Lange sluitertijden in de polder...

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Marc
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Lange sluitertijden in de polder...

Bericht door Marc » ma jun 22 2009 5:01 pm

Allen bedankt voor de reacties.

Ik heb gebruik gemaakt van een B&W ND filter factor 3.0, een erg donker filter, vastgeschroefd op een 12-24 die op een D90 zit.
Dit i.c.m. F16 leverde dat een sluitertijd van zo`n 5 minuten op.
In die tussentijd lig ik lekker in de walkant te genieten van het landschap :D
Ik heb bewust zo`n lange tijd gebruikt zodat ik dit effect de lucht kreeg. Dit heeft wel tot gevolg dat het gras, door de wind, nogal onscherp op de foto komt.
Verder maak ik geen gebruik van HDR.

@ Ko, Links naast de dam staat idd gras.

HerrieNL

Bericht door HerrieNL » ma jun 22 2009 5:07 pm

Hoe krijg je dan die 5 minuten sluitertijd in je cam. Ik heb de D700 en daar zit een max aan verbonden ...toch???

Marc
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marc » ma jun 22 2009 5:11 pm

HerrieNL schreef:Hoe krijg je dan die 5 minuten sluitertijd in je cam. Ik heb de D700 en daar zit een max aan verbonden ...toch???

'Bulb' stand gebruiken.

Sietse Vliegen

Bericht door Sietse Vliegen » ma jun 22 2009 7:12 pm

mus schreef:
HerrieNL schreef:Hoe krijg je dan die 5 minuten sluitertijd in je cam. Ik heb de D700 en daar zit een max aan verbonden ...toch???

'Bulb' stand gebruiken.
En hoe kom je dan aan die belichtingstijd. Trial-and-error of heb je normale belichtingstijd (zonder filter) omgerekend?

Ko

Bericht door Ko » ma jun 22 2009 8:22 pm

mus schreef: @ Ko, Links naast de dam staat idd gras.
Toen ik las dat je de camera 5 min. open had staan wist ik wle voldoende :lol: .
Zeer fraai nogmaals, meer meer meer :wink:

eteuben

Bericht door eteuben » di jun 23 2009 2:18 am

Het effect is supermooi overgekomen op de foto's. Apart en zeker het proberen waard!

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » di jun 23 2009 9:28 am

Ik vind de foto's lekker creatief en ook mooi echter ik denk ook dat je het de volgende keer over een andere boeg moet gooien. Je moet natuurlijk niets maar hier een tip hoe ik het zou aanpakken:

1) Statief is verplicht en de compositie mag niet meer verandert worden
2) Laagst mogelijke ISO instellen voor hoogst mogelijke kwaliteit en ruisvrij
3) Maak een foto met sluitertijd op ongeveer 1/60e, f/8 en stel scherp op de voorgrond van je foto. Speel met je ISO totdat je deze waarde krijgt en let op je belichtingsmeter!
4) Maak een tweede foto met dezelfde sluitersnelheid en diafragma maar stel nu scherp op de achtergrond
5) Maak je laatste foto maar nu met de ND filter en bepaal je sluitersnelheid zelf (of dit kan de camera ook voor je regelen)
6) Eenmaal thuis gekomen laad je de foto's in Photoshop en plak je ze over elkaar
7) Pas nu de blending techniek toe zoals je dat vaker toepast

Voordelen van deze oplossing:
1) Door de twee foto's die je bij punt 3 en 4 maakt, krijg je een opname die van voor tot achter messcherp is. Ik noem dit maar voor het gemak "hyperfocale scherpte via PS" :D
2) Het gras e.d. staat er nu onbewogen en scherp op
3) Door de laatste foto, gemaakt bij punt 5, krijg je toch dat lekkere dromerig effect in de lucht en water

Aanvulling:
In sommige gevallen kan je volstaan door foto 3 en 4 in een shot te maken. Denk hier bijvoorbeeld aan als je gebruik maakt van een groothoek. Ik kies hier f/8 omdat mijn 14-24mm of 24-70mm het best presteren met dit diafragma. Indien je wil kan ik die blending techniek ook uitleggen, echter dat wordt op een later tijdstip.

Zomaar een tip, ik hoop dat je er iets aan hebt.
Groet,

ALE
Laatst gewijzigd door ALE op di jun 23 2009 10:24 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » di jun 23 2009 9:31 am

zit ik net een verhaal te typen:

je neemt mij de woorden uit mijn mond wat betreft foto's over elkaar leggen zodat je wel het effect krijgt van sloot en lucht.

Arend

Dennis71

Bericht door Dennis71 » di jun 23 2009 12:53 pm

Prachtig gedaan!!!

Marc
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marc » di jun 23 2009 4:30 pm

Bedankt Arthur voor de bijzonder interresante uitleg. Ik ga hier mee aan de slag.

ik heb alleen nog een vraag over stap 3 & 4.
Als je deze 2 foto`s, met scherpe voorgrond en achtergrond over elkaar legt moet je dan wat handelingen doen? Bepaalde gedeelten van foto in elkaar poetsen?

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » di jun 23 2009 11:39 pm

Jazeker moet je met beide foto's aan de slag gaan. Ik probeer hier stap voor stap uit te leggen wat je in PS moet doen:

1) Open beide foto's in PS en zet ze naast elkaar (Venster - Ordenen - Naast elkaar)
2) selecteer Verplaatsten (V)
3) Houd de Shift toets ingedrukt en klik op de foto die scherp gesteld is op de voorgrond en houd dat ook de linke muistoets ingedrukt
4) Sleep de foto over de andere foto en laat eerst de linker muistoets los en daarna de Shift toets. De foto's zijn nu automatisch op elkaar uitgelijnd. Je ziet nu aan de rechterzijde dat er een extra laag is toegevoegd in het lagenvenster
5) Klik op Laagmasker toevoegen (onderin lagenvenster). Er wordt nu een extra laagmasker naast de geselecteerde laag geplaatst
6) Overtuig jezelf ervan dat de bovenste laag is geselecteerd en dat het oogje ernaast gemarkeerd is
7) Selecteer het Gummetje (E), dekking 100% en selecteer een zachte penseel. De grootte van het penseel is in het begin ongeveer een kwart van de foto
8) Houd de linker muisknop ingedrukt en ga over het bovenste gedeelte van je foto. Merk op dat de scherpe achtergrond nu te voorschijn komt
9) Vergroot of verklein je kwast m.b.v. de [ of ] tekens. De hardheid van het penseel kan worden aangepast d.m.v Shift { of Shift } (de bracketing toetsen)
10) Zodra je bij de scherpe voorgrond komt zet je de dekking op ongeveer 20% en werk je langzaam naar het eindresultaat toe. Een goede gewoonte is om de dekking steeds wat verder terug te draaien (featheren)
11) You’re done

Doe nu hetzelfde met de foto van het water en de lucht en je bent klaar. Het lijk eerste instantie misschien wat ingewikkeld maar dat is het totaal niet. Ook hier geldt, oefening baart kunst. En zoals zo vaak in Photoshop, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Suc6 en hoop op een goed resultaat,

ALE

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » wo jun 24 2009 8:37 am

Omdat de foto's vanaf een statief zijn gemaakt en de compositie niet is verandert tijdens de opnamen kan je punt 1 t/m 4 ook vervangen door onderstaand. Het is maar net waar je zelf de voorkeur aan geeft.

1) Open de eerste foto met de scherpe voorgrond
2) Open daarna de tweede foto met de scherpe achtergrond, alles selecteren (CTRL-A), kopiëren (CTRL-C), Sluiten (CTRL-W). Dat laatste scheelt weer intern geheugengebruik
3) Plak de foto uit het geheugen over de eerste opname met scherpe voorgrond door te plakken (CTRL-V)
4) Je ziet nu in je lagenvenster dat je meerdere lagen boven elkaar hebt staan

Ga nu verder met punt 5, etc.
Cheers,

ALE
Laatst gewijzigd door ALE op wo jun 24 2009 2:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » wo jun 24 2009 10:32 am

Mus,

Geinig hé al die verschillende reacties en een leuke techniek om relaxed te fotograferen beetje als pinhole/lomo fotografie lekkere lange sluitertijden en dan relaxen en met op de koop toe andersoortige foto(s). Ik moest er even over nadenken van waar lijkt dit nou op ?? en een dagje later schoot het te binnen het is een soort plaatjes zoals de inmiddels overleden amerikaanse kitsch schilder Bob Ross (wikipedia) maakte de onwerkelijke werkelijkheid maar wel erg grappig.

Bedankt voor de leuke serie.
Mvg Theo

Marc
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marc » wo jun 24 2009 4:46 pm

Reuze bedankt Arthur, voor je uitgebreide toelichting.
Ik heb alles overgenomen en ga dit eens toepassen.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”