400mm f/2.8G ED VR AF-S NIKKOR

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

400mm f/2.8G ED VR AF-S NIKKOR

Bericht door a90 » do jan 29 2009 11:53 pm

Dat is een hele mond vol en een hele koffer ook kan ik u verzekeren.

Ik heb dit objectief gekocht in januari en zal in deze draad er informatie over delen. Wellicht dat sommigen van u het interesant vinden om meer van het objectief te weten te komen of bent u voornemens om er zelf eentje aan te schaffen. Mochten er vragen zijn, schroom niet. Ik zal zo goed mogelijk antwoord geven.

Die dikke 400 dus, dit is hem.

Afbeelding

Waarom is hij nu eigenlijk zo dik en zwaar zult u denken. Nou dat zit hem voornamelijk in de lichtsterkte van het objectief. Het maximaal in te stellen diafragma is F2.8. Deze lichtsterkte valt op zich nog wel mee, er bestaan immers zelfs objectieven met F2.0 of F1.4 diafragma mogelijkheden maar in combinatie met de lengte van het objectief wordt het een ander verhaal. Hoe langer namelijk het bereik van het objectief hoe groter de bouw moet zijn om toch de waarde van F2.8 te kunnen doorlaten. Voor een 400mm is dit het 'snelste' of meest licht sterke 400mm objectief dat Nikon levert.

Hoe groot is nu eigenlijk het verschil met bv. een welbekend objectief als de 70-200 ? wel dat verschil is hieronder te zien. Links de 400 en daarnaast een 70-200 (uiterst rechts ligt nog een 200 f2)

Afbeelding

Het frontglas is dus best wel groot maar dat is ook te zeggen voor de rest van het objectief. Alles is groot dik en zwaar eraan.

Hieronder een voorbeeld van de 400 naast een 50mm lensje. Ook zichtbaar de fraaie, stevige flightcase waarin het objectief wordt geleverd.

Afbeelding

Maar dan naar buiten met het spul, daar is hij tenslotte voor gemaakt. Een stevig statief is geen prettige bijkomstigheid maar een absolute noodzaak. Het geheel van objectief, camera en de rest (straps, beugels etc) weegt ongeveer een kilo of 7 en dat vereist een heel stabiel platform. Als statief heb ik gekozen voor een Gitzo 5541 met een Wimberley II schommelkop. De eerste ervaringen zijn heel positief overigens.

De eerste keer naar buiten was wel even nadenken hoe je dat doet. Je neemt hem niet even mee in de rugzak het veld in, althans dat komt misschien nog wel maar daar had ik nog even de moed niet voor op de eerste keer uitproberen. Uiteindelijk ben ik bij Schiphol aanbeland alwaar ik langs de startbaan het objectief heb uitgeprobeerd.

Een stevige koude bries op een open terrein terwijl het een beetje heijig was, dat waren de omstandigheden. Verder was het helder en droog weer dus er kon worden gefotografeerd.

Eerste indruk ? wat een snelle AF is dit ook weer. Ontstellend snel en accuraat. tweede indruk was, oei wat een korte DOF op grotere diafragma's. Dat is nog wel iets om rekening mee te houden overigens. Ook belangrijk is een snelle sluitertijd. Hoewel een stevig statief en VR absoluut helpen is een snelle sluitertijd de beste remedie voor scherpe platen (zeker met bewegende objecten als vliegtuigen). Ik ben hier wel de fout mee in gegaan met een hoop foto's overigens.

Ik heb flink wat foto's gemaakt en heb daarbij gebruik gemaakt van een 1.4 en een 1.7 teleconverter. Tot mijn grote verbazing zie je daar nagenoeg geen achteruitgang in kwaliteit van terug met dit objectief.

Een aantal voorbeeld foto's heb ik als link hieronder opgenomen. Het zijn er wat van vliegtuigen maar ook een aantal van een graafmachine. Omdat deze stilstond was het een dankbaar object om de Tc's mee te proberen. Het zijn dus geen studio opnamen onder gelijke omstandigheden. De instellingen varieren en er was meer en minder licht gedurende het maken van de foto's

Vliegtuigen

400mm, F7.1, 1/800, ISO 200

550mm, F7.1, 1/800, ISO 200

650mm, F11, 1/400, ISO 250 Deze heeft een te korte sluitertijd gehad (bovendien stond de VR uit)

Graafmachine

400mm, F4.5, 1/800, ISO 200

550mm, F5.6, 1/800, ISO 200

650mm, F10, 1/400, ISO 250

Diversen

650mm, F10, 1/400, ISO 250

550mm, F7.1 1/800, ISO 200

400mm, F3.2 1/800, ISO 200

Mijn eerste bevindingen zijn:

- je statief kan nooit stevig genoeg zijn
- 400mm en langer vereist snelle sluitertijden voor optimaal scherpe foto's. VR helpt maar snelheid is alles
- 2.8 op 400mm is een heel dunne DOF. Belangrijk om aan te denken voor bijvoorbeeld voetbal en dergelijke waarbij je anders maar 1 speler scherp hebt in plaats van 2
- een goede tas of koffer met wieltjes is een must als er langere afstanden te voet moeten worden afgelegd. U kunt vast wel raden waarom.
- op langere afstanden kun je te maken krijgen met luchttrillingen die zorgen voor onscherpte
- je trekt heel wat aandacht van voorbij rijdende mensen, veel mensen knopen een praatje met je aan en vraagt wat het voor spul is.

Ik denk niet dat ik met deze eerste sessie het uiterste uit het spul heb gehaald. Het heeft me het inzicht gebracht dat ik nu heb en kan op die manier een volgende keer weer betere foto's met de combinatie maken.Zodra ik dat heb gedaan zal ik weer posten.

gegroet,

Michael
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Re: 400mm f/2.8G ED VR AF-S NIKKOR

Bericht door Veneboer » vr jan 30 2009 8:31 am

Leuk om dit soort ervaringen te lezen! Wat een enorme lens is dit. De resultaten zijn om je vingers bij af te likken maar het lijkt me toch ook wel een enorm groot ding om mee te nemen en te gebruiken.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr jan 30 2009 8:42 am

Indrukwekkende resultaten, Michael! En inderdaad geen objectief dat je zomaar even meeneemt...
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

foto-ed
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door foto-ed » vr jan 30 2009 8:45 am

Wat een heerlijk objectief! Heb ooit tijdens een Nikon dag een 500mm op mijn camera gehad en hiermee uit de hand mee gefotografeerd (onder toeziend oog van Roeland Koene). Zo'n grote teletoeter geeft je dan ook een machtig gevoel.
Heel veel plezier met je objectief gewenst!!!
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****

Bericht door hans1956 » vr jan 30 2009 9:15 am

Dat ziet er strak uit zeg, poeh poeh!!!!!! Wel even je sensor schoonmaken.
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr jan 30 2009 9:30 am

hans1956 schreef:Wel even je sensor schoonmaken.
Yep, I know. de sensor swabs liggen me al 2 weken aan te kijken maar ik heb het nog niet aan gedurft :roll:

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Mak
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mak » vr jan 30 2009 9:34 am

Ziet er strak uit Michael en bedankt voor de info.

Machtig objectief!
Groeten Marcel

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****

Bericht door hans1956 » vr jan 30 2009 9:42 am

a90 schreef:
Yep, I know. de sensor swabs liggen me al 2 weken aan te kijken maar ik heb het nog niet aan gedurft :roll:
Zo moeilijk is dat niet hoor :) :)
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

webfreak

Bericht door webfreak » vr jan 30 2009 10:08 am

Hoi,

aardige foto's maar ik vraag me af wat je wilt gaan fotograferen met deze mooie lens ? :wink:
voor 99 % wordt deze lens gebruikt voor sportfotografie, om daar mee aan de slag te gaan lijkt me veel doelzamer dan bijv. een graafmachine, want daar heb je immer toch geen lichtsterke lens voor nodig, evenmin het vliegtuig, of zo'n afbakenpaal.
Ben benieuwd gr. Ron (fotoxtra.nl)

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » vr jan 30 2009 10:10 am

Goed verhaal Michael en ook leuk dat je je ervaring met ons deelt. Je schrijft over statief en VR. Ik dacht dat je de VR moest uitzetten indien je objectief op een statief monteert. Geldt dit niet voor deze combinatie ?
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

yoyo

Bericht door yoyo » vr jan 30 2009 10:42 am

ALE schreef:Goed verhaal Michael en ook leuk dat je je ervaring met ons deelt. Je schrijft over statief en VR. Ik dacht dat je de VR moest uitzetten indien je objectief op een statief monteert. Geldt dit niet voor deze combinatie ?

De grote jongens herkennen of ze op een statief zitten en de VR wordt daar op aangepast. Werkt overigens niet altijd even goed en de ene fotograaf heeft dan weer de voorkeur voor active-mode en de andere weer voor normal-mode. En er zijn er inmiddels ook die zweren bij off...

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr jan 30 2009 11:12 am

webfreak schreef:Hoi,

aardige foto's maar ik vraag me af wat je wilt gaan fotograferen met deze mooie lens ? :wink:
voor 99 % wordt deze lens gebruikt voor sportfotografie, om daar mee aan de slag te gaan lijkt me veel doelzamer dan bijv. een graafmachine, want daar heb je immer toch geen lichtsterke lens voor nodig, evenmin het vliegtuig, of zo'n afbakenpaal.
Ben benieuwd gr. Ron (fotoxtra.nl)
Dat weet ik en sport zal ook een onderdeel worden wat de foto's die ik ga maken, overigens bij lange na niet uitsluitend. Er waren echter niet heel veel buitensporten op dat ogenblik aan de gang toen ik een rondje met de auto maakte. Deze sessie was voornamelijk bedoelt om het objectief te testen en om er mee om te leren gaan. De graafmachine fotograferen was voor mij leerstof. Zo mooi was die graaf machine nu ook weer niet en ook ben ik geen graaf machine fanaat..

Het objectief heeft verder een nieuwe VR variant namelijk de Tripod VR mode. Ik heb hem daarop gezet en eigenlijk verder niet mee geëxperimenteerd. Ik heb wel begrepen dat deze stand niet zaligmakend is als er bv. foto's gemaakt worden met panning.

edit typo
Laatst gewijzigd door a90 op vr jan 30 2009 11:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.

mikemix

Bericht door mikemix » vr jan 30 2009 11:31 am

a90 schreef:en ook ben ik geen graf machine fanaat..
:)

Dank voor het delen.
Ben zeer zeker benieuwd naar sportfoto's.

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » vr jan 30 2009 12:02 pm

Ik het alles aandachtig gevolgd, wat mij opvalt zijn de details van de objecten.
Een erg mooi objectief die ik ook ooit nog eens in bezit hoop te hebben.
Ik ben benieuwd wat voor resultaat het geeft als je deze jongen eens op een ijsvogeltje richt.. :wink:

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » vr jan 30 2009 2:03 pm

hans1956 schreef:
a90 schreef:
Zo moeilijk is dat niet hoor :) :)
Ik heb begrepen op Nikon workshop dat bij de D3 het wel moeilijk is om zelf te doen. Nikon heeft daar een speciaal instrument (zuigertje) voor. Probleem is de grote sensor.Je kan het vuil niet van de sensor afvegen wat bij de DX sensors wel kan. Bij Nikon vegen ze het vuil naar een hoek van de sensor en daar zuigen ze het weg.

Gesloten

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”