Aanschaf flitser
Re: Aanschaf flitser
Ik heb zowel de SB600 als SB800, beiden bevallen me prima. Met de SB600 heb ik de meeste foto's gemaakt, voornl icm met een D80 en voornl macro en hier en daar wat gewoon flitswerk. Heb een SB800 nodig om de SB600/R200 aan te sturen met D2X, da's de enige reden dat ik 'm heb.
Dat eerste is inderdaad iets dat ik me tijdens de looptijd van dit draadje al af begon te vragen... TwijfeltwijfeltwijfelVeneboer schreef:Is voor het genoemde gebruik een SB600 niet meer dan voldoende? I.m.o. moet dit ruim voldoende zijn wanneer je ook nog eens in ogenschouw neemt dat een D80 t/m ISO 800 goede resultaten geeft.

- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Er is niet zoiets als 'teveel licht', op z'n hoogst teveel van een bepaalde kant.Veneboer schreef:Is voor het genoemde gebruik een SB600 niet meer dan voldoende? I.m.o. moet dit ruim voldoende zijn wanneer je ook nog eens in ogenschouw neemt dat een D80 t/m ISO 800 goede resultaten geeft.
Het formaat van de SB-900 biedt daar wel voordelen, natuurlijk. Weer net iets verder van de lens af dan de SB-600.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Mijn aanbod staat nog steeds! Je wilt echt een SB-800 van een betrouwbaar adresje!wouterboon schreef:Dat eerste is inderdaad iets dat ik me tijdens de looptijd van dit draadje al af begon te vragen... TwijfeltwijfeltwijfelVeneboer schreef:Is voor het genoemde gebruik een SB600 niet meer dan voldoende? I.m.o. moet dit ruim voldoende zijn wanneer je ook nog eens in ogenschouw neemt dat een D80 t/m ISO 800 goede resultaten geeft.

Jongens,
Dank voor jullie adviezen. Ik heb uiteindelijk, rekening houdend met mijn eisen en waarvoor ik het zal gebruiken (en de liquide middelen telden ook mee), gekozen voor de SB-600. En nou oefenen!
Gr.,
Wouter
PS: Patrick, net te laat
Dank voor jullie adviezen. Ik heb uiteindelijk, rekening houdend met mijn eisen en waarvoor ik het zal gebruiken (en de liquide middelen telden ook mee), gekozen voor de SB-600. En nou oefenen!
Gr.,
Wouter
PS: Patrick, net te laat

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Jammer. Maar natuurlijk evengoed gefeliciteerd!wouterboon schreef:PS: Patrick, net te laat

- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
De SB-900 word steeds goedkoper.
Ik heb vandaag 1 gekocht voor 339 euro
Ik heb vandaag 1 gekocht voor 339 euro

Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
-
- Clublid
Arthur ik heb het tabelletje gelezen over de SB-600/800/900ALE schreef:Het vergelijk flitser versus camera type gaat niet op. De vraag is meer, wat wil je ermee gaan doen. Dat heb je reeds aangegeven en de goede argumenten zijn hier reeds gegeven. Ik zou je adviseren, ga voor de SB800 en mocht het prijsverschil te klein zijn (en dat is het denk ik wel) ga dan voor de SB900. Als je er eenmaal mee in de praktijk hebt gewerkt kom je helemaal achter de verschillen qua bediening. Dan is die SB-900 wel een topper. Je wou een vergelijking tussen de drie SB-xxx flitsers, geen probleem posten we hem nog een keer:
Suc6 met je beslissing,
ALE
Maar ik zie daar niets over de richtgetallen (of lees ik daar nu overheen

Ik wil een andere flitser kopen, heb nog de SB-800 (deze gaat naar mijn dochters omdat ik hun SB-600 heb weggegeven

Nu vraag ik mij af of de SB-900 een hogere lichtopbrengst heeft dan de SB-800.
Zou de SB-900 een meerwaarde hebben op de D80 in vergelijk met de SB-800?
Ik hoor het graag.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Richtgetal
SB-600 - 30 bij ISO100
SB-800 - 38 bij ISO100
SB-900 - 34 bij ISO100
Meerwaarde SB-900 t.o.v. SB-800? Bediening is vele malen makkelijker. Zoombereik groter. Kop kan 180 graden draaien (beide kanten op). Herkenning van gels. Soorten lichtmeting echter dat geldt helaas niet voor de D80. De SB-800 moet je nog ergens gaan zoeken indien je die nieuw wil hebben omdat deze phase-out is. Of 2e hands.
Maar er zijn ook nadelen te noemen die zonder negatief te doen, best wel van belang voor jou kunnen zijn. Het gewicht en de afmeting. Ik wil wel een deal met je maken, jij mijn SB-800 en je koopt voor mij een SB-900
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Groet,
ALE
SB-600 - 30 bij ISO100
SB-800 - 38 bij ISO100
SB-900 - 34 bij ISO100
Meerwaarde SB-900 t.o.v. SB-800? Bediening is vele malen makkelijker. Zoombereik groter. Kop kan 180 graden draaien (beide kanten op). Herkenning van gels. Soorten lichtmeting echter dat geldt helaas niet voor de D80. De SB-800 moet je nog ergens gaan zoeken indien je die nieuw wil hebben omdat deze phase-out is. Of 2e hands.
Maar er zijn ook nadelen te noemen die zonder negatief te doen, best wel van belang voor jou kunnen zijn. Het gewicht en de afmeting. Ik wil wel een deal met je maken, jij mijn SB-800 en je koopt voor mij een SB-900

Groet,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
-
- Clublid
Bedankt Arthur voor je snelle reactie.ALE schreef: Richtgetal
SB-600 - 30 bij ISO100
SB-800 - 38 bij ISO100
SB-900 - 34 bij ISO100
Maar er zijn ook nadelen te noemen die zonder negatief te doen, best wel van belang voor jou kunnen zijn. Het gewicht en de afmeting. Ik wil wel een deal met je maken, jij mijn SB-800 en je koopt voor mij een SB-900![]()
Groet,
ALE
Maar is het merkbaar in de praktijk dat het richtgetal met 4 lager is dan de SB-800?
Je zou juist zeggen dat een nieuwe flits met nieuwere technieken er in, een hoger richtgetal zal moeten hebben.
Groetjes George

Laat ik het voorzichtig formuleren, ik merk er tot op heden niets van George. Heb het nog niet gemist,
Groet,
ALE
Groet,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zelfs Nikon heeft het moeilijk met het formuleren van een richtgetal, dat komt omdat anderen zich ook niet meer aan de ISO norm voor het richtgetal houden. En dat komt omdat Nikon ook camera's had die ISO 200 als minimum hadden.
Ergens op m'n website staat wel de norm die ISO was. Richtgetal is het benodigde diafragma als je een onderwerp op 1 meter afstand van je sensor verlicht met een flitser. De camera staat ingesteld op 100 ISO-ASA, Het objectief is 50mm. 20 graden Celsius, enz.
Nu kan de SB-900 meer dan de SB-800. Waarschijnlijk is hij daarom ook duurder. De SB-900 kan ook een veel gelijkmatigere verlichting geven. Schakel je die in dan kom je op Guide Number 34. Doe je dat nu niet, andere merken flitsers hebben zoiets niet eens, dan wordt het Guide Number 40.
Ergens op m'n website staat wel de norm die ISO was. Richtgetal is het benodigde diafragma als je een onderwerp op 1 meter afstand van je sensor verlicht met een flitser. De camera staat ingesteld op 100 ISO-ASA, Het objectief is 50mm. 20 graden Celsius, enz.
Nu kan de SB-900 meer dan de SB-800. Waarschijnlijk is hij daarom ook duurder. De SB-900 kan ook een veel gelijkmatigere verlichting geven. Schakel je die in dan kom je op Guide Number 34. Doe je dat nu niet, andere merken flitsers hebben zoiets niet eens, dan wordt het Guide Number 40.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op vr mei 22 2009 11:17 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Clublid
Hans bedankt voor je reactie, ben weer helemaal gerustgesteld
Nu zitten we alleen weer te dubben over het feit dat we 2x een SB-600 kunnen kopen tegenover 1x een SB-900
Volgens mijn jongste dochter zou dat volgens haar een betere optie zijn dan 1x een SB-900.
Want dan hebben de jongste en de oudste allebei een SB-600
Dat zou dus dikke pech voor mij zijn
Maar voor een thuisstudio is het natuurlijk ook niet verkeerd om 1x een SB-800 met 2x een SB-600 te hebben
Wat denken jullie hiervan?
O ja we hebben alle drie een D80 body, dus ik denk dat we op dit moment toch niet alle functies van de SB-900 zouden gebruiken.
Groetjes George

Nu zitten we alleen weer te dubben over het feit dat we 2x een SB-600 kunnen kopen tegenover 1x een SB-900

Volgens mijn jongste dochter zou dat volgens haar een betere optie zijn dan 1x een SB-900.
Want dan hebben de jongste en de oudste allebei een SB-600

Dat zou dus dikke pech voor mij zijn

Maar voor een thuisstudio is het natuurlijk ook niet verkeerd om 1x een SB-800 met 2x een SB-600 te hebben

O ja we hebben alle drie een D80 body, dus ik denk dat we op dit moment toch niet alle functies van de SB-900 zouden gebruiken.
Groetjes George

- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Oi Oi, deze vraag zal de TS niet op prijs stellen, want nu verander je de begin vraag van de TS.George Fennes schreef:Nu zitten we alleen weer te dubben over het feit dat we 2x een SB-600 kunnen kopen tegenover 1x een SB-900![]()
Want dan hebben de jongste en de oudste allebei een SB-600![]()
Dat zou dus dikke pech voor mij zijn![]()
Maar voor een thuisstudio is het natuurlijk ook niet verkeerd om 1x een SB-800 met 2x een SB-600 te hebben![]()
Groetjes George
-
- Clublid
Beste Hans,
Dit is het bericht van de TS:
door wouterboon » vr 09 jan, 2009 1:47 pm
Beste Mensen,
Ik zit in dubio: ik heb een D80 en na een les flitsen (heel summier) op mijn fotocursus is het NAS virus aan het opduiken. Ik wil graag een opzetflitser. Nu zij er op de site van Nikon nog 3 te vinden waar ik wat aan zou hebben: de SB 600, 800 of 900. Echter, het lijkt erop dat de 800 nergens meer verkrijgbaar is. De 900 lijkt me wat te veel van het goede, en erg duur (bovendien krijg ik het idee dat mijn camera wat 'te oud' aan het worden is), de 600 is nu zeer schappelijk geprijs, maar daar vraag ik me vanaf of ie wel sterk genoeg is.
Wat wil ik ermee? Foto's maken op feestjes, in gebouwen, vooral het bijlichten en af en toe proberen aan te sturen met mijn interne flitser voor verlichting bij macroopnames.
ik ben er wel uit dat ik alleen nog maar Nikon wil, third party heb ik niet zo'n goed gevoel bij. Ook houd ik niet zo van tweedehands...
Wat zouden jullie doen, hoe kijken jullie naar de verschillen tussen de verschillende, zeker i.c.m. mijn D80?
Ik hoor het wel.
Groet,
Wouter
De TS heeft een D80 en zit/zat te dubben over de SB-600 of de SB-900.
Ook een beetje het probleem dat boven geschetst wordt, zeker als hij ook gaat uitbreiden met meerdere flitsers
Maar ik zal de TS een PB sturen en vragen of hij er problemen mee heeft
, oké
Groetjes George
Dit is het bericht van de TS:
door wouterboon » vr 09 jan, 2009 1:47 pm
Beste Mensen,
Ik zit in dubio: ik heb een D80 en na een les flitsen (heel summier) op mijn fotocursus is het NAS virus aan het opduiken. Ik wil graag een opzetflitser. Nu zij er op de site van Nikon nog 3 te vinden waar ik wat aan zou hebben: de SB 600, 800 of 900. Echter, het lijkt erop dat de 800 nergens meer verkrijgbaar is. De 900 lijkt me wat te veel van het goede, en erg duur (bovendien krijg ik het idee dat mijn camera wat 'te oud' aan het worden is), de 600 is nu zeer schappelijk geprijs, maar daar vraag ik me vanaf of ie wel sterk genoeg is.
Wat wil ik ermee? Foto's maken op feestjes, in gebouwen, vooral het bijlichten en af en toe proberen aan te sturen met mijn interne flitser voor verlichting bij macroopnames.
ik ben er wel uit dat ik alleen nog maar Nikon wil, third party heb ik niet zo'n goed gevoel bij. Ook houd ik niet zo van tweedehands...
Wat zouden jullie doen, hoe kijken jullie naar de verschillen tussen de verschillende, zeker i.c.m. mijn D80?
Ik hoor het wel.
Groet,
Wouter
De TS heeft een D80 en zit/zat te dubben over de SB-600 of de SB-900.
Ook een beetje het probleem dat boven geschetst wordt, zeker als hij ook gaat uitbreiden met meerdere flitsers

Maar ik zal de TS een PB sturen en vragen of hij er problemen mee heeft

Groetjes George