D80 vervolg op D50??
D80 vervolg op D50??
Laat ik me eerst even voorstellen Ik ben Arthur en woon in Rotterdam. Heb al jaren een wisselende liefde met fotograferen.
Schiet wat snapshots en probeer nu wat beter te worden. Daarbij komt bij mij de volgende vraag op Ik heb nu een D50 en wil wel wat beter is een 2e hands D80 een goed vervolg op mijn D50?
Ik zie zoveel voorbijkomen D80 , D200, D90 teveel keus.
Objectieven 28-105mm, micro 105mm, 55-200 Kitlens en 18-55 kitlens.(zijn in bezit)
Dit forum volg ik al weken vanaf de zijlijn maar nu heb ik toch zelf een adviesje nodig.
Ik ga niet voor de hoofdprijs en zal zeer waarschijnlijk nooit op fx overstappen
Arthur
p.s. misschien niet in goede afdeling maar ik zag even geen betere oplossing
Schiet wat snapshots en probeer nu wat beter te worden. Daarbij komt bij mij de volgende vraag op Ik heb nu een D50 en wil wel wat beter is een 2e hands D80 een goed vervolg op mijn D50?
Ik zie zoveel voorbijkomen D80 , D200, D90 teveel keus.
Objectieven 28-105mm, micro 105mm, 55-200 Kitlens en 18-55 kitlens.(zijn in bezit)
Dit forum volg ik al weken vanaf de zijlijn maar nu heb ik toch zelf een adviesje nodig.
Ik ga niet voor de hoofdprijs en zal zeer waarschijnlijk nooit op fx overstappen
Arthur
p.s. misschien niet in goede afdeling maar ik zag even geen betere oplossing
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D80 vervolg op D50??
Lijkt me een hele mooie stap maar als je echt iets goed wilt hebben ga dan voor de D90, eventueel tweedehands. De D90 heeft veel betere beeldkwaliteit dan de D50. De D80 is maar iets beter, maar kan absoluut niet tegen de D90 op.
D80/D90 t.o.v. D50
Meer af-focuspunten
groter scherm
twee instel-wielen
Beter ruisprestaties
en nog meer...
groet, Melliw
D80/D90 t.o.v. D50
Meer af-focuspunten
groter scherm
twee instel-wielen
Beter ruisprestaties
en nog meer...
groet, Melliw
De D90 is er amper 2e hands , nieuw ongeveer 720€ volgens de diverse site's
2e hands camera's kunnen veel interessantere prijzen hebben of meegeleverde spullen, ik heb geen haast, alleen jeuk.
Dat heet hier nas geloof ik.
2e hands camera's kunnen veel interessantere prijzen hebben of meegeleverde spullen, ik heb geen haast, alleen jeuk.
Dat heet hier nas geloof ik.

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik zou lekker je D50 blijven gebruiken. De D80 is niet zoveel beter. En als je beter wordt met je D50, ben je dat ook automatisch met de D80, D90, D200, D300, D700, D3, D3x, D2h, D2Xs, etc. Want uiteindelijk maak jij de foto. En er is niets mis met een D50, ook niet als er ondertussen nieuwere modellen zijn.
helemaal mee eens een D50 is echt geen slechte camera .. ik ken een prof die gebruikt het als tweede body voor bij trouwerijen en die zegt dat de D50 kan concureren met zijn d2x..
http://gear.tompolen.com/d50pro.htm
de conclussie:
There is no doubt that the solid, fast D2x inspires confidence to the photographer. Need to capture the sweat flying off of a boxer? No problem. Need to shoot in a rainstorm? Piece of cake. Need industry-leading shutter response and minimal mirror blackout? D2x. On the other hand, outside of niche uses (particularly fast-moving sports), the D50 is a camera equally capable of producing stunning images. For high ISO use and general portability, the D50 outperforms most of the Nikon range, including the mighty D2x.
Situation: choice of camera, reason
Sports: D2x, speed
Hiking: D50, weight
Landscape: D2x, pure resolution
Low light: D50, high ISO performance (low noise)
Indoor portraits: D2x, integrated vertical grip, pc-sync socket (D50 can use pc-sync with AS-15 hot shoe adapter)
Outdoor portraits: Either Camera
Week-long vacation: D50, weight, low replacement value, attracts less attention
Zoo: D2x, speed for unpredictable animals, like monkeys
Handing to someone else: D50, “Auto” mode, low replacement value, not intimidating like D2x.
Final Score: D50 5, D2x 5. Price difference: $4,000
http://gear.tompolen.com/d50pro.htm
de conclussie:
There is no doubt that the solid, fast D2x inspires confidence to the photographer. Need to capture the sweat flying off of a boxer? No problem. Need to shoot in a rainstorm? Piece of cake. Need industry-leading shutter response and minimal mirror blackout? D2x. On the other hand, outside of niche uses (particularly fast-moving sports), the D50 is a camera equally capable of producing stunning images. For high ISO use and general portability, the D50 outperforms most of the Nikon range, including the mighty D2x.
Situation: choice of camera, reason
Sports: D2x, speed
Hiking: D50, weight
Landscape: D2x, pure resolution
Low light: D50, high ISO performance (low noise)
Indoor portraits: D2x, integrated vertical grip, pc-sync socket (D50 can use pc-sync with AS-15 hot shoe adapter)
Outdoor portraits: Either Camera
Week-long vacation: D50, weight, low replacement value, attracts less attention
Zoo: D2x, speed for unpredictable animals, like monkeys
Handing to someone else: D50, “Auto” mode, low replacement value, not intimidating like D2x.
Final Score: D50 5, D2x 5. Price difference: $4,000
Wat een lof over de D50!!
Hij is er toch al even en was een van de eerste denk ik(kostte wel een rib).
Denk dat ik het beter kan zoeken in lezen,lezen,lezen (daarbij natuurlijk proberen,proberen,proberen) en misschien lid worden van een clubje hier in Rotterdam.
Zijn er nog boeken die ik "moet" lezen??
Arthur
Hij is er toch al even en was een van de eerste denk ik(kostte wel een rib).
Denk dat ik het beter kan zoeken in lezen,lezen,lezen (daarbij natuurlijk proberen,proberen,proberen) en misschien lid worden van een clubje hier in Rotterdam.
Zijn er nog boeken die ik "moet" lezen??
Arthur
nou dat rib valt wel mee ik betaalde in januari 199,00 voor mijn d50 vraagprijs was 250,00 , lenzen, ja bijna alles kan en ken..de d50 houdt wel van goed glasservies..
boeken oa de handleiding , boeken van bill corbett over digitale fotografie, veel oefenen en plaatsen hier ..
Ben erg blij met mijn d50 net als de d70..
boeken oa de handleiding , boeken van bill corbett over digitale fotografie, veel oefenen en plaatsen hier ..
Ben erg blij met mijn d50 net als de d70..
Ik heb hem al een paar jaar ik schreef al dat het aan en uit is met fotograferen.
Heb nog zitten zoeken naar de rekening maar is niet te vinden. Wel gele briefjes garantie
Kit bij K E was uitverkocht de 55-200 los voor de kitprijs meegekregen.
Dit een aanrader om te lezen ? http://link.marktplaats.nl/230952544
Arthur
Heb nog zitten zoeken naar de rekening maar is niet te vinden. Wel gele briefjes garantie

Kit bij K E was uitverkocht de 55-200 los voor de kitprijs meegekregen.
Dit een aanrader om te lezen ? http://link.marktplaats.nl/230952544
Arthur
Ik ben zelf overgegaan naar een D80 vanaf een D50. (ik fotografeerde met mijn vriendin samen met 1 D50, totdat ze mij een D80 cadeau gaf, zodat we allebei een eigen camera hadden)
Ik vond de grotere zoeker, meerdere knoppen op de body en meer af-punten een grote verbetering. Echter lever je wel wat in, de ruisprestaties van de D50 zijn een stuk beter door de kleinere hoeveelheid pixels. Niet dat de D80 slecht is, mijn vriendin gebruikt inmiddels ook een D80. Een zeer fijne camera. Ik fotografeer vooral met analoog middenformaat, dan is de mogelijkheid om ISO 800 te gebruik relatief best wel waardevol, dus ik heb absoluut niets te klagen over de D80, hij gaat ook gewoon mee totdat hij niet meer kan.
Misschien dat je beter nog voor een D200 kunt kijken, net weer even een fijnere body. Foto's maken doen ze allemaal, maar de body vind ik altijd een belangrijk punt. Hij moet niet in de weg zitten, en makkelijk en logisch in elkaar steken.
Ik vond de grotere zoeker, meerdere knoppen op de body en meer af-punten een grote verbetering. Echter lever je wel wat in, de ruisprestaties van de D50 zijn een stuk beter door de kleinere hoeveelheid pixels. Niet dat de D80 slecht is, mijn vriendin gebruikt inmiddels ook een D80. Een zeer fijne camera. Ik fotografeer vooral met analoog middenformaat, dan is de mogelijkheid om ISO 800 te gebruik relatief best wel waardevol, dus ik heb absoluut niets te klagen over de D80, hij gaat ook gewoon mee totdat hij niet meer kan.
Misschien dat je beter nog voor een D200 kunt kijken, net weer even een fijnere body. Foto's maken doen ze allemaal, maar de body vind ik altijd een belangrijk punt. Hij moet niet in de weg zitten, en makkelijk en logisch in elkaar steken.
goed boek , bill corbett rulesz .. erg makkelijk geschreven zonder het gevoel dat je een een dummie bent .. (en dat lukt niet zo 1,2,3 iedereen)
Wat is er precies mis met je D50 dan ?
heb je al een complete reset gedaan?
zijn je accu;s vol, gebruik je een goede lens (bv geen MF lens en dan de body op AF laten staan ?
kan mij bijna niet voorstellen dat de d50 van jou er echt mee gekapt is ..
wat doet ie wel of niet?
Wat is er precies mis met je D50 dan ?
heb je al een complete reset gedaan?
zijn je accu;s vol, gebruik je een goede lens (bv geen MF lens en dan de body op AF laten staan ?
kan mij bijna niet voorstellen dat de d50 van jou er echt mee gekapt is ..
wat doet ie wel of niet?
Hij functioneert nog helemaal maar ik kom foto's tegen waarvan ik denk dat ze niet scherp zijn en ik mij niet kan voorstellen dat ik zo beweeg tijdens het fotograferen.
Ik dacht bij eventueel andere isowaarden snellere sluitertijden te kunnen pakken en minder bewegingsonscherpte te krijgen.
Een paar keer heb ik de kamera (sávonds) meegenomen naar m'n werk om foto's te maken van de Rotterdamse haven die worden helemaal niet scherp de kamera bleef soms zoeken om scherp te stellen dat heb ik door mf opgelost.
Het kan ook zo zijn dat ik dingen wil die niet kunnen en dat ik dat moet leren vandaar dat ik op 't net boeken aan het zoeken ben (zie boven)
Soms lukt het wel:
http://img25.imageshack.us/my.php?image=dsc0142uyt.jpg
http://img12.imageshack.us/my.php?image=dsc0923.jpg
Moeten foto's zijn via imageshack
Maar veel te weinig mooie foto's
Arthur
Ik dacht bij eventueel andere isowaarden snellere sluitertijden te kunnen pakken en minder bewegingsonscherpte te krijgen.
Een paar keer heb ik de kamera (sávonds) meegenomen naar m'n werk om foto's te maken van de Rotterdamse haven die worden helemaal niet scherp de kamera bleef soms zoeken om scherp te stellen dat heb ik door mf opgelost.
Het kan ook zo zijn dat ik dingen wil die niet kunnen en dat ik dat moet leren vandaar dat ik op 't net boeken aan het zoeken ben (zie boven)
Soms lukt het wel:
http://img25.imageshack.us/my.php?image=dsc0142uyt.jpg
http://img12.imageshack.us/my.php?image=dsc0923.jpg
Moeten foto's zijn via imageshack
Maar veel te weinig mooie foto's
Arthur
Als je sluitertijd gelijk is aan "1,5 x f" (f=brandpunt) hoor je geen bewogen foto's te krijgen. (dus bijvoorbeeld 1/125e bij 75mm) Zodra je onder 1xf komt kun je beter een statief pakken.
Je hebt geen lichtsterke lenzen, dan is de kans ook groot dat de camera moeite heeft met scherpstellen, gewoon omdat het te donker is.
Je hebt geen lichtsterke lenzen, dan is de kans ook groot dat de camera moeite heeft met scherpstellen, gewoon omdat het te donker is.
Toen ik mijn D80 kocht heb ik ook de D90 uitgeprobeerd en vond die met hoge iso waarden beter als de D90. En vind het prijsverschil veels te groot voor die 2 MP ,live view (gebruik ik toch niet) en filmen doe ik wel met een film cameraMelliw schreef:Lijkt me een hele mooie stap maar als je echt iets goed wilt hebben ga dan voor de D90, eventueel tweedehands. De D90 heeft veel betere beeldkwaliteit dan de D50. De D80 is maar iets beter, maar kan absoluut niet tegen de D90 op.
D80/D90 t.o.v. D50
Meer af-focuspunten
groter scherm
twee instel-wielen
Beter ruisprestaties
en nog meer...
groet, Melliw
Ik blijf voorlopig wel met mijn D50 spelen. Van de week weer wat foto's gemaakt weer veel bewogen onderwerpen dit komt vrijwel zeker doordat ik te weinig licht heb en zodoende te lange sluitertijden (foto's paard in de bak)
Ga het ook eens proberen met de 105 micro die is 2.8 wat gevoeliger dan de anderen.
Als ik een mooie deal voorbij zie komen op mp kan ik altijd nog overstappen. Maar dan op D90 of D200.
Ben me volop aan het inlezen over fotografie(boek Corbett ,D80)
Bedankt voor de reacties.
Arthur
Ga het ook eens proberen met de 105 micro die is 2.8 wat gevoeliger dan de anderen.
Als ik een mooie deal voorbij zie komen op mp kan ik altijd nog overstappen. Maar dan op D90 of D200.
Ben me volop aan het inlezen over fotografie(boek Corbett ,D80)
Bedankt voor de reacties.
Arthur
- Ed Post
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hmm, kleinere hoeveelheid pixels...Woudschim schreef:Ik ben zelf overgegaan naar een D80 vanaf een D50.
Ik vond de grotere zoeker, meerdere knoppen op de body en meer af-punten een grote verbetering. Echter lever je wel wat in, de ruisprestaties van de D50 zijn een stuk beter door de kleinere hoeveelheid pixels.
Zou dat ook opgaan voor de D1x ten opzichte van de D2x???

Die heeft ook heel wat minder pixels, maar is daartegenover wel weer een heel stuk ouder....
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....