Wie maakt me wegwijs in de wereld van polorisatie filters?
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wie maakt me wegwijs in de wereld van polorisatie filters?
Hallo allen,
Nu wil ik graag een 67mm polorisatie filter aan gaan schaffen om daar mee te gaan experimenteren, maar nu zie ik zoveel verschillende soorten en merken dat ik ff niet meer weet wat ik aan moet gaan schaffen.
Voor de duidelijkhied: Ik heb nog nooit met een polarisatie filter gefotografeert en wil graag een niet te duur maar goed filter aan gaan schaffen. Ik heb al naar merken als Hoya, Hama en B+W gekeken, maar word er niet echt wijzer van.
Wie helpt me op weg?
Nu wil ik graag een 67mm polorisatie filter aan gaan schaffen om daar mee te gaan experimenteren, maar nu zie ik zoveel verschillende soorten en merken dat ik ff niet meer weet wat ik aan moet gaan schaffen.
Voor de duidelijkhied: Ik heb nog nooit met een polarisatie filter gefotografeert en wil graag een niet te duur maar goed filter aan gaan schaffen. Ik heb al naar merken als Hoya, Hama en B+W gekeken, maar word er niet echt wijzer van.
Wie helpt me op weg?
Re: Wie maakt me wegwijs in de wereld van polorisatie filters?
Een B&W polafilter is heel goed. Ik zelf heb de F-pro van B&W en ben er heel content mee. Ik heb er toen 98 euro voor betaald en ik ken met deze de vissen in het water zien....
Een circulair is wel aan te raden... je kan deze draaien zodat of de grond of de lucht donkerder wordt. Dit is heel handig voor bv landschapfotografie dan zet je hem boven (lucht wordt dan heel mooi)... en voor water zet je hem weer onder zodat je de schitteringen niet meer hebt.
Een circulair is wel aan te raden... je kan deze draaien zodat of de grond of de lucht donkerder wordt. Dit is heel handig voor bv landschapfotografie dan zet je hem boven (lucht wordt dan heel mooi)... en voor water zet je hem weer onder zodat je de schitteringen niet meer hebt.
Laatst gewijzigd door Ciska op ma jun 29 2009 1:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Contacteer:
Je ziet ook zoveel verschil in prijs. Ik wil gewoon iets goed qua prijs kwaliteit verhouding. Is een Hama van 50 euro goed of moet ik toch echt meer uit gaan geven? Ik had ook al een Hoya introductie kit gezien met een UV, Pola en Warmte filter voor 75 euro....pffffff waarom is het zo lastigCiska schreef:Een B&W polafilter is heel goed. Ik zelf heb de F-pro en ben er heel content mee. Ik heb er toen 98 euro voor betaald en ik ken met deze de vissen in het water zien....

Hoe goedkoper, hoe minder de kwaliteit heb ik als ervaring... ik heb toen ook een goedkope geprobeerd maar gelijk terug gegeven... deze die ik nu heb van B&W F-pro werkt top. Met andere merken heb ik geen ervaring... mij is toen dit merk aanbevolen en ik heb er zeker geen spijt van
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Contacteer:
Dank je, ik ga eens ff googlenCiska schreef:Hoe goedkoper, hoe minder de kwaliteit heb ik als ervaring... ik heb toen ook een goedkope geprobeerd maar gelijk terug gegeven... deze die ik nu heb van B&W F-pro werkt top. Met andere merken heb ik geen ervaring... mij is toen dit merk aanbevolen en ik heb er zeker geen spijt van

- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Roy,
Kom eens langs op de openluchtbeurs in Doesburg, eind augustus. (NCN heeft daar een tafel)
Als het een beetje wil, kunen NCN leden de verschillen laten zien.
Groeten, Gijs
Kom eens langs op de openluchtbeurs in Doesburg, eind augustus. (NCN heeft daar een tafel)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Contacteer:
Gijs, helaas kan ik er dit jaar niet zijn omdat ik dan in Aruba zit...normaal loop ik altijd ieder jaar een rondje (woon er 2min. vandaan) en ff lekker kraampjes speuren maar helaas zit het er dit jaar niet ingijs sandberg schreef:Beste Roy,
Groeten, Gijs

Aruba....hmmz... heb je nog iemand nodig die je koffers draagt? Ontbijt op bed brengt?
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Contacteer:
Nou ontbijt op bed is niet verkeerd, maar dan zul je als verstekeling in de koffer mee moetenCiska schreef:Aruba....hmmz... heb je nog iemand nodig die je koffers draagt? Ontbijt op bed brengt?

Maar dus tevens ook de reden waarom ik een Pola filter aan wil gaan schaffen...Aruba

Je kunt elk polarisatiefilter draaien. Anders heb je er niet veel aan.Ciska schreef:Een circulair is wel aan te raden... je kan deze draaien zodat of de grond of de lucht donkerder wordt. Dit is heel handig voor bv landschapfotografie dan zet je hem boven (lucht wordt dan heel mooi)... en voor water zet je hem weer onder zodat je de schitteringen niet meer hebt.
Circulair heeft met de circulaire doorlaat van het licht te maken. Een normaal polarisatiefilter is lineair en dat kan problemen geven met de AF en met de belichtingsmeter.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Mijn advies: koop een goede of koop niets. Een goed polarisatiefilter is niet goedkoop!
Welke de beste is, dat is erg moeilijk te achterhalen. Ik heb mijn B&W onlangs gekocht, maar die keuze op gevoel dat ik kreeg na het lezen van heel veel stukjes en beetjes die ik kon vinden op het internet. Ik heb nooit een goede vergelijkende test kunnen vinden. Ik weet wel dat mijn huidige filter veel, veel beter is dan de Tiffen 67mm die ik ooit op mijn 18-70 had.
In "mijn" draadje kan je veel lezen hierover: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... atief+voor
Welke de beste is, dat is erg moeilijk te achterhalen. Ik heb mijn B&W onlangs gekocht, maar die keuze op gevoel dat ik kreeg na het lezen van heel veel stukjes en beetjes die ik kon vinden op het internet. Ik heb nooit een goede vergelijkende test kunnen vinden. Ik weet wel dat mijn huidige filter veel, veel beter is dan de Tiffen 67mm die ik ooit op mijn 18-70 had.
In "mijn" draadje kan je veel lezen hierover: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... atief+voor
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Contacteer:
Thnx voor je info! Er is inmiddels een clublid die een paar B&W's over heeft. Misschien is dat wat voor me. Jouw topic ga ik even doorlezen. thnx!Patrick schreef:Mijn advies: koop een goede of koop niets. Een goed polarisatiefilter is niet goedkoop!
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Contacteer:
Hoya heeft een filter introduction kit, zie deze link. Iemand ervaringen met deze filters? Of zeggen jullie, koop voor dat bedrag een ander filter (graag even een linkje). Ik wil er namelijk niet te veel aan uit gaan geven omdat mijn vriendin gek van mijn aankoopgedrag wordt. 

Zonde, een UV-filter heb je niet nodig. Dat warm-g filter doet volgens mij niets dat je in de nabewerking niet ook kunt doen.
Verder koop je voor dat bedrag één echt goed Hoya-polarisatiefilter en dat is het filter wat je eigenlijk echt wil hebben.
Ik heb zelf een Hoya pola (volgens mij met super-HMC-coating; kostte iets van 60-70 euro) en die bevalt mij goed. Zo vreselijk vaak gebruik ik 'm nou ook weer niet. Die Hoya HD-filters schijnen ook goed te zijn en zijn nauwelijks duurder.
Verder koop je voor dat bedrag één echt goed Hoya-polarisatiefilter en dat is het filter wat je eigenlijk echt wil hebben.
Ik heb zelf een Hoya pola (volgens mij met super-HMC-coating; kostte iets van 60-70 euro) en die bevalt mij goed. Zo vreselijk vaak gebruik ik 'm nou ook weer niet. Die Hoya HD-filters schijnen ook goed te zijn en zijn nauwelijks duurder.
Laatst gewijzigd door joepert op vr jul 03 2009 2:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Contacteer:
Hoe vind je de kwaliteit van de Hoya Pola?joepert schreef:Zonde, een UV-filter heb je niet nodig. Dat warm-g filter doet volgens mij niets dat je in de nabewerking niet ook kunt doen.
Ik heb zelf een Hoya pola (volgens mij met super-HMC-coating; kostte iets van 60-70 euro) en die bevalt mij goed. Zo vreselijk vaak gebruik ik 'm nou ook weer niet.