Internetverbinding

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
mike
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Internetverbinding

Bericht door mike » vr mar 27 2009 8:08 pm

soulpic schreef:Dus als je gaat internetten via een netwerkkabel, moet je evengoed beschikken over een router? (die dan weer verbinding maakt met het modem)
Een router is tevens een modem, alleen een andere naam. Als je al beschikt over een modem(ADSL), met een ethernet poort, dan kan je een netwerkkabel aansluiten op de ethernet poort van de Mac en op die van de router/modem, daar waar je ADSL signaal binnen komt.

Gr. Michel

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » vr mar 27 2009 10:28 pm

Ik heb nooit problemen met m'n draadloze verbindingen.
Ik gebruik een draadloos ZyXEL modem van de provider. Staat op de eerste verdieping. Airport Express beneden met daar aan vast de stereo. Een Powerbook maakt verbinding met een Mac Pro (geen Airport) via de ZyXEL om in de muziekbibliotheek te komen. De bibliotheek wordt gedeeld. Via de Airportkaart in de Powerbook wordt de muziek draadloos naar de Airport Express gezonden, et voila muziek!
Op de ZyXEL loggen regelmatig diverse Macbooks, Macbook Pro's en iPhones in. Allemaal en altijd probleemloos.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » za mar 28 2009 10:51 am

Dat verschilt dus allemaal, bij de een werkt 't beter dan bij de ander.

Enfin, ik ben tot de conclusie gekomen dat ik geen netwerkkabel in ons modem kan steken.
Er zit maar een gaatje (klein) in, waar eventueel nog iets in zou kunnen maar zou niet weten waarvoor.

Volgens mij hebben we dan een kabelmodem?
"Imagination is far more important than knowledge"

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » za mar 28 2009 11:18 am

soulpic schreef:Dat verschilt dus allemaal, bij de een werkt 't beter dan bij de ander.

Enfin, ik ben tot de conclusie gekomen dat ik geen netwerkkabel in ons modem kan steken.
Er zit maar een gaatje (klein) in, waar eventueel nog iets in zou kunnen maar zou niet weten waarvoor.

Volgens mij hebben we dan een kabelmodem?
dat is een rj11 stekkertje, voor een analoge telefoon. Zit je wel op het goede kastje te kijken? Noem eens alle apparaten op (naam, type nummer) die aangesloten zijn op de kabel die uit de grond komt.

ps, waarom een dure apple kopen en dan bezuinigen op een router van een paar tientjes? Verkeerde zuinigheid ;-)

ajuus
emiel

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » za mar 28 2009 11:48 am

emiel schreef:ps, waarom een dure apple kopen en dan bezuinigen op een router van een paar tientjes? Verkeerde zuinigheid ;-)
Dat is discutabel. Waarom een Ferrari kopen als je hem als een Fiat Panda wilt gebruiken.

Voor de rest heb je gelijk, Jordi moet eerst eens zeggen wat hij heeft en of hij naar de goede apparaten zit te kijken.
Een andere optie is naar een computerzaak om de hoek gaan en zeggen wat hij wil, de lokale computerboer weet wat voor modems de lokale kabelaar gebruikt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » za mar 28 2009 1:56 pm

Roelof schreef:
emiel schreef:ps, waarom een dure apple kopen en dan bezuinigen op een router van een paar tientjes? Verkeerde zuinigheid ;-)
Dat is discutabel. Waarom een Ferrari kopen als je hem als een Fiat Panda wilt gebruiken.
uiteraard, en dan moet ie ook nog even zeggen hoeveel bps z'n internetje is, want voor je het weet kan zo'n fiat panda niet eens lekker rijden op een mooi glimmende snelweg ;-)

ajuus
emiel

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » za mar 28 2009 3:25 pm

Ik zit wel na de goede apparaten te kijken.
Op 't modem (kabel) hebben we inet / bellen / tv aangesloten, er branden ook een aantal lampjes. (online / power enz)
Dus kan niet missen dat dat het modem is, want we hebben nergens anders zo'n dergelijk kastje.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » za mar 28 2009 5:34 pm

Maak anders een foto van je modem en plaats die hier dan kunnen we zien wat voor een het is en wat ie zou moeten kunnen. Ik kan bijna niet geloven dat er geen ethernetkabel-aansluiting op zou zitten. Of is het een USB-modem?

smitsfotografie
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door smitsfotografie » zo mar 29 2009 12:07 pm

Of laat even weten welke provider je hebt, deze heeft de modem geleverd als het goed is.

Gebruik zelf een Airport extrem en een Airport express en nog nooit problemen gehad
met de verbinding.

off topic
Vaak zoeken naar het netwerk, en veel uitval van de verbinding met de router.
En ik ben helaas niet de enige met problemen via de draadloze Airport van Apple.
Dit kan veroorzaakt worden door storing van buiten af, of het netwerk van de buren.
Probeer eens in je software het kanaal te veranderen, je hebt keuze uit 1-12.
Probeer een kanaal uit te zoeken dat minimaal 2 kanalen verwijderd is van het gebruikte
kanaal van de buren, of eentje waar dat het minst gebruikt word.
Mocht je een Netgear draadlozerouter gebruiken van Ziggo, dan ligt het het daar aan.

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » zo mar 29 2009 12:07 pm

Foto's van het modem (kabel)
Provider is Ziggo, modem zit alles in: digitale tv / internet / telefonie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » zo mar 29 2009 12:17 pm

Nu blijkt dat we nog een modem (kabel) hebben.

Motorola SURFboard
SB5100E
SURFboard
Cable Modem

Hier zitten 4 aansluitingen op:

- 1 ethernet
- 1 USB
- Cable
- +12VDC

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » zo mar 29 2009 1:14 pm

dus een router met wireless functionaliteit (zoals bijv. een LinkSys wrt160N) zorgt er voor dat je of via een kabel, dan wel via wireless meerdere PC's/iMacs aan kan sluiten. Extra voordeel is dat je dus niet direct met je PC aan het internet hangt, maar dat er nog een 'security' device (de NAT router) tussen hangt.
Enige wat je nu dus moet doen is uitvinden welke router je wilt hebben. Volgens mij tips genoeg langsgekomen
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mar 29 2009 1:49 pm

De meeste modems tegenwoordig zijn tevens router/switch met 4 kabelverbindingen en mogelijk zelfs nog draadloos extra. Alleen een heel ouderwets modem heeft slechts één netwerkpoort (zou door de provider eigenlijk al lang vervangen moeten zijn). Heb je zo'n ouderwets modem, kun je aan die ene poort een router zetten, en vanuit die router wellicht weer 4 PC's (Mac of Windows) bekabelen en eventueel als je router tevens draadloos is, draadloze verbindingen opzetten. (Ik zou bij je provider overigens een nieuw modem aanvragen waar het allemaal al standaard inzit).

De situatie hier is 1 ADSL modem/router met 4 kabelverbindingen + draadloos. Aan 2 poorten hangen met kabel weer 2 routers met 4 netwerkpoorten + draadloos, één router opgesteld op de 1e verdieping, één router op de 2e verdieping.

Afhankelijk waar je in het gebouw zit maak je gebruik draadloos via 1 van de 3 draadloze netwerken, of je prikt een kabel in op elke van de nog vrije poorten op 1 van die 3 routers.

Geen van de draadloze verbindingen haalt de snelheid van kabel hier. Komt wellicht ook dat mensen dan aan de andere kant niet het bijbehorende ontvang USB-stickje hebben in dezelfde snelheid (300N). Zeker als je zware downloads doet en voor de beste optie zonder storingen zou ik gewoon een kabelverbinding maken.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo mar 29 2009 2:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mar 29 2009 2:04 pm

soulpic schreef:Foto's van het modem (kabel)
Provider is Ziggo, modem zit alles in: digitale tv / internet / telefonie.
Afbeelding
Vroeger op een ander adres had ik zo'n zelfde ding. Die middelste lichtkleurige kabel is een RJ45 plug netwerkkabel, dat dunnere draadje links telefoon (RJ11). Aan dat apparaatje had ik een 4-poorts router gehangen. Dus die dikkere netwerkkabel in het midden naar een router, van daaruit naar PC's. Bij storing om de oorzaak te kunnen traceren werd de kabel naar de router losgekoppeld en rechtstreeks in een PC gestopt. (Op dat moment heb je dan dus één enkele PC-aansluiting). PC herstarten omdat je in plaats van een intern door de router afgegeven netwerkadres dan het door Ziggo aan jouw toegewezen IP-adres gebruikt.

Dat ding van Ziggo is een vrij simpel modem zonder router/switch. Andere providers, maar dan ADSL leveren meestal meer waar voor hun geld doordat het modem dan tevens router/switch is + evt. nog draadloos. Die zijn vanuit de PC dan ook helemaal te configureren in Firewall opties, poorten die je misschien open wilt zetten voor het draaien van speciale netwerkactiviteiten e.d., wat bij dat Ziggo ding niet aan de orde is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » zo mar 29 2009 5:19 pm

Dus het enigste wat ik hoef te doen is een router te kopen en deze aan te sluiten.
En dan heb ik draadloos internet, (d.m.v) een router....toch? :oops:

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”