400mm f/2.8G ED VR AF-S NIKKOR

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: 400mm f/2.8G ED VR AF-S NIKKOR

Bericht door wil » vr jan 30 2009 2:14 pm

@A90

Weet nog leuke oefening voor je. Spaarne Ziekenhuis, locatie Heemstede heeft logo laten plaatsen. Alleen goed te fotograferen vanaf de Schouwbroekerbrug tussen Heemstede en Haarlem (Schalkwijk). Hoef ik het niet te doen met mijn (prive) 70-200 :lol: :lol:

vulture
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door vulture » vr jan 30 2009 3:30 pm

Met welke camera fotografeer je?

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr jan 30 2009 3:43 pm

vulture schreef:Met welke camera fotografeer je?
Een D3
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

vulture
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door vulture » vr jan 30 2009 4:09 pm

a90 schreef:
vulture schreef:Met welke camera fotografeer je?
Een D3
Dan mag je je onderschrift wel eens aanpassen! :D Zijn mooie scherpe plaatjes. Nu graag even je overbuurvrouw (LOL)
Laatst gewijzigd door vulture op vr jan 30 2009 4:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » vr jan 30 2009 4:12 pm

Michael,

Dacht je te bezuinigen op een abonnement op de sportschool (grin)?

De bijgeleverde koffer is ook handig om op te gaan staan/zitten als de lens je te zwaar wordt.
Zowel lens als zonnekap hebben een rubber rand; Tip: als je de kamera aan de riem in de hand hebt, kan je alles rustig op de rubber rand laten steunen.

Groeten, en veel plezier.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Remco H

Bericht door Remco H » vr jan 30 2009 5:52 pm

a90 schreef:Dat is een hele mond vol en een hele koffer ook kan ik u verzekeren.

Ik heb dit objectief gekocht in januari en zal in deze draad er informatie over delen. Wellicht dat sommigen van u het interesant vinden om meer van het objectief te weten te komen of bent u voornemens om er zelf eentje aan te schaffen. Mochten er vragen zijn, schroom niet. Ik zal zo goed mogelijk antwoord geven.

Die dikke 400 dus, dit is hem.

...

Mijn eerste bevindingen zijn:

- je statief kan nooit stevig genoeg zijn
- 400mm en langer vereist snelle sluitertijden voor optimaal scherpe foto's. VR helpt maar snelheid is alles
- 2.8 op 400mm is een heel dunne DOF. Belangrijk om aan te denken voor bijvoorbeeld voetbal en dergelijke waarbij je anders maar 1 speler scherp hebt in plaats van 2
- een goede tas of koffer met wieltjes is een must als er langere afstanden te voet moeten worden afgelegd. U kunt vast wel raden waarom.
- op langere afstanden kun je te maken krijgen met luchttrillingen die zorgen voor onscherpte
- je trekt heel wat aandacht van voorbij rijdende mensen, veel mensen knopen een praatje met je aan en vraagt wat het voor spul is.

Ik denk niet dat ik met deze eerste sessie het uiterste uit het spul heb gehaald. Het heeft me het inzicht gebracht dat ik nu heb en kan op die manier een volgende keer weer betere foto's met de combinatie maken.Zodra ik dat heb gedaan zal ik weer posten.

gegroet,

Michael
Zo, dat is niet gering! :o
Is dit objectief nodig voor professioneel werk? Of heb je hem gewoon voor de hobby gekocht?
Ik zou toch denken dat je zoiets niet zomaar voor de gein koopt. Maar ik weet niet of het voorkomt, mensen die dergelijke objectieven puur voor de liefhebberij kopen?

Interessant om te lezen, zo'n verhaal!

Ik zat eerder vandaag eens over dit objectief te lezen op de website van Ken Rockwell, en die vindt dit objectief een betere keuze dan de 600mm f/4, omdat je met die eerste meer kanten op kan i.c.m. teleconverters.
Niet dat ik het overigens snel zie gebeuren dat ik er zelf een aan zou schaffen...

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr jan 30 2009 9:05 pm

Remco H schreef:Zo, dat is niet gering! :o
Is dit objectief nodig voor professioneel werk? Of heb je hem gewoon voor de hobby gekocht?
Ik zou toch denken dat je zoiets niet zomaar voor de gein koopt. Maar ik weet niet of het voorkomt, mensen die dergelijke objectieven puur voor de liefhebberij kopen?
Het objectief heb ik niet nodig voor professioneel werk (kan altijd natuurlijk) maar het is gewoon nog steeds hobby.
Remco H schreef:Interessant om te lezen, zo'n verhaal!
Dank :) ik probeer te delen wat ik er van opsteek.
Remco H schreef:Ik zat eerder vandaag eens over dit objectief te lezen op de website van Ken Rockwell, en die vindt dit objectief een betere keuze dan de 600mm f/4, omdat je met die eerste meer kanten op kan i.c.m. teleconverters.
Niet dat ik het overigens snel zie gebeuren dat ik er zelf een aan zou schaffen...
Ik had inderdaad ook de keuze om een 400 of een 600 te nemen maar ik ben maar wat blij dat ik deze heb gekozen. De 600 is wel heel erg lang en zou minder toegepast kunnen worden als de 400. Met een TC ertussen zit je toch ook aan een 550 bij f4 en de scherpte is daarbij nog ontzettend goed. Nee, ik ben heel blij met deze :)

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

BUG322

Bericht door BUG322 » ma feb 02 2009 12:45 am

Vette lens leuk als ik eens de lotto win :)

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****

Bericht door hans1956 » ma feb 02 2009 6:35 pm

Ik heb begrepen op Nikon workshop dat bij de D3 het wel moeilijk is om zelf te doen. Nikon heeft daar een speciaal instrument (zuigertje) voor. Probleem is de grote sensor.Je kan het vuil niet van de sensor afvegen wat bij de DX sensors wel kan. Bij Nikon vegen ze het vuil naar een hoek van de sensor en daar zuigen ze het weg.
Nou valt wel mee hoor!! Hier gaat regelmatig een swabje over de sensor wat ik absoluut niet moeilijk vind!!
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » ma feb 02 2009 6:38 pm

hans1956 schreef:
Ik heb begrepen op Nikon workshop dat bij de D3 het wel moeilijk is om zelf te doen. Nikon heeft daar een speciaal instrument (zuigertje) voor. Probleem is de grote sensor.Je kan het vuil niet van de sensor afvegen wat bij de DX sensors wel kan. Bij Nikon vegen ze het vuil naar een hoek van de sensor en daar zuigen ze het weg.
Nou valt wel mee hoor!! Hier gaat regelmatig een swabje over de sensor wat ik absoluut niet moeilijk vind!!

Nou, het lijkt mij ook wel moeilijk hoor, maar dat komt denk ik omdat ik gewoon te voorzichtig ben. Ik zou het ook niet durven. Vond het al eng om de D3 te updaten, dat heb ik al met zweet in mijn handen gedaan.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » ma feb 02 2009 9:57 pm

Michael ik dacht met mijn 70-200mm 2.8 VR een fors objectief te hebben.
Maar als ik jouw foto zo zie dan is de mijne maar een pietluttig dingetje :oops:
Veel succes met je nieuwe aanwinst en we zien de resultaten vanzelf wel langskomen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma feb 02 2009 10:21 pm

Dank je wel George. Overigens onderschat de 70-200 niet hoor, die heb ik er niet voor niets nog steeds bij. In die lengte is hij heer en meester en het beste wat er is.

De sensor is inmiddels weer schoon en as. weekend gaan we weer aan de gang :)

BUG322

Bericht door BUG322 » di feb 03 2009 8:25 pm

Hoe zit het in vergelijk met je 200-400 f4 behalve een wat tragere diafragma?
In iedergeval heel veel plezier met die lens .
Het ziet er in iedergeval goed uit op 650mm :shock:

Verder vraag ik me een beetje af of je ook een foto op DX en FX formaat op het zelfde onderwerp kan schieten om eens een verschil daarin te zien.

400 mm en 600 MM equivalent

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » di feb 03 2009 9:37 pm

Prima presentatie en mooie fotodemonstratie. Ik lees uit je verhaal dat je de VR hebt gebruikt in combinatie met een statief. Ik heb altijd begrepen dat je de VR functie dan juist moet uitschakelen. Ik doe dit dan ook altijd braaf met de 105 f2.8 VR Macro.... :?:
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » di feb 03 2009 9:43 pm

BUG322 schreef:Hoe zit het in vergelijk met je 200-400 f4 behalve een wat tragere diafragma?
In iedergeval heel veel plezier met die lens .
Het ziet er in iedergeval goed uit op 650mm :shock:

Verder vraag ik me een beetje af of je ook een foto op DX en FX formaat op het zelfde onderwerp kan schieten om eens een verschil daarin te zien.

400 mm en 600 MM equivalent
De 200-400 is in ieder geval een pak lichter :) Maar in verder vergelijk is de af nog sneller en de opnames nog een tikje strakker. de 200-400 is een geweldig objectief en door zijn zoom mogelijkheid erg veelzijdig. De 400 2.8 is echt van een andere planeet in vergelijk en in sommige opzichten nog extremer dan de 200 2.

Over het op FX of DX schieten moet ik je eerlijk bekennen dat ik dat nog nooit heb gedaan :oops: Gewoon altijd op FX geschoten en niet eens de neiging gehad dat op DX 6mpix te doen.

Ik denk dat ik bij de Schiphol meeting zal zijn in februari, dan zal ik wel wat meenemen.

Gesloten

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”