Rode rozen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Rode rozen

Bericht door jettiny » do okt 29 2009 10:55 am

Beste mensen,

Gisteren geprobeerd donker rode rozen te fotograferen.
De kleur wordt bij lange na niet gehaald, ondanks alle pogingen het voor elkaar te krijgen. :twisted:
Kan iemand vertellen hoe dat moet?

bvd
vrgr
Tiny

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Rode rozen

Bericht door Patrick » do okt 29 2009 10:57 am

jettiny schreef:Beste mensen,

Gisteren geprobeerd donker rode rozen te fotograferen.
De kleur wordt bij lange na niet gehaald, ondanks alle pogingen het voor elkaar te krijgen. :twisted:
Kan iemand vertellen hoe dat moet?

bvd
vrgr
Tiny
Heb je een voorbeeld van zo'n niet-zo-geslaagde-poging?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » do okt 29 2009 11:09 am

Ga ik vanavond even plaatsen Patrick, ik zit nu nog op mijn werk :oops:

vrgr
Tiny

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » do okt 29 2009 7:10 pm

Nou mensen hier komt dan een foto van een roos die eigenlijk heel diep rood moet zijn en een fluweelachtige structuur heeft.
Zoals vermeld heb ik van alles geprobeerd om de diepe rode kleur te verkrijgen, maar helaas niet gelukt.
Diverse witbalance's uitgeprobeerd, sluitertijden, A priority, S priority, close-up stand , nou je kunt het zo gek niet verzinnen.
De foto is genomen met de D80, Tamron 90 mm macro, en belicht met 2 lampjes achter speciaal doek voor diffusie.
Om alles uit te sluiten heb ik vanmiddag nog een foto gemaakt met daglicht en een met een lichte invulflits Manual 1/32.
Geen juiste kleur van de roos vast kunnen leggen.
Hier het voorbeeld, even niet letten op compo en andere zaken a.u.b.
Afbeelding

Mijn vraag;
Is rood zowieso een rot kleur om te fotograferen?
Hebben de proficameras daar ook last van, maw ligt het aan de sensor van de D80 oid?
En wat kunnen jullie mij als advies geven, of wat is jullie ervaring met zoiets.

vrgr
Bij voorbaat dank voor jullie reactie's

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do okt 29 2009 9:36 pm

Rood is inderdaad een moeilijke kleur om vast te leggen. Je witbalans stond niet lekker, te blauw. Daarnaast heb je een te "harde" verlichting gebruikt. Het rood klipte totaal aan de rechter zijde in je histogram en dat is ook niet meer te herstellen. Dat ben je gewoon kwijt. Dit heeft totaal niets met een D80 te maken, die kan ook perfecte foto's maken. Ik heb getracht e.e.a. te herstellen met hieronder het resultaat. Indien hij weg moet, schroom niet en geef het aan.

Afbeelding

Heb je misschien een NEF-je? Heel, heel misschien is er dan iets meer van de kleur rood te redden.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » do okt 29 2009 10:14 pm

Bedankt ALE voor je reactie.

Foto van jou is inderdaad al beter, maar ook nog erg ver van de werkelijke kleur.( geen probleem dat ie er staat)
Omdat ik ook al het idee had dat de belichting weleens parte zou kunnen spelen , heb ik vanmiddag voor een daglichtfoto gekozen om te checken of dat WEL de juiste kleur zou weergeven.
Maar helaas :( , ook niet.
Vorig jaar was het me al opgevallen dat ik een roos in mijn tuin niet lekker op kleur kreeg, maar dacht toen dat het aan mijn beperkte kennis lag.
Nu weet ik middels mijn collega, die voorheen huisschilder was, dat rood ook bij hen een ramp was.
Zij moesten dan voor de rode verf, grijze primer opbrengen voor het juiste resultaat.
Dus rood is gewoon inderdaad een moeilijke kleur.

Verder fotografeer ik altijd in RAW, en zet dan in cameraRaw het bestand om in JPEG.
De hier geplaatste foto heb ik inderdaad gezien dat rood wat clipte, en heb de exposure wat aangepast.

Misschien nog meer mensen die dit probleem herkennen, en wat aanvullende info kunnen verschaffen?

vrgr
Tiny

iJoost

Bericht door iJoost » do okt 29 2009 11:07 pm

Als je naar het histogram kijkt en dan wel die voor het rode kanaal, dan zie je wat het probleem is.

Afbeelding

Je bent alle detail in het rood kwijt geraakt omdat het rode kanaal niet een beetje maar behoorlijk overbelicht is. Dat gebeurt vaker met overwegend rode of gele foto's. En dat komt omdat je camera vooral het groene kanaal zwaar meetelt bij het bepalen van de belichting. Bij dergelijke lastige foto's moet je dan ook vooral even het histogram controleren meteen na de opname.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr okt 30 2009 1:28 am

Altijd als ik probeer foto's te maken van paarse bloemetjes in Oostenrijk, kom ik thuis met blauwe bloemen. Soortgelijk effect? :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr okt 30 2009 7:44 am

Rood heeft altijd de neiging om dicht te lopen. Als je rode voorwerpen fotografeert moet je ook onderbelichten om detail te houden in de rode partijen. Hoeveel je moet onderbelichten is even uitproberen, want dat is afhankelijk van de rest van de omgeving.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr okt 30 2009 6:52 pm

Bedankt voor jullie reacties allemaal :D

De bloemen zijn nog goed, dus morgen ff proberen met diverse stops onderbelichting.
Bedankt Riemke. :wink2:

@iJoost het LCD-schermpje van de D80 is niet zo lekker groot als bij de betere/duurdere modellen, en dus is echt goede beoordeling van het histogram niet mogelijk.
Het histogram wat jij plaatst is voor mij een verrassing, want zowel op de D80 als bij Camera RAW is dit niet zo duidelijk.

Kan ik de camera niet foppen, en bv een andere kleur erbij te zetten die dan later eruit gecropt wordt, of is dat niet mogelijk?

@ Arthur, ik heb tot tweemaal geprobeerd jou een NEF te sturen, maar krijg het steeds terug ivm serverproblemen wordt vermeld.

Vrgr
Tiny

iJoost

Bericht door iJoost » vr okt 30 2009 7:38 pm

jettiny schreef:@iJoost het LCD-schermpje van de D80 is niet zo lekker groot als bij de betere/duurdere modellen, en dus is echt goede beoordeling van het histogram niet mogelijk.
Het histogram wat jij plaatst is voor mij een verrassing, want zowel op de D80 als bij Camera RAW is dit niet zo duidelijk.
Ik weet niet wat de mogelijkheden van een D80 zijn, maar op mijn D200 kan ik netjes histogrammen per rood/groen/blauw krijgen. En dat het rode berglandschap ver over de rechter zijkant heen gaat, dat lijkt me duidelijk. Ook op een kleine display. De piek die er helemaal aan de rechterkant op staat spreekt boekdelen. ;-) En dan is er ook nog de mogelijkheid om de overbelichte delen te tonen in de foto (of heeft een D80 dat nu net weer niet?).

Het histogram wat ik laat zien heb ik trouwens uit Photohop geplukt.

Toevoeging: Ik zie dat de D80 het allemaal ook heeft:

Afbeelding Afbeelding

bron: http://www.imaging-resource.com/PRODS/D80/D80A3.HTM

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » vr okt 30 2009 8:23 pm

Tiny,

Ik heb toevallig afgelopen week precies hetzelfde ondervonden en wat ik ook probeer het lukt niet om de juiste donkere bordeaux-rode kleur te krijgen. De roos op onderstaande foto is bijvoorbeeld veel anders rood dan hier te zien is. Ik heb wel eens situaties gehad dat de witbalans niet in orde was, maar dat was hier niet het geval. Ik ben heel benieuwd wie hier het antwoord op weet.

Afbeelding

iJoost

Bericht door iJoost » vr okt 30 2009 11:00 pm

Geen idee hoe ie echt was natuurlijk. Maar ik zie er wel een kleurzweem in die ik weg zou halen. Zoiets?

Afbeelding

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » vr okt 30 2009 11:59 pm

Hoi Tiny,

Nogmaals, het heeft niets met jouw D80 of welke Nikon dSLR dan ook te maken.

Als je morgen een nieuwe poging gaat wagen, belicht dan normaal maar zorg ervoor dat je histogrammen niet clippen aan de linker maar met name aan de rechter zijde. Dit geldt ook voor de RGB kleuren die je kan zien (pag 63). Hoe kan je nog meer je kleuren beïnvloeden? Met de witbalans. Mocht je een grijskaart hebben of een zuiver wit vel (dat is bijna onmogelijk), stel de WB dan vast via PRE-WB zoals beschreven op pag. 60 van je handleiding. Indien je daar niet vertrouwd mee bent kan je het volgende doen. Kies een WB die het dichtst bij de werkelijkheid komt. Raadpleeg weer je RGB histogrammen (met name dus het rood). Nu ga je je WB fine-tunen d.m.v. de WB knop indrukken en dan je secundaire draaischijf te verdraaien. Negatieve waarden geven een warmere kleur, positieve waarde geven een koelere kleur. Lees hiervoor pagina 58. De RGB histogrammen moeten zoveel mogelijk met elkaar overeenkomen. Indien je niet in RAW fotografeert kan je dit ook via bracketing doen (pag 90), maar ik raad je dit af. NEF geeft te veel voordelen voor eventuele nabewerking.
Heel veel suc6 en show ons de resultaten,

ALE

Btw, ik weet dat de D80 iets overbelicht. Je kan dit oplossen door je EV correctie op -0,7 te zetten. Dit euvel wordt vaak beschreven op het internet.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » za okt 31 2009 12:32 am

Voor mij is er maar een formaat en dat is RAW, wat dat betreft heb ik daar al zoveel voordelen van gehad dat ik niet anders wil.
Ik heb er een hoop nabewerking voor over.
Verder bekijk ik altijd de foto's met het histogram, echter valt het mij op dat het histogram rood lichter ( lees minder zwaar) wordt weergegeven dan iJoost tevoorschijn heeft getoverd.
Het zag er bij mij minder dramatisch uit op het LCD van de D80.
Maar histogram goed lezen is ook een ontwikkeling die je moet doormaken.

Morgen weer aan het werk, en kijken wat ik met de tips kan doen.
We zijn benieuwd, wordt vervolgt.

vrgr
Tiny

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”