Probleem met m'n flitsmeter

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Gabees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Probleem met m'n flitsmeter

Bericht door Gabees » do apr 16 2009 6:54 pm

Ik ben in het bezit van een Sekonic L 758D flitsmeter.
Heeft iemand van jullie deze toevallig ook? En zou diegene mij kunnen uitleggen hoe ik licht kan meten in de studio maar dan op diafragma voorkeuze? Het lukt mij namelijk wel met sluitertijd maar niet met diafragma :(

Deze flitsmeter is te ingewikkeld, er kan weer teveel mee... M'n engels is niet slecht maar door deze engelse gebruiksaanwijzing kom ik echt niet heen.

Vandaar mijn vraag of iemand 'm misschien ook heeft en mij in jip-en-janneke taal kan uitleggen hoe ik 'm kan instellen op de diafragma voorkeuze-instelling!

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Probleem met m'n flitsmeter

Bericht door ArjanL » do apr 16 2009 7:12 pm

Wat ik altijd deed met mijn Gossen en Kenko meters was dat ik een gevoeligheid (ISO) en sluitertijd instelde, proefflits afvuurde en de gemeten waarde was het benodigde diafragmagetal.
In een donkere studio is sluitertijd vaak helemaal niet interessant. Flitslichtmeters meten nl de hoeveelheid licht en de licht hoeveelheid die nodig is voor een juiste belichting stel je in met het diafragma (en niet met de sluitertijd).
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » do apr 16 2009 7:40 pm

Ik snap wat je zegt (denk ik) maar als ik nou iets wil fotograferen met een diafragma van 4 bijv.

Hoe meet ik dat dan? Dan moet ik vanuit de sluitertijd meten, dan de lampen aanpassen weer meten en dan hopen dat je een keer uitkomt op 4 ?

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » do apr 16 2009 7:45 pm

Hoi Gaby,

Mode knop indrukken en vasthouden, dan met de scrollknop scrollen tot F (aperture priority) Dan de knop indrukken om te meten en dat geeft dan je sluitertijd.
Ik gebruik zelf altijd de sluitertijd voorkeuze. ik heb een PDF van de flitsmeter die best wel duidelijk is, wel in het Engels. Die kan ik je evt. wel sturen?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » do apr 16 2009 8:20 pm

Riemke schreef:Hoi Gaby,

Mode knop indrukken en vasthouden, dan met de scrollknop scrollen tot F (aperture priority) Dan de knop indrukken om te meten en dat geeft dan je sluitertijd.
Ik gebruik zelf altijd de sluitertijd voorkeuze. ik heb een PDF van de flitsmeter die best wel duidelijk is, wel in het Engels. Die kan ik je evt. wel sturen?
Als ik dat doe dan gaan die icoontjes linksboven veranderen. Dan kom je op een zonnetje of een bliksem, maar dit reageert dan niet met m'n studioflitsers, dat doet-ie alleen bij het bliksem met de C. Ik zag op een ander overzichtje dat je ook nog een bliksem had met een t (?) maar die heb ik niet.
Maar als je dat sowiso wilt sturen graag: info@gabees.nl

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do apr 16 2009 8:21 pm

Gabees schreef:Ik snap wat je zegt (denk ik) maar als ik nou iets wil fotograferen met een diafragma van 4 bijv.

Hoe meet ik dat dan? Dan moet ik vanuit de sluitertijd meten, dan de lampen aanpassen weer meten en dan hopen dat je een keer uitkomt op 4 ?
Precies, zoals je zegt. Meten, proefflits, lichtopbrengst van lampen veranderen (gaat óók in hele stops), opnieuw meten, klaar.
Nogmaals, als er niet heel veel omgevingslicht is, is sluitertijd niet zo relevant. Je moet op de meter echter wél een sluitertijd invullen, anders kan er niet gemeten worden. In een donkere (weinig omgevingslicht; vermijd teveel instellicht) studio kan dit een 1/16" zijn of een 1/250". Bij een gelijk blijvend, gemeten diafragma is de belichting exact hetzelfde.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do apr 16 2009 8:35 pm

Je kunt alleen maar bij flitslichtmeten kiezen tussen 'Cord' en 'Non-cord' en 'Draadloos' (pagina 21 van de handleiding).
Alleen bij aanwezig lichtmeting (niet flitslicht) kan je kiezen tussen sluitertijd- en diafragmavoorkeuze.
Wat jij dus wilt bij flitslicht gaat niet. Eigenlijk gaat dit bij geen van de flitsmeters die ik in de afgelopen twintig jaar gebruikt of gezien heb.

Hier de Engelstalige handleiding.

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » do apr 16 2009 8:39 pm

ArjanL schreef:Eigenlijk gaat dit bij geen van de flitsmeters die ik in de afgelopen twintig jaar gebruikt of gezien heb.

Hier de Engelstalige handleiding.
Is dat zo? mmmm, dan ligt het dus aan mij. Goed dat ik het even vraag want ik wilde 'm al gaan verkopen en een andere kopen waar het dan waarschijnlijk weer niet mee gaat....

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do apr 16 2009 8:57 pm

Sluitertijd i.c.m. flitlicht is eigenlijk alleen maar relevant als je de voldoende verlichte omgeving wil laten meetellen in het totale beeld. Denk hierbij aan invulflitsen waarbij je met de sluitertijd de helderheid van de omgeving bepaalt, en met het flitslicht de helderheid van het onderwerp.
Of voor toepassing voor speciale effecten:
Afbeelding

Synchronisatie op tweede gordijn, TL-verlichting (bewegingsonscherpte), flits (scherpte) en lange sluitertijd (2 sec o.i.d.). TMax-400.

ToolZ

Bericht door ToolZ » do apr 16 2009 9:39 pm

Op zich heeft je sluitertijd geen invloed op de hoeveelheid licht die je ontvangt als je flitslicht gebruikt.
Het enige wat je met een langere sluitertijd bereikt, is de hoeveelheid omgevingslicht die je aan de foto toevoegt.
Tevens moet je natuurlijk uitkijken dat je geen sluitertijd kiest die sneller is dan dat de flitssynchronisatie van je camera toestaat.

De hoeveelheid licht meet je dus door op het gewenste punt je licht te meten, en vervolgens te gaan rekenen en te corrigeren met de lamp als je een grotere opening wilt gebruiken.

voorbeeld:
  • Stel je flitser op en stel deze in op 50% van het beschikbare vermogen.
  • Stel de lichtmeter in op de ISO waarde die op de camera is ingesteld, nu kiezen we dan even ISO 200.
  • Kiest een sluitertijd van 1/60 of 1/125, wat op zich dus niet heel veel uitmaakt. Behalve als je een sjieke flitsmeter hebt die een scheiding maakt tussen het aanwezige omgevingslicht en het flitslicht, dan is de de belichtingtijd natuurlijk wel van belang.
  • Meet de sterkte van je flits ('cord' betekend dat je je flitsmeter met een kabel hebt aangesloten op je flitser en de flitser triggert met het knopje op je flitsmeter. 'non-cord' betekend dat de flitsmeter wacht totdat hij een flits ziet en die geeft dan die waarde aan. Ik weet niet hoe je nu je flitslicht meet, maar om het goed te meten, zal je het dus op een van deze manieren moeten doen).
  • De lichtmeter komt terug met een diafragma van F8.
  • Als je nu een foto maakt, dan heb je dus de instelling ISO 200, 1/60 en diafragma f8.0 en de foto is correct belicht.
  • Mocht je nu willen fotograferen op diafragma f4.0, dan betekent het dus dat je de gevoeligheid met 2 stoppen moet verlagen. Dat kan dan door de flitser op 12,5% te zetten (2x halveren van het vermogen=2 stops) of de ISO op 100 te zetten en de flitser op 25% te zetten. Beide geven natuurlijk een iets ander effect, maar dat is de keuze voor de fotograaf (mee experimenteren dus). Maar de sluitertijd terugbrengen naar 1/125 maakt niet uit, probeer het maar. Daarnaast hebben de meeste camera's een flitssynchronisatie van ongeveer maximaal 1/200, dus verder terugbrengen haalt je gordijn in beeld, zodat je half afgehakte foto's krijgt. (jij gebruikt je interne flitser als trigger, dus daar zal je geen last van hebben, je camera staat dan gewoon geen hogere sluitertijden toe.
Maar hierboven staan alle mogelijkheden beschreven over hoe het licht te meten en hoe te corrigeren. (je kan natuurlijk altijd ipv. een softbox een paraplu nemen of een andere optie, maar dat is meteen een verandering van het licht.

Wat mij verstandig lijkt voor jou, is een dag een workshop te volgen in een studio (bijv. bij http://www.janterpstra.eu/workshop2.html). Ik denk dat dat een boel verhelderd en je meer inzicht geeft in het gebruik van flitslicht dan een boekje, of dan dat ik je kan uitleggen. ('zien' is het verschil :mryellow: )

Succes!

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » do apr 16 2009 9:55 pm

Ik heb op de fotovakschool al het nodige gebruik gemaakt van belichtingsmeters alleen andere dan deze.
Ik ben/was in de veronderstelling dat ik daar wel op diafragma voorkeuze kon meten.. (ga dat overigens voor alle zekerheid nog wel even checken).
Mijn vraag was niet hoe ik licht moet meten maar hoe ik mijn flitsmeter kan instellen op diafragma voorkeuze.

Als blijkt dat dat niet kan dan weet ik dat je dit moet uitrekenen of uitproberen.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do apr 16 2009 10:47 pm

Rest mij nog de vraag waarom je op diafragmavoorkeuze wilt meten.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do apr 16 2009 11:23 pm

Gabees schreef:Ik ben/was in de veronderstelling dat ik daar wel op diafragma voorkeuze kon meten.. (ga dat overigens voor alle zekerheid nog wel even checken). Mijn vraag was niet hoe ik licht moet meten maar hoe ik mijn flitsmeter kan instellen op diafragma voorkeuze.
Je kunt een flitsbelichtingsmeter (in de mode van het flitsmeten) simpelweg niet in een diafragma voorkeuze zetten, omdat het afgegeven vermogen van een studioflitser in het geheel niet wordt bijgestuurd met een flitsbelichtingsmeter. Het zijn twee losse apparaten zonder enige koppeling. Als je het aanwezige licht buiten beschouwing neemt (bij een sluitertijd van 1/60 of 1/125 sec. doet aanwezig licht doorgaans niet merkbaar mee) zul je nooit op andere diafragmawaarden uitkomen dan wat het afgegeven licht via het vermogen van de flitser in petto heeft. Kom je dus aan een te kleine diafragma-opening, moet je simpel het vermogen van de flitser naar beneden zetten. Doe je dat niet kun je 10 verschillende flitsbelichtingsmeters naast elkaar zetten, duur of goedkoop, maar ze zullen allen dezelfde diafragmawaarde aangeven (binnen de marge van de nauwkeurigheid van de meter).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » do apr 16 2009 11:29 pm

tralala
Laatst gewijzigd door Eeuw op vr apr 17 2009 9:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

ToolZ

Bericht door ToolZ » vr apr 17 2009 12:59 am

Toch wil ik dan toch nog even een regel extra toevoegen dat lichtmeten en flitslicht meten 2 hele verschillende zaken zijn... misschien is het zo duidelijker?

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”