Rode rozen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Rode rozen

Bericht door johan1967 » za okt 31 2009 1:48 am

iJoost schreef:Geen idee hoe ie echt was natuurlijk. Maar ik zie er wel een kleurzweem in die ik weg zou halen. Zoiets?
Bedankt voor de aanpassing :) , maar de kleur is nog steeds niet goed. De roos had een bordeaux-donkerrode kleur die ik op geen enkele manier en met geen enkele belichting heb kunnen reproduceren. En ik heb heel wat pogingen ondernomen.

Als ik door m'n zoeker kijk dan ziet alles er goed uit, maar de camera is blijkbaar niet in staat om de juiste kleur rood te reproduceren. Gooi maar in m'n pet, maar ik zou nu niet meer weten wat ik eraan zou kunnen doen.

iJoost

Bericht door iJoost » za okt 31 2009 8:32 am

Dan voegt het niets toe en haal ik 'm weer weg. Wat ik al zei, ik heb geen idee hoe het er uit zag. Overigens moet je in mijn beleving elke foto die je maakt in de nabewerking kleurcorrigeren als je de kleuren echt goed wilt hebben. De witbalans is alleen maar een eerste stap.

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door MarileenK » za okt 31 2009 9:18 am

Om mijn laatst geplaatste roos zo te krijgen heb ik inderdaad flink onderbelicht, maar dat was hier al genoemd. Maar ik had inderdaad ook al snel dat het rood gewoon een rood vlak werd zonder nog enige tekening van de structuur van de blaadjes. De foto's eventueel staan op mijn site.

Succes!

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » za okt 31 2009 12:42 pm

Gelukkig wordt aan alle kanten het probleem ontdekt, en kan dit topic hopelijk uitgroeien tot een waardevolle samenwerking om het probleem op te lossen.
Vanmorgen behoorlijk in de weer geweest met de rozen.
Allerlei witbalance's uitgeprobeerd met 0,7 onderbelichting.
En daarna stapsgewijs de belichting steeds verder te verminderen.(overdrijven maakt de zaak duidelijk)
De overige kleuren gaan dan toch wel hard achteruit tbv verbetering in het rood.
De belichting proberen te foppen door andere kleuren mee te meten om zodoende een wat evenwichtiger histogram te verkrijgen over de diverse RGB-kanalen.
Resultaat is al wat beter maar nog steeds niet goed.
Uiteindelijk de "beste" foto in Camera-RAW nog wat geprobeerd op te knappen, maar toch maar besloten om de foto niet verder te verpesten want het werd er niet echt veel beter van.

Afbeelding

Deze foto is het beste wat ik eruit kreeg, en is door de onderbelichting wel een stuk verbeterd tov de startfoto.
Details zie ik nog steeds niet, dat fluweelachtige is niet mooi zichtbaar, en de kleur nog steeds niet bordeaurood.

@johan1967, we praten volgens mij over dezelfde rozensoort :D

vrgr
Tiny

iJoost

Bericht door iJoost » za okt 31 2009 7:26 pm

Hij is ook wat onscherp. Dat gaat natuurlijk ook ten koste van de details.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo nov 01 2009 6:23 pm

Klopt iJoost, een terechte opmerking. :oops:
Volgende keer, (en die komt er , want ik geef het nog niet op) , ff het statief erbij.

vrgr
Tiny

Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Arabia » zo nov 01 2009 6:59 pm

Vind dit een leuke topic.

Er wordt gesproken over de WB en het befaamde Histogram. Allebei de oplossing voor het probleem.
Wat hier nog niet besproken is het kiezen van de juiste WB instelling m.b.v een grijskaart METING!!

Probeer dezelfde opstelling maar eens als volgt:

Zet je WB op het zonnetje (daglicht witbalans) en je camera op A stand (Aperture).
Kies een diafragma van minimaal 5,6 of hoger ( Statief gebruiken)

Maak nu de foto met de gekozen sluitertijd van de camera.

Pak nu een grijskaart en zet dit voor het object (de roos) en meet nu de nieuwe sluitertijdwaarde welke je krijgt via de grijskaart voor het onderwerp.
De WB blijft het zonnetje!!!(Dus niet op Pre zetten maar gewoon de grijskaart bij het onderwerp houden en op het display de nieuwe sluitertijd uitlezen welke deze stand automatisch weergeeft.)

Zet de Camera nu op M (Manueel) en stel dezelfde diafragma in zoals gebruikt in de A stand.
Echter stel de sluitertijd in met de nieuw gevonden waarde toen de grijskaart voor het onderwerp stond.
Ook hier blijft de witbalans op het zonnetje staan!!!

Niet flitsen ed.

Omdat het onderwerp vrij donker is zal je nieuw gevonden sluitertijd lager zijn dan in de A stand gebruikte waarde, dit geeft niets...kijk maar.
Laat beide foto maar eens zien, je zult versteld staan :-)

Groet'n
Lawrence
Laatst gewijzigd door Arabia op ma nov 02 2009 1:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo nov 01 2009 10:07 pm

Hey Arabia, wat leuk een nieuwe visie/ervaring/input :D
Dank voor het delen van je kennis, en ga er morgen meteen mee aan de slag.(moet wel eerst even werken nog :lol:)
Zelf had ik ook nog de gedachte om het polafilter er op te schroeven en kijken wat dat opleverd.
Dan heb ik A priority, WB auto, ISO 100, wellicht door het polafiltergebruik 0.3 onderbelichting ipv 0.7 in gedachte.
En natuurlijk even de bloemetjes buiten zetten, heb je geen last van invloed van kunstlicht oid.
En niet te vergeten het statief, want de sluitertijd zal een stuk lager zijn dan het brandpuntsafstand van het niet zo lichtsterke 18-200 mm objectief. :(

vrgr
Tiny

Arabia
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arabia » ma nov 02 2009 1:45 am

Dank je, ik wacht je bevindingen af :-)

Groet'n
Lawrence

pbreev

Bericht door pbreev » ma nov 02 2009 8:50 pm

Arabia schreef:Vind dit een leuke topic.

Er wordt gesproken over de WB en het befaamde Histogram. Allebei de oplossing voor het probleem.
Wat hier nog niet besproken is het kiezen van de juiste WB instelling m.b.v een grijskaart METING!!

Probeer dezelfde opstelling maar eens als volgt:

Zet je WB op het zonnetje (daglicht witbalans) en je camera op A stand (Aperture).
Kies een diafragma van minimaal 5,6 of hoger ( Statief gebruiken)

Maak nu de foto met de gekozen sluitertijd van de camera.

Pak nu een grijskaart en zet dit voor het object (de roos) en meet nu de nieuwe sluitertijdwaarde welke je krijgt via de grijskaart voor het onderwerp.
De WB blijft het zonnetje!!!(Dus niet op Pre zetten maar gewoon de grijskaart bij het onderwerp houden en op het display de nieuwe sluitertijd uitlezen welke deze stand automatisch weergeeft.)

Zet de Camera nu op M (Manueel) en stel dezelfde diafragma in zoals gebruikt in de A stand.
Echter stel de sluitertijd in met de nieuw gevonden waarde toen de grijskaart voor het onderwerp stond.
Ook hier blijft de witbalans op het zonnetje staan!!!

Niet flitsen ed.

Omdat het onderwerp vrij donker is zal je nieuw gevonden sluitertijd lager zijn dan in de A stand gebruikte waarde, dit geeft niets...kijk maar.
Laat beide foto maar eens zien, je zult versteld staan :-)

Groet'n
Lawrence
Heerlijk !! Iemand die zijn kennis op een normale manier deelt.

Voorkomt een grijskaart ook het clippen van het rode kanaal? Ik bemerkt dat ik nogal vaak foto's zie van rode onderwerpen waarbij de belichting "goed" is behalve in het Rode kanaal.

Ik hoor graag je ervaringen?

Groet Patrick

Arabia
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arabia » ma nov 02 2009 9:39 pm

Hoi Patrick,

Neen, Je zult zien dat het "clippen" van het roodkanaal bijna niet voorkomt in je RAW file maar juist in je uiteindelijke sRGB omzetting.

In normaal Jip & Janneke taal:
De RAW file omvat alle kleur informatie, je verwerkt de foto in PS of PE met AdobeRGB of sRGB profiel en juist dit terugdraaien van je kleurruimte
maakt dat al je omzettingen qua kleurtonen verminderen. Je hebt gewoon minder kleur in je foto...

Daarom vind ik alle discussie's omtrent clipping in de RGB kleurhistogrammen in een sRGB JPG niet relevant!
Je maakt geen gebruik van het volledige spectrum RGB maar juist s(stupid)RGB. je kleurtoon rood had in RGB 16 mlj kleuren en door de omzetting naar sRGB maar 256 kleutonen.
Niet raar dat een histogram "clipt".

Het clippen in rood wordt ook vaak veroorzaakt door de "donkere" gedeeltes rondom het rood.
Deze donkere/zwarte delen bevatten veel blauw informatie in hun "zwarting".

Ik gebruik Phase One software voor RAW beelden met veel rood als basiskleur. Deze RAW convertor werkt hemels met roodtinten.
Door een andere gebruik van de algoritmes binnen de kleurtoon rood kan je met deze convertor "rode" foto's bijna kleur echt krijgen.
Dat is mogelijk omdat deze software juist de Blauwwaardes rondom rood terugdraait.

Dit is ook in PE en PS te bereiken via de aanpassingen in je rood en je BLAUW kanaal!
probeer maar eens.

Uitgangspunt van elke foto moet zijn waarvoor je het gaat gebruiken. Afdrukken op papier of alleen voor het web.
Stel dan je camera ook hierop in. Kies van te voren al je kleurruimte en blijf goed kijken naar wat de omzetting binnen PE of PS heeft gedaan met je JPG/Foto.

Groeten
Lawrence

paulderidder

Bericht door paulderidder » di nov 03 2009 6:12 pm

Belichting van rood onderwerp

De kleur rood heeft de vervelende eigenschap dicht te lopen.

Afbeelding

Op foto 1 zie je dat er niet zoveel structuur van de bloem meer te zien is, en de kleur voor een groot deel 1 vlak is geworden. (nou is het zo dat er bij deze foto ook wat sprake is van onscherpte door een beperkte scherptediepte maar het effect is hetzelfde en is het effect waar het hier om gaat)
Bij deze foto is geen belichting correctie toegepast.

Afbeelding

Foto 2, daar is een belichting correctie toegepast van -1.7 en daar zie je dat je alle nerven van de roos ziet en dat er geen kleuren dichtlopen/overlopen.
Die -1.7 geldt voor déze foto maar kan met verschillende licht situaties weer anders zijn, maak dus wat verschillende foto's met verschillende belichtingen.
Vooral bij digitaal kan dat geen probleem zijn aangezien het je niets kost.

Succes!

pbreev

Bericht door pbreev » di nov 03 2009 8:29 pm

Arabia schreef:Hoi Patrick,

Neen, Je zult zien dat het "clippen" van het roodkanaal bijna niet voorkomt in je RAW file maar juist in je uiteindelijke sRGB omzetting.

In normaal Jip & Janneke taal:
De RAW file omvat alle kleur informatie, je verwerkt de foto in PS of PE met AdobeRGB of sRGB profiel en juist dit terugdraaien van je kleurruimte
maakt dat al je omzettingen qua kleurtonen verminderen. Je hebt gewoon minder kleur in je foto...

Daarom vind ik alle discussie's omtrent clipping in de RGB kleurhistogrammen in een sRGB JPG niet relevant!
Je maakt geen gebruik van het volledige spectrum RGB maar juist s(stupid)RGB. je kleurtoon rood had in RGB 16 mlj kleuren en door de omzetting naar sRGB maar 256 kleutonen.
Niet raar dat een histogram "clipt".

Het clippen in rood wordt ook vaak veroorzaakt door de "donkere" gedeeltes rondom het rood.
Deze donkere/zwarte delen bevatten veel blauw informatie in hun "zwarting".

Ik gebruik Phase One software voor RAW beelden met veel rood als basiskleur. Deze RAW convertor werkt hemels met roodtinten.
Door een andere gebruik van de algoritmes binnen de kleurtoon rood kan je met deze convertor "rode" foto's bijna kleur echt krijgen.
Dat is mogelijk omdat deze software juist de Blauwwaardes rondom rood terugdraait.

Dit is ook in PE en PS te bereiken via de aanpassingen in je rood en je BLAUW kanaal!
probeer maar eens.

Uitgangspunt van elke foto moet zijn waarvoor je het gaat gebruiken. Afdrukken op papier of alleen voor het web.
Stel dan je camera ook hierop in. Kies van te voren al je kleurruimte en blijf goed kijken naar wat de omzetting binnen PE of PS heeft gedaan met je JPG/Foto.

Groeten
Lawrence
Hoi Lawence,

Bedankt wederom voor je uitleg. Het is een hoop om te laten bezinken. Ik ga het eens proberen om het rode en blauwe kanaal aan te passen.

Groet Patrick

pbreev

Bericht door pbreev » di nov 03 2009 8:31 pm

paulderidder schreef:Belichting van rood onderwerp

De kleur rood heeft de vervelende eigenschap dicht te lopen.

Op foto 1 zie je dat er niet zoveel structuur van de bloem meer te zien is, en de kleur voor een groot deel 1 vlak is geworden. (nou is het zo dat er bij deze foto ook wat sprake is van onscherpte door een beperkte scherptediepte maar het effect is hetzelfde en is het effect waar het hier om gaat)
Bij deze foto is geen belichting correctie toegepast.

Foto 2, daar is een belichting correctie toegepast van -1.7 en daar zie je dat je alle nerven van de roos ziet en dat er geen kleuren dichtlopen/overlopen.
Die -1.7 geldt voor déze foto maar kan met verschillende licht situaties weer anders zijn, maak dus wat verschillende foto's met verschillende belichtingen.
Vooral bij digitaal kan dat geen probleem zijn aangezien het je niets kost.

Succes!
Hoi Paul,

De eerste foto is hetgeen mij ook altijd overkomt. Ik zal he eens proberen met (sterk) onderbelichten. Bedankt voor de tip.

Groet Patrick

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » di nov 03 2009 10:27 pm

Nou hier zijn dan de foto's die ik vanmiddag heb kunnen maken.
Foto 1. De roos gewoon met A priority gemaakt, belichting gemeten op de roos.

Afbeelding

Foto 2. Bij gebrek aan een grijskaart ( ga ik wel aanschaffen nu), de meting gedaan op een grijs vlak waarvan ik verwacht dat ie in de buurt van 18% zit.
De meetwaarde (sluitertijd) ingegeven bij Manual, en met -0,7 onderbelichting, ISO 100, A 5,6 en WB op de zon.
Statief, draadontspanner, en spiegelvoorontspanner op aan.
Dit is het resultaat.

Afbeelding

Ik vond het erg donker nu en heb bij foto 3 een correctie in Camara-RAW gedaan van 1,00 bij exposure.

Foto 3. Verder dezelfde instellingen als foto 2.

Afbeelding

Deze foto komt het dichtste bij de werkelijke kleur van de roos, maar 100 % is het nog niet.
Dat zal dan wellicht liggen aan het feit dat ik nog geen echte grijskaart heb.
Morgen ff kijken bij de plaatselijke fotograaf :D

vrgr
Tiny

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”