Einde lichtsterke objectieven in zicht ??

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Einde lichtsterke objectieven in zicht ??

Bericht door a90 » di apr 21 2009 10:41 am

Tijd voor een 50mm 1.2 dus :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » di apr 21 2009 11:18 am

En toch denk ik dat er iest van een kern van waarheid inzit in de TS haar stelling.

Je moet begrijpen dat enigzins goede film vroeger vaak traag (lage iso) was. Men fotografeerde standaard meestal met films met een ISO lager dan 100. In de loop van tijd werd snellere films met een hogere iso steeds beter. In de jaren zestig en zeventig zag je ook dat vaak een lichtsterk objectief bij een SLR als kitlens werd geleverd. Zoals de 50mm f2, 50mm f1,8 of 50mm f1,4. Die lichtsterkte had je wel nodig met die trage film. Later in de jaren 80/90 kwam de lichtzwakke zoomlens als kitlens pas in de mode. Ik vraag me af of dat ook gebeurt was als de filmontwikkeling stil was blijven staan.

Lichtsterke objectieven zullen blijven bestaan, maar ze zijn wel steeds minder noodzakelijk geworden.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di apr 21 2009 11:33 am

Hhmmm, Nikon heeft toch net weer twee lichtsterke primes in de markt gezet, de 35/1.8 DX en de 50/1.4 AF-S.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

braided

Bericht door braided » vr apr 24 2009 9:41 am

Pruimpit schreef:En toch denk ik dat er iest van een kern van waarheid inzit in de TS haar stelling.

Je moet begrijpen dat enigzins goede film vroeger vaak traag (lage iso) was. Men fotografeerde standaard meestal met films met een ISO lager dan 100. In de loop van tijd werd snellere films met een hogere iso steeds beter. In de jaren zestig en zeventig zag je ook dat vaak een lichtsterk objectief bij een SLR als kitlens werd geleverd. Zoals de 50mm f2, 50mm f1,8 of 50mm f1,4. Die lichtsterkte had je wel nodig met die trage film. Later in de jaren 80/90 kwam de lichtzwakke zoomlens als kitlens pas in de mode. Ik vraag me af of dat ook gebeurt was als de filmontwikkeling stil was blijven staan.

Lichtsterke objectieven zullen blijven bestaan, maar ze zijn wel steeds minder noodzakelijk geworden.
Spijker op de kop. De markt verandert ook, wordt breder: Sportfoto's binnen waren vroeger gewoon niet mogelijk - de flitsers waren minder krachtig, de film minder gevoelig...

Inmiddels kom je met een 70-200 f/2.8 op een D300/D700/D3 zelfs zonder flitser een heel eind - ISO 3200 instellen, diafragma open en je sluitertijden blijven nog onder de 1/100.

Zo geldt dat ook voor mijn hobby paarden: wedstrijden binnen fotograferen is - mits het paard een beetje licht van kleur is (vanaf donkerbruin+zwarte manen en lichter) - prima te doen, ondanks dat flitsen daar níet mogelijk is. 50 f/1.8 doet het best prima, komt waarschijnlijk op korte termijn een 85 f/1.8 bij.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”