Advies D3 of D3X
Re: Advies D3 of D3X
Ik werk dagelijks in de fotografie en kies voor een pro camera zoals ik dat al meer dan 30 jaar doe.
Wil Inhaken op dit stukje tekst.
Je fotografeert dertig jaar met pro camera's. Nu met D2X. Waar loop je tegen aan met de huidige camera? Je zou dan zo de vraag in kunnen vullen. Zoiets mag je toch wel verwachten na 30 jaar ervaring. De verschillen tussen de D3 en D3X zijn duidelijk.
Als je naast medisch ook nog eens folders, boeken fotografeert, op locatie werkt en sfeer foto's handig vind zou ik als pro twee camera's aanschaffen, als dat nodig blijkt te zijn om het optimale resultaat te halen. In de medische praktijk is dit toch pinuts als je het afweegt tegen andere apparatuur.
Je fotografeert dertig jaar met pro camera's. Nu met D2X. Waar loop je tegen aan met de huidige camera? Je zou dan zo de vraag in kunnen vullen. Zoiets mag je toch wel verwachten na 30 jaar ervaring. De verschillen tussen de D3 en D3X zijn duidelijk.
Als je naast medisch ook nog eens folders, boeken fotografeert, op locatie werkt en sfeer foto's handig vind zou ik als pro twee camera's aanschaffen, als dat nodig blijkt te zijn om het optimale resultaat te halen. In de medische praktijk is dit toch pinuts als je het afweegt tegen andere apparatuur.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Die laatste opmerking is wel juist, Tobias, maar snijdt mijns inziens nu geen hout. Wil heeft budget voor één camera. Ik zou inderdaad beide camera's een dag of wat huren, voordat ik een beslissing zou nemen. Een ander merk is vanwege de aanwezige objectieven geen optie.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Helaas denkt het management er anders over. Medische fotografie is een kostenpost voor het ziekenhuis. Niets wat ik doe kan bij een verzekeraar gedeclareerd worden. Met medische apparatuur wordt wel geld verdiend. In het analoge tijdperk werkte ik inderdaad met meerdere camera's, kleinbeeld en 6x7 cm. Ik ben sinds een jaar onderdeel van de afdeling opleidingen. Ons ziekenhuis verzorgt de opleiding artsen voor de Vrije Universiteit. Daardoor kan ik weer investeren omdat er nu geld beschikbaar is. Hiervoor was ik onderdeel van een zorgeenheid en mocht ik een aantal jaren niets investeren wegens bezuinigen. Alleen vervangen als het niet gerepareerd kon worden.Tobias schreef:Ik werk dagelijks in de fotografie en kies voor een pro camera zoals ik dat al meer dan 30 jaar doe.
Volgens testen is de D3X op dit moment de beste camera die er is. Presteert goed tot 1000 ISO. Maar wanneer heb je echt 24M pixels nodig? En indien wel nodig kan ik altijd huren.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als je nog steeds met een beperkt budget moet werken, dan snap ik niet waarom je niet gewoon voor een D3 kiest. Houd je gelijk ook geld over voor andere zaken die overstappen naar een fullframe camera met zich meeneemt. Andere objectieven wellicht?
Lijkt me niet Patrickwil schreef: Objectieven waar ik mee werk zijn de 105 micro VR, 14-24 2.8 en 24-70 2.8.

- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Eens.Dennis71 schreef:Lijkt me niet Patrickwil schreef: Objectieven waar ik mee werk zijn de 105 micro VR, 14-24 2.8 en 24-70 2.8.

- Léon Obers
- Forumlid
Op zichzelf vind ik het een goed idee met een aantal forumleden het apparaat eens grondig te bekijken en te testen.a90 schreef: Wellicht wat offtopic verder maar ik zou erg benieuwd zijn als jij de D3x zou willen reviewen Léon.
Misschien is het wel een idee om met een aantal forum genoten het apparaat aan een onderzoek te onderwerpen. Kunnen we de kosten delen en steken we er allemaal wat van op ?
Zou ik willen combineren met een dag extra voor mezelf dat ik daar wat fotografie mee wil doen. Daar heb ik dan nog wel het een en ander op voor te bereiden. Ook heb ik nog een 2-tal objectieven die ik eerst in Beverwijk wil laten nazien (anders huur ik er nog een lens bij). Een dag er achteraan zouden we dan verder kunnen gaan met forumleden zowel in mijn atelier als eventueel in de omgeving.
Mensen die interesse hebben even een e-mail (cryptisch omschreven) = mail dot to dot me ed fotograaf.cc
Maar ik denk niet dat de bevindingen veel anders zullen zijn als wat ik reeds gezien en gelezen heb en ook reeds zelf als RAW-bestanden heb kunnen downloaden. Met name de intensieve tests die door Lloyd Chambers zijn gedaan, geven mij al een behoorlijke indruk van wat ik kan verwachten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Clublid
Met de objectieven had ik me al voorbereid vorig jaar. Geen andere objectieven nodigDennis71 schreef:Lijkt me niet Patrickwil schreef: Objectieven waar ik mee werk zijn de 105 micro VR, 14-24 2.8 en 24-70 2.8.

Maar inderdaad voorlopig lijkt de keuze op de D3 te vallen. Gisteren overleg gehad met collega van Onze Lieve Vrouwe Gasthuis. Hij adviseert de D3 na lang wikken en wegen omdat hij niet kan waarmaken 24M pixels nodig te hebben. En met moeilijke lichtomstandigheden toch wel handig hoger ISO te kunnen gebruiken. Zit ik alleen met het verschil mening. Roeland Koene zegt maximaal 1000 ISO en Thom Hogan 1600 ISO bruikbaar op de D3X. Tom schijnt nu problemen met Nikon USA te hebben omdat hij adviseert de D3X niet te kopen, omdat hij vindt dat de prijs te hoog is. Ondanks dat hij het de beste camera vindt. Maar we wilde geen discussie over prijs.
Vandaag nog overleg met MCA in Alkmaar. Maar die is drie jaar geleden overgestapt op Canon.

Update
Ook MCA adviseert de D3. Hoge ISO prestaties belangrijker dan hoge resolutie. Resolutie 12 M is meer dan voldoende.
MCA gaat over op de Canon 5D Mark II. Niet voor de resolutie maar voor de prestatie op hoge ISO.
Laatst gewijzigd door wil op do jan 15 2009 8:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zou het wel weten,
gewoon beide doen
Zonder gekheid,
D3
Hoezo kan je van de D3 geen A0 bestanden printen?
(zou je dat überhaupt van een probleem gebit willen?).
gewoon beide doen

Zonder gekheid,
D3
-
- Clublid
Ik heb een A4 waar een grote vent al van is flauw gevallen. Op A0 gaat een hele groep plat.mikemix schreef:Ik zou het wel weten,
gewoon beide doen![]()
Zonder gekheid,
D3

Betreft een doe het zelver die het presteert een spijker midden in zijn oog te krijgen. Man gebruikte spijkers voor een spijkerpistool met een gewone hamer. Spijker sprong terug en werkelijk dwars door de pupil en helaas net het netvlies geraakt. je zag alleen de kop van de spijker nog. Ik stond toevallig op de operatiekamer bij de oogarts. Oogarts dacht dat de eerste hulp een grapje maakte toe hij opgeroepen werd.
Maar nu voor 95% al overtuigd dat het de D3 moet worden. Kan ik ook de de SB 900 meebestellen. Die licht beter uit voor groothoek als je toch moet flitsen.
Jammer dat Nikon geen ringflits meer maakt. Gebruik nu de SB 29 maar die meet het licht niet. De 2 macro flitsers (SB R200) aan de zijkant objectief lijken mij niet handig werken in de praktijk. Ik heb het idee dat je het nog niet in de mond goed uitgelicht krijgt. Voor huid wel mooi, als je 1 flitser gebruikt mooie schaduw om aan te tonen dat een huidtumor boven de huid ligt.
-
- Clublid
Bij mij werkt deze website niet goed. Als ik tweede camera kies om te vergelijken verdwijnt de eerste.yoyo schreef:http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM
Ik heb zelf geen ervaring met de R1C1 kit, maar je kunt met de SW-11 hulpstukken wel meer een frontale belichting krijgen.wil schreef:De 2 macro flitsers (SB R200) aan de zijkant objectief lijken mij niet handig werken in de praktijk. Ik heb het idee dat je het nog niet in de mond goed uitgelicht krijgt.