Even nuanceren, de D80 en D90 kunnen dat inderdaad. En je kunt natuurlijk een externe flitser handmatig instellen en af laten gaan tegelijk met de flits van de camera (ongeacht welke flitser er op je camera zit). Alleen ik bedoelde eigenlijk met CLS. Want zodra je een externe flitser op de D80/D90 plaatst die niet als 'CLS Commander' kan dienen, werkt CLS namelijk niet meer. Oftewel, je kunt met een SB600 op je camera via CLS geen andere flitsers aansturen, waar de opklapflitser dat wel kan. Met een SB800/SB900 of SU800 kan dat ook, die kunnen ook als Commander dienen.whvg schreef:Beste ReneG,
Je hebt gelijk, maar mijn D80 kan ook een flitser draadloos aansturen. Daar heb je geen extra flitser (of de SU800) nodig. En de D90 kan dat ook.
Dus zou de Metz (ongeveer even duur als een SB-600) ook een goede keuze zijn.
Ik gebruik zelf sinds kort CLS met 2 SB600's en het is toch wel erg makkelijk als je de mode en kracht van je flitsers remote in kunt stellen. Maar zodra je een SB600 op de camera zet kun je dus geen CLS functionaliteit meer gebruiken.
Overigens, of de Metz een goede keus is kan ik niet beoordelen, nog nooit in handen gehad. Ik zou persoonlijk geneigd zijn bij vergelijkbare flitsers met een vergelijkbare prijs altijd het originele merk (en dus de SB600) te kiezen, zeker omdat de SB600 wel als CLS slave kan dienen. Of heeft de Metz bepaalde voordelen op de SB600 die hem het overwegen waard maken? Zoals bijv. CLS support met eventueel commander mode?