benieuwd wat de forum leden zoal vinden over compositie.......
Vandaar de poll.
Stemming is natuurlijk subjectief.
Een toelichting in het draadje is altijd welkom

Om te kijken hoe forum genoten tegen deze materie aankijkt...joepert schreef:Interessante kost.
Maar als je al zo zeker weet dat er maar één gouden regel is, waarom dan nog een poll?
Je geeft het zelf al aan dat compositie in wel zo'n tweehonderd regels zijn te vervatten, misschien komt er straks wel weer iemand die een nieuwe structuur vind die hij kan beschrijven in weer een nieuwe regel, vandaar dat ik de laatste optie heb gekozen in de pol, omdat kiezen uit 3 tegenover wel tweehonderd geldende regels waaraan een compositie kan voldoen wel erg beperkt is.Matthieu schreef: In zijn dictaten en studies daarover toont hij aan dat compositie wel degelijk
te vervatten zijn in regels (om precies te zijn zo'n tweehonderd) en dat het dus
niet smaakgebonden is..... Zelfs de psychologie wordt er bij betrokken
maar dat terzijde
Met je eens Leon.Léon Obers schreef:Je geeft het zelf al aan dat compositie in wel zo'n tweehonderd regels zijn te vervatten, misschien komt er straks wel weer iemand die een nieuwe structuur vind die hij kan beschrijven in weer een nieuwe regel, vandaar dat ik de laatste optie heb gekozen in de pol, omdat kiezen uit 3 tegenover wel tweehonderd geldende regels waaraan een compositie kan voldoen wel erg beperkt is.Matthieu schreef: In zijn dictaten en studies daarover toont hij aan dat compositie wel degelijk
te vervatten zijn in regels (om precies te zijn zo'n tweehonderd) en dat het dus
niet smaakgebonden is..... Zelfs de psychologie wordt er bij betrokken
maar dat terzijde
Helemaal geen domme vraag..... er zijn er tal van mensen die het niet weten...GuyVerschuere schreef:Hmmm, misschien een domme vraag:
Wat is het verschil tussen de 'gulden snede' en 'regel van derden'?
Volgens mij kunnen nog wel meer regels voor gelijke situaties worden beschreven, dus die strakke indeling zie ik niet zo.Matthieu schreef: In dat verband is ook de poll opgezet dat in gelijk voorkomende situaties de keuze gemaakt kan worden tussen de drie in poll genoemde methoden.
Ik heb er wel even vluchtig naar gekeken, maar zoals ik zeg, zouden dergelijke voorbeelden net zo goed met andere regels vanuit een andere invalshoek en methodiek beschreven kunnen worden. Dus die keus uit 3 mogelijkheden blijf ik vreemd vinden.Matthieu schreef: Kijk eens in de bijgeplaatste link naar de methodiek en hoe het "werkt" bij uiteenlopende situaties, Portret, reclame fotografie en zelfs de schilderijen van van Gogh.
Tja, er zijn altijd wel voorbeelden te vinden die aan een bepaalde methodiek blijken te voldoen. Dat is nog het minst moeilijke. Het wordt pas echt interessant als iemand ook helemaal bewust kiest om bepaalde methodieken te volgen, zoals bijv. de architect Le Corbusier en ze aanvulde met eigen bedachte regels en methodieken om tot nieuwe inzichten en ontwerpen te komen. http://en.wikipedia.org/wiki/Le_CorbusierMatthieu schreef: in zijn lezingen liet hij zelfs etsen zien van Rembrandt die helemaal klopte in de diagonaal methodiek.
Sterker nog......het lijkt er zelfs op dat rembrandt al rekening hield met de compositie doordat de etsen in spiegelbeeld vervaardigd werden....
kijk eens terug op de link: www.diagonaalmethode.nlKarel Giesen schreef:Ik kies voor de diagonaal, maar volgens mij zijn de gulden snede en de derden-regel ook te herleiden tot de diagonaal. Tussen de gulden snede en de derden-regel zit volgens mij overigens helemaal geen verschil. Verder ligt het volgens mij ook wel aan het onderwerp dat je fotografeert. Bij landschappen gaat het zondermeer op. Maar ook bij portretten of macrofotografie?
De compositie van een foto vind ik wel heel erg belangrijk. De compositie is veel meer bepalend of een foto interessant is of niet dan scherpte, scherptediepte, of (kermis)kleuren e.d.. Helaas gaat het bij besprekingen en beoordelingen vaak alleen maar om die laatste zaken (vind ik).
groet,
Karel
Ja Myrad, geweldig !Myriad schreef:Matthieu, ik heb het in dit draadje al eens ingebracht: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 38&t=16847