Vraagje D80 ....

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Dukard

Vraagje D80 ....

Bericht door Dukard » vr dec 01 2006 10:12 pm

Ik heb een vraagje over een knopje op de Nikon D80 ..... er is hierover namelijk niets terug te vinden in de handleiding .....

Net boven de diafragma voorkeuze knop tegen de ring van de bajonetvatting zit een zwart knopje/palletje wat een paar mm bewogen kan worden. Het steekt voor plm. 3 mm uit de camera behuizing en komt net niet tegen de 18-70 lens die ik erop heb.

Weet iemand waar dat voor dient ..... :?:
Laatst gewijzigd door Dukard op vr dec 01 2006 10:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » vr dec 01 2006 10:26 pm

Ik heb dan wel geen D80 maar op mijn D1X zit hij ook en dat is voor visuele controle van scherptediepte
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

Dukard

Bericht door Dukard » vr dec 01 2006 10:36 pm

olle_griese schreef:Ik heb dan wel geen D80 maar op mijn D1X zit hij ook en dat is voor visuele controle van scherptediepte
Ja, die functie is me bekend ...... maar het zit er net boven direct tegen de ring van de bajonetvatting ...... Iemand ??

Even een fotootje wat ik bedoel:

Afbeelding

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » vr dec 01 2006 11:19 pm

Dukard,

Is het een G-lens die je op de camera hebt zitten? Ik denk namelijk dat dat knopje bedoeld is voor informatieoverdracht of er een G of D-lens op de camera zit. Mijn D-lenzen hebben allemaal een palletje die het door jou bedoelde knopje de circa 3 mm verschuift op mijn D100. Mijn G-lens heeft dat palletje niet.
Of het klopt weet ik niet, want mijn D2X heeft helemaal geen knopje op die plaats.

groet,

Karel

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » vr dec 01 2006 11:25 pm

Yep,
Dat is het palletje waarme van de niet-G-lenzen de stand van de diafragmaring op de camera wordt uitgelezen. Daardoor kun je op de D80 ook niet-CPU objectieven gebruiken of met D-objectieven het diafragma op het objectief instellen i.p.v. het kleine instelwieltje. Met een G-objectief heeft dit palletje dus geen enkele functie, omdat zo'n objectief helemaal geen diafragmaring heeft. Alle analoge body's en de D80/200/2H/2X(s) hebben zo'n palletje. De D40, 50 en 70(s) niet, waardoor deze body's geen mogelijkheid hebben de diafragmaring ook als instelring te gebruiken en je het diafragma dus altijd op de body moet instellen. Voor oudere objectieven betekent dat dat je bij gebruik op deze body's de lichtmeting verliest.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Dukard

Bericht door Dukard » vr dec 01 2006 11:27 pm

Karel Giesen schreef:Dukard,

Is het een G-lens die je op de camera hebt zitten? Ik denk namelijk dat dat knopje bedoeld is voor informatieoverdracht of er een G of D-lens op de camera zit. Mijn D-lenzen hebben allemaal een palletje die het door jou bedoelde knopje de circa 3 mm verschuift op mijn D100. Mijn G-lens heeft dat palletje niet.
Of het klopt weet ik niet, want mijn D2X heeft helemaal geen knopje op die plaats.

groet,

Karel
Ik heb een "Nikkor 18-70 AF-S 1:3,5-4,5 G ED" Kit lens op mijn D80.

Zoals op de foto te zien is .... is het palletje een onderdeel van de D80 body ..... het blijft dus zitten als je de lens van de camera haalt.

Het palletje heeft ook geen enkele "connect" met de lens zelf ..... als die op de cameravatting zit.

:?:

Dukard

Bericht door Dukard » vr dec 01 2006 11:32 pm

MvBoetzelaer schreef:Yep,
Dat is het palletje waarme van de niet-G-lenzen de stand van de diafragmaring op de camera wordt uitgelezen. Daardoor kun je op de D80 ook niet-CPU objectieven gebruiken of met D-objectieven het diafragma op het objectief instellen i.p.v. het kleine instelwieltje. Met een G-objectief heeft dit palletje dus geen enkele functie, omdat zo'n objectief helemaal geen diafragmaring heeft. Alle analoge body's en de D80/200/2H/2X(s) hebben zo'n palletje. De D40, 50 en 70(s) niet, waardoor deze body's geen mogelijkheid hebben de diafragmaring ook als instelring te gebruiken en je het diafragma dus altijd op de body moet instellen. Voor oudere objectieven betekent dat dat je bij gebruik op deze body's de lichtmeting verliest.

Groeten,
Marnix
Dus als ik het allemaal goed begrijp dan kan ik op de D80 ook oudere en dus mechanische lenzen van Nikon gebruiken zonder de functie van de lichtmeting te verliezen ......

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » vr dec 01 2006 11:36 pm

Dukard schreef:
Dus als ik het allemaal goed begrijp dan kan ik op de D80 ook oudere en dus mechanische lenzen van Nikon gebruiken zonder de functie van de lichtmeting te verliezen ......
'k zou zeggen: lees je handleiding! daar Staat precies in welke functies met welk type objectief werken. Nikon heeft dit zelfs apart op haar site gezet:

link

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

BUG322

Bericht door BUG322 » vr dec 01 2006 11:54 pm

Dat palletje zit ook op de D50.

groetjes

Dukard

Bericht door Dukard » za dec 02 2006 12:09 am

MvBoetzelaer schreef:
Dukard schreef:
'k zou zeggen: lees je handleiding! daar Staat precies in welke functies met welk type objectief werken. Nikon heeft dit zelfs apart op haar site gezet:
http://nikoneurope-nl...

Groeten,
Marnix
Zoals ik in het begin van mijn topic aangaf ben ik uitgebreid bezig geweest op mijn handleiding te lezen ....... ook heb ik op internet geprobeerd enige uitleg te vinden.

De lijst met objectieven in de handleiding van D80 geeft aan wat er en hoe elk objectief op de D80 moeglijk is maar nergens werd er gerept over dat palletje en de functie daarvan ......

Ik heb de D80 dan ook net in mijn bezit .... en je kan je wel voorstellen dat er dan altijd nieuwe zaken aan het licht komen waar je je van afvraagt wat het doet.

:wink:

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » za dec 02 2006 2:01 am

Hé geinig op mijn D70s zit ook zo'n palletje.
Ook ik kan nergens terugvinden wat de functie daarvan is.
Wel ben ik achter het volgende gekomen.
Ik heb hier een AF 35-70 f/1:3.3-4.5, een AF-D 80-200 ED f/1:2.8 en een AF-D 50 mm f/1:2.8 liggen. Alle objectieven hebben een uitsteeksel wat er voor zorgt dat het palletje op de body wordt omgehaald, als je het objectief op de body schroeft.
Daar het geen AF-S objectieven zijn en het palletje vlak bij de aandrijving van de AF "schroef" zit, vermoed ik dat bij het omhalen van dit palletje de AF motor van de body in werking gezet wordt om het AF-D of AF objectief aan te sturen.
Weet het eigenlijk wel zeker. De D40 zal dus zo'n palletje niet hebben, want die beschikt niet over een AF motor in de body. Alle andere DSLR's en ik denk ook de recente analoge body's zullen er wel één hebben. Mijn F-601 AF overigens niet.
Wel raar dat dit niet in de handleiding is terug te vinden. Jeetje zouden er dan toch mensen werken bij Nikon :?: :?: :?: :lol: :lol: :lol:

Garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

yoyo

Bericht door yoyo » za dec 02 2006 3:06 am

Pancaran's schreef: Daar het geen AF-S objectieven zijn en het palletje vlak bij de aandrijving van de AF "schroef" zit, vermoed ik dat bij het omhalen van dit palletje de AF motor van de body in werking gezet wordt om het AF-D of AF objectief aan te sturen.
Weet het eigenlijk wel zeker.

Garoeten Irwan
:shock:

Afbeelding
Dat uitsteeksel op een niet G objectief heet de "Minimum aperture signal post (EE servo coupling post)". Het zit op de diafragmaring. :roll:
http://www.zi.ku.dk/personal/lhhansen/photo/EE.htm
This is used by the uncoupled cameras (F-401, F-401s, F-401X, F50, F60, F80) to ensure that a lens is in fact set to its minimum aperture.
FF een plaatje doorgelinkt van een ander forum :
Afbeelding

Het schuifje op de D70 heet dan denk ik "EE detection switch". Als je de diafragmaring naar zijn minimum diafragma draait zal deze switch worden ingedrukt door de "Minimum aperture signal post (EE servo coupling post)". De body weet dan dat de diafragmaring op minimum staat.
Dit schuifje zit niet op een D2H...
... en ook niet op een F-801s.

Zet de diafragmaring maar eens op een groter diafragma (kleiner f-getal). Dan krijg je de fEE-error. Drie keer raden waar die "f" en "EE" voor staan...
... Irwan? :)
(Irwan, jij mag eigenlijk nog maar twee keer raden, want je hebt al één poging gedaan. En dat terwijl Marnix het antwoord al bijna had verklapt..!)

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » za dec 02 2006 10:24 am

Wat is mijn prijs als ik het goed heb???? :lol:
Je zou verwachten dat er dan op mijn 601 ook zo'n pal zit, maar daar werkt het dus weer effe anders. Daar zit de "EE detection switch" aan de bovenzijde van de vatting. Zal bij de 801 dan ook wel zo zijn. Hebben andere oudere Nikon body's wel zo'n switch? Want op mijn oude 35-70 zit de pal dus ook en dat zal wel niet voor niets zijn. Lijkt me stug dat ze 15 jaar geleden wisten dat er body's zouden komen die op de huidige plek de switch zouden hebben.

Garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

yoyo

Bericht door yoyo » za dec 02 2006 3:39 pm

Pancaran's schreef:Wat is mijn prijs als ik het goed heb???? :lol:
Je zou verwachten dat er dan op mijn 601 ook zo'n pal zit, maar daar werkt het dus weer effe anders. Daar zit de "EE detection switch" aan de bovenzijde van de vatting. Zal bij de 801 dan ook wel zo zijn. Hebben andere oudere Nikon body's wel zo'n switch? Want op mijn oude 35-70 zit de pal dus ook en dat zal wel niet voor niets zijn. Lijkt me stug dat ze 15 jaar geleden wisten dat er body's zouden komen die op de huidige plek de switch zouden hebben.

Garoeten Irwan
Tja, welke prijs...? Misschien de ere-titel : "Meest zelfverzekerde forumgebruiker van November 2006"?. Maar dat moet dan eerst worden goedgekeurd door de Moderators lijkt mij... :wink:

Een gekoppelde camera (bijv. D2H, F-801s) heeft zo'n lange schuif aan de bovenzijde die door de "Meter coupling ridge" op de diafragmaring wordt bewogen. Deze zit idd aan de bovenzijde en deze geeft de MAXIMALE diafragmastand door. Maximaal verschoven geeft deze schuif in feite ook de minimale diafragmastand. Gekoppelde camera's kunnen daardoor werken met chiploze lenzen. Mits het minimale diafragma van de lens wordt opgegegeven. Bij de D2H doe je dat handmatig in het menu. Met een chiplens krijgt de body de info electronisch.

Een ongekoppelde camera (bijv. D70, F-401s) heeft niet zo'n lange schuif aan de bovenzijde. Deze camera's krijgen hun maximale diafragma-info alleen electronisch via een chip in de lens. De diafragmaring moet echter wel op minimum staan. Je weet inmiddels hoe de camera weet dat dit het geval is en welk nokje en schuifje die info doorgeeft. Deze camera's werken dus niet met chiploze lenzen...

BUG322

Bericht door BUG322 » za dec 02 2006 4:30 pm

ff mijn chips pakken want hier bloeit iets.
8)

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”