Moeilijke keuze bij lens
Moeilijke keuze bij lens
Beste allemaal,
Over een kleine twee weken ga ik op rondreis door Noorwegen. Een goede plek om mooie foto's te schieten, lijkt mij. Om het meteen goed aan te pakken stap ik over naar een spiegelreflex camera. Na een Nikon en een Canon in mijn hand te hebben gehad, was ik meteen verkocht... Het wordt een Nikon! Ik ben vervolgens meteen opzoek gegaan naar een model en kwam al snel tot de conclusie - na vele forums en websites - dat de D60 een uiterst geschikte camera is om mee te beginnen. Ik heb echter een probleem... Welke lens is (voor mij) het best geschikt?
Ik zag bij de Dixons een mooie aanbieding (op het eerste oog):
D60 + 18-55 en 55 - 200 mm voor 499 (+ gratis tas) op pagina 8. Echter geen VR, wat volgens vele forums praktisch een vereiste is.
Op de website van Cameraland in Alkmaar zie ik de volgende twee D60's, namelijk:
NIKON D60 + 18-105 AF-S DX VR (voor 519)
D60 + 18-200 Tamron (voor 525)
Nu de vraag, welke is voor mij (als beginner) de juiste keuze? En is VR echt zo handig?
Alvast bedankt voor de reacties!
Over een kleine twee weken ga ik op rondreis door Noorwegen. Een goede plek om mooie foto's te schieten, lijkt mij. Om het meteen goed aan te pakken stap ik over naar een spiegelreflex camera. Na een Nikon en een Canon in mijn hand te hebben gehad, was ik meteen verkocht... Het wordt een Nikon! Ik ben vervolgens meteen opzoek gegaan naar een model en kwam al snel tot de conclusie - na vele forums en websites - dat de D60 een uiterst geschikte camera is om mee te beginnen. Ik heb echter een probleem... Welke lens is (voor mij) het best geschikt?
Ik zag bij de Dixons een mooie aanbieding (op het eerste oog):
D60 + 18-55 en 55 - 200 mm voor 499 (+ gratis tas) op pagina 8. Echter geen VR, wat volgens vele forums praktisch een vereiste is.
Op de website van Cameraland in Alkmaar zie ik de volgende twee D60's, namelijk:
NIKON D60 + 18-105 AF-S DX VR (voor 519)
D60 + 18-200 Tamron (voor 525)
Nu de vraag, welke is voor mij (als beginner) de juiste keuze? En is VR echt zo handig?
Alvast bedankt voor de reacties!
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Moeilijke keuze bij lens
Wil je een topset voor een redelijke prijs zou ik voor de Tamron 17-50mm 2.8 gaan voor ongeveer 325 euro.
En de Nikkor 70-300mm VR voor ongeveer 370 euro.
Dan heb je voor het minste geld een topset waar je zeker geen spijt van zal krijgen.
Mijn dochter heeft dezelfde set objectieven en is er helemaal weg van.
Succes met je keuze.
Groetjes George
Dan heb je voor het minste geld een topset waar je zeker geen spijt van zal krijgen.
Succes met je keuze.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Bedankt voor je tip en je voorstel klinkt redelijk aannemelijk, maar dan moet ik er ook nog een body bij... Ik wil max. zo'n beetje 600 kwijt zijn voor een body + objectief of 2 objectieven. Begrijp, ik ben nog beginner.George Fennes schreef:Wil je een topset voor een redelijke prijs zou ik voor de Tamron 17-50mm 2.8 gaan voor ongeveer 325 euro.
Zou je zo goed willen zijn eens te grasduinen in dit forum? De vraag die je stelt is al heel vaak behandeld (Bijvoorbeeld in het draadje "twijfel", hier pal onder/boven). Met jouw budget is er niet veel andere keus dan de kitlenzen imho.
-
- Clublid
Ik denk bldegroot, dat als je de kitlenzen erbij neemt de 18-55mm en 55-200mm nog de beste keuze is voor dat geld.bldegroot schreef:Bedankt voor je tip en je voorstel klinkt redelijk aannemelijk, maar dan moet ik er ook nog een body bij... Ik wil max. zo'n beetje 600 kwijt zijn voor een body + objectief of 2 objectieven. Begrijp, ik ben nog beginner.George Fennes schreef:Wil je een topset voor een redelijke prijs zou ik voor de Tamron 17-50mm 2.8 gaan voor ongeveer 325 euro.
De Tamron 18-200mm is echt baggger en zou ik voor mijn verdriet nog niet op mijn body willen zetten (snap niet dat ze die nog durven te verkopen

Toch zou ik de Tamron 17-50mm en de Nikkor 70-300mm VR nog eens goed overwegen.
Dat kwaliteitsverschil ga je echt zien.
Soms is het beter om even langer door te sparen en dan iets te kopen waar je voorlopig mee vooruit kan dan iets te kopen waar je vrij snel genoeg van krijgt en dan weer opnieuw moet investeren om toch tevreden te zijn.
Maar de keus is aan jou.
Voor het geld is de aangegeven set echt TOP kwaliteit.
Maar met de kitset 18-55 en 55-200 kan je ook aardig uit de voeten hoor en kan je mooie foto's mee maken.
Groetjes George

Overigens is dit een van de klassieke situaties: over twee weken op vakantie en nu nog een nieuwe camera kopen. Natuurlijk geen tijd meer om goed te proberen hoe het ding werkt etc. Beetje flauw, maar dat had je verstandiger aan kunnen pakken.
Met de 18-55/55-200 kit kan het bijna niet fout gaan, dus die zou ik dan toch maar nemen. Heb je toch net iets meer over, koop dan de 18-55 en de 70-300. Die laatste is echt een objectief waar je je geen buil aan valt en in de natuur is een beetje meer tele-bereik wel heel fijn. Het is wel een vrij groot objectief dus ga hem even vasthouden in de winkel! Als je geen zin hebt in gesjouw ben je misschien met de 55-200 toch weer beter af.
Met de 18-55/55-200 kit kan het bijna niet fout gaan, dus die zou ik dan toch maar nemen. Heb je toch net iets meer over, koop dan de 18-55 en de 70-300. Die laatste is echt een objectief waar je je geen buil aan valt en in de natuur is een beetje meer tele-bereik wel heel fijn. Het is wel een vrij groot objectief dus ga hem even vasthouden in de winkel! Als je geen zin hebt in gesjouw ben je misschien met de 55-200 toch weer beter af.
Je kan natuurlijk ook een D60 met een lens naar keuze proberen te huren voor de vakantie. Dan leer je met het ding omgaan en weet je meteen of het wat is.
Dit is wat ik ga doen m.b.t. een groothoeklens.
Groet,
JJ
Dit is wat ik ga doen m.b.t. een groothoeklens.
Groet,
JJ
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik zou, als beginner, lekker gaan voor de aanbieding bij Dixons, € 499,-- is een mooie prijs, je moet tenslotte ook nog wat geheugen kopen en je blijft lekker binnen je budget. Het verlangen naar méér slaat later wel een keer toe.
Ben wel met Joepert eens dat dit wel een last minute aankoop is, dus boekjes mee!
Nog een tip: wordt lid a.s. zondag in Eemnes en leer die middag meteen hoe je met je nieuwe toestel om moet gaan!
Ben wel met Joepert eens dat dit wel een last minute aankoop is, dus boekjes mee!
Nog een tip: wordt lid a.s. zondag in Eemnes en leer die middag meteen hoe je met je nieuwe toestel om moet gaan!
Laatst gewijzigd door Cees op ma mei 04 2009 6:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Lid NCN
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Het voorstel wat George deed is op zich zeker niet verkeerd.... je hebt dan 2 hele goede objectieven...
Wat je ook nog kunt doen is dit...
http://www.cameranu.nl/artikel/25043/Ni ... 00_VR.html
Je hoeft dan geen objectieven te wisselen, en je kunt er eigenlijk alle kanten mee op..
Groeten Eelco
Wat je ook nog kunt doen is dit...
http://www.cameranu.nl/artikel/25043/Ni ... 00_VR.html
Je hoeft dan geen objectieven te wisselen, en je kunt er eigenlijk alle kanten mee op..
Groeten Eelco

http://500px.com/EelcoVandeKamp
- Cees
- Forumlid
Jongens, TS geeft aan maximaal € 600,-- uit te willen geven. Daarvoor heb je geen D60 met Tamron 17-50....... 

Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Oké daar heb je gelijk in, maar het zou zo zonde zijn dat als TS na de vakantie ontdekt dat het beter kan...chip54 schreef:Jongens, TS geeft aan maximaal € 600,-- uit te willen geven. Daarvoor heb je geen D60 met Tamron 17-50.......

Groeten Eelco

http://500px.com/EelcoVandeKamp
-
- Clublid
Soms gaan mensen van een bepaald bedrag uit dat ze eigenlijk willen uitgeven voor een DSLR met objectief.
Maar door kennis en advies kan iemand tot de ontdekking komen dat een kleine verhoging van het budget tot een groter fotoplezier zal bijdragen
Dus als het mogelijk is zou ik inderdaad kijken of het budget iets verhoogd kan worden, waardoor je langer met je spullen kan doen.
Dus mijn eerste keus zou zijn: D60 met Tamron 17-50mm 2.8 met de Nikkor 70-300mm VR
Mijn tweede keus zou zijn: D60 met Nikkor 18-200mm VR
Mijn derde keus zou zijn : D60 met 18-55mm VR met 55-200mm VR
Maar goed advies is heel belangrijk zeker als je net komt kijken in de wereld van DSLR's
Vergeet niet als je nu alleen voor de goedkoopste prijs gaat, loop je het grootste risico dat je binnenkort weer spulletjes gaat omruilen met veel geld verlies.
Maar wat is wijsheid.
Er zijn mensen die hun hele leven met compactjes fotograferen en daar heel blij mee zijn.
De vraag is of je erg kritisch bent en hoge eisen aan je foto's stelt of niet.
Maar succes met je keuze en laat je niet gek maken, wij zijn het al
Groetjes George
Maar door kennis en advies kan iemand tot de ontdekking komen dat een kleine verhoging van het budget tot een groter fotoplezier zal bijdragen

Dus als het mogelijk is zou ik inderdaad kijken of het budget iets verhoogd kan worden, waardoor je langer met je spullen kan doen.
Dus mijn eerste keus zou zijn: D60 met Tamron 17-50mm 2.8 met de Nikkor 70-300mm VR
Mijn tweede keus zou zijn: D60 met Nikkor 18-200mm VR
Mijn derde keus zou zijn : D60 met 18-55mm VR met 55-200mm VR
Maar goed advies is heel belangrijk zeker als je net komt kijken in de wereld van DSLR's

Vergeet niet als je nu alleen voor de goedkoopste prijs gaat, loop je het grootste risico dat je binnenkort weer spulletjes gaat omruilen met veel geld verlies.
Maar wat is wijsheid.
Er zijn mensen die hun hele leven met compactjes fotograferen en daar heel blij mee zijn.
De vraag is of je erg kritisch bent en hoge eisen aan je foto's stelt of niet.
Maar succes met je keuze en laat je niet gek maken, wij zijn het al

Groetjes George

Bedankt voor jullie reacties. Mijn vermoeden wordt waarheid. De 600 euro budget is niet helemaal voldoende om een kwalitatief goede startset te kopen. Ik zal de opties van George overwegen en mij ook nog laten informeren bij Cameraland in Alkmaar. Toch jammer dat er veel kritiek (niet alleen in dit topic) is op zo'n set als die Dixons. Ziet er voor een leek toch best aardig indrukwekkend uit...
Ik heb echter nog wel even een vraag: is deze set niet aardig? NIKON D60 + 18-105 AF-S DX VR Of is dat nog te weinig voor verre afstanden? Kortom, is een 200mm een must?
Ik heb echter nog wel even een vraag: is deze set niet aardig? NIKON D60 + 18-105 AF-S DX VR Of is dat nog te weinig voor verre afstanden? Kortom, is een 200mm een must?
-
- Clublid
Die 18-105mm is niet echt top, de kwaliteit is minder.bldegroot schreef:Bedankt voor jullie reacties. Mijn vermoeden wordt waarheid. De 600 euro budget is niet helemaal voldoende om een kwalitatief goede startset te kopen. Ik zal de opties van George overwegen en mij ook nog laten informeren bij Cameraland in Alkmaar. Toch jammer dat er veel kritiek (niet alleen in dit topic) is op zo'n set als die Dixons. Ziet er voor een leek toch best aardig indrukwekkend uit...
Wat die 200 of meer betreft is een must ja zeker als je wat verder we toch wel wat groter op je sensor wil toveren.
Mijn dochter heeft de 80-400 mm VR en zij klaagt er over dat dit objectief veel te kort is.
Het gaat er natuurlijk ook om wat je wilt fotograferen.
Maar mijn ervaring is dat je snel te kort komt.
Maar ik zou zeggen stap eens een goede fotowinkel binnen en neem de camera met de objectieven eens ter hand en ga buiten een paar plaatjes schieten.
Dan weet je waar je over praat.
Ik weet van Konijnenberg dat ze daar helemaal niet moeilijk over doen, maar ik weet niet of dat bij jou in de buurt is.
Misschien kan je een afspraak maken met een ander forumlid bij jou in de buurt die verschillende objectieven heeft, dan kan je daar wat uitproberen.
Succes met je keuze.
Groetjes George

- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
B,
Jouw afwegingen vragen om een filosofisch antwoord.
Volksstammen hebben leren fotograferen met slechts 1 standaardlens (vast brandpunt)
Wellicht is het gewicht een beperking op jouw tocht (fiets/rugzak etc.)
De 18-105 is een leuke all-round lens, maar geen Haarlemmer-olie.
Velen adviseren lenzen van 200 of 300 mm brandpunt, ik vind dat voor een beginnende fotograaf(e) een enorm bereik, met specifieke beperkingen en vele teleurstellingen.
Als je jouw fotoset compact wilt houden: ga voor de 18-105 en leer te leven met de beperkignen van de lens
-beperkte lichtsterkte
-vertekening (je ging toch niet voor de architectuur naar Noorwegen?)
-beperkt bereik (waar velen in het verleden alleen van konden dromen).
Groeten, Gijs
Als je het ruig gaat maken daarboven: denk over genoeg geheugenkaartjes en een stevige tas, vele kamera's en lenzen sneuvelen door een fikse schok zonder (of in een matige) tas (zonder zichtbare sporen aan de buitenzijde).
Jouw afwegingen vragen om een filosofisch antwoord.
Volksstammen hebben leren fotograferen met slechts 1 standaardlens (vast brandpunt)
Wellicht is het gewicht een beperking op jouw tocht (fiets/rugzak etc.)
De 18-105 is een leuke all-round lens, maar geen Haarlemmer-olie.
Velen adviseren lenzen van 200 of 300 mm brandpunt, ik vind dat voor een beginnende fotograaf(e) een enorm bereik, met specifieke beperkingen en vele teleurstellingen.
Als je jouw fotoset compact wilt houden: ga voor de 18-105 en leer te leven met de beperkignen van de lens
-beperkte lichtsterkte
-vertekening (je ging toch niet voor de architectuur naar Noorwegen?)
-beperkt bereik (waar velen in het verleden alleen van konden dromen).
Groeten, Gijs
Als je het ruig gaat maken daarboven: denk over genoeg geheugenkaartjes en een stevige tas, vele kamera's en lenzen sneuvelen door een fikse schok zonder (of in een matige) tas (zonder zichtbare sporen aan de buitenzijde).
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)