Ik heb zelf een EyeOne en geen Spyder, maar...Vrouwenhof schreef:Klopt wel, de Spyder vraagt om een 'target' bij het calibreren. Als ik dan op beide camera's SRGB gebruik hou ik ook SRGB als target voor de Spyder aan.
Die mogelijkheid is alleen van belang als je bijvoorbeeld twee monitoren die eigenlijk verschillend zijn zoveel mogelijk op elkaar wilt laten lijken, qua weergave. Maar als je dat niet nodig hebt, dan kunt beter zo kalibreren dat je maximaal gebruik maakt van de mogelijkheden van de monitor. Je stelt dan bijvoorbeeld alleen een kleurtemperatuur in en een gamma. Of zelfs dat niet eens, kan ook. Daardoor krijg je een kleurprofiel voor je beeldscherm wat alleen corrigeert voor de niet lineariteit van de kleurweergave en wat je maximaal laat profiteren van de mogelijkheden van je dure monitor. De mogelijkheid om te kalibreren met een bestaand kleurprofiel als target gebruik je alleen voor een heel specifiek doel.
(En dan nog gebuik je daar geen sRGB of Adobe RGB voor.)
Als je trouwens het hele kleurprofielen verhaal wat beter wilt begrijpen, dan zou je deze post van mij even kunnen lezen.