Bruine en groene foto's...

Discussies over fotobewerking en archivering
Vrouwenhof

Bruine en groene foto's...

Bericht door Vrouwenhof » ma dec 01 2008 6:50 pm

Op mijn pc heb ik sinds een tijdje een Spider 3 calibratie hangen om de kleuren zo perfect mogelijk op mijn scherm te krijgen.
Nu merk ik dat als ik foto's laat printen dat de kleuren echt niet om aan te zien zijn. Niet een beetje anders, maar gewoon foto's die afschuwelijk zijn :twisted:

Ook de drie fotoboeken die ik heb laten maken (via Blokker.nl) zijn echt rotzooi. Heb ze al teruggestuurd, maar resultaat blijft om te huilen. Het gekke is dat de kleuren van Blokker (die laten printen bij Kodak in Duitsland) te bruin zijn, beetje vaal ook. Kleuren sprankelen niet, alles heeft een bruinige waas. Vandaag sprak ik iemand die foto's van ons had laten printen bij Kruidvat, deze waren weer allemaal groén :mrgreen: :mrgreen:

Ik weet dat Profotonet goede prints levert, maar het neemt niet weg dat de prints-voor-de-gewone-man toch een beetje moeten lijken op wat je inlevert? Fotoboeken kan ik niet eens maken bij Profotonet, dus dat is geen optie.

Heeft er iemand ervaring met dit soort kleurvertekening, of zou de Spider toch een negatief resultaat op de prints opleveren?

Albert

mikemix

Re: Bruine en groene foto's...

Bericht door mikemix » ma dec 01 2008 6:56 pm

Post eens een plaatje zou ik zeggen, ben wel benieuwd...

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » ma dec 01 2008 6:58 pm

Welk kleurprofiel kies je voordat je de foto's aanlevert ? Normaal gaan centrales goed om met sRGB IEC61966-2.1. Ben bang dat je je foto's aanlevert met een kleurprofiel die de centrale niet goed aankan en dat zijn de mist ingaan met de conversie.

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » ma dec 01 2008 7:28 pm

Hoi, ik kan niet zeggen wat het probleem is, maar wel ondersteunen wat Ale zegt.
Ik werk in een drukkerij en heb altijd zitten stoeien met de kleuren die ik zag op mijn scherm en zoals ze afgedrukt werden op een Indigo digitale drukpers.
Het was gewoon een ramp.
Nu ik sinds Juni 2008 een D80 heb en de foto's opsla zoals Ale zegt, zijn er geen problemen meer.
Oke , een heeele kleine niet storende afwijking, maar dat blijf je toch houden.

Succes.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » ma dec 01 2008 8:30 pm

Ik kan me niet voorstellen dat de kleuren verkeerd zijn als je met een gecalibreerd scherm werkt. Waarschijnlijk ligt het aan je kleurprofiel. Je ziet het hier op het forum ook wel eens. De kleuren zijn dan vaak heel flets. Voor presentatie op het web en voor afdrukken moet je aanleveren in SRGB. Kan het zijn dat je kleurruimte in Adobe RGB staat?
Kun je een van de door jou opgestuurde foto's hier plaatsen (incl. Exif)?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Vrouwenhof

Bericht door Vrouwenhof » ma dec 01 2008 10:20 pm

Beide camera's staan op SRGB en op dezelfde instelling is het scherm gecalibreerd... Ik zal eens wat foto's posten. Vrees echter dat het met name bij de ontwikkelcentrales niet optimaal verwerkt wordt. Iemand goede ervaringen met fotoboeken ergens?

Albert

iJoost

Bericht door iJoost » ma dec 01 2008 10:48 pm

Misschien gaat er iets mis met het kleurprofiel bij de nabewerking. Hier even wat laten zien lijkt me inderdaad de kortste klap.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » di dec 02 2008 12:12 am

Vrouwenhof schreef:>.... Iemand goede ervaringen met fotoboeken ergens?Albert
http://www.blurb.com/
Uit de VS; goede ervaringen mee.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

cork
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door cork » di dec 02 2008 11:58 am

Hallo vrouwenhof

Heb zelf al twee keer een fotoboek laten maken bij de Hema en het resultaat vind ik goed.
Misschien kunje hier wat mee.

suc6 Cork

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di dec 02 2008 1:01 pm

Vrouwenhof schreef:Beide camera's staan op SRGB en op dezelfde instelling is het scherm gecalibreerd...
Het scherm op "dezelfde" instelling sRGB gekalibreerd???
Eerder schrijf je dat je een Spider 3 gebruikt om je scherm te kalibreren.
Voor het scherm moet je dus dat profiel gebruiken wat die Spider aanmaakt, geen enkel ander profiel.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Zuiderbuur
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Zuiderbuur » di dec 02 2008 5:27 pm

@ Vrouwenhof: gelieve deze reactie niet persoonlijk op te vatten !

Ik snap vele mensen niet, ze kopen voor duizenden euro's aan fotomateriaal, kopen een goed scherm met calibratietoestel en laten dan de foto's afdrukken bij blokker en kruidvat omdat die het goedkoopste zijn...
Dat is gewoon zelf vragen om slechte resultaten. Hun prijzen zijn zodanig laag dat de productiekost ook zo laag mogelijk gehouden moet worden wat resulteert in weinig tot geen controle op kwaliteit. Heb zelf vier jaar in een fotolabo gewerkt dus ik weet waarover ik spreek; de foto's voor de 'echte' fotowinkels werden gecontroleerd op kleur en indien nodig herprint. We hebben daar ook een tijdje foto's geprint voor een keten van foto-,gsm-,video-,... materiaal; wel dat was gewoon printen en inpakken; waren die foto's te groen,geel,rood, magenta of wat dan ook ze werden gewoon ingepakt. Rollen papier die over datum waren werden daarvoor ook gebruikt. Rollen met verschillende emulsienummers werden gewoon na elkaar gebruikt zonder eerst een kleur en densiteitstest te doen die wel gedaan werd bij de kwalitietsprints.

Heb in de tien jaar als zelfstandig fotograaf al heel wat prints in mijn handen gehad (mensen komen al eens binnen met een print om te laten inkaderen), wel ik kan die 'prints' van kruidvat ed. er zo uithalen

Er zijn genoeg goede labo's die goede prints afleveren, tzal wel wat meer kosten maar je zal uiteindelijk wel tevreden zijn over het resultaat.

Uiteindelijk is het toch het resultaat dat telt, wat ben je met een fortuin aan materiaal als de foto's, want daar gaat het toch over, op geen bal trekken...???!!!

Ik werk samen met ElkaColor en kan bevestigen dat al hun producten van zéér goede kwaliteit zijn, ze maken ook albums... Is een labo hier in België maar ze werken ook samen met Nederlandse fotografen, kijk eens op hun site of er één in je buurt is mocht je interesse hebben
www.elkacolor.com

diskfac
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door diskfac » di dec 02 2008 7:42 pm

You get what you pay for. Ga eens naar een professional zoals Grobet.
Die prijsvechter dat moet fout gaan. Fnac was vroeger ook goedkoop, maar de ontwikkeling was altijd slecht. Ik heb Apple via Aperture 2.0 geprobeerd dat is ook Kodak. Waardeloos.
Ik maak die fout niet meer.
D3S

Vrouwenhof

Bericht door Vrouwenhof » wo dec 03 2008 11:03 am

Léon Obers schreef:
Vrouwenhof schreef:Beide camera's staan op SRGB en op dezelfde instelling is het scherm gecalibreerd...
Het scherm op "dezelfde" instelling sRGB gekalibreerd???
Eerder schrijf je dat je een Spider 3 gebruikt om je scherm te kalibreren.
Voor het scherm moet je dus dat profiel gebruiken wat die Spider aanmaakt, geen enkel ander profiel.
Leon,

Klopt wel, de Spyder vraagt om een 'target' bij het calibreren. Als ik dan op beide camera's SRGB gebruik hou ik ook SRGB als target voor de Spyder aan.

Albert

Vrouwenhof

Bericht door Vrouwenhof » wo dec 03 2008 11:08 am

Betreft de 'prijsvechters' , twee opmerkingen. Allereerst gaat een enorm groot deel van al het fotowerk gewoon naar grote labs, zoals Kodak in Duitsland. Via de vakfotograaf om de hoek, de supermarkt of Blokker, het komt allemaal op dezelfde plek.
De reden dat me dit opviel is dat ik voor wat bekenden een portretserie heb gemaakt. Zij kregen de foto's op een stick om thuis even rustig uit te zoeken welke ze mooi vonden. Vervolgens rennen ze naar Kruidvat om even snel wat te printen, met een walgelijk resultaat.

Persoonlijk vind ik 't niet erg om meer te betalen, maar wil dan wel een goed adres. Mijn zwager heeft een fotoboek gemaakt via Apple, en ook die foto's vond ik flets en levenloos.

Albert

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo dec 03 2008 11:27 am

Vrouwenhof schreef: Klopt wel, de Spyder vraagt om een 'target' bij het calibreren. Als ik dan op beide camera's SRGB gebruik hou ik ook SRGB als target voor de Spyder aan.
OK, dan werkt de Spider kennelijk totaal anders in zijn kalibratie als het setje wat ik gebruik.
Die doorloopt automatisch een aantal kleurvlakjes op het scherm, zonder een kleurruimte te moeten instellen.
Ook de "targets" die ik kan gebruiken om printer-, camera- en CMYK profielen aan te maken, moeten absoluut zonder "begin"profiel (zonder kleurmanagement) gebruikt worden. Vanuit die "kale" niet gekalibreerde begintoestand wordt dan gekalibreert en geprofileerd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”