Vergelijking van 3 objectieven

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Marinus84

Vergelijking van 3 objectieven

Bericht door Marinus84 » zo nov 23 2008 4:48 pm

Hoi, heb een D90 gekocht gister, en ik zit al te neuzen voor extra objectieven.
Kan er niet zo veel vinden die binnen mijn budget liggen, maar dit zijn wel de meest bereikbare voor mij:

Sigma 10-20 (422e)
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... n-fuj.html

Tokina 12-24 (399e)
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... nikon.html

Tamron 10-24 (399e)
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... d_nik.html

De Sigma heeft in het korte bereik 2mm voordeel op de Tokina, maar 4mm minder in het lange bereik, de Tamron heeft 2mm meer in het korte bereik dan de Tokina, en net zoveel in het lange bereik als de Tokina.
In de andere topics over deze objectieven wordt veel gezegd, beweerd, en ik zie wat foto's waarvan er vanmorgen een heleboel niet werkten. Maar ik heb nog geen goede vergelijking gezien.
In een bepaald topic wordt de CA besproken van een Nikon groothoek ten opzichte van de Sigma, de Sigma presteerde een stuk beter, maar de metingen waren volgensmij niet helemaal gelijk uitgevoerd. Daar ik geen geld heb om alle lensjes zelf te kopen en de tests uit te voeren start ik dus toch nog dit nieuwe topic om er zeker van te zijn dat ik de juiste lens koop!

Ik neig het meest naar de Sigma, om de kwalitatieve foto's die ik heb gezien, EN omdat ik ook erg mooie foto's heb gezien van de Pentaxen met deze lens. Tamron heeft bij mij geen goede indruk gemaakt met andere objectieven, ik vraag me dus ook af of iemand deze Tamron heeft en mij er wat over kan vertellen, het grotere bereik zoom klinkt aanlokkelijk, maar mijn ervaring is dat extra zoom de kwaliteit van het objectief niet ten goede komt!

Laten we hopen dat ik dit stukje een beetje duidelijk heb geschreven, het zou fijn zijn als ik tot een besluit kom.

Tips voor een goedkopere beginner-objectief zijn ook welkom, ik kan ook manueel fotograferen dus bring it on! ;)

Pruimpit

Re: Vergelijking van 3 objectieven

Bericht door Pruimpit » zo nov 23 2008 5:20 pm

Wat gebruikte je bij je K10D Marinus?

Marinus84

Bericht door Marinus84 » zo nov 23 2008 5:28 pm

Pruimpit schreef:Wat gebruikte je bij je K10D Marinus?
Pruimpit van het Pentax forum? :D
Geinig.

Anyway, had op mijn K10d geen echt groothoek objectief!! Alleen een Zenitar 16mm Fisheye :) Dat was het wijdste.
Nu ga ik die K10d nog verkopen en kan ik voor dat geld allemaal leuke nieuwe objectieven kopen, bij de pentax had ik teveel objectieven die elkaar grotendeels overlappen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo nov 23 2008 7:12 pm

Het is voor ons net zo lastig om een goed antwoord te geven. Ik heb een Tokina 12-24. Een erg fraai gebouwd objectief, ik denk duidelijk beter dan de andere twee. Maar hij gaat niet tot 10mm, en als je dat erg belangrijk vindt, dan is het wellicht niet het objectief voor je. Ik vind 'm in ieder geval erg goed.

De andere twee ken ik niet/nauwelijks. Met de Sigma heb ik een keer een half uurtje rondgelopen, al een tijd terug. Leuk ding, maar ik kan er verder niet zoveel over zeggen.

En ik denk dat de meesten van ons er hooguit 2 kennen. Die Tamron is volgens mij namelijk net uit. Er zouden toch reviews moeten zijn te vinden op de diverse sites.Hier worden de Sigma en de Tokina in ieder geval besproken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 23 2008 8:07 pm

Ikzelf heb de Sigma 10-20mm Dik tevreden mee.
Toen ik de lens kocht was er nog geen Tamron 10-24mm. Nu zou ik eerst de reviews afwachten, wat die lens doet. Dat langere bereik naar 24mm lijkt me namelijk wel prettig. Lichtsterkte ook.
Vriendelijke groet, Léon Obers

pbreev

Bericht door pbreev » zo nov 23 2008 8:19 pm

De Tokina bevalt mij erg goed. Een mooi alternatief op de Nikon 12-24 die een stuk duurder is. De andere twee ken ik niet.

Marinus84

Bericht door Marinus84 » ma nov 24 2008 12:12 am

Léon Obers schreef:Ikzelf heb de Sigma 10-20mm Dik tevreden mee.
Toen ik de lens kocht was er nog geen Tamron 10-24mm. Nu zou ik eerst de reviews afwachten, wat die lens doet. Dat langere bereik naar 24mm lijkt me namelijk wel prettig. Lichtsterkte ook.
Gevonden!

DPreview met foto's door de Tamron 10-24:
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=30020057
(de fotograaf heeft alleen een BAGGER onderwerp genomen om te fotograferen met een groothoek lens zeg :| die verdient hem nog niet, eerst oefenen! Door dit onderwerp lijkt het gewoon de 18-55 kitlens maar dan vanaf een klein afstandje. Zo lijken de foto's helemaal niet 10mm)
1 foto later op DPreview wordt al beter:
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=30021130

Flickr groep over de Tamron 10-24:
http://www.flickr.com/groups/tamron10-24/

En hier een voorbeeld van settings om tot een mooie foto te komen:
http://www.flickr.com/photos/csalive/30 ... 892570@N25
(Heb gelezen dat de D90 meestal veel overstraling krijgt op aperture boven de f11, maar dit gaat prima zo te zien met de D300!)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma nov 24 2008 1:58 am

Die foto's op Flickr van de nieuwe Tamron 10-24mm zien er goed uit. Met name binnenopnamen met lichtpunten erin zien er strak uit zonder flare of ghosting.
Vriendelijke groet, Léon Obers

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » ma nov 24 2008 10:10 am

Ook ik heb een Tokina 12 - 24.
Mijn eerste niet Nikon !
De aanschaf had maar één reden, af en toe een dramatisch ogende opname maken vlak bij de grond van een biotoop. Ik heb de aanschaf afgezet tegen het gebruik van dat moment. En de tests/reviews van deze lens waren lang niet beroerd.
Ik was-ben echter zo tevreden over de optische eigenschappen van de lens zodat ik maar heb afgezien van de aanschaf van een meer prof. model van ons merk.
Maar ik kan me voorstellen dat er vele zijn die aanzienlijk meer opnamen met een dergelijke lens maken dan ondergetekende ( circa 250 per jaar).
Met de andere lenzen heb ik totaal geen ervaring en kan er dus geen zinnig woord over zeggen.

Succes met je keuze

Bladmos

Marinus84

Bericht door Marinus84 » ma nov 24 2008 11:21 am

Ohjee, ik heb groen licht gekregen voor de aankoop van een nieuw objectief. Van mijn werkgever. Heb in het verleden al gefotografeerd met mijn eigen camera, wel onder werktijd, maar nog geen vergoeding voor gehad. Nu ik zelf geinvesteerd heb in de camera vond ik dat er wel een vergoeding op zijn plaats was, en die heb ik bij deze ook gekregen (eigenlijk betaal ik 3/4e van de prijs van het objectief)

Misschien zo maar even de 10-24 bestellen...

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma nov 24 2008 11:28 am

Marinus84 schreef:Misschien zo maar even de 10-24 bestellen...
Waarom die?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marinus84

Bericht door Marinus84 » ma nov 24 2008 11:42 am

Patrick schreef:
Marinus84 schreef:Misschien zo maar even de 10-24 bestellen...
Waarom die?
Heyyy, ik zat gister de Reviews die je eerder gelinkt had met mijn iPhone in de bus te lezen, maar nu blijkt op de Mac, dat er nog wat dingen stonden die niet op mijn iPhone te zien waren... De Tokina komt ook erg goed uit de test zeg!
De Tamron 10-24 is wel lichtgevoeliger. Dat lijkt me een gewin, je fotografeert bijna nooit met diafragma helemaal open, meestal pas 1 of 2 stops hoger. Dan zit je nog steeds onder de lichtgevoeligheid van de andere lensjes.

Enneh, waarom niet? Hij is nieuwer, heeft een groter bereik, en is lichtgevoeliger.
Zie jij nog gebreken dan?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma nov 24 2008 11:47 am

Nee hoor, ik vroeg me gewoon de reden af. Na onze input vond ik ook wel dat we dat verdienden.. 8)

Marinus84

Bericht door Marinus84 » ma nov 24 2008 12:29 pm

Patrick schreef:Nee hoor, ik vroeg me gewoon de reden af. Na onze input vond ik ook wel dat we dat verdienden.. 8)
Zal ik hem dan maar als eerste lid aanschaffen en er meteen wat tests mee uitvoeren :)
De Sigma 10-20 lijkt wel wat meer scherpte te hebben van hoek naar hoek, de 10-24 ziet er niet zo goed uit vind ik van hoek naar hoek, tenzij je het diafragma flink opengooit. Of zie ik dit verkeerd?

De Bokeh op de 10-24 vind ik wel weer rustiger ogen. Volgensmij kan je met geen van deze objecieven fout gaan in de aankoop.

Edit:
Conclusie - De KenRockwell review van de Tokina 12-24 heeft me over de kling gejaagd. Dit wordt mijn eerste echte Groothoek Objectief! :oohh:
Edit2:
Besteld inc. 77mm protection filter (moet ik waarschijnlijk een beetje schuren zodat 'ie niet in het beeldveld valt. een wideangle filter kost meteen 80 euro ten opzichte van 27 euro voor een normale 77mm filter. Dan maar schuren, zelfde resultaat en net zo goed)

Johan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Johan » ma nov 24 2008 3:32 pm

Ik heb op mijn Tokina 12-24 gewoon een normaal UV filter zitten en heb nog niets/weinig gemerkt van vignetting door dit filter. Zou dus eerst even testen met/zonder voordat je gaat schuren ;)
Overigens wordt er hier gesproken over extra lichtsterkte bij de Tamron tov de Tokina. Groot voordeel van de Tokina vind ik juist dat hij een constante F-waarde heeft en hij wijd open behoorlijk scherp is. Ik schiet heel vaak op F4 maar heb daar echt weinig over te klagen. Goede keus dus!
Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”