Op zich heeft je sluitertijd geen invloed op de hoeveelheid licht die je ontvangt als je flitslicht gebruikt.
Het enige wat je met een langere sluitertijd bereikt, is de hoeveelheid omgevingslicht die je aan de foto toevoegt.
Tevens moet je natuurlijk uitkijken dat je geen sluitertijd kiest die sneller is dan dat de flitssynchronisatie van je camera toestaat.
De hoeveelheid licht meet je dus door op het gewenste punt je licht te meten, en vervolgens te gaan rekenen en te corrigeren met de lamp als je een grotere opening wilt gebruiken.
voorbeeld:
- Stel je flitser op en stel deze in op 50% van het beschikbare vermogen.
- Stel de lichtmeter in op de ISO waarde die op de camera is ingesteld, nu kiezen we dan even ISO 200.
- Kiest een sluitertijd van 1/60 of 1/125, wat op zich dus niet heel veel uitmaakt. Behalve als je een sjieke flitsmeter hebt die een scheiding maakt tussen het aanwezige omgevingslicht en het flitslicht, dan is de de belichtingtijd natuurlijk wel van belang.
- Meet de sterkte van je flits ('cord' betekend dat je je flitsmeter met een kabel hebt aangesloten op je flitser en de flitser triggert met het knopje op je flitsmeter. 'non-cord' betekend dat de flitsmeter wacht totdat hij een flits ziet en die geeft dan die waarde aan. Ik weet niet hoe je nu je flitslicht meet, maar om het goed te meten, zal je het dus op een van deze manieren moeten doen).
- De lichtmeter komt terug met een diafragma van F8.
- Als je nu een foto maakt, dan heb je dus de instelling ISO 200, 1/60 en diafragma f8.0 en de foto is correct belicht.
- Mocht je nu willen fotograferen op diafragma f4.0, dan betekent het dus dat je de gevoeligheid met 2 stoppen moet verlagen. Dat kan dan door de flitser op 12,5% te zetten (2x halveren van het vermogen=2 stops) of de ISO op 100 te zetten en de flitser op 25% te zetten. Beide geven natuurlijk een iets ander effect, maar dat is de keuze voor de fotograaf (mee experimenteren dus). Maar de sluitertijd terugbrengen naar 1/125 maakt niet uit, probeer het maar. Daarnaast hebben de meeste camera's een flitssynchronisatie van ongeveer maximaal 1/200, dus verder terugbrengen haalt je gordijn in beeld, zodat je half afgehakte foto's krijgt. (jij gebruikt je interne flitser als trigger, dus daar zal je geen last van hebben, je camera staat dan gewoon geen hogere sluitertijden toe.
Maar hierboven staan alle mogelijkheden beschreven over hoe het licht te meten en hoe te corrigeren. (je kan natuurlijk altijd ipv. een softbox een paraplu nemen of een andere optie, maar dat is meteen een verandering van het licht.
Wat mij verstandig lijkt voor jou, is een dag een workshop te volgen in een studio (bijv. bij
http://www.janterpstra.eu/workshop2.html). Ik denk dat dat een boel verhelderd en je meer inzicht geeft in het gebruik van flitslicht dan een boekje, of dan dat ik je kan uitleggen. ('zien' is het verschil

)
Succes!