compositie (met POLL )

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Welke methode voor de compositie vind jij het meest van toepassing op Fotografie

1. derden-regel
14
29%
2. gulden snede
12
24%
3. diagonaal methode
12
24%
4. een andere / geen van bovenstaande
11
22%

Totaal aantal stemmen: 49

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: compositie (met POLL )

Bericht door Matthieu » vr aug 21 2009 6:29 am

zo,n 150 bezoekers en maar 15 stemmen uitgebracht ?
Beetje weinig voor mn gevoel...
Ik schop het draadje nog eenmaal omhoog.

Voor iedereen die reageerde of heeft gestemd.....bedankt :)

groet en alvast goed weekeinde..
Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr aug 21 2009 8:44 am

Compositie is een kwestie van smaak en dus persoonlijk. De regels worden door een ieder dan ook anders gehanteerd.

Heb ooit wel eens op een clubbijeenkomst een schilderij van Vermeer (schilderkonst) besproken als of het een foto was en de compositieregels die gebruikt zijn benoemd. Eigenlijk zijn al die regels nog steeds actueel.

Het is ook vast niet zo dat een fotograaf of regel a of regel b werkt. Veelal is en A en B.

Recent weer eens genoten van een film op Arte: Wim Wenders: Paris, Texas. (is de afgelopen weken meerdere keren uitgezonden) Hij werk heel sterk met de gulden snede, maar in plaats van rechts en boven in het beeld staat het bij Wenders vrijwel alleen maar links en onder in het beeld. Dat geeft een fantastisch fotografisch effect.

Geen compositie regel, maar wel heel effectief zijn: licht, herhaling, ritme, vorm, etc. Gelukkig noemt Westhoff die zaken zelf ook.

En wat te denken van: een foto moet een onderwerp hebben!!

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » vr aug 21 2009 10:07 am

Hans Braakhuis schreef:Compositie is een kwestie van smaak en dus persoonlijk. De regels worden door een ieder dan ook anders gehanteerd.

Heb ooit wel eens op een clubbijeenkomst een schilderij van Vermeer (schilderkonst) besproken als of het een foto was en de compositieregels die gebruikt zijn benoemd. Eigenlijk zijn al die regels nog steeds actueel.

Het is ook vast niet zo dat een fotograaf of regel a of regel b werkt. Veelal is en A en B.

Recent weer eens genoten van een film op Arte: Wim Wenders: Paris, Texas. (is de afgelopen weken meerdere keren uitgezonden) Hij werk heel sterk met de gulden snede, maar in plaats van rechts en boven in het beeld staat het bij Wenders vrijwel alleen maar links en onder in het beeld. Dat geeft een fantastisch fotografisch effect.

Geen compositie regel, maar wel heel effectief zijn: licht, herhaling, ritme, vorm, etc. Gelukkig noemt Westhoff die zaken zelf ook.

En wat te denken van: een foto moet een onderwerp hebben!!
Ik ben het op een aantal punten niet helemaal met je eens.

wat jij effectief noemt zoals licht herhaling ritme vorm etc.. ZIJN de compositie regels (en nog vele meer )
De meeste zijn onder te verdelen Beeldtaal, beeldgramatica (gestalt psychologie ) waarnemen, estetiek, emotie.....
De opbouw en samenhang van het beeld is de compositie die vanuit verschillende gedachten benoemd kunnen worden

De beste defunitie van compositie die ik tegen gekomen ben is die van edwin westhoff zelf:

Compositie is het op intuitieve wijze creëren van een (voor elke foto) unieke spanning, dynamiek en harmonie, teneinde het doel van van een foto (of ander kunstwerk) maximaal tot uitdrukking te brengen.

een goede foto houdt de aandacht vast een slechte doet dat niet.

Ik blijf t leuk vinden om alle verschillende visies en gedachten over dit moeilijke onderwerp te lezen.
Zo Kom ik wel tot de ontdekking dat zo'n workshop ook bij mij bepaalde denkbeelden en ideeen heeft bevestigd of juist niet !

bedankt !
\groet matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr aug 21 2009 1:03 pm

Als ik een keuze moet maken kies ik voor de diagonaal methode.

Niet dat ik tijdens het fotograferen zelf vaak denk van oh, Volgens de diagonaal methode .... Fotograferen doe ik het meest toch intuitief maar ik vind het wel leuk om later in de nabewerking te kijken in hoeverre gemaakte foto's overeenkomsten hebben met die "regels". ik heb dus in LR ook de diagonaal methode zitten en pas hem bijvoorbeeld tijdens het croppen of rechtzetten wel eens toe.

Verder zie ik zaken zoals herhaling ,perspectief,ritme,licht/donker ed meer als beeldaspekten of ter vervanging van een duidelijk onderwerp.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

2picasso

Bericht door 2picasso » vr aug 21 2009 3:58 pm

Hi Matthieu,

Met respect voor je mening over de technieken, ik deel die niet. Ik houd allereerst niet echt van goeroes, het is het volgen van iemand die dat areool toe bedacht heeft gekregen door volgzame- en niet vrije onafhankelijke- geesten. En wat denk je van het volgende, ik woon in de USA en realiseer me dat ik twintig namen kan vinden die elk een andere zienswijze hebben dan die door jou genoemd. Welke goeroe te volgen, je heb een dagtaak dat uit vinden! Volg je eigen goede smaak en gezond verstand en probeer zoveel mogelijk diverse dingen uit, volg je eigen creatieve "impulsen'.
Ik realiseer me dat er een gezegde is dat elke foto al genomen is, maar toch probeert iedereen zijn eigen creativiteit in een soortgelijke opname te leggen. Als een gouden regel(=voorschrift,wat, als je het niet doet wordt je dan "gestraft"?) niet opgevolgd wordt, is dan de foto per definitie niet meer goed/fantastisch? Ooit foto's gezien van bekende grootheden waar de z.g. gulden snee-regel wordt overtreden en b.v. bulls-eye wordt genomen? Is dit uitzondering op de regel of de vrijheid van de fotograaf om een foto door een andere opvatting of gedachte juist aantrekkelijker te maken. Ik denk dat images die genomen zonder duidelijk omschreven regels meestal het meest verrassend en soms fantastisch zijn!
Ik las ooit eens een mening van een Duits (Nikon-bezitters) fotografen echtpaar die als volgt luidt (citaat):
Buying a Nikon doesn’t make you a photographer. It makes you a Nikon owner.
One photo out of focus is a mistake, ten photos out of focus is an experimentation, one hundred photos out of focus is a style.
I am a Nikon owner with my own style!
Hoe toepasselijk is dat t.a.v. jouw opinie en op dit Nikon forum. Je kunt zelfs in citaat ontdekken dat teveel regels je een techneut maakt en niet een creatieve fotograaf.
Fred Mulder, Conway, USA

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr aug 21 2009 4:51 pm

Fred zoveel mensen zoveel wensen.

Ik denk dat je het ook allemaal niet als regels moet zien maar meer als een leidraad(je) en dat je het zeker niet te serieus moet nemen :D .

We moeten al zoveel en onbewust houd je jezelf ook fotografisch al aan ongeschreven en/of geschreven regels . Ik hoor mezelf wel eens tegen mijn kinderen roepen "lachen jongens" en ben eigenlijk blij dat ze het bijna nooit doen.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr aug 21 2009 6:23 pm

Handig dat LightRoom al dit soort methoden ondersteunt.

Is er eigenlijk ook een matglas met lijntjes dat je kan helpen bij het gebruik van de diagonaalmethode? Lijkt me handig als het blijkbaar allemaal zo nauwkeurig toegepast moet worden...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » vr aug 21 2009 7:20 pm

Voor PS CS2, CS3 of CS4 is dit script, The Golden Crop for PS misschien wel handig. Het combineert de:
- Rule of Third,
- Golden Rule
- Diagonal Method
- Golden Triangel Upwards
- Golden Triangle Downwards
- Golden Spiral Bottom-left
- Golden Spiral Top-left
- Golden Spiral Top-right
- Golden Spiral Bottom-right

die onafhankelijk van of met elkaar gekozen kunnen worden. E.e.a. wordt als een nieuwe layer over je foto gelegd waardoor je makkelijker je uitsnede kan bepalen.
Met dank aan Damian Sepczuk (dsfotography), de maker van het script.

Have fun,

ALE
Laatst gewijzigd door ALE op vr aug 21 2009 7:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » vr aug 21 2009 7:33 pm

Geen van dit allen................Ja..de horizon ongeveer op een derde van onder of boven.
Ik maak ze zoals ze voor mij het prettigst uitkomen.

Ga eens tegen de regels in.......wie weet wat voor mooie beelden dit nog oplevert. :mrgreen:
Bij Nikondag hadden we een sportfotograaf die sporters half in beeld plaatste. En mooi dat het was..... :mryellow:
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » vr aug 21 2009 10:13 pm

Patrick schreef:Handig dat LightRoom al dit soort methoden ondersteunt.

Is er eigenlijk ook een matglas met lijntjes dat je kan helpen bij het gebruik van de diagonaalmethode? Lijkt me handig als het blijkbaar allemaal zo nauwkeurig toegepast moet worden...
Mag je de volgende keer bij mij door de zoeker kijken... :wink: :wink: :mryellow:
En nu even zonder gekheid, bij de D-90 (trouwens ook bij de D-80) kun je die compositielijnen inschakelen, ik vind het wel lekker werken

Groeten Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr aug 21 2009 11:06 pm

D-90s schreef:
Patrick schreef:Handig dat LightRoom al dit soort methoden ondersteunt.

Mag je de volgende keer bij mij door de zoeker kijken... :wink: :wink: :mryellow:
En nu even zonder gekheid, bij de D-90 (trouwens ook bij de D-80) kun je die compositielijnen inschakelen, ik vind het wel lekker werken

Groeten Eelco
Duhhhh. Ik heb ze standaard aan staan. Ideaal. Maar diagonale lijntjes heb ik nog nooit gezien... :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » vr aug 21 2009 11:09 pm

Patrick schreef: Duhhhh. Ik heb ze standaard aan staan. Ideaal. Maar diagonale lijntjes heb ik nog nooit gezien... :huh:
Goed wakker.... ik kan niet anders zeggen dan goed wakker.. :wink: :wink:
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Myriad

Bericht door Myriad » vr aug 21 2009 11:36 pm

D-90s schreef:En nu even zonder gekheid, bij de D-90 (trouwens ook bij de D-80) kun je die compositielijnen inschakelen, ik vind het wel lekker werken
Wat bedoel je met die compositielijnen?
Heeft de D-90 (en de D-80) dan (een keuze voor) de diagonaalmethode (DM) lay-out als standaard of te kiezen optie als aan te zetten 'rasterweergave in zoeker'?
Want daar hebben we het over. Dat je 1 beschikbaar raster aan of uit kan zetten in de zoeker is niets nieuws; ook de D70s had het, wellicht andere en oudere type Nikon DSLR's ook al. Als het toch zo is dat je de diagonaal methode lay-out in de D90 kan aanzetten, dan heeft Nikon mijn voorstel in hun firmware (evt. latere upgrade) gezet. :shock:
En dat lijkt me sterk. Op 24/3 gaf ik het idee door aan Nikon Support en Maerlant zelf heeft mijn suggestie doorgegeven aan het Nikon ontwikkelteam. Zou wel leuk zijn als het zo is. Als tegelijkertijd met de D300s er een firmwareupgrade komt voor de D300, dan het liefst meer thumbnails op 1 scherm én ook de keuze voor soort raster waaronder die van de DM.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr aug 21 2009 11:42 pm

De Gulden Snede zal alle nieuwlichterij overleven.
De verhoudingen 3 op 5, 5 op 8, 8 op 13 en zo verder en zo voorts. De Fibonacci-reeks.
Het gaat om lengte : breedteverhoudingen, om waar je een onderwerp in het vlak plaatst.
Die verhoudingen van 1 op 3, die volgen uit de Derden-verhoudingen lijken eerder een voortvloeisel uit de beeldverhouding 3 op 2 van kleinbeeld. Alsof er geen andere beeldverhoudingen kunnen bestaan.
Het zou veel fotografen eens sieren een museum met schilderijen in te gaan en uit hun doppen te kijken.
Met de Gulden Snede kun je altijd, overal en hoe dan ook de volmaakte verhoudingen scheppen.
De Diagonaal-methode lijkt meer afkomstig uit de typografie, waar deze wel werd (en misschien wordt...) gebruikt om de bladspiegel van een boek- of tijdschriftpagina te bepalen. Met beeldverhoudingen in een foto heeft dit hoegenaamd niets van doen.
En nu willen die digitalo's naast alle andere volmaakt overbodige toeters en bellen op hun toys for boys ook nog een digitaal hulpmiddeltje hebben voor die flauwekul...
Mensen, leer eens op je matglas te kijken en leer zelf eens verhoudingen te schatten. Fotografeer met je ogen en niet met je gadgets... (Hint: weet vóór je een opname gaat maken welk brandpunt je nodig hebt om de gewenste uitsnede te maken en in welke verhoudingen het onderwerp in het vlak valt... Maar dat was een ander topic...)

Ik gebruik in mijn F2's en de F90 bij voorkeur het R- of het E-matglas, en eerlijk: ik heb nog nooit gelet op de verhoudingen van die rasterlijnen. Die lijnen gebruik je om de horizon horizontaal te houden en bij architectuurfotografie om de vallende lijnen te rechten. De verhoudingen in je onderwerp hebben niets met die lijntjes te maken. Ik zou niet eens weten wat de tussenruimten tussen die lijntjes zijn.

E.M. de Klerk

Myriad

Bericht door Myriad » za aug 22 2009 12:56 am

De spiegel, de zoeker, de belichtingsmeter, het hoge resolutie LCD scherm, de autofocus motor, het statief, het matglas etc. zijn ook hulpmiddelen ...
Dit roept bij mij het onderschrift van BUG322 in herinnering: 'All the technique in the world does not compensate for the inability to notice' - Elliott Erwitt
Zolang je je dat maar bewust bent, heb ik niets tegen hulpmiddelen uit het analoge of digitale tijdperk. Het is ieders behoefte/vaardigheid of de omstandigheid die maakt welke je wilt, moet of kunt gebruiken. Als je met een uitschakelbaar/optioneel hulpmiddel op een snelle manier een mooie compositie kan maken, naast de intuitieve en iteratieve manier; wat kan daar op tegen zijn?

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”