Mijn D90 laat me in de steek

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
jappievanginkel

Re: Mijn D90 laat me in de steek

Bericht door jappievanginkel » zo aug 30 2009 11:05 am

2 voorbeelden

Afbeelding

Afbeelding

beide genomen met de volgende instellingen iso 320 / 1/320 / F8

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo aug 30 2009 11:13 am

Ja, en als dat binnen is krijg je inderdaad een zwarte plaat.

jappievanginkel

Bericht door jappievanginkel » zo aug 30 2009 11:35 am

Nu nog even 3 voorbeelden van zo juist gemaakt met de automaat stand (groene fototostelletje) ... buiten gemaakt

(1)
Afbeelding

(2)
Afbeelding

(3)
Afbeelding

ik kan me toch niet voorstellen dat er niets mis is... :?:

ik gebruik op het moment een trouwens een AF-S NIKKOR 18-200mm 1. 3 5-5 6 G ED DX objectief.. (kitlens)

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo aug 30 2009 11:39 am

Hallo Jappie,

Vervelend allemaal, maar misschien is het handig om eens precies op te schrijven wat er nu gebeurt als je een foto maakt, in je eerste post vertel je dat de camera err aangeeft, normaal kan je dan geen foto maken. Toch laat je hier foto’s zien dus op dat moment geeft de camera geen err aan. De foto’s zijn helaas zonder exif dus ook dat maakt het lastig voor de mensen hier om een oplossing te vinden.
Kan je op dit moment helemaal geen goede foto’s meer maken met de camera of doet het probleem zich alleen zo nu en dan voor?
En kon de persoon in de winkel wel goede foto’s maken met de camera?
Als je de camera instelt op auto, zijn de foto’s dan wel goed?

Groeten Jan

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo aug 30 2009 11:42 am

Zijn op auto ook niet goed dus, maar geen exif gegevens, misschien kan je de andere vragen nog beantwoorden?

Groeten Jan.

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » zo aug 30 2009 1:02 pm

jappievanginkel schreef:Nu nog even 3 voorbeelden van zo juist gemaakt met de automaat stand (groene fototostelletje) ... buiten gemaakt

ik kan me toch niet voorstellen dat er niets mis is... :?:

ik gebruik op het moment een trouwens een AF-S NIKKOR 18-200mm 1. 3 5-5 6 G ED DX objectief.. (kitlens)
Wilde de camera flitsen bij deze foto's in de groene auto-stand?
Heb je al uitgezocht of je bracketing aan hebt staan? (al eerder gezegd)
Met welke andere objectieven heb je het geprobeerd en zijn daar de resultaten ook zo?
Zo niet, heb je jouw objectief al eens op een ander toestel gehad om te testen?
En als dit probleem in AUTO zich ook voordoet, wat gebeurde er in de winkel toen de adviseur dit probeerde?
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » zo aug 30 2009 2:01 pm

Heb je misschien ook al eens gekeken naar het palletje wat je diafragma regelt.

Wij hebben gister een akkefietje met de 70-200vr gehad....
foto's van een 1/3200e en F22 en nog de foto's overbelichten.. :shock: :huh: :huh:

Vanmorgen nogmaals naar het probleem gekeken en op mijn camera dezelfde problemen...
Bij de bajonetvatting toch ook maar even naar het palletje gekeken, die bleek dus klem te zitten ( ergens in de buurt van 2.8 -3.5)
Voorzichtig het palletje losgehaald en nu is alles weer prima..

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ayonet.jpg

Het is het dingtje wat linksboven op de vatting zit en wat ietsjes uitsteekt, normaal gesproken moet je dit heen en weer kunnen bewegen ..

Groeten Eelco & Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp

oscar

Bericht door oscar » zo aug 30 2009 2:16 pm

Staat misschien een belichtingcorrectie ingesteld (- EV3 ofzo)?

jappievanginkel

Bericht door jappievanginkel » zo aug 30 2009 5:01 pm

Grojan schreef:Hallo Jappie,

Vervelend allemaal, maar misschien is het handig om eens precies op te schrijven wat er nu gebeurt als je een foto maakt, in je eerste post vertel je dat de camera err aangeeft, normaal kan je dan geen foto maken. Toch laat je hier foto’s zien dus op dat moment geeft de camera geen err aan. De foto’s zijn helaas zonder exif dus ook dat maakt het lastig voor de mensen hier om een oplossing te vinden.
Kan je op dit moment helemaal geen goede foto’s meer maken met de camera of doet het probleem zich alleen zo nu en dan voor?
En kon de persoon in de winkel wel goede foto’s maken met de camera?
Als je de camera instelt op auto, zijn de foto’s dan wel goed?

Groeten Jan
Het rare is dat dat de laatste 3 foto's die ik gepost heb gemaakt zijn terwijl hij een ERR aangeeft en dat doet hij nu 70% van de tijd.. even het verhaal duidelijk zodra ik een foto wil maken is er nog geen ERR maar op het moment dat de foto gemaakt wordt verschijnt er ERR op het display en kan ik gewoon blijven fotograferen.. als ik hem dan uit doe zodat de ERR verdwijnt is het weer goed tot ik weer een foto maak dan vrschijnt er meteen weer ERR.. dit gebeurt in alle standen..
de man in de winkel heeft 4 foto's gemaakt die aardig goed waren maar op dat moment gaf hij geen ERR aan dus de reden dat de verkoper zei dat er niks mee aan de hand is..
Gistermiddag mee terug geweest naar een andere winkel (waar ik hem niet gekocht heb overigens) en daar constateerde de verkoper het zelfde probleem.. dat er weer ERR op het scherm verscheen..
ook in de Automaat stand zijn ze slecht.. laatste 3 foto's die gepost zijn (en het toestel wou niet flitsen)..
de bracketting staat niet aan.. ook met ander objectieven is het probleem aanwezig..

hoe plaats ik foto's met exif..?
hier onder even de gegevens van de 3 laatste foto's die ik heb gepost en die gemaakt zijn op de automaatstand

foto 1 ISO: 320 Belichting: 1/125 sec. Diafragma: 5.6

foto 2 ISO: 280 Belichting: 1/125 sec. Diafragma: 5.6

foto 3 ISO: 280 Belichting: 1/125 sec. Diafragma: 5.6

Deze foto's zijn gemaakt bij toch redelijk zonnig weer..

hopelijk is mijn verhaal nu wat duidelijker

jappievanginkel

Bericht door jappievanginkel » zo aug 30 2009 5:08 pm

D-90s schreef:Heb je misschien ook al eens gekeken naar het palletje wat je diafragma regelt.

Vanmorgen nogmaals naar het probleem gekeken en op mijn camera dezelfde problemen...
Bij de bajonetvatting toch ook maar even naar het palletje gekeken, die bleek dus klem te zitten ( ergens in de buurt van 2.8 -3.5)
Voorzichtig het palletje losgehaald en nu is alles weer prima..

Het is het dingtje wat linksboven op de vatting zit en wat ietsjes uitsteekt, normaal gesproken moet je dit heen en weer kunnen bewegen ..

Groeten Eelco & Monique
Het palletje van de diafragma kan ik vrij heen en weer bewegen.. dat had ik stiekem al even geprobeert.. dus daar licht het probleem ook niet. maar ik heb ook niet het idee dat het aan de lens ligt.. want met andere lenzen hou ik het zelfde probleem..

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » zo aug 30 2009 5:10 pm

Als ik dit zo zie dan zou ik er niet langer mee gaan martelen.
Ik zou een garantie-reisje voor je camera naar Beverwijk gaan regelen.

Stuur ze anders eerst eens een mailtje, of bel ze morgen even op...

Succes,

Groeten Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo aug 30 2009 6:31 pm

Hallo Jasper,

De exifgegevens gaan er uit in je bewerkingsprogramma, ik weet niet wat je gebruikt maar als je een foto verkleint in Nikonview NX dan blijven ze er als het goed is in zitten. Als je PS gebruikt niet gebruiken maken van verkleinen voor webtoepassingen want dan gaat de exif er ook uit volgens mij. En dan verkleinen naar een breedte van 1000 pixels dan is er misschien nog iets op te zien ook.

Overigens denk ik vanwege de constant terugkerende err. melding inderdaad dat je camera niet goed is, maar een foto met exifgegevens plaatsen kan nooit kwaad natuurlijk, je weet nooit wat het nog oplevert.

Groeten Jan.

tomklerks

Bericht door tomklerks » wo sep 02 2009 10:40 am

Ik zou in ieder geval de green DOT reset uitvoeren... die twee toetsen zitten bovenaan.
daarnaast het menu volledig resetten: personoonlijke instellingen menu: en dan kiezen voor de R reset optie..

Daarnaast werkt de bracketingoptie sowieso niet in de AUTO stand.. dus wat er is gezegd telt niet...

Ik heb dit probleem niet gehad met mijn d90.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo sep 02 2009 10:45 am

Blijf me verbazen over het feit hoe men zich met een kluitje in het riet laat sturen. Als ze in de winkel zeggen dat het aan de fotograaf ligt, laat ze dan maar aantonen dat de camera naar behoren werkt. Als je bij normaal daglicht (na een camera-reset) in A/S/P of volautomatisch geen min of meer normaal belichte foto krijgt, is er iets niet in orde met de camera als je het mij vraagt.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo sep 02 2009 4:33 pm

joepert schreef:Blijf me verbazen over het feit hoe men zich met een kluitje in het riet laat sturen. Als ze in de winkel zeggen dat het aan de fotograaf ligt, laat ze dan maar aantonen dat de camera naar behoren werkt. Als je bij normaal daglicht (na een camera-reset) in A/S/P of volautomatisch geen min of meer normaal belichte foto krijgt, is er iets niet in orde met de camera als je het mij vraagt.
Nou, ik weet het niet. Als TS het na meerdere verzoeken nog niet voor elkaar krijgt om een foto met EXIF te plaatsen ga ik ook twijfelen.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”