Wie maakt me wegwijs in de wereld van polorisatie filters?
Re: Wie maakt me wegwijs in de wereld van polorisatie filters?
Zoals gezegd, hij bevalt me goed. Ik heb hem alleen niet kunnen vergelijken met andere filters, maar afgaande op reviews op het internet en de prijs is het volgens mij een bovengemiddeld goede pola. Ook hier geldt volgens mij weer: de laatste beetjes kwaliteit extra maken financieel heel veel uit. Overigens is zelfs Hans Braakhuis er niet van overtuigd hoe je nu precies de kwaliteit van een pola moet testen dus het is heel lastig om absolute uitspraken te doen. Het maakt ook veel uit waarvoor je het filter gebruikt.
Lees bijvoorbeeld dit eens:
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=30845716
Ik zal 'ns kijken of ik op deze PC een plaatje heb staan met m'n pola genomen.
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Is goed, ik zie de foto wel voorbij komen.joepert schreef:Zoals gezegd, hij bevalt me goed. Ik heb hem alleen niet kunnen vergelijken met andere filters, maar afgaande op reviews op het internet en de prijs is het volgens mij een bovengemiddeld goede pola. Ook hier geldt volgens mij weer: de laatste beetjes kwaliteit extra maken financieel heel veel uit. Overigens is zelfs Hans Braakhuis er niet van overtuigd hoe je nu precies de kwaliteit van een pola moet testen dus het is heel lastig om absolute uitspraken te doen. Het maakt ook veel uit waarvoor je het filter gebruikt.

Dit is trouwens nog wel een informatief artikel:
http://shutterbug.com/equipmentreviews/ ... /0109hoya/
Foto's genomen rondom Lenk, Zwitserland, augustus 2008
.
1A. Zonder pola

1B. Met pola

2. Met pola

3A Zonder pola

3B Met pola

4. Met pola

http://shutterbug.com/equipmentreviews/ ... /0109hoya/
Foto's genomen rondom Lenk, Zwitserland, augustus 2008
.
1A. Zonder pola

1B. Met pola

2. Met pola

3A Zonder pola

3B Met pola

4. Met pola

- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Contacteer:
Thnx! Zal ze vanavond thuis eens goed bekijken op een gecalibreerde monitor. Hier op mijn werk ziet het er iniedergeval al goed uit! 

Bij pola filters is de keuze heel makkelijk. Nikon of Nikon...
CPL-II voor groothoekobjectieven. Op de nikon usa site of in je manual staat aangegeven of je deze moet hebben.
En anders de gewone uitvoering.
Van al de smalle pola's heeft alleen de nikonversie voldoende draad om je objectiefdop er weer op te krijgen of om een metalen zonnekap erin te schroeven.
Ik heb dus de Nikon CPL-II 77mm. Past op bijna al je objectieven...
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 111#p47111
CPL-II voor groothoekobjectieven. Op de nikon usa site of in je manual staat aangegeven of je deze moet hebben.
En anders de gewone uitvoering.
Van al de smalle pola's heeft alleen de nikonversie voldoende draad om je objectiefdop er weer op te krijgen of om een metalen zonnekap erin te schroeven.
Ik heb dus de Nikon CPL-II 77mm. Past op bijna al je objectieven...
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 111#p47111
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Die bestaat dus niet. Hoya maakt (uit m'n hoofd) 3 of 4 verschillende typen (voor verschillende prijzen).Madhouse schreef:Hoe vind je de kwaliteit van de Hoya Pola?
Koop in ieder geval een goede. De goedkope heb ik gehad, en die zijn niet erg goed. Althans, het duurste type ken ik ook, en die is oneindig veel mooier.
Ik heb zelf de B+W Kaesemann SLIM. Nadeel is inderdaad dat er geen dop op blijft zitten. De dop die erbij geleverd wordt valt er zo vanaf, dus dat is duidelijk een nadeel. Verder is hij fantastisch!
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hé Joepert...
Die foto's van jou, helemaal geweldig.
Je geeft hier een heel mooi voorbeeldverschil..
Groeten Eelco

Die foto's van jou, helemaal geweldig.
Je geeft hier een heel mooi voorbeeldverschil..
Groeten Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp
Goed voorbeeld inderdaad, maar cdan wel een waarbij ik zonder polar-filter mooier vind. Kijk eens naar de tint en doortekening van de aarde, ik vind die veel mooier zonder filter. De lucht is met dilter wel iets mooier, maar voor mij weegt dat niet op tegen het verlies in het "land" gedeelte.
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Contacteer:
Wat Yvette aangeeft klopt. Bij foto 1 heb ik dat gevoel ook, dan vind ik de versie zonder pola filter mooier. Bij de andere foto's vind ik dat juist weer niet.
Ik wil ook nog wel aanvullen dat ik denk dat als je de belichting aan het filter had aangepast en alles iets krapper belicht had, de aarde net zo mooi zou zijn als in de andere foto's en de lucht nog mooier. Ik geloof dus wel in Polar filters, vaak werkt het heel goed. Zelf experimenteer ik sinds een paar dagen met een grijs verloopfilter en dat werkt misschien wel mooier (voor luchten dan, voor spiegeling uiteraard niet).
De foto's die dit verhaal het duidelijkst weergeven voor mij zijn vooral de eerste twee, maar ook de twee andere vrijwel identieke laten zien wat ik bedoel.
De foto's die dit verhaal het duidelijkst weergeven voor mij zijn vooral de eerste twee, maar ook de twee andere vrijwel identieke laten zien wat ik bedoel.
Ben het helemaal met jullie eens. Foto 1 is absoluut mooier zonder en foto 3 ben ik ook niet zeker van. Maar foto 2 vind ik zelf erg mooi geworden. De foto's zijn genomen toen ik de camera 3 maanden en het polarisatiefilter 3 weken had :mrgreen:
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Contacteer:
Het is je vergeven!! Nee serieus, het zijn erg mooie platen en het verschil is erg goed zichtbaar....thnx!joepert schreef:Ben het helemaal met jullie eens. Foto 1 is absoluut mooier zonder en foto 3 ben ik ook niet zeker van. Maar foto 2 vind ik zelf erg mooi geworden. De foto's zijn genomen toen ik de camera 3 maanden en het polarisatiefilter 3 weken had :mrgreen:

- JacTrum
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hoya is -zeg maar- de Japanse B&W. De filters van B&W zijn ontegenzeggelijk uitstekend, maar die van Hoya zijn zeker niet slecht. Ik betwijfel of je het verschil ziet.
Een polafilter (denk er aan: alléén circulair kopen!) doet veel meer dan wat schittering van het water af halen. In feite schittert alles wat je fotografeert. Dus ook blaadjes aan bomen of waterkristallen in de lucht. Wanneer je een polafilter goed gebruikt worden kleuren dieper, soms zelfs op het onnatuurlijke af. Dan krijg je van die ansichtkaarteffecten van Aruba met een strak blauwe lucht. Niet altijd even fraai. Maar wanneer je het filter bewust gebruikt kun je er veel plezier van hebben. Ik zou, gezien je budget, gewoon gaan voor het Hoyafilter. Een tevreden vriendin is van niet te onderschatten waarde! (Laat mijn vrouw het niet horen
Een polafilter (denk er aan: alléén circulair kopen!) doet veel meer dan wat schittering van het water af halen. In feite schittert alles wat je fotografeert. Dus ook blaadjes aan bomen of waterkristallen in de lucht. Wanneer je een polafilter goed gebruikt worden kleuren dieper, soms zelfs op het onnatuurlijke af. Dan krijg je van die ansichtkaarteffecten van Aruba met een strak blauwe lucht. Niet altijd even fraai. Maar wanneer je het filter bewust gebruikt kun je er veel plezier van hebben. Ik zou, gezien je budget, gewoon gaan voor het Hoyafilter. Een tevreden vriendin is van niet te onderschatten waarde! (Laat mijn vrouw het niet horen

Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Contacteer:
Die platen gaven prima de werking weer. Het is echter de kunst om niet altijd voor het maximale effect te gaan. Ik heb daar altijd moeite mee; het is zo makkelijk om gewoon het maximale contrast in de lucht op te zoeken... Ik heb ooit eens een foto gemaakt (analoog) waarbij de lucht vrijwel zwart was. Dat is natuurlijk wat erg veel van het goede.
Het is ook zo dat hoe hoger je bent, hoe heftiger het polarisatie-effect wordt. Deze foto's zijn genomen op ca. 3000 bij de Glacier du Plaine Mort boven Crans-Montana in Zwitserland. We kijken naar de Mont Blanc. Het effect met pola is nu we heel heftig.
Zonder:

Met:

Zonder:

Met: