Raw.

Discussies over fotobewerking en archivering
JayJay

Re: Raw.

Bericht door JayJay » ma apr 20 2009 8:40 pm

Als ik het goed gevolgd heb schiet je nu alleen nog in RAW. Mediaplayer kan niet met het RAW/NEF formaat overweg. Je hebt een (speciaal) programma nodig om RAW/NEF bestanden te kunnen bekijken en/of te bewerken, zoals View NX (gratis) Capture NX (niet gratis), Photoshop, Lightroom of andere (gratis) programma's.

Blijf gerust vragen als iets niet duidelijk is!! :D We hebebn het allemaal moeten leren.....

Succes!!

wil53
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door wil53 » ma apr 20 2009 9:17 pm

Heb alleen vista op de laptop.
op de gewone configuratie nog xp.

De raw bestanden worden in paintshop geopend en dat wil ik liever niet.
1 voor 1 kan ik dat wel aanpassen maar voorheen was dat niet zo toen werden alleen de jpeg bestanden in ps geopend en de raw bestanden met de mediaplayer.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » ma apr 20 2009 10:52 pm

Zoals aangegeven door Cyrus als je de Nikon RAW codec downloadt en installeert kun je de NEFjes zowel onder Vista als XP bekijken (en kun je bijvoorbeeld aangeven dat je ze standaard in Windows Fotogalerij wilt openen).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

wil53
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door wil53 » ma apr 20 2009 11:35 pm

Dank je inmiddels gedownload.
Bleek dat er al wel een versie aanwezig was.
Dat verklaart ook waarom ik ze voor de verandering ook kon openen in xp.
Ik blijf het raar vinden dat deze optie niet in het opstartmenutje verschijn na het plaatsen van de kaart zoals voorheen.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”