Vraag over Nikkor Zoom lens AF-S DX VR 18-200mm

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » za dec 09 2006 6:02 pm

Nikon heeft er ook een supportvraag van gemaakt:

Klik hier

daarnaast is deze lens een vande weinigen waarop het gebruik van de R1 close-up set wordt afgeraden, gewoon omdat de contstructie er niet sterk genoeg voor is.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

hobby

Bericht door hobby » za dec 09 2006 6:47 pm

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik heb een mailtje gestuurd naar mijn leverancier in Duren en wacht nu op antwoord.
Ik vind zelf dat voor zulke lens dit niet zou mogen zijn.
Je koopt een merklens die een stuk duurder is dan vergelijkbare lenzen van een ander fabrikaat omdat je denkt dat die beter zijn en dan merk je als je ze in je bezit hebt dat dit helemaal niet zo is.

Ik twijfel nu toch wel bij de aankoop van mijn volgende lens om nog een Nikkor te kopen.

groetjes hobby

BUG322

Bericht door BUG322 » za dec 09 2006 6:49 pm

Waarom een 18-200/(heel donker) als je al een 80-200/2.8 hebt? Als reisobjectief?
Als ik jou was keek ik naar een Micro-Nikkor. Voor het geld van een 18-200 koop je een 105/2.8 VR Micro-Nikkor (slijm, kwijl, jummie, jummie...).
Tja wat een luxe probleem ik zou inderdaad naar iets kijken wat het gat 18-80 goed opvuld met een mooi kwaliteits glas wat daarop aansluit.

Eigenlijk is dat het mooie van SLR dat je kunt wisselen van lensen en daardoor meer karakter in je foto's kan leggen.

Die 18-200 is wel een mooie lens hoor maar denk ik wordt je daardoor een beetje lui want als je je dan boven de 80mm komt had je het mooier kunnen vast leggen met die schitterende 80-200 2,8

groetjes

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » za dec 09 2006 7:30 pm

BUG322 schreef:Die 18-200 is wel een mooie lens hoor maar denk ik wordt je daardoor een beetje lui want als je je dan boven de 80mm komt had je het mooier kunnen vast leggen met die schitterende 80-200 2,8
groetjes
En heb je een tas die een stuk zwaarder is. :wink:

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » za dec 09 2006 8:02 pm

Kwaliteit heeft ook nadelen............

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za dec 09 2006 10:05 pm

edozwart schreef:Waar ik wel last van had is een verkeerde UV filter waar bij het automatisch scherp stellen de lens minder snel was.
Misschien bedoelt 'ie een polarisatiefilter, heel misschien zelfs wel een van de lineaire ondersoort? Gelukkig vignetteert het niet...

Groetjes, E.M. de Klerk

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » zo dec 10 2006 10:53 am

MvBoetzelaer schreef: daarnaast is deze lens een vande weinigen waarop het gebruik van de R1 close-up set wordt afgeraden, gewoon omdat de contstructie er niet sterk genoeg voor is.

Groeten,
Marnix
waar staat dit?
kan het bij support nikon niet vinden

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » zo dec 10 2006 8:38 pm

Een enkele zoekopdracht op de woord "r1" levert de volgende tabel op:
Klik hier

De opmerking die onder meer voor het 18-200 objectief geldt luidt als volgt:
* De SB-R200 wordt niet aangeraden voor gebruik met deze objectieven. Het gecombineerde gewicht van de Speedlights zal dusdanig veel kracht uitoefenen op het zoom- en scherpstelmechanisme dat de prestaties van de lens achteruit zullen gaan.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » zo dec 10 2006 9:04 pm

MvBoetzelaer schreef:Een enkele zoekopdracht op de woord "r1" levert de volgende tabel op:
Klik hier

De opmerking die onder meer voor het 18-200 objectief geldt luidt als volgt:
* De SB-R200 wordt niet aangeraden voor gebruik met deze objectieven. Het gecombineerde gewicht van de Speedlights zal dusdanig veel kracht uitoefenen op het zoom- en scherpstelmechanisme dat de prestaties van de lens achteruit zullen gaan.

Groeten,
Marnix
dank voor de link. Kan wel voorstellen dat het afgeraden wordt. In stand 200 voelt de lens heel zwak aan. Voorste lensdeel kan je dan zijdelings bewegen.

hobby

Bericht door hobby » ma dec 11 2006 9:21 pm

hobby schreef:Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik heb een mailtje gestuurd naar mijn leverancier in Duren en wacht nu op antwoord.
Ik vind zelf dat voor zulke lens dit niet zou mogen zijn.
Je koopt een merklens die een stuk duurder is dan vergelijkbare lenzen van een ander fabrikaat omdat je denkt dat die beter zijn en dan merk je als je ze in je bezit hebt dat dit helemaal niet zo is.

Ik twijfel nu toch wel bij de aankoop van mijn volgende lens om nog een Nikkor te kopen.

groetjes hobby
Ik kreeg een mail terug met de uitleg dat het heel normaal is voor dergelijke soort lenzen dat er lens creap optreed...
Een gemakkelijke uitleg om de slechte constructie van deze toch wel dure lens te rechtvaardigen. Ik zal er moeten mee leren leven of zelf een oplossing zoeken .

Groetjes hobby

harry bul

Bericht door harry bul » ma dec 11 2006 11:27 pm

En dat is ook het enigste negatieve wat ik van de 18/200 VR kan zeggen dat die onderuit zakt.verder een perfekte lens snap eigenlijk niet dat sommigen er zo negatief over deze lens doen maar goed maakt mij ook niet echt veel uit als ik maar tevreden ben..

Harry

hobby

Bericht door hobby » di dec 12 2006 3:48 pm

harry bul schreef:En dat is ook het enigste negatieve wat ik van de 18/200 VR kan zeggen dat die onderuit zakt.verder een perfekte lens snap eigenlijk niet dat sommigen er zo negatief over deze lens doen maar goed maakt mij ook niet echt veel uit als ik maar tevreden ben..

Harry
Inderdaad op de optiek is niets af te keuren zeker niet voor het doelgebied waar deze lens voor gemaakt is...een snelle en gemakkelijke allround lens.

Groetjes hobby

haakr1

Bericht door haakr1 » di dec 12 2006 7:41 pm

Deze lens vind ik persoonlijk erg goed. Er zijn natuurlijk altijd betere lenzen, maar dan betaal je wel twee maal zo veel en draag je ook twee maal zo veel aan gewicht mee in je tasje. Hij heeft geen macro al kan je wel 1:4.5 fotograferen i.pv. 1:1 bij macro lenzen, maar wat verwacht je dan? Een bereik van 18-200 en dan ook nog macro, ha, ha. Creeping geen last als de lens in 18 of 200mm geparkeerd staat. Geen vignettering op 18mm bij f/3.5 wel vanaf 100 mm bij f/5.6, maar een paar stops verder en dan heb je nergens last meer van. De kleuren vind ik voortreffelijk bij deze lens. Ik heb alleen nog maar bij dit sombere weer gefotografeerd, maar echt heel goed. De vr2 stabilisator is ook echt fantastisch als je statische objecten wilt fotograferen. Fantastisch stuk gereedschap dus.

Bram66

Bericht door Bram66 » di dec 12 2006 8:01 pm

Ik heb zelf ook deze lens en ik gebruik hem heel vaak. Ik heb wel een beetje last van vignettering bij volle lensopening (18 mm en 200 mm), maar het is niet storend. Over de beeldkwaliteit ben ik bijzonder goed te spreken, echt Nikon kwaliteit; de kleuren worden perfect weergegeven !
Ik heb hem nu 3 maanden en ik ben er zeer tevreden over ! Jammer dat er geen macro op zit, maar ik had toch liever deze Nikon dan de Tamron 18-200 mm waar wel macro op zit. Ik overweeg om nog een 105 mm VR aan te schaffen.

Groeten van Bram. :)

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » di dec 12 2006 10:43 pm

Ik denk dat wat hier van belang is,is de kortste afstand waarbij je nog scherp scherp kan stellen. Deze is bij de 18-200 VR minder dan een halve meter bij 200 mm (dit is gemeten vanaf de sensor vanaf de frontlens gemeten is dit ongeveer 20 cm) bij sommige lenzen noemt men dit macro bij deze lens niet maar komt volgens mij op het zelfde neer .

Groeten Jan.

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”