Beetje weinig voor mn gevoel...
Ik schop het draadje nog eenmaal omhoog.
Voor iedereen die reageerde of heeft gestemd.....bedankt

groet en alvast goed weekeinde..
Matthieu
Ik ben het op een aantal punten niet helemaal met je eens.Hans Braakhuis schreef:Compositie is een kwestie van smaak en dus persoonlijk. De regels worden door een ieder dan ook anders gehanteerd.
Heb ooit wel eens op een clubbijeenkomst een schilderij van Vermeer (schilderkonst) besproken als of het een foto was en de compositieregels die gebruikt zijn benoemd. Eigenlijk zijn al die regels nog steeds actueel.
Het is ook vast niet zo dat een fotograaf of regel a of regel b werkt. Veelal is en A en B.
Recent weer eens genoten van een film op Arte: Wim Wenders: Paris, Texas. (is de afgelopen weken meerdere keren uitgezonden) Hij werk heel sterk met de gulden snede, maar in plaats van rechts en boven in het beeld staat het bij Wenders vrijwel alleen maar links en onder in het beeld. Dat geeft een fantastisch fotografisch effect.
Geen compositie regel, maar wel heel effectief zijn: licht, herhaling, ritme, vorm, etc. Gelukkig noemt Westhoff die zaken zelf ook.
En wat te denken van: een foto moet een onderwerp hebben!!
Mag je de volgende keer bij mij door de zoeker kijken...Patrick schreef:Handig dat LightRoom al dit soort methoden ondersteunt.
Is er eigenlijk ook een matglas met lijntjes dat je kan helpen bij het gebruik van de diagonaalmethode? Lijkt me handig als het blijkbaar allemaal zo nauwkeurig toegepast moet worden...
Duhhhh. Ik heb ze standaard aan staan. Ideaal. Maar diagonale lijntjes heb ik nog nooit gezien...D-90s schreef:Mag je de volgende keer bij mij door de zoeker kijken...Patrick schreef:Handig dat LightRoom al dit soort methoden ondersteunt.
Is er eigenlijk ook een matglas met lijntjes dat je kan helpen bij het gebruik van de diagonaalmethode? Lijkt me handig als het blijkbaar allemaal zo nauwkeurig toegepast moet worden...![]()
![]()
![]()
En nu even zonder gekheid, bij de D-90 (trouwens ook bij de D-80) kun je die compositielijnen inschakelen, ik vind het wel lekker werken
Groeten Eelco
Goed wakker.... ik kan niet anders zeggen dan goed wakker..Patrick schreef: Duhhhh. Ik heb ze standaard aan staan. Ideaal. Maar diagonale lijntjes heb ik nog nooit gezien...
Wat bedoel je met die compositielijnen?D-90s schreef:En nu even zonder gekheid, bij de D-90 (trouwens ook bij de D-80) kun je die compositielijnen inschakelen, ik vind het wel lekker werken