compositie (met POLL )

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Welke methode voor de compositie vind jij het meest van toepassing op Fotografie

1. derden-regel
14
29%
2. gulden snede
12
24%
3. diagonaal methode
12
24%
4. een andere / geen van bovenstaande
11
22%

Totaal aantal stemmen: 49

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

compositie (met POLL )

Bericht door Matthieu » do aug 20 2009 3:51 pm

na het beeindigen van de masterclass (met goed gevolg) over compositie ben ik eigenlijk wel
benieuwd wat de forum leden zoal vinden over compositie.......

Vandaar de poll.

Stemming is natuurlijk subjectief.
Een toelichting in het draadje is altijd welkom :)
Laatst gewijzigd door Matthieu op do aug 20 2009 3:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: compositie

Bericht door Matthieu » do aug 20 2009 3:54 pm

Ik zal ook meteen de spits afbijten .

Er is maar een gouden regel toepasselijk in de fotografie namelijk de diagonaal methodiek.
Enkele maanden geleden 3 weken masterclass (compositie) gevolgd bij edwin Westhoff
dat is DE goeroe op fotografiegebied als t gaat over compositie

Hier zijn website.... http://www.diagonaalmethode.nl/

In zijn dictaten en studies daarover toont hij aan dat compositie wel degelijk
te vervatten zijn in regels (om precies te zijn zo'n tweehonderd) en dat het dus
niet smaakgebonden is..... Zelfs de psychologie wordt er bij betrokken
maar dat terzijde :)

Ook een aanrader is het ca 500 pagina tellende boekwerk van
Rudolf Arnheim- met de titel Art and Visual Perception

http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/a ... DC54F.ps32

Doe er je voordeel mee....en anderen ook natuurlijk :)
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do aug 20 2009 4:01 pm

Interessante kost.
Maar als je al zo zeker weet dat er maar één gouden regel is, waarom dan nog een poll? :wink:

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » do aug 20 2009 4:02 pm

joepert schreef:Interessante kost.
Maar als je al zo zeker weet dat er maar één gouden regel is, waarom dan nog een poll? :wink:
Om te kijken hoe forum genoten tegen deze materie aankijkt...
Alle meningen en interpretaties zijn leuk om te lezen .....toch ?

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

joepert
Forumlid
Forumlid

Re: compositie (met POLL )

Bericht door joepert » do aug 20 2009 4:20 pm

Da's waar, maar ik zou mijn mening beginnen met "Ik vind" en "dat heb ik van iemand die ik hoog inschat", in plaats van "Er is maar een manier.." en "dat is zo volgens de goeroe op dit vlak". Daarmee sluit je (naar mijn mening dan hè? :wink: ) min of meer uit dat je nog openstaat voor andere meningen.

On topic: verder vind ik het serieus interessant, verder dan de gulden snede was ik nog niet gekomen... Ik zal dan ook niet stemmen omdat ik niet genoeg weet van de andere methoden. Ik ga wel de door jou aanbevolen website verder bekijken. Dus uiteindelijk doe ík (volgens jou dan :mrgreen: ) er al mijn voordeel mee!
Groeten,
Joep

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do aug 20 2009 4:33 pm

Matthieu schreef: In zijn dictaten en studies daarover toont hij aan dat compositie wel degelijk
te vervatten zijn in regels (om precies te zijn zo'n tweehonderd) en dat het dus
Je geeft het zelf al aan dat compositie in wel zo'n tweehonderd regels zijn te vervatten, misschien komt er straks wel weer iemand die een nieuwe structuur vind die hij kan beschrijven in weer een nieuwe regel, vandaar dat ik de laatste optie heb gekozen in de pol, omdat kiezen uit 3 tegenover wel tweehonderd geldende regels waaraan een compositie kan voldoen wel erg beperkt is.

Begrijp me goed, het is niet zo dat ik vind dat compositie niet in regels beschreven kan worden. Er zit wel degelijk een samenhang met natuurwetten, psychologie etc. waarom we het een prettiger vinden om te bekijken dan het andere.
De hele natuur is op de een of andere wijze in regels en samenhangende verbanden samen te vatten, hoe complex ook.
Voorbeeld: http://noorderlicht.vpro.nl/programmas/ ... n/2146602/
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/fi ... etrie.html

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » do aug 20 2009 4:52 pm

Léon Obers schreef:
Matthieu schreef: In zijn dictaten en studies daarover toont hij aan dat compositie wel degelijk
Je geeft het zelf al aan dat compositie in wel zo'n tweehonderd regels zijn te vervatten, misschien komt er straks wel weer iemand die een nieuwe structuur vind die hij kan beschrijven in weer een nieuwe regel, vandaar dat ik de laatste optie heb gekozen in de pol, omdat kiezen uit 3 tegenover wel tweehonderd geldende regels waaraan een compositie kan voldoen wel erg beperkt is.
Met je eens Leon.
Compositie is samen te vatten in de ca 200 regels, (deze behelzen vele gebieden balans,vlakverdeling,psyche,emotie etc)
Een daarvan is dus de diagonaal methode er een van.
In dat verband is ook de poll opgezet dat in gelijk voorkomende situaties de keuze gemaakt kan worden tussen de drie in poll genoemde methoden.
Kijk eens in de bijgeplaatste link naar de methodiek en hoe het "werkt" bij uiteenlopende situaties, Portret, reclame fotografie en zelfs de schilderijen van van Gogh.

in zijn lezingen liet hij zelfs etsen zien van Rembrandt die helemaal klopte in de diagonaal methodiek.
Sterker nog......het lijkt er zelfs op dat rembrandt al rekening hield met de compositie doordat de etsen in spiegelbeeld vervaardigd werden....

Bedankt voor je reactie.

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » do aug 20 2009 4:55 pm

Hmmm, misschien een domme vraag:

Wat is het verschil tussen de 'gulden snede' en 'regel van derden'?
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » do aug 20 2009 4:59 pm

GuyVerschuere schreef:Hmmm, misschien een domme vraag:

Wat is het verschil tussen de 'gulden snede' en 'regel van derden'?
Helemaal geen domme vraag..... er zijn er tal van mensen die het niet weten...

regel van derden is dat je een rechthoek ik 9 gelijke delen verdeeld.
Dus de lijnen trekt op exact 1/3 van de lengte......

Gulde snede is een verdeling van een lijnstuk volgens zekere verhoudingen
lijn A staat tot B is als B staat tot (A+B) oftewel ongeveer als 1 : 1,6

zie http://www.diagonaalmethode.nl/

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do aug 20 2009 5:23 pm

Matthieu schreef: In dat verband is ook de poll opgezet dat in gelijk voorkomende situaties de keuze gemaakt kan worden tussen de drie in poll genoemde methoden.
Volgens mij kunnen nog wel meer regels voor gelijke situaties worden beschreven, dus die strakke indeling zie ik niet zo.
Matthieu schreef: Kijk eens in de bijgeplaatste link naar de methodiek en hoe het "werkt" bij uiteenlopende situaties, Portret, reclame fotografie en zelfs de schilderijen van van Gogh.
Ik heb er wel even vluchtig naar gekeken, maar zoals ik zeg, zouden dergelijke voorbeelden net zo goed met andere regels vanuit een andere invalshoek en methodiek beschreven kunnen worden. Dus die keus uit 3 mogelijkheden blijf ik vreemd vinden.
Matthieu schreef: in zijn lezingen liet hij zelfs etsen zien van Rembrandt die helemaal klopte in de diagonaal methodiek.
Sterker nog......het lijkt er zelfs op dat rembrandt al rekening hield met de compositie doordat de etsen in spiegelbeeld vervaardigd werden....
Tja, er zijn altijd wel voorbeelden te vinden die aan een bepaalde methodiek blijken te voldoen. Dat is nog het minst moeilijke. Het wordt pas echt interessant als iemand ook helemaal bewust kiest om bepaalde methodieken te volgen, zoals bijv. de architect Le Corbusier en ze aanvulde met eigen bedachte regels en methodieken om tot nieuwe inzichten en ontwerpen te komen. http://en.wikipedia.org/wiki/Le_Corbusier

Meer uitgebreide uitleg gulden snede:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_snede
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do aug 20 2009 5:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Karel Giesen » do aug 20 2009 5:26 pm

Ik kies voor de diagonaal, maar volgens mij zijn de gulden snede en de derden-regel ook te herleiden tot de diagonaal. Tussen de gulden snede en de derden-regel zit volgens mij overigens helemaal geen verschil. Verder ligt het volgens mij ook wel aan het onderwerp dat je fotografeert. Bij landschappen gaat het zondermeer op. Maar ook bij portretten of macrofotografie?
De compositie van een foto vind ik wel heel erg belangrijk. De compositie is veel meer bepalend of een foto interessant is of niet dan scherpte, scherptediepte, of (kermis)kleuren e.d.. Helaas gaat het bij besprekingen en beoordelingen vaak alleen maar om die laatste zaken (vind ik).

groet,

Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » do aug 20 2009 5:59 pm

Karel Giesen schreef:Ik kies voor de diagonaal, maar volgens mij zijn de gulden snede en de derden-regel ook te herleiden tot de diagonaal. Tussen de gulden snede en de derden-regel zit volgens mij overigens helemaal geen verschil. Verder ligt het volgens mij ook wel aan het onderwerp dat je fotografeert. Bij landschappen gaat het zondermeer op. Maar ook bij portretten of macrofotografie?
De compositie van een foto vind ik wel heel erg belangrijk. De compositie is veel meer bepalend of een foto interessant is of niet dan scherpte, scherptediepte, of (kermis)kleuren e.d.. Helaas gaat het bij besprekingen en beoordelingen vaak alleen maar om die laatste zaken (vind ik).

groet,

Karel
kijk eens terug op de link: www.diagonaalmethode.nl
Diagonaal methode verdeeld de hoeken ALTIJD in twee delen, de diagonaal.
deze methode gaat dus altijd op bij elke vierhoek.
derden regel valt alleen samen als de foto vierkant is....
natuurlijk kun je vergelijkingen maken maar het gaat niet altijd op.

Ander essensieel verschil is dat de DM er van uit gaat dat ELK punt op die diagonaal
voldoet aan de criteria voor compositie terwijl bij derden en GS men altijd spreekt over de SNIJPUNTEN.

Ben het helemaal met je eens dat de compositie niet alleen bestaat uit deze regels en dat de compo
in grote mate bepaald of een foto interessant is.

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Myriad

Bericht door Myriad » do aug 20 2009 6:55 pm

Matthieu, ik heb het in dit draadje al eens ingebracht: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 38&t=16847

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » do aug 20 2009 7:36 pm

Ik heb op 4 gestemd omdat ik ze alle 4 gebruik, apart, door elkaar, samen en vooral ook zelf kijk wat ik mooi vind...

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » do aug 20 2009 7:45 pm

Myriad schreef:Matthieu, ik heb het in dit draadje al eens ingebracht: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 38&t=16847
Ja Myrad, geweldig !
Leuke dat je het toevoegd en het is een mooie aanvulling
op al wat gescheven staat.
Vooral de foto's geven weer wat meer duidelijkheid voor hen die
het niet helemaal helder is......

bedankt !

matthieu

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”