D80 vervolg op D50??

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
braided

Re: D80 vervolg op D50??

Bericht door braided » ma apr 20 2009 3:27 pm

Paard in de bak?

Alhier een paardenexpert :P Als je alle beweging uit een paard wil hebben, doe dan maar sluitertijden vanaf 1/500. Wist je dat de staart kan sissen als een gescheurde zweep omdat de puntjes dan door de geluidsbarriere heen gaan? :) Als je genoegen neemt met bewogen benen en heel netjes meetrekt kan je tot 1/60~1/80 redelijke resultaten behalen. Meestal streef ik naar >1/160.

ISO omhoog zetten tot max 1250, mits voldoende licht aanwezig redt een D50/D70 dat zonder onoverkomelijke hoeveelheden ruis.
Verder zou een 50mm f/1.8 D een leuke investering zijn (a 100 euro), maar die D50 heeft geen motordrive en dan heb je dus geen AF...

wat voor objectief gebruik je nu?

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma apr 20 2009 3:41 pm

De D50 heeft wel een interne motor....
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

newphotod60

Bericht door newphotod60 » ma apr 20 2009 6:47 pm

chemist010 schreef:Laat ik me eerst even voorstellen Ik ben Arthur en woon in Rotterdam. Heb al jaren een wisselende liefde met fotograferen.
Schiet wat snapshots en probeer nu wat beter te worden. Daarbij komt bij mij de volgende vraag op Ik heb nu een D50 en wil wel wat beter is een 2e hands D80 een goed vervolg op mijn D50?
Ik zie zoveel voorbijkomen D80 , D200, D90 teveel keus.
Objectieven 28-105mm, micro 105mm, 55-200 Kitlens en 18-55 kitlens.(zijn in bezit)
Dit forum volg ik al weken vanaf de zijlijn maar nu heb ik toch zelf een adviesje nodig.
Ik ga niet voor de hoofdprijs en zal zeer waarschijnlijk nooit op fx overstappen

Arthur
p.s. misschien niet in goede afdeling maar ik zag even geen betere oplossing
ik zal tog nog even wat commentaar geven. Wat ik heel snel gemerkt heb in de paardenfotografie (zoek even op dit forum chio rotterdam) is dat een goede zoomlens die licht sterk is veel belangrijker is dan een body. Dit is zeker in een toch al slecht verlichte donkere stoffige bak het geval. Een Nikon 80-200mm f/2.8 AF-D vind ik bijvoorbeeld echt ideaal fotograferen. Nu heb ik het geluk bij het chio te fotograferen met geleende spullen dus ik betaal niet de prijs ervoor dus dan is het makkelijk praten. Daar had ik de combinatie Nikon D2x met Nikon 80-200mm f/2.8 AF-D supersetje maarja dan praat je over een hoop geld.
De bak zal altijd lastig fotograferen blijven maar het word nu mooi weer dus hopelijk snel lekker naar buiten en dan zijn alle problemen verleden tijd

chemist010

Bericht door chemist010 » di apr 21 2009 1:45 pm

@ braided: ik heb mijn onderschrift aangepast zodat je kan zien welke lenzen ik heb, stond al wel in de opening van dit topic.

Op 50 mm moet ik wel heel dichtbij komen vemoed ik om nog een beetje beeldvullend te werken en dat is niet altijd mogelijk omdat de bak vaak gedeeld wordt (iedereen moet tegelijkertijd wat met z'n paard doen) en ik dan in de weg loop of met gevaar voor lijf en leden daar sta.De laatste keer ben ik in de hoek gaan staan en dat was al aanleiding tot kijkerig gedrag en waarschuwen van een amazone vanwege slaan.
De 105 /2.8 nog niet geprobeerd.
Buiten is geen bak daar wordt alleen losgegooid of in het weiland gezet. Pas wel buitengestaan om te fotograferen :

http://yfrog.com/e7dsc0054sj
Alleen verkeerde paard, het gaat om die zwarte
Iso nog niet opgeschroefd ga ik nog proberen binnen.

wordt vervolgd
Arthur

braided

Bericht door braided » wo apr 22 2009 3:57 pm

Het verschilt per sensor/softwarecombinatie.
De D90 is weer beter dan de D80, terwijl de D90 wel 12,3 mp heeft ipv 10,2.

chemist010

Bericht door chemist010 » za mei 02 2009 2:27 pm

De iso omhoog doen werkt de foto's zijn minder om weg te werpen. :lol:
Ga nog verder met iso opschroeven en proberen snellere sluitertijden te bereiken (nu tm 400 gedaan).
Het lastige is dat je geen uur de tijd kan nemen om alles uit te proberen, na 20 minuten staat ie haast op z'n tong.
Geen conditie vanwege z'n leeftijd (3jr nu)
Bedankt voor de tips ga lekker verder spelen.

Arthur

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » vr jul 17 2009 8:16 pm

met een D50 moet je JUIST hoge iso's gebruiken , die is er bijna voor gemaakt 400 iso is niks voor een D50.. gewoon naar 800 of 1600 gaan en een een snel objectief gebruiken dan hoef je a niet te flisten en de d50 doet dat prima hoor gewoon op AF-A schieten in A of M of S (of P zoals ik meestal doe en dan kom je er achter dat een d50 best een prima camera is ..

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”