Probleem met m'n flitsmeter

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Probleem met m'n flitsmeter

Bericht door Eeuw » vr apr 17 2009 1:06 am

tralala
Laatst gewijzigd door Eeuw op vr apr 17 2009 9:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Gabees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Gabees » vr apr 17 2009 7:22 am

ArjanL schreef:Rest mij nog de vraag waarom je op diafragmavoorkeuze wilt meten.
Laatst was ik in de studio en toen wilde een vriendin uitgaan van f4, omdat ze een serie aan het maken was en dat bij de andere foto's ook deed... Ik zei tegen haar dat ik niet weet hoe je dat moet instellen. Uiteindelijk zijn we via die sluitertijdinstelling er ook wel uitgekomen, daar gaat het niet om.
Het is verder geen moeten maar ik vroeg alleen of iemand wist hoe dat moet.
Als blijkt dat dat niet kan is dat prima, maar er komen nu hele verhalen terwijl ik alleen maar vroeg of iemand wist hoe dat moet.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » vr apr 17 2009 8:56 am

Ah, okee. Dat moet je (en je vriendin) dus met de lichtopbrengst van de flitsers regelen.

En..., je hoeft je meter niet in te ruilen :)
En al die verhalen... Zie 't als extra achtegrond info.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr apr 17 2009 2:13 pm

Gabees schreef:Uiteindelijk zijn we via die sluitertijdinstelling er ook wel uitgekomen, daar gaat het niet om.
Daar gaat het eigenlijk wel om, in de zin dat je eigenlijk helemaal niet begrijpt waar die sluitertijdinstelling voor gebruikt wordt bij flitsmeting.
Die sluitertijd is alleen een toegevoegde waarde als je flitslicht combineert met reeds aanwezig licht en die twee in een meting wilt combineren. En dan nog bij relatief lang gebruikte sluitertijden.

Doorgaans is het verschil in effect van aanwezig licht in een studiosetting (de halogeen instelverlichting van studio flitslampen) tegenover het flitslicht zodanig groot bij normaal gebruikte sluitertijden (1/60 - 1/125 sec.), dat je daar in je opnamen helemaal niets van zult merken.
Tja alleen als je de sluitertijd ergens op 1 of 2 hele seconden zet gaat die instelverlichting wel een stuk invulling in de totaalverlichting van een opname voor zijn rekening nemen. Daar is dan die specifieke instelling voor op je flits-belichtingsmeter.

Bij normaal gebruikte korte tijden, maakt het dus allemaal bar weinig uit en ben je volledig afhankelijk van het vermogen van een flitser op de diafragmawaarde waar je op uit zult komen. Dat is ook de richtlijn bij gewone kleine flitsers waar je een richtgetal hebt, en van daaruit je diafragma kunt berekenen. Die gevonden diafragmawaarde vanuit dat richtgetal zal verder niet anders worden welke flitsbelichtingsmeter je ook gaat inzetten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr apr 17 2009 2:15 pm

Eeuw schreef:tralala
Ik weet niet wat voor saaie bui je hebt Eeuw, maar wat voor toevoeging geeft dit antwoord?

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » vr apr 17 2009 2:52 pm

@Léon
Gabees schreef:......, maar er komen nu hele verhalen terwijl ik alleen maar vroeg of iemand wist hoe dat moet.
Snap je? Doe ik moeite voor niks dus. Kan ik ook gewoon ja of nee zeggen dus :roll: :lol:

Tralala, berichten verwijderd, wordt toch geen prijs op gesteld blijkbaar.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Gabees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Gabees » vr apr 17 2009 3:17 pm

Eeuw schreef:@Léon
Gabees schreef:......, maar er komen nu hele verhalen terwijl ik alleen maar vroeg of iemand wist hoe dat moet.
Snap je? Doe ik moeite voor niks dus. Kan ik ook gewoon ja of nee zeggen dus :roll: :lol:

Tralala, berichten verwijderd, wordt toch geen prijs op gesteld blijkbaar.
Allemachtig zeg.... ik stel een vraag en krijg antwoord op iets anders.. maar ja...dan zijn mensen weer beledigd. God wat is het hier gezellig.... het wordt steeds gezelliger. Gek toch dat mensen weglopen.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » vr apr 17 2009 6:13 pm

Ik vind het een interessant draadje. Jammer dat Eeuw twee keer moeite doet en met niets eindigt. Wat waren jouw verhalen Eeuw?

Groet Hans

F5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door F5 » za apr 18 2009 10:26 pm

Inderdaad een interessant draadje.
Heb dezelfde lichtmeter die naar voor mij naar alle tevredenheid functioneert.
Zelf vind ik alle info mbt de vraag goed, leerzaam en vooral leuk om te weten.
Mocht het geheel iets off-topic gaan vlgs deze en gene, maar nog wel gerelateerd aan de oorspronkelijke vraag/onderwerp (al dan niet het "gewilde" antwoord), tips etc, weet dan dat ik dit waardeer.
Zelf leer ik nog steeds het meeste van jullie postings (vaak meer dan ik terug kan vinden in de meeste boeken en tijdschriften)
Dat is volgens mijn bescheiden mening weer de kracht van dit forum.

rjoemman

Bericht door rjoemman » za sep 18 2010 6:27 pm

Ook ik vind dit een interessant draadje.

Vraag is nu welke flitsmeter is geschikt voor mij.
Ik heb maar een klein budget dus zoek eigenlijk een goedkope flitsmeter.

Mijn situatie:
Ik gebruik een SB-800 en een SB-900 remote via de commander van m'n D200. Dus geen studio flitsers.
Beide staan op een eigen lampenstatief. Ik maak ook gebruik van een paraplu en reflectie schermen.

Op youtube heb ik al wat filmpjes gezien over de sekonic l-358. Maar vind dat ding toch een beetje aan de dure kant.

Gr
Raoul

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo sep 19 2010 2:57 pm

rjoemman schreef: Mijn situatie:
Ik gebruik een SB-800 en een SB-900 remote via de commander van m'n D200. Dus geen studio flitsers.
Die kun je toch gewoon met het eigen lichtmeetsysteem van de camera gebruiken?
Dat is nu net het aardige aan het Nikon CLS flitssyteem. Mocht je alles manueel willen instellen, zie je in 1 seconde ook het resultaat achterop de LCD-monitor van de camera en kun je corrigeren. Daar heb je geen flitslichtmeter voor nodig.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”