Aanschaf flitser

Discussies over flitsers
wouterboon

Aanschaf flitser

Bericht door wouterboon » vr jan 09 2009 1:47 pm

Beste Mensen,

Ik zit in dubio: ik heb een D80 en na een les flitsen (heel summier) op mijn fotocursus is het NAS virus aan het opduiken. Ik wil graag een opzetflitser. Nu zij er op de site van Nikon nog 3 te vinden waar ik wat aan zou hebben: de SB 600, 800 of 900. Echter, het lijkt erop dat de 800 nergens meer verkrijgbaar is. De 900 lijkt me wat te veel van het goede, en erg duur (bovendien krijg ik het idee dat mijn camera wat 'te oud' aan het worden is), de 600 is nu zeer schappelijk geprijs, maar daar vraag ik me vanaf of ie wel sterk genoeg is.

Wat wil ik ermee? Foto's maken op feestjes, in gebouwen, vooral het bijlichten en af en toe proberen aan te sturen met mijn interne flitser voor verlichting bij macroopnames.

ik ben er wel uit dat ik alleen nog maar Nikon wil, third party heb ik niet zo'n goed gevoel bij. Ook houd ik niet zo van tweedehands...

Wat zouden jullie doen, hoe kijken jullie naar de verschillen tussen de verschillende, zeker i.c.m. mijn D80?

Ik hoor het wel.

Groet,

Wouter

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Aanschaf flitser

Bericht door gongon » vr jan 09 2009 1:54 pm

De SB 800 zijn nog wel te krijgen hoor, hier en daar, heb er gisteren nog naar gekeken op internet.

De SB 900 heb ik bij Kamera Express gekocht voor 355 euro, nu is hij daar 352 euro.
De SB 900 is trouwens goedkoper dan de SB 800. Zag dat ze de SB 800 niet meer hebben bij KE. Ik wilde er nog een SB 800 bij kopen, en toen ik ging zoeken naar een zaak die ze nog had bleek dat ze duurder zijn dan de SB 900. Dan koop ik er liever nog een SB 900 bij.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jan 09 2009 2:05 pm

Als je nog een gunstige kan vinden is de SB-800 geweldig. De SB-900 is een stuk groter. Maar op zich is de SB-600 sterk genoeg voor zo'n beetje alles. En een ander voordeel van de SB-600: hij laadt sneller op dan de andere flitsers, en houdt het ook nog eens beduidend langer vol op een setje batterijen. Dat laatste is voor mij met de SB-800 overigens nog nooit een probleem geweest...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » vr jan 09 2009 2:09 pm

Wouter,

Voor wat jij wilt moet je inderdaad kiezen tussen de SB-600/800/900
De SB-800 verdwijnt uit het aanbod, omdat de SB-900 de vervanger is. Voor op de D80 zijn ze min of meer gelijkwaardig, dus als je nog een SB-800 vindt...
De SB-600 is iets minder capabel en geeft iets minder licht, maar het grootste verschil merk je pas als je er twee koopt, twee SB-600's bieden minder mogelijkheden dan twee SB-800's, twee SB-900's of een SB-800 en een SB-900 samen.

Als ik jou was zou ik voor een SB-800 gaan als je die kunt kopen voor een prijs die goed onder die van de SB-900 ligt. (Niet de hoofdprijs betalen voor een model dat niet meer in productie is.)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

wouterboon

Bericht door wouterboon » vr jan 09 2009 2:15 pm

Ik vrees dat ik met de SB 900 een beetje een overkill heb (ik heb maar een D80). Ik vermoed (maar zeg nooit nooit) dat ik er geen 2 zal kopen om meer te kunnen. Als ik zover ga, dan zal ik ook een betere camera kopen, waar ik nog meer zelf kan regelen.

Het is dat ik graag zelf nieuwe dingen koop en dat de SB800 er niet meer is (noch foka noch KE berichtten mij positief op mijn vraag of de SB800 nog verkrijgbaar is), anders was een 2e hands idd niet zo'n gek idee...

Ik wacht nog wat meningen af.

Dank voor jullie reacties voor zover.

jpauwels

Bericht door jpauwels » vr jan 09 2009 2:23 pm

wouter,

Ik heb even voor je via kieskeurig gekeken naar de sb 800.
foto booms 309 euro
camera4all 320 euro

beiden hebben hem ook op voorraad

de sb900 is te koop vanaf 351 euro.

wouterboon

Bericht door wouterboon » vr jan 09 2009 2:26 pm

jpauwels schreef:wouter,

foto booms 309 euro
camera4all 320 euro

Die manier had ik nog niet geprobeerd. Ik kijk even (ook in de portemonnaie...) Dank!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jan 09 2009 2:29 pm

wouterboon schreef:

foto booms 309 euro
camera4all 320 euro

Die manier had ik nog niet geprobeerd. Ik kijk even (ook in de portemonnaie...) Dank!
Voor dat soort prijsverschillen zou ik geen SB-800 meer kopen.

Voorstel: koop een SB-900 voor me. Dan krijg je mijn SB-800 én €50,= toe! :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » vr jan 09 2009 2:32 pm

De SB-900 is geen overkill voor de D-80, maar als je tegen het prijsverschil aanhikt dan ga je toch gewoon voor een SB-600. Niet minder dan dat.

wouterboon

Bericht door wouterboon » vr jan 09 2009 2:33 pm

Patrick schreef:
wouterboon schreef:

foto booms 309 euro
camera4all 320 euro

Voor dat soort prijsverschillen zou ik geen SB-800 meer kopen.

Voorstel: koop een SB-900 voor me. Dan krijg je mijn SB-800 én €50,= toe! :wink:
haha, ja, dat is een goeie! Maar goed, de 'regering' moet er ook nog iets over zeggen...

wouterboon

Bericht door wouterboon » vr jan 09 2009 2:34 pm

Roelof schreef:De SB-900 is geen overkill voor de D-80, maar als je tegen het prijsverschil aanhikt dan ga je toch gewoon voor een SB-600. Niet minder dan dat.
En dan zou ik wel eens willen weten wat ik eventueel zou gaan missen (ik heb nog niet van die vergelijkingssites gevonden...); m.a.w. wat kan die SB 900 wel dat de SB 600 niet kan (afgezien van het mindere licht en het feit dat ik geen 2 flitsers wil hebben).

Gr.,

Wouter

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » vr jan 09 2009 2:51 pm

Als je geen twee flitsers wilt hebben dan heeft de SB-900 'alleen maar' een hogere lichtopbrengst.
Ik zet 'alleen maar' tussen aanhalingstekens, want een hogere lichtopbrengst is uiteindelijk waar het je om te doen is.
Of wacht eens, de SB-900 kan verder ronddraaien, dat kan belangrijk zijn bij indirect flitsen.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » vr jan 09 2009 3:36 pm

Het vergelijk flitser versus camera type gaat niet op. De vraag is meer, wat wil je ermee gaan doen. Dat heb je reeds aangegeven en de goede argumenten zijn hier reeds gegeven. Ik zou je adviseren, ga voor de SB800 en mocht het prijsverschil te klein zijn (en dat is het denk ik wel) ga dan voor de SB900. Als je er eenmaal mee in de praktijk hebt gewerkt kom je helemaal achter de verschillen qua bediening. Dan is die SB-900 wel een topper. Je wou een vergelijking tussen de drie SB-xxx flitsers, geen probleem posten we hem nog een keer:

Afbeelding

Suc6 met je beslissing,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

wouterboon

Bericht door wouterboon » vr jan 09 2009 4:06 pm

Dat is een geweldig schema Arthur, dank je!

Heb ik nog een vraag: ik heb hier en daar wat gehoord over firmware updates voor de SB900. Updaten is met de d80 niet mogelijk (ik vind wel iemand die een D300 heeft of een D90 ofzo), maar ik kan niet vinden wat de update inhoud die voor de SB900 is gedaan.

Iemand een idee?

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » vr jan 09 2009 4:17 pm

Is voor het genoemde gebruik een SB600 niet meer dan voldoende? I.m.o. moet dit ruim voldoende zijn wanneer je ook nog eens in ogenschouw neemt dat een D80 t/m ISO 800 goede resultaten geeft.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”