Mijn D90 laat me in de steek
Mijn D90 laat me in de steek
Vandaag naar aqua zoo in Leeuwarden geweest en je raad het al het fototoestel mooi mee maar eenmaal daar aangekomen en de D90 uit de tas en gaan.. Maar helaas er verscheen ERR op het scherm bij het fotograferen (whaaaarrrg)... oei oei dit is niet te best voo een D90 van +/- 2,5 maand oud.. het probleem wat zich voor doet is dat de fotos erg donker zijn .. Ik fotografeer in de M stand en zelfs bij sluitertijd van 1/100sec en F5.0 zijn de foto's na genoeg zwart of ineens hartstikke overbelicht en dat met de zelfde instellingen(PFFFFF Balen..) iemand enig idee wat dat kan zijn.. ik heb al van alles geprobeert andere lens.. contactjes schoongemaakt.. HELP
groeten Jasper
groeten Jasper
Re: Mijn D90 laat me in de steek
Wat zijn de resultaten als je 'm in de P stand zet? Zijn die dan net zo slecht als je zojuist beschrijft? (of komt dit alleen in de M-Stand voor)
Eerste wat in me opkomt: Staat de lichtmeting toevallig op spotmeting? (dit is geen verklaring voor de errormelding maar mogelijk een verklaring voor de over- en onderbelichte foto's)
Eerste wat in me opkomt: Staat de lichtmeting toevallig op spotmeting? (dit is geen verklaring voor de errormelding maar mogelijk een verklaring voor de over- en onderbelichte foto's)
Dit gebeurt spijtig genoeg in alle standen op het toestel P S automaat macro enz enz en zelfs de verschillende standen van de spotmeting.. ik ben het hele toestel door gelopen zelf de standen van hoge Iso ruis onderdrukking uit gezet/ active D-lightning uitgezet.. ben alle instelingen langs gegaan..Veneboer schreef:Wat zijn de resultaten als je 'm in de P stand zet? Zijn die dan net zo slecht als je zojuist beschrijft? (of komt dit alleen in de M-Stand voor)
Nu heb ik zelf geen D90 maar ik kan me herrineren dat bij mijn toenmalige D80 er een resetfunctie op het toestel zat.
- Jolanda
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
zijn de foto's na genoeg zwart of ineens hartstikke overbelicht en dat met de zelfde instellingen
toevallig bracketing aanstaan?
Jolanda
toevallig bracketing aanstaan?
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Objectief wellicht niet op het hoogste diafragma (als er een diafragmaring op zit)?
Dank jullie wel voor jullie reacties, ik heb inmiddels contact gehad met de dealer waar ik hem gekocht heb zelfs die vind het een vreemd verhaal en kan er niks van maken alleen dan dat ie snel terug moet naar Nikon voor onderzoek (heb ik dat zit je toch weer gauw een paar weken zonder toestel).. maar ja zo is er ook geen foto mee te maken dus we hebben weinig keus.. dan de D50 maar weer uit de kast..
mvg jasper
mvg jasper
Huh? Err is toch dat de lens niet goed contact maakt met de camera? Dus lens er af en weer op, indien niet opgelost, dan lens contacten schoonmaken....
ja dat zou je wel zeggen maar die is er meerder malen afgeweest en er weer op en andere lenzen geprobeert maar mag alle maal niet baten.. ook de contactjes zijn schoongemaakt.. zelfs het toestel weer terug gezet naar de fabrieks instellingen maar hij blijft err aan geven..hoefnix schreef:Huh? Err is toch dat de lens niet goed contact maakt met de camera? Dus lens er af en weer op, indien niet opgelost, dan lens contacten schoonmaken....
ik ben inmiddels bij de winkel geweest waar hij wegkomt... daar hebben ze het probleem gevonden. Volgens de verkoper ligt het aan degene die het toestel bedient..
..... die zegt gewoon dat je toch al redelijk professioneel moet zijn om op de M-stand te kunnen fotograferen..
dus ik vroeg hoe het kon dat ik op klaarlichte dag nog niet een foto kan maken met een sluitertijd van 1/1600.. zijn antwoord was ja dat vraagt ook om problemen wie fotografeert er nou met een sluitertijd van 1/1600.. aangezien ik ook nog wel eens sportfot's maak maak ik daar toch redelijk vaak gebruik van en zelfs van sluitertijden van 1/4000 en die lukken ook gewoon.. dat was volgens de verkoper niet mogelijk..
Dus met andere woorden ik ben nog niet een hout verder..., vrees dat ik maar rechtstreeks contact moet zoeken met Nikon Nederland..

Dus met andere woorden ik ben nog niet een hout verder..., vrees dat ik maar rechtstreeks contact moet zoeken met Nikon Nederland..
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik denk dat hij een punt heeft. Je vraagt veel van het beschikbare licht.jappievanginkel schreef:ik ben inmiddels bij de winkel geweest waar hij wegkomt... daar hebben ze het probleem gevonden. Volgens de verkoper ligt het aan degene die het toestel bedient....... die zegt gewoon dat je toch al redelijk professioneel moet zijn om op de M-stand te kunnen fotograferen..
dus ik vroeg hoe het kon dat ik op klaarlichte dag nog niet een foto kan maken met een sluitertijd van 1/1600.. zijn antwoord was ja dat vraagt ook om problemen wie fotografeert er nou met een sluitertijd van 1/1600.. aangezien ik ook nog wel eens sportfot's maak maak ik daar toch redelijk vaak gebruik van en zelfs van sluitertijden van 1/4000 en die lukken ook gewoon.. dat was volgens de verkoper niet mogelijk..

Maar je praat hier over sluitertijden. Welke diafragma's gebruik je erbij, en bij welke ISO waarden?
Oh ja, ook voor sport hoef je echt niet op 1/4000 te schieten. Dat is echt extreem.
na wat meer te geprobeert te hebben ben ik er achter dat zodra ik een diafragma instelling boven de F7.1 gebruik dan gaat het mis dan verschijnt er ERR.. en bij een hoge iso waarde.. zelfs op de auomaatstand bij veel licht is het mis.. dus ik vrees dat de lichtsensor stuk is..Maar je praat hier over sluitertijden. Welke diafragma's gebruik je erbij, en bij welke ISO waarden?
Oh ja, ook voor sport hoef je echt niet op 1/4000 te schieten. Dat is echt extreem.
Samen met een maat van mij maken we foto's van watersport/ waterpret dan is het wel zo mooi dat het water wat daar bij opspat ook scherp is vandaar de hoge sluitertijd..
Maar dit soort foto's wil ie nu niet meer maken
(1)
Ik de camera nat geworden dan?Samen met een maat van mij maken we foto's van watersport/ waterpret dan is het wel zo mooi dat het water wat daar bij opspat ook scherp is vandaar de hoge sluitertijd..
Maar dit soort foto's wil ie nu niet meer maken
De sluiter tijden waarmee je probeert te werken zijn wel heel erg snel. Alleen als je de ISO waarden omhoog gooit en met kleine diafragma waarden gaat werken, krijg je bij normaal daglicht slechts acceptabele resultaten. Je vertelt verder niet welke lensen je gebruikt. Een snelle (lichtgevoelige) lens is bij zeer korte sluiter tijden wel prettig.
Hoe zijn de resultaten als je niet op manual fotografeert?
Flyinghigh schreef:schreef: Samen met een maat van mij maken we foto's van watersport/ waterpret dan is het wel zo mooi dat het water wat daar bij opspat ook scherp is vandaar de hoge sluitertijd..
Maar dit soort foto's wil ie nu niet meer makenDe Camera is nog niet nat geweest gelukkig.. en in alle standen zijn de foto's niet goed en zodra er te veel licht is geeft hij meteen een ERROR.. errug vervelend..Ik de camera nat geworden dan?
Hoe zijn de resultaten als je niet op manual fotografeert?
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Dat mag ik hopen; die is zwaar onderbelicht.jappievanginkel schreef:Maar dit soort foto's wil ie nu niet meer maken
(1)
Ik ga even heel eerlijk zijn. Ik denk dat je van die M stand af moet stappen. Zet 'm eens op de automaat of op stand P. Hoe zien de foto's er dan uit wat belichting betreft? En plaats eens wat van die fout belichtte foto's, met behoud van de EXIF data.
Aan de sensor zal het trouwens niet liggen gezien deze bevinden.
Over welk objectief hebben we het trouwens?