Kan niet kiezen.

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
yoyo

Re: Kan niet kiezen.

Bericht door yoyo » do feb 12 2009 6:15 pm

Jay schreef:Hebben nu de 18-55 kitlens en 55-200 tele
Tja,
Dan zou ik die eerst upgraden.
Je kunt toch niet drie objectieven tegelijk op je body schroeven en je moet veel te veel meezeulen. Je wil altijd zo weinig mogelijk objectieven hebben, maar wat je hebt moet goed zijn.

Ik zou upgraden, naar gelang budget, naar een AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED (3.8x) of AF-S DX NIKKOR 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR (5.3x), met daarbij een AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED (4.3x).

Of als je budget hoger ligt een AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55mm f/2.8G IF-ED (3.2x) met AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED (4.3x).
En laat die vlinders voorlopig even alleen vliegen. :D

Kijk tweedehands, dan heb je bijna geen afschrijving en kun je van de ene set naar de andere hoppen tot je jouw ideale setje hebt.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do feb 12 2009 6:55 pm

Jay schreef:Hebben nu de 18-55 kitlens en 55-200 tele
Oh ja? :wink:

Niet gelijk doorschieten Jay. Ik denk dat je het beste met een macro-objectief kan beginnen. Daar kan je ook prachtig portretten mee schieten. Zo rond de 90mm is prachtig voor dit doel. En kies er eentje met AF op je D60.

Als het dan toch "moet": koop de 85 f/1.8D. Die doet ca. 85% van wat de f/1.4D versie doet voor een stuk minder geld. Bokeh (onscherpte) is iets minder fraai, maar hij is zelfs nog wat scherper.

En zoals Riemke ook al zondag bevestigde: die 50mm f/1.8D zou iedereen verplicht in z'n tas moeten hebben! Zelfs al heb je alleen handmatige AF!!!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jay

Bericht door Jay » do feb 12 2009 7:07 pm

Hetgeen wat mij weerhoud van macro is wat Patrick mij vertelde.
Dat macro een vak apart is en een kunst is om onder de knie te krijgen. En toch word mij macro aangeraden.

Iedereen kan zeggen ja die moet je nemen, of nee die. hetgeen 'waarom. is mij de vraag.
Mijn verstand van objectieven is nog minimaal om te kunnen oordelen wat ik nou moet kiezen.
Ik heb meerdere objectieven voorbij zien schieten in het draadje maar helaas nog geen duidelijke uitleg van de (daar komt ie weer) waarom.

Qua prijsindicatie wil ik het liefst de 350 euro niet overschrijden.

yoyo

Bericht door yoyo » do feb 12 2009 9:53 pm

Wat mis je aan wat je nu hebt? Waarom wil je een ander objectief? Welke beeldhoek heb je nodig? welke minimale scherpstelafstand? Hoe scherp wil je het hebben?

Koop anders voor macro een compactcamera...
Veel meer scherptediepte, veel makkelijker.

Onderstaand plaatje komt uit een compactcamera. Voor een paar tientjes op internet te vinden...
Afbeelding

Afbeelding

Jay

Bericht door Jay » do feb 12 2009 10:00 pm

Ik mis een objectief waarmee ik op een goede manier portret/bloemen/vlinders mee kan fotograferen.

Het liefst een allround objectief die voor alle 3 de onderwerpen geschikt zou kunnen zijn. een beetje een middenweg afstand.
Aan alle reacties te zien zal het uiteindelijk toch een macro moeten gaan worden. (moet ik er maar wat meer tijd en oefening in steken om het gelijk op de lastige manier onder de knie te krijgen)

Kan ik op Patrick zijn advies in gaan en dan toch maar te gaan kijken voor een 90mm macro?

yoyo

Bericht door yoyo » do feb 12 2009 10:11 pm

Jay schreef:Ik mis een objectief waarmee ik op een goede manier portret/bloemen/vlinders mee kan fotograferen.

Het liefst een allround objectief die voor alle 3 de onderwerpen geschikt zou kunnen zijn. een beetje een middenweg afstand.
Aan alle reacties te zien zal het uiteindelijk toch een macro moeten gaan worden. (moet ik er maar wat meer tijd en oefening in steken om het gelijk op de lastige manier onder de knie te krijgen)

Kan ik op Patrick zijn advies in gaan en dan toch maar te gaan kijken voor een 90mm macro?
De Tamron is eventueel een optie.
Maar ik ben geen voorstander van niet-nikon ivm compatibiliteit. Ik blijf erbij dat de 105VR de beste optie is. Als jij liever voor second best gaat is dat jouw keuze. En alleen jij kan de juiste keuze maken.
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt--review
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... est-report
http://www.bythom.com/105AFSlens.htm

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 13 2009 2:35 am

Jay schreef:Kan ik op Patrick zijn advies in gaan en dan toch maar te gaan kijken voor een 90mm macro?
Ik zou het niet doen... 8)

Ik zou voor z'n objectief toch echt voor een die AF heeft op je D60 kiezen. Dan kom je volgens mij bij de Sigma 105mm macro of de Nikon AFS 60mm macro of AFS 105mm macro uit. Als je de Nikon 60mm koopt, dan kan je die 50mm net zo goed niet kopen, want die zit wel erg in hetzelfde bereik. Die Sigma is erg fraai, en een stuk goedkoper dan de Nikon versie.

Nu anderen: mij geloof je toch niet! :mryellow: :mryellow: :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jay

Bericht door Jay » vr feb 20 2009 1:33 pm

Nu wil ik toch naar een macro objectief gaan kijken. (dit draadje zou dus verplaats kunnen worden naar macro/micro)

Ik ben eigenwijs en heb toch zitten kijken naar de Tamron 90mm 2.8 (€318) , of een Tokina 100mm 2.8(€314)
Graag zou ik rond deze prijs willen zitten.De 105VR word mij gewoon te duur. Ik las in een ander draadje dat er ook een 90mm MET motor is,
maar die is dan ook gelijk weer 400 euro, wat dus buiten mijn principiële budget zit. (het moet wel een hobby blijven, geen obsessie)

Zoals eerder vermeld wil ik met het objectief Portret- bloemen- en vlinderfoto's maken.
Welke is dan het beste aan te raden?

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door MarileenK » vr feb 20 2009 1:50 pm

Dan zou ik nog even een maandje doorsparen en toch voor de 90mm met motor gaan :wink:
Misschien daalt de prijs nog wat en je kunt ook op ebay kijken. Ik houd zelf ook nog een duitse site in de gaten, staat ie voor 360 op met iets van 20e verzend geloof ik. Dus dan zit je al weer op 380. *edit: ik zie net dat de prijs al wat gestegen is, 365 is die nu*

Zelf spaar ik dus ook, geduld is een schone zaak :mrgreen:

Groetjes

Jay

Bericht door Jay » vr feb 20 2009 5:34 pm

Waar is die 90mm met motor te koop dan? die zit nog onder mijn 'maximale' budget.
400 euro is echt het maximale wat uit 'wil' geven voor een objectief.

Ik zag ook die sigma 105 mm voorbij komen in dit draadje. Is die met of zonder motor? en voor alle doeleinden geschikt? (portret, bloemen, vlinders)

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » vr feb 20 2009 5:58 pm

Jay schreef:Waar is die 90mm met motor te koop dan? die zit nog onder mijn 'maximale' budget.

Ik zag ook die sigma 105 mm voorbij komen in dit draadje. Is die met of zonder motor? en voor alle doeleinden geschikt? (portret, bloemen, vlinders)
Ik heb een Sigma 105mm Macro. Die is zonder motor. Niet dat ik die mis, want bij macro is het grotendeels met de hand scherpstellen. Die 105 van Sigma wil bij mij wel eens flink hunten als die de kans krijgt -> dus manual focus.
Kwaliteit van de platen vind ik zeker niet slecht.

Die Nikon 105mm Macro is ook bij de betere/grotere fotozaken te huren voor een dag of twee. Kan je lekker ff experimenteren of macro fotografie was is (wel zorgen dat je genoeg materiaal hebt :) )
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

harry bul

Bericht door harry bul » vr feb 20 2009 7:06 pm

Tamron 90mm 2.8 is al jaren 1 van de beste macro lenzen.

groeten Harry

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarileenK » za feb 21 2009 9:24 am

Jay schreef:Waar is die 90mm met motor te koop dan? die zit nog onder mijn 'maximale' budget.

Duitse site: http://www.fotoversand-afa.de/objektive ... n/272n.php
NL: http://www.cameratools.nl/TAM90N-artike ... motor.html > is vast ook op te halen
Ebay zoeken op tamron 90mm motor of tamron 90mm D60; daar krijg je wel t een en ander uit.

je kunt ook natuurlijk een aantal grote ketens/sites mailen met de vraag of ze de nieuwste 90mm al hebben: fotokonijnenberg, kamera express, camera land.

Succes!

Jay

Bericht door Jay » ma feb 23 2009 5:18 pm

Ik heb vandaag KE gebeld en het tamrom 90mm model die zij hebben is met motor :)

Zaterdag ga ik even langs om een kijkje te nemen.
90% zeker dat het hem gaat worden :) (moet dan ook voor een nieuwe tas gaan kijken :( )

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarileenK » di feb 24 2009 5:27 pm

Leuk, zou je willen laten weten of het wat is icm de D60?

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”