D80 en SD geheugen

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Annelies

Re: D80 en SD geheugen

Bericht door Annelies » zo jul 26 2009 12:26 pm

Thnx voor de snelle reacties!
Het schuifje van mijn kaart staat goed.
Léon Obers schreef:Maar koop wel kaartjes van een fatsoenlijk betrouwbaar merk, zoals bijv. SanDisk.
Verder kunnen er altijd wel eens problemen van corrupte bestanden voorkomen. Meestal voortvloeiende uit gebruikersfouten. (Bijv. te vroeg uit de camera of een cardreader halen van het kaartje, terwijl een schrijfactie nog bezig is.)
tja een gebruikersfout, dat komt bij mij wel eens voor, maar ik heb een mix aan verschillende kaartjes (Sandisk, Kingston, Transend, PQI en nu dus voor het eerst Adata). Maar ik heb nog nooit verschillen gemerkt tussen de verschillende merken.

Maar een kaartje met corrupte bestanden, kun je diezelf weer corrigeren?
Ik heb had hem wel weer een keer geformateerd in de camera zelf.

george013

Bericht door george013 » zo jul 26 2009 12:45 pm

Zolang de kaartjes werken, zul je geen verschil merken.
Je fotografeert op JPG,1200 fotos toe te vertrouwen aan 1 kaartje is wel de goden verzoeken. Ga ervanuit dat alles een keer stuk gaat. Ik schiet RAW en JPG en dan gaan er ruim 500 op 8G. Vind ik persoonlijk al aan de hoge kant.
Je hebt je kaartje al kunnen formateren, dus moet hij haast wel goed zijn. Zolang het werkt.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jul 26 2009 1:55 pm

Annelies schreef: tja een gebruikersfout, dat komt bij mij wel eens voor, maar ik heb een mix aan verschillende kaartjes (Sandisk, Kingston, Transend, PQI en nu dus voor het eerst Adata). Maar ik heb nog nooit verschillen gemerkt tussen de verschillende merken.
Ik wel. Ik heb ervaring in geheugenkaartjes sinds een jaar of 10, met vele 10-duizenden opnamen. Die van Sandisk zijn de enige kaartjes die bij mij werkelijk nog nooit problemen hebben gegeven. 1 keer ooit met een Lexar kaartje en dat was eigenlijk nog wel terug te voeren naar een slechte conditie van een accu.
En bij aankoop "verkeerde" niet goed werkende kaartjes van DaneElec met veel storingen. Dat lag indertijd aan een bepaald type controller in de kaartjes die niet goed werkte met mijn cameramodel. Wel goede service van DaneElec. Ik kreeg gelijk per Express andere kaartjes (met een ander type controller) opgestuurd van de importeur omdat ik naar Engeland moest om foto's te maken.
Die kaartjes van DaneElec werkten verder dan wel, maar mechanisch gezien slecht. Ze hadden kierende dekseltjes, rammelden (inhoud zat kennelijk te ruim in het kastje), of gingen soms stroever in de camera omdat er een kaartje wat meer "bol" was.

Dat ik verder geen corrupte bestanden heb, komt vooral door een bepaalde routine in handelingen zodat latente fouten uit eerdere fotosessies zoveel mogelijk worden vermeden. Na een sessie van foto's en ze zijn overgezet op de PC en heb het volledige geheugen weer nodig van een kaartje, formatteer ik het kaartje altijd in de camera. (Andere gebruikers formatteren nooit, maar deleten hun opnamen). Met het formatteren maak je altijd een schone nieuwe verse FAT-tabel op je kaartje.
Annelies schreef: Maar een kaartje met corrupte bestanden, kun je diezelf weer corrigeren?
Ik heb had hem wel weer een keer geformateerd in de camera zelf.
Zolang je er geen nieuwe opnamen mee maakt kun je het nog wel 1000x formatteren. Je kunt de data gewoon weer terughalen met de juiste recovery software. Bijv. PC inspector Smart Recovery. Je hebt mogelijk wel een cardreader nodig.
http://www.pcinspector.de/Sites/smart_r ... language=1
Vriendelijke groet, Léon Obers

hoefnix

Bericht door hoefnix » wo jul 29 2009 10:42 pm

Ik heb een sandisk kaartje. Extreme III staat er op, maar ik vermoed dat het een gerelabelde ultra II is. (Doet maar 17Mb/sec terwijl de Extreme III er 30 moet kunnen).

Maar goed. Werkt in de D80... En ik kan redelijk op max snelheid achtermekaar door fotograferen. Dit is mijn enige kaartje waarmee ik dat kan.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jul 29 2009 11:28 pm

hoefnix schreef:Ik heb een sandisk kaartje. Extreme III staat er op, maar ik vermoed dat het een gerelabelde ultra II is. (Doet maar 17Mb/sec terwijl de Extreme III er 30 moet kunnen).
Dat is theorie, in de praktijk is het altijd langzamer door andere factoren. (Bijv. de snelheid van de controllers in card-readers).
Gemeten snelheid kaartjes voor de D80 zie: http://www.robgalbraith.com/bins/multi_ ... =6007-8531
Vriendelijke groet, Léon Obers

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » do jan 14 2010 1:06 pm

neemt / lust de D80 ook een kingston ultimate sdhc 4 gb ?

heb verder in sdhc alleen een traveller van 4 gb high speed en 1gb
heb verder :
sandisk ultra II 2gb
kingston 2gb 50x
sandisk (basic 2 gb)
hema 2 gb
emtec (basf) 80x 2 gb

hoefnix

Bericht door hoefnix » di feb 16 2010 10:49 pm

De D80 probeert gewoon met alle SD kaarten samen te werken. Nikon neemt het zekere voor het onzekere en zegt: "hiermee hebben we het getest, verder geen garanties".

In de praktijk werkt het dus met vrijwel alle SD kaarten.

Waar je net voor/tijdens het D80 tijdperk rekening mee moest houden is: doet ie wel SDHC. Nou, hij snapt 8Gb kaartjes, dus dat doet ie. Punt uit. Alles groter dan 4Gb is SDHC. (iemand in mijn omgeving beweert dat 4Gb ook ZONDER SDHC kan, maar dat heb ik zelf nog nooit overtuigend waargenomen).

Frans Keijzers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Frans Keijzers » wo feb 17 2010 4:06 pm

Sandisk 8GB nooit problemen gehad.
Groet, Frans

Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
http://www.franskeijzers.com

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo feb 17 2010 5:11 pm

hoefnix schreef: Waar je net voor/tijdens het D80 tijdperk rekening mee moest houden is: doet ie wel SDHC. Nou, hij snapt 8Gb kaartjes, dus dat doet ie. Punt uit. Alles groter dan 4Gb is SDHC. (iemand in mijn omgeving beweert dat 4Gb ook ZONDER SDHC kan, maar dat heb ik zelf nog nooit overtuigend waargenomen).
Alles groter dan 2GB is volgens de specificatie SDHC. Zelf heb ik twee Transcend 4GB 150x non-SDHC kaartjes. Er zit een 'truc' in de controller in het kaartje die het leesapparaat laat denken dat het om een normaal SD kaartje gaat. In de D80 werken die prima en met mijn Hama kaartlezertjes ook. Met drie verschillende laptops die allemaal uitgerust zijn met een SD lezer werken ze echter niet.

JohanRimmelzwaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D80 en sdhx 16 gb geheugen

Bericht door JohanRimmelzwaan » vr sep 16 2011 2:48 pm

Momenteel gebruik ik 8GB sdhc kaartjes van Transcend zonder problemen... maar heeft er iemand ervaring met 16 GB sdhc van Transcend kaartjes?

thrillseeker

Bericht door thrillseeker » vr sep 16 2011 7:37 pm

Altijd eerst formatteren wanneer je het kaartje in een andere camera stopt. Heb zelf nog nooit problemen gehad met SD 2GB en 8GB kaartjes in mijn D80.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”