Moeilijke keuze bij lens
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Moeilijke keuze bij lens
Het grote nadeel van de combi 18-55+55-200 is dat je in de praktijk overmatig veel zal gaan wisselen qua objectief. Dat wordt op een gegeven moment irritant.
De mooiste combinaties, gegeven het huidige budget, vind ik de D60 met 18-200VR en de D60 met 18-105VR. Voor all-round gebruik zul je aan de 18-105VR genoeg hebben. Zowel in de stad, landschappen etc. lukken allemaal prima met dit bereik. Wil je echter sport, vogels of wilde dieren gaan fotograferen dan zul je - naar mijn idee - naar minstens 300mm tele moeten. Zowel de 18-105VR als de 18-200VR vind ik daar "te kort" voor.
De kit D60+18-200VR is gemiddeld zo'n € 300 duurder dan de kit D60+18-105VR. Voor ongeveer € 375 heb je mooie 70-300VR. Ten opzichte van de kit D60+18-200VR zal de combi D60+18-105VR+70-300VR dus zo'n € 75 duurder uitpakken maar dat verschil vind ik zeer wel besteed.
Al met al zou mijn keuze zijn:
Nu de D60+18-105VR, genoeg voor de vakantie en blijft binnen het budget. Dan later de 70-300VR erbij, dan heb je een prachtset.
Mocht je kans zien je budget nu al op te rekken en hem meteen aan te schaffen, dan zou dat natuurlijk heel mooi zijn.
De mooiste combinaties, gegeven het huidige budget, vind ik de D60 met 18-200VR en de D60 met 18-105VR. Voor all-round gebruik zul je aan de 18-105VR genoeg hebben. Zowel in de stad, landschappen etc. lukken allemaal prima met dit bereik. Wil je echter sport, vogels of wilde dieren gaan fotograferen dan zul je - naar mijn idee - naar minstens 300mm tele moeten. Zowel de 18-105VR als de 18-200VR vind ik daar "te kort" voor.
De kit D60+18-200VR is gemiddeld zo'n € 300 duurder dan de kit D60+18-105VR. Voor ongeveer € 375 heb je mooie 70-300VR. Ten opzichte van de kit D60+18-200VR zal de combi D60+18-105VR+70-300VR dus zo'n € 75 duurder uitpakken maar dat verschil vind ik zeer wel besteed.
Al met al zou mijn keuze zijn:
Nu de D60+18-105VR, genoeg voor de vakantie en blijft binnen het budget. Dan later de 70-300VR erbij, dan heb je een prachtset.
Mocht je kans zien je budget nu al op te rekken en hem meteen aan te schaffen, dan zou dat natuurlijk heel mooi zijn.
- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
Alshet budget het toelaat zou ik toch voor de 18-200VR gaan.
Ik heb een Slingshot A200 draagtas waar al mijn lenzen inzitten maar ga toch vaak op stap met een kleine tas en enkel de 18-200. 'k Vind het een fantastische allround lens waar je in bijna alle situaties voldoende bereik hebt.
Ik heb een Slingshot A200 draagtas waar al mijn lenzen inzitten maar ga toch vaak op stap met een kleine tas en enkel de 18-200. 'k Vind het een fantastische allround lens waar je in bijna alle situaties voldoende bereik hebt.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Zoals o.a. Gijs eerder in dit 'draadje' al zei:
Ga voor de 18-105 VR. Ik ben er zeer over te spreken (in combi met een D60) en je bent er niet al te veel geld voor kwijt.
De nadelen zijn heel goed voor lief te nemen.
Suc6 met je keuze!
Ga voor de 18-105 VR. Ik ben er zeer over te spreken (in combi met een D60) en je bent er niet al te veel geld voor kwijt.
De nadelen zijn heel goed voor lief te nemen.
Suc6 met je keuze!
Nikon D60 - Nikon NIKKOR 18-55mm F/3.5-5.6G VR DX en AF-S DX NIKKOR 18-105MM F/3.5-5.6G ED VR Objectief
Nogmaals heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik kies voor de 18-105 VR lens en als ik de verkoper bij Cameraland zijn best doet, dan kom ik mogelijk thuis met de 18-200 lens. Ondanks dat sommige van jullie deze lens niet helemaal geschikt vinden, denk ik dat de 18-105 lens voor de eerste stap de beste is. Mijn eisen aan de foto's zijn voorlopig nog beperkt, aangezien ik enkel vergelijking materiaal heb van een IXUS toestel, drama...
Indien mij het fotograferen met een spiegelreflexcamera bevalt, kan ik in de toekomst altijd nog een extra (betere) lens aanschaffen. Nu moet ik ook nog:
1. een tas. Ik zie bij cameraland wel 1000 tassen staan... Wat is een goede tas van circa 50 - 70 euro?
2. een geheugenkaartje: is 4 GB voor 3 weken voldoende? Of moet ik er meerdere meenemen? Kortom
3. een UV filter kopen: tips in mijn situatie? Volgens mij is dit ook weer een vak apart!
Nogmaals moet ik zeggen dat ik erg blij ben met jullie hulp. Duidelijk te merken dat jullie kenners zijn..!
Groeten,
Bram

1. een tas. Ik zie bij cameraland wel 1000 tassen staan... Wat is een goede tas van circa 50 - 70 euro?
2. een geheugenkaartje: is 4 GB voor 3 weken voldoende? Of moet ik er meerdere meenemen? Kortom
3. een UV filter kopen: tips in mijn situatie? Volgens mij is dit ook weer een vak apart!
Nogmaals moet ik zeggen dat ik erg blij ben met jullie hulp. Duidelijk te merken dat jullie kenners zijn..!
Groeten,
Bram
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Lijkt mij een goed besluit.bldegroot schreef:Nogmaals heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik kies voor de 18-105 VR lens en als ik de verkoper bij Cameraland zijn best doet, dan kom ik mogelijk thuis met de 18-200 lens. Ondanks dat sommige van jullie deze lens niet helemaal geschikt vinden, denk ik dat de 18-105 lens voor de eerste stap de beste is. Mijn eisen aan de foto's zijn voorlopig nog beperkt, aangezien ik enkel vergelijking materiaal heb van een IXUS toestel, drama...Indien mij het fotograferen met een spiegelreflexcamera bevalt, kan ik in de toekomst altijd nog een extra (betere) lens aanschaffen.
Kwalitatief is het allemaal prima spul wat bij de fotozaak ligt. "De beste tas" is een tas die voor jou praktisch is, prettig draagt* en waar alles in past wat je mee wil nemen, zonder proppen.bldegroot schreef: 1. een tas. Ik zie bij cameraland wel 1000 tassen staan... Wat is een goede tas van circa 50 - 70 euro?
* prettig draagt: wil je een rugzak, schoudertas, slingshot of andere variant? Hoe comfortabel hangt de tas dan aan je lichaam?
Op 4GB passen (in RAW formaat) ruim 200 foto's. Als je een laptop of image tank meeneemt, kun je tussendoor de geheugenkaart(en) legen dus dan heb je ruim voldoende opslagcapaciteit mee.bldegroot schreef: 2. een geheugenkaartje: is 4 GB voor 3 weken voldoende? Of moet ik er meerdere meenemen?
Als je geen laptop of image tank meeneemt, dan is 4GB misschien aan de magere kant voor 3 weken vakantie. Aan de andere kant: op je vakantiebestemming zou je eventueel ook nog extra kaartjes kunnen kopen indien nodig.
Misschien is het heel eigenaardig van mij, maar ik ben een beetje allergisch voor heel grote geheugenkaarten. Mocht er met je enige geheugenkaart een ongelukje gebeuren dan ben je niet alleen de gemaakte foto's kwijt maar kun je ook niet verder. Minstens 2 kaartjes meenemen lijkt mij dan wel verstandig.
Daarnaast: : hoe groter de kaart, hoe meer foto's kwijt. Dus ik heb zelf liever 2x 2GB dan 1x 4GB.
edit: "scheve" quotes aangepast
Laatst gewijzigd door Cyrus op wo mei 06 2009 1:24 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor je tips Cyrus, ik neem wel een aantal van die SD kaartjes mee, want zo'n imagetank (nog nooit gezien, maar wel erg gaaf spul hoor!) wordt me wat prijzig! Iets om te onthouden voor in de toekomst. Over de tas laat ik mij wel informeren bij de winkel.Cyrus schreef:Op 4GB passen (in RAW formaat) ruim 200 foto's. Als je een laptop of image tank meeneemt, kun je tussendoor de geheugenkaart(en) legen dus dan heb je ruim voldoende opslagcapaciteit mee.
Nog tips over zo'n UV filter? En zijn er meer noodzakelijke accessoires?
gr. Bram
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Tip over een UV-filter: Gewoon in de winkel laten liggen.bldegroot schreef:Nog tips over zo'n UV filter? En zijn er meer noodzakelijke accessoires?
Gebruik het geld dat je daar dan op bespaart maar voor je verzekering, dat is een zinvollere accesoire.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Een UV-filter heb je niet nodig op een digitale SLR. De enige reden om het ervoor te schroeven is om het frontelement van je objectief te beschermen. Ik zet vaak mijn zonnekap erop; dan is de kans ook niet erg groot dat je met het frontelement ergens tegenaan botst. Goede filters zijn namelijk ook weer behoorlijk prijzig en zeker voor een niet-zo-prijzig objectief vind ik dat een beetje overdreven. De fotowinkel zal je graag een filter verkopen: lekker cashen voor ze. Als je al een filter wil hebben dan is het een polarisatiefilter (vind ik dan). Maar ook die zijn niet goedkoop; voor een beetje fatsoenlijke zit je al gauw op zo'n 70 euro en daar zal een groot deel van de NCN-leden nog zijn neus voor ophalen, vrees ik
.

- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Ja en dan klap je ergens tegenaan met je UV-filter, dat filter spat uiteen in splinters en die vliegen vervolgens allemaal tegen het voorste lens-element. UV-filter naar de haaien en alsnog schade aan je objectief.joepert schreef:Een UV-filter heb je niet nodig op een digitale SLR. De enige reden om het ervoor te schroeven is om het frontelement van je objectief te beschermen.
Filters moet je echt als filters gebruiken, niet voor de bescherming aanschaffen. Moderne objectieven hebben allemaal prima coatings die UV-filters als filter in feite overbodig maken. En anders heb je achteraf ook altijd je fotobewerkingssoftware nog.
Dat werkt als bescherming een stuk beter, inderdaadjoepert schreef: Ik zet vaak mijn zonnekap erop; dan is de kans ook niet erg groot dat je met het frontelement ergens tegenaan botst.
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je zou een polarisatiefilter kunnen overwegen.
Les voor informatie dit forum. Er staat al heel heel veel over.
groeten, Willem
Les voor informatie dit forum. Er staat al heel heel veel over.
groeten, Willem