Vraagje D80 ....

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » zo dec 03 2006 2:20 am

Ok Yoyo,

dat snap ik allemaal. maar wat ik mij afvroeg is waarom mijn "oude" objectief een nok heeft op de plek waar op de huidige body's een palletje zit wat door het nokje verplaatst wordt integenstelling tot de pal in de oude body's die door een ander nokje op het objectief verplaatst wordt waarmee dus de body's, zowel de nieuwe als de oude, want qua werking zijn ze uiteindelijk gelijk, herkennen dat het diafragma van het objectief op de grootste stand staat ingesteld wat mij terugbrengt naar de vraag of oudere analoge body's over een palletje beschikken wat door het nokje verplaatst wordt en wat de functie van dit palletje is op die body's waarbij tevens de vraag rijst dat als er geen palletje op de oude body's zit wat dan de de functie van het nokje op oudere objectieven is, waarbij natuurlijk de werking van het boutje, schroefje, moertje, nippeltje en ringetje van de bijkomende palnokopvangveer niet vergeten moet worden.

Snappie? :lol: :lol:

en dat allemaal om 02:20 's nachts.

Garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

nikon-nl

palletje&zo

Bericht door nikon-nl » zo dec 03 2006 10:03 am

Ook goede morgen!
Het palletje dat op de oude objectieven en teleconverters (op ongeveer 3 uur) zit, heeft alleen een funktie bij de automatische diafragmastuureenheden, zoals de DS-1, DS-2 en DS-12, ooit geproduceerd voor de Nikon F2. Elders op deze site tref je een artikel (van mijn hand) aan waarin alle knopjes, palletjes e.d. op de objectieven beschreven zijn.
Alle AI/S- en AF-objectieven hebben dat palletje. De G-objectieven niet, want die passen/werken toch niet op de oudere Nikon SLR's.
Nico

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo dec 03 2006 11:29 am

Simpelgesteld is het palletje dus een schakelaar die detecteerd of de lens in de kleinste diafragma openings stand staat zodat het diafragma over het volledige bereik door de camera bediend kan worden.
In het geval van een mechanische diafragma bediening.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

nikon-nl

palletje&zo

Bericht door nikon-nl » zo dec 03 2006 1:56 pm

Luc,
je hebt het bij het goede eind. Dat verschuifbare palletje op de camera-bajonet is er inderdaad voor om de kleinste diafragmawaarde (bij de oudere MF- en AF-objectieven met een oranje cijfer) aan de camera door te geven. De G-DX-objectieven werken niet met/via dat palletje, maar via een extra contactpuntje op de bajonet (een G-objectief heeft 8 contactpunten, de oudere objectieven 5 of 6).
Nico

yoyo

Bericht door yoyo » zo dec 03 2006 4:00 pm

Irwan,

Ook dertig jaar geleden, voor het CPU-lens tijdperk, had de body informatie nodig over de lens als deze in A-mode wilde werken. Dit ging mechanisch via die nokjes. Dat nokje is nooit van de objectieven verwijderd voor de compatibiliteit tussen de systemen.

Zie even deze link :
http://www.zi.ku.dk/personal/lhhansen/p ... S-Comp.htm

Alles wat je verder moet weten is al gezegd volgens mij...

Het enige wat ik nog kan toevoegen om het beeldender te maken en de noodzaak hiervan duidelijk te maken is te kijken hoe dit mechanisch werkt. Pak een objectief haal de achterste lensdop eraf en ga draaien met het diafragma. Kijk vervolgens ook wat er gebeurt als je het palletje beweegt dat iets verder naar het glas toe zit en die het diafragma sluit. Dit palletje wordt bedient door de camera. Als je het diafragma op een groot diafragma hebt staan (klein getal) dan heeft dit palletje geen vrije slag. Als je het diafragma daarentegen op een klein diafragma hebt staan (groot getal) dan heeft dit palletje zijn maximale slag. Als het objectief op de body zit dan staat door dit palletje het diafragma altijd op het grootste diafragma (kleinste f-getal) Als je een foto maakt dan sluit de body d.m.v. dit schuifje het diafragma. Om dit mechanisch goed te kunnen laten functioneren moet de body weten in welke stand het diafragma staat anders zou de vrije slag van het palletje misschien wel eens te weinig kunnen zijn...
Door die METER COUPLING RIDGE of EE SERVO COUPLING POST weet de body dat. Waarbij de METER COUPLING RIDGE veel meer info geeft.

-edit-
typos
Laatst gewijzigd door yoyo op ma dec 04 2006 6:35 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » ma dec 04 2006 10:46 am

Yoyo,

ik snapte al wat je bedoelde, vroeg me alleen af of op dit nokje op een oude body ook een functie had.
Tnx voor je uitleg.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

yoyo

Bericht door yoyo » ma dec 04 2006 6:21 pm

yoyo schreef: Om dit mechanisch goed te kunnen laten functioneren moet de body weten in welke stand het diafragma staat anders zou de vrije slag van het palletje misschien wel eens te weinig kunnen zijn...
Deze zin is een beetje onzinnig geformuleerd...

In S- en P-mode kiest de camera zelf het diafragma en moet de camera dus de mogelijkheid hebben om dat palletje te bewegen tot het kleinste diafragma, indien nodig. Als je de diafragmaring dus niet op het kleinste diafragma hebt ingesteld (grootste f-getal) dan kan de camera het palletje dus niet ver genoeg verplaatsen en zal de foto dus niet goed belicht zijn. Mechanisch gaat er niets stuk voor zover ik weet. Maar de camera's hebben dus wel een beveiliging om in ieder geval die foute belichting te voorkomen. Als je het diafragma op het objectief niet op het kleinste diafragma hebt ingesteld dan weigert de camera gewoon en geeft de "fEE-error".

In M- en A-mode sluit de camera dat palletje gewoon tot de aanslag zoals jij dat diafragma hebt staan op de lens. Indien de camera een METER COUPLING RIDGE aansturing heeft dan weet de camera jouw diafragmakeuze die je op de lens hebt ingegeven en neemt deze in A-mode mee in de belichtingsberekening om de sluitertijd te bepalen. Heeft je camera geen METER COUPLING RIDGE aansturing dan heeft de camera dus geen info over jouw diafragmakeuze via het diafragma op de lens en kan geen belichtingberekening doen. Wat een D70 doet is gelijk aan de S- en P-mode. Diafragmaring op het kleinste diafragma waarbij je het diafragma electronisch kiest op de camera zelf.

Als een camera een METER COUPLING RIDGE aansturing heeft kun je het diafragma dus op de lens instellen (een gekoppelde camera). Met alleen een EE SERVO COUPLING POST moet je het diafragma in A-mode dus op de camera instellen (een ongekoppelde camera). Tenzij je een CPU-lens gebruikt...

Wat de METER COUPLING RIDGE en EE SERVO COUPLING POST niet doorgeven is welk diafragma is ingesteld. Ze kunnen alleen minimaal en maximaal of de stappen daartussen of alleen maximaal doorgeven. Daarom werd bij oude camera's gebruik gemaakt van o.a. de METER COUPLING RIDGE. (http://www.zi.ku.dk/personal/lhhansen/photo/mcr.htm).
Tegenwoordig geven de CPU lenzen deze info electronisch door en wordt deze info niet meer mechanisch uitgelezen. Een D70 kan daardoor niet met niet-CPU objectieven werken (wel in M-mode, maar zonder belichtingsmeting). Bij een D2H kun je deze info (diafragma en brandpunt) met de hand opgeven, waardoor deze met niet CPU lenzen kan werken in M- en A-mode.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”