuwend product kopen. In de eerste maanden zullen er altijd kinderziektes zijn. Tamron biedt een mooie zoomrange maar zoals je zegt is het best om even reviews af te wachten. Ooit zullen er 8-300mm objectieven bestaan gok ik zo, tijd zal het leren. Ooit zijn rr computers die zichzelf ontwerpen, die zullen vast ook besluiten dat er geen ruimte meer is voor de mensheid. Maar dat zal nog wel even duren ;)

Marinus84

Bericht door Marinus84 » do nov 27 2008 12:05 pm

Zo. hijs binnen, wel meteen een andere discipline dat groothoeken :)

Je compositie is nog best moeilijk om goed te kiezen, niet al je foto's lijken meteen 'groothoek' en het spel van lijnen vraagt nog best wat ervaring om er echt een waardevolle bijdragende foto uit te slepen!
Nu pas 20 foto's geschoten want ik zit op mijn werk, maar als ik in de pauze even naar buiten mag, dan ga ik wat architectuur opzoeken.

Okay, moest opeens keihard aan het werk, dus is niks geworden...
Heb al wel wat binnenfotografie geprobeerd maar dat is op niks uitgelopen. Op de een of andere manier krijg ik niks scherp.
Lange sluitertijd, lage ISO, hoge sluitertijd en wat hogere ISO, alles op gemiddeld. Heb toch het idee dat ik iets fout doe. De scherpte mist gewoon, foto's met statief en remote control willen ook niet scherp zijn.

Misschien iemand die aan 100% crops kan zien wat ik fout doe? En moeten ze dan uit het midden zijn of van de rand?

mvg,
Marinus

Marinus84

Bericht door Marinus84 » vr nov 28 2008 4:28 pm

Ok, buitenfotografie is ook niet 100% gelukt, ik ga morgen de foto's omzetten naar JPEG en zal ze uploaden, misschien dat wat meer ervaren mensen aan de EXIF kunnen zien wat ik fout doe :)

Overigens, compositie is ook niet 100%, maar dat is gewoon wennen en leren :)

Marinus84

Bericht door Marinus84 » za nov 29 2008 2:52 pm

Hier zijn wat foto's van gister even gauw tussendoor in mijn pauze:

Lamp
http://i25.photobucket.com/albums/c78/_ ... C_0170.jpg

Pakje
http://i25.photobucket.com/albums/c78/_ ... C_0210.jpg

Pillon
http://i25.photobucket.com/albums/c78/_ ... C_0213.jpg

Lovetrees
http://i25.photobucket.com/albums/c78/_ ... C_0223.jpg

plATE
http://i25.photobucket.com/albums/c78/_ ... C_0234.jpg

Moterrrrrrrrrrrr ;)
http://i25.photobucket.com/albums/c78/_ ... C_0253.jpg

Dit waren de 'scherpe' foto's, voor de rest waren ze niet zo heel denderend. Op f4 is de lens niet scherp,op 5.6 wordt al beter en rond f8 gaat het de goede kant op.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo nov 30 2008 2:35 am

Is het niet handiger met IMG tags om je foto locaties heen? :?

Lamp
Afbeelding

Pakje
Afbeelding

Pillon
Afbeelding

Lovetrees
Afbeelding

plATE
Afbeelding

Moterrrrrrrrrrrr ;)
Afbeelding
Dit waren de 'scherpe' foto's, voor de rest waren ze niet zo heel denderend. Op f4 is de lens niet scherp,op 5.6 wordt al beter en rond f8 gaat het de goede kant op.
Deze kan ik niet helemaal plaatsen. Hoe definieer jij "SCHERP"? :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”