Instellingen D3 importeren/exporteren

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
wblink
Forumlid
Forumlid

Re: Instellingen D3 importeren/exporteren

Bericht door wblink » ma feb 16 2009 6:05 pm

yoyo schreef:Ik heb zo'n spreadsheet een keer zelf gemaakt voor mijn D2H, D2Hs en D2Xs. Maar dan helemaal zoals ik de settings en banken hebben wilde. De spreadsheet die jij plaatst is nog helemaal default. Alle banken zijn hetzelfde...

Laat maar.
Communicatiekronkel denk ik...
(Ik krijg dus echt de indruk dat je helemaal niet begrijpt wat ik zeg.)
"Laat maar" heeft voor mij een negatieve bijklank.

Ik probeer hetgeen ik bedoel zo duidelijk mogelijk te maken, maar blijkbaar kijk ik anders dan menigeen tegen dit onderwerp aan. Ik ga er dus van uit dat dit aan mij ligt.
Achtergrond van mij is dat ik gewend ben om met zeer grote en complexe machines met evenvele mogelijkheden tot instellingen om te gaan, waarbij een overzicht van naast elkaar liggende (verschillende instellingen) gekoppeld aan resultaten cruciaal is. Ik praat dan niet over honderden, maar duizenden instellingen. Hiervoor zijn dan ook (zeer kostbare) prgms te koop (kent iemand PIMS?)

Het spreadsheet waarvan ik de link doorgaf is inderdaad een standaard, met default instellingen. Speel er maar eens mee, je zult bv zien dat je bij elke te kiezen instelling een keuzemenu van de beschikbare instellingen voorgeschoteld krijgt (Of je doet het niet natuurlijk, ik wil je niets opdringen). Mi is het een prima tool om mee te beginnen: het is dynamisch itt wat ik van je begrijp (??) statisch spreadsheet wat jij maakte.

Op de éen of andere manier praten wij langs elkaar heen, ik zal niet zeggen dat jij blijkbaar niet begrijpt wat ik zeg (terwijl het mi glashelder is). Mijn/jouw begrip, en/of jouw/mijn uitleg matchen niet, zullen we het daarop houden?

Ik doe mijn uiterste best (voor wat het waard is) om je te begrijpen. In jou ogen slaag ik daar niet helemaal (of helemaal niet) in. Het zij zo, wat iets anders is dan "Laat maar". Ik sta open voor kritiek op mijn onbenulligheid en onkunde.

Liefst wel gefundeerd.
Willem.

yoyo

Bericht door yoyo » ma feb 16 2009 7:20 pm

Dat "laat maar" betekent dat ik het opgeef.
Alhoewel ik daarna nog een verwoede poging heb gewaagd om ons punt duidelijk te maken. En nu weer...
Die fly-outs zitten dus ook in CCP. Is echt heel makkelijk. Meer heb je niet nodig.
Afbeelding
Afbeelding

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » ma feb 16 2009 7:45 pm

@ WBlink.
Ook ik geef het op.
Ik kan mijn tijd beter besteden.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » ma feb 16 2009 8:05 pm

Marten schreef:@ WBlink.
Ook ik geef het op.
Ik kan mijn tijd beter besteden.
Dank.
Willem.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » ma feb 16 2009 8:49 pm

yoyo schreef:Dat "laat maar" betekent dat ik het opgeef.
Alhoewel ik daarna nog een verwoede poging heb gewaagd om ons punt duidelijk te maken. En nu weer...
Die fly-outs zitten dus ook in CCP. Is echt heel makkelijk. Meer heb je niet nodig.
Ik weet niet "ONS" is, maar duidelijk is het voor mij allerminst.
Zoals ik eerder vermeldde: de CCP benadering voldoet niet aan hetgeen ik graag zou zien.
Ik uit een wens, meer niet. Krijg vele suggesties die niet voldoen aan hetgeen ik vroeg: dank voor de mensen die hun tijd daarin hebben gestoken, mag ik zeggen dat dat niet was wat ik bedoelde?

Jij (en anderen) blijven terugkomen op hetgeen er al is. Ik zoek iets anders, wat er NIET is en probeer dat duidelijk te maken.
Geloof me dat ik alle suggesties geprobeerd heb (of niet, je eigen keuze denk nu zo langzamerhand, ik vind de reacties niet erg constructief, terwijl ik probeer dat in die van mij wel te zijn: slaagt blijkbaar niet?).

Het meest duidelijke (in (helaas) suggestieve stijl is het werken met een spreadsheet zoals degeen waavan ik de link heb vermeld).

Ik wil graag nog een (laatste) poging doen (niet voor mijzelf, ik begrijp sowieso hier niet verder te komen), maar voor het begrip:

Eén apparaat met 4 instellingen, waarvan er 2 "banken" bewaard kunnen blijven.
Eea MOET vastgelegd worden tbv de continuïteit.

Variabelen A, B, C, D, Banken 1 en 2.

Aangenomen dat variabelen A-C 2 mogelijkheden hebben resulteert dat in 8 mogelijke combinaties. Met 2 banken is dat 16 mogelijke "schema's".

De banken in de D3 hebben veel meer mogelijkheden en er zijn 4 banken, waaruit blijkt dat er eigenlijk "talloze" combinaties mogelijk zijn.

Dit kun je natuurlijk naar eigen inzicht (ik heb die ervaring en wijsheid beslist niet) indelen, maar het bijhouden lijkt mij een onmogelijke taak. Bv: er komt en (kleine) wijziging) in de firmware die Nikon dicteert.En kline wijziging in de benodigde instellingen heeft dan meer gevolgen dan je zou denken. Illusie? Nee, ik denk het niet.

Ik weet niet wat ik toe moet voegen om mijn bedoeling verder duidelijk te maken. Ik heb eea bij Nikon voorgelegd en het antwoord was zeer duidelijk: wat jij wilt bestaat (nog) niet, met wmb de nadruk op NOG.
Willem.

yoyo

Bericht door yoyo » ma feb 16 2009 9:06 pm

Dat zou veel te lastig worden om bij te houden.
De werkelijkheid is veeeeel makkelijker. Je hoeft niet moeilijk te denken als het makkelijk kan. :D

Maar wat jij wil is er (nog) niet, dus moet je nu roeien met de riemen die je hebt en die roeien heel simpel. 8)

Ga nou gewoon even proberen...

Tip :
Zet CCP open aan de linker kant van je scherm, en dat spreedsheet aan de rechterkant. En loop alles na.
Aan drie of vier banken heb je genoeg. Geloof me. Want met meer banken weet je niet eens meer wat je allemaal hebt ingesteld.
Kijk ook hoe alle settings zijn geordend. Ze staan in groepen. Ze zijn daardoor redelijk makkelijk te vinden (alhoewel ik er ook wel eens één kwijt ben... :lol: )

Overigens moet je het zo zien dat je 4 banken hebt voor de filmsettings (Shooting menu) en 4 banken voor de camerasettings (Custom settings menu).
Bij de filmsettings worden er per bank iets van 24 settings opgeslagen. Bij de camerasettings iets van 55 en bij de laatste staan ze in groepen (a, b, c, d, e, f) om ze makkelijk te vinden.

En nu ga ik een siesta houden. :D
En jij gaat roeien... 8)

yoyo

Bericht door yoyo » ma feb 16 2009 9:22 pm

Nog een laatste tip.
Noem je banken naar het soort fotografie wat je doet.

Zo heb ik :
A = Actie (Sport, ed > afwijkende AF settings)
B = Binnen (Indoor. > verlichte displays en flitser limieten)
C = Creatief (Macro, IR, Nachtfotografie op statief > vertraagde spiegel, ed)
D = Default (Voor als ik de camera aan iemand anders geef. Is NSP ook blij mee)

Bij zowel filmsettings als bij camerasettings.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » di feb 17 2009 11:05 am

yoyo schreef: En jij gaat roeien... 8)
Yo, yoyo :D
Willem.

mikemix

Bericht door mikemix » di feb 17 2009 12:25 pm

Ik bewaar al mijn settings in het hoofdje, lukt ook prima.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » di feb 17 2009 2:32 pm

mikemix schreef:Ik bewaar al mijn settings in het hoofdje, lukt ook prima.
Wel, complimenten, ik wilde dat ik dat kon: dus niet. :(
Willem.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » di feb 17 2009 6:13 pm

yoyo schreef:Dat zou veel te lastig worden om bij te houden.
De werkelijkheid is veeeeel makkelijker. Je hoeft niet moeilijk te denken als het makkelijk kan. :D

Maar wat jij wil is er (nog) niet, dus moet je nu roeien met de riemen die je hebt en die roeien heel simpel. 8)

Ga nou gewoon even proberen...
Ik wil toch even terugkomen op dit onderwerp (ik BEN PITA).
Dankjewel. Zeer leerzaam om alles nog een keer door te lopen.

Ik blijf bij mijn roep om een prgm dat eea auto kan doen, maar dit was voor mij persoonlijk een fijne ervaring.

Dankjewel Yoyo.
Willem.

yoyo

Bericht door yoyo » di feb 17 2009 8:55 pm

Graag gedaan... :D

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”