sb 900 als studioapparatuur

Discussies over flitsers
peturbo
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: sb 900 als studioapparatuur

Bericht door peturbo » di dec 29 2009 9:13 am

Las net in je eerste post dat je achtergrond grijzig is, dit kun je oplossen door een grijskaart als referentie te gebruiken, waardoor je de juiste witbalans in kunt stellen, of achteraf te herstellen. Wel in RAW (NEF) foto's maken :mrgreen:

succes, Peter.
D4/ Z9/14-24 2.8/ 24-70 2.8/ 70-200 2.8/ 85 1.4/ 200-500/ Gitzo 1poot en statief / SB900

reah

Bericht door reah » di dec 29 2009 10:22 am

beste

ik heb enkel nog maar de basis van digitale cursus gevolgd , in januari start het 2 de deel met o.a fltsen
zo een grijskaart hoe gebruik je dat precies? Ik begrijp het niet zo zeer
werk je ook met een d90?

als ik in raw foto's neem dan kan ik die niet openen in raw
maar ik denk er wel aan om photoshop cs4 of lightroom aan te kopen in studentenversie valt de prijs nog mee
welk programma raden jullie dan aan?

Audion
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Audion » di dec 29 2009 10:33 am

reah schreef:aan diegene met de foto van de honden
prachtig!!!!
kan u eens de originele foto op het forum zetten om te zien of er veel aan bijgewerkt is
want ik heb zelf geen photoshop maar wel ulead photo express benieuwd hoe de foto er eigenlijk uitzag

heeft iemand tips wel setje goed is qua prijs en kwaliteit

p.s hoef ik dan niks voor mijn sb 900 te plaasten van softbox of dergelijke? is de omnibounce dan te gebruiken?
Je kunt je SB-900 plaatsen op/in een Lastolite EzyBox Hotshoe:

http://www.lastolite.com/ezybox-hotshoe-category.php

Dan maak je van je SB-900 gewoon een softbox variant! En doordat die Sb-900 buiten de softbox geplaatst wordt is hij nog steeds prima bruikbaar met je camera als commander/afstandsbediening. In een kit krijg je er gelijk een statief bij of als zelfs dat te lastig zou zijn op locatie, een handle zodat je hem door iemand anders vast kunt laten houden!

Ik geef toe, Lastolite maakt geen goedkope produkten, maar goed materiaal wat zeer draagbaar en compact mee te nemen is!

Greetz,
Anton

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » di dec 29 2009 1:16 pm

als ik in raw foto's neem dan kan ik die niet openen in raw
maar ik denk er wel aan om photoshop cs4 of lightroom aan te kopen in studentenversie valt de prijs nog mee
welk programma raden jullie dan aan?
Ik ben sinds kort wat aan het stoeien met Photoshop maar heb eigenlijk altijd alles met Lightroom gedaan - en gebruik dat nog steeds in 99% van de gevallen. De reden dat ik nu ook Photoshop (Elements 7) geinstalleerd heb is omdat ik tegen een paar handelingen aanliep die ik niet met Lightroom kan uitvoeren zoals perspectiefcorrectie.

Ik neem aan dat je van Lightroom op de Adobe site nog steeds gratis een 30 dagen probeer versie kan downloaden dus dat is wellicht handig om een idee te krijgen.

reah

Bericht door reah » do dec 31 2009 9:34 am

beste

ik heb al een paar dagen zitten surfen en heb deze gevonden op het net
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... RK:MESE:IT
als ik bestel zou ik meerdere dingen bestellen
zoals een achtergrondhouder+ papier
reflector
en dat setje

wat denken jullie ervan

ik zou mijn sb 900 op het doek richten samen met de andere softbox
en de overige softbox dan als hoofdflitser

of een andere mogelijkheid
ik gebruik de 2 softboxen voor de achtergrond en mijn sb 900 alks hoofd met evt extra softbox ervoor

groeten

deBult

Bericht door deBult » do dec 31 2009 10:17 am

Advies: kijk eens naar de volgende twee boeken van Joe Mcnally :
- the moment it clicks
- the hot shoe diaries

Of een van zijn instructie DVD's of filmpjes:
Repeating Flash
YouTube SB900

Joe doet (bijna) alles met SB 800 of 900 flitsers: http://www.joemcnally.com

Joe heeft ook on line training by Kelby training (niet gratis, wel goed): Kelby Training

Er is ook een NL webshop met veel flits spullen: http://www.cameratools.nl

prol
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door prol » do dec 31 2009 11:03 am

reah schreef:beste

ik heb al een paar dagen zitten surfen en heb deze gevonden op het net
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... RK:MESE:IT
als ik bestel zou ik meerdere dingen bestellen
zoals een achtergrondhouder+ papier
reflector
en dat setje

wat denken jullie ervan
Photo Studio Light Kit SoftBox Continuous Lighting Pro
dit is geen flitsset, Continuous Lighting

zou ik niet doen.
Nikon D4, Nikon 14-24 2.8, Nikon 24-70 2.8, AFS, Nikon 70-200 2.8 VRII, VR Micro-Nikkor 105 mm f 2.8 G, Redged TSC 424 Benro B3 Ballhead statief
Elinchrom 250 - 500 BXRi, Elinchrom Deep Octa, Elinchrom rotalux 175 cm, Elinchrom Quadra 2x S-kop

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 31 2009 12:43 pm

deBult schreef:Joe doet (bijna) alles met SB 800 of 900 flitsers: http://www.joemcnally.com
Klopt. Maar hij heeft er ook een (meer?) koffer vol van. De flitsers zijn goedkoop om in te zetten als je er al een hebt in plaats van een studioflitser. Maar studioflitsers zijn in verhouding veel goedkoper.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

reah

Bericht door reah » do dec 31 2009 4:19 pm

wat denken jullie van de achergond qua prijs valt diet toch zeer goed mee , dacht ik

http://cgi.ebay.co.uk/2-9m-x-8m-White-H ... 3a5645f2a8

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » do dec 31 2009 5:24 pm

Houd er wel rekening mee dat dit alleen de rol is - niet de statieven en dwarsligger.
Verder heb ik zelf niet zoveel ervaring met e-bay maar zo te zien verzend deze winkel alleen binnen de UK.

Op zich ziet het er wel uit als een handig product. Via een Engelse site heb ik contact met iemand die een stuk wit vrachtwagenzeil als achter/ondergrond gebruikt; schijnt goed te werken en is makkelijk schoon te houden. Heb zelf nog niet zoiets kunnen vinden in Nederland; de zeilmakerijen waar ik geweest ben hadden alleen (hoog)glans zeil en dat is niet echt een succes.

reah

Bericht door reah » vr jan 08 2010 10:18 pm

hey

even wat geleden maar wat denken jullie hiervan
zou het lukken om mijn sb 900 als achtergrondflitser te gebruiken en dit setje dient dan 1 als hoofdflitser en 2de fliser als zijlicht
ik heb nu mijn sb 900 en wil die echt kunnen gebruiken, heeft mij ook voldoende gekost hé

tips??

http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=20118

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » vr jan 08 2010 10:33 pm

Ja, dat kan.

Ik heb dezelfde flitsset en combineer dit regelmatig met mijn SB600. De SB600 gebruik ik dan inderdaad soms (en eventueel met een kleurgel erop) om de achtergrond te belichten.

reah

Bericht door reah » vr jan 08 2010 10:38 pm

tevreden van die flitsset?
en die kleurgel waar dient dit precies voor?
ik heb wel kleurfilters bij mijn sb 900 gekregen of hebben die een andere werking?

qua prijs is deze site wel goed dacht ik
maar zou waarschijnlijk naar daar rijden voor wat extra uitleg, ben wel van belgie maar wil er een dagje voor opofferen

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » za jan 09 2010 11:28 am

Ik ben tevreden met de flitsset. Als je van plan bent veel op lokatie te gaan fotograferen (en dus je flitsset constant mee moet nemen) kan je beter voor een wat duurdere/degelijkere gaan (b.v. met metalen behuizing) maar voor mijn thuisstudio voldoen ze uitstekend.

De kleuren-gels gebruik ik om de achtergrond wat kleur te geven. Soms gaat een witte of zwarte achtergrond ook vervelen dus dan plak ik een kleuren-gel over mijn SB600 en richt die op de achtergrond waardoor de achtergrond een kleur krijgt. Welke filters er bij de SB900 zitten weet ik echter niet. Dit kunnen kleur-effect filters zijn (die je o.a. voor hetzelfde doel gebruikt als wat ik net beschreven heb) of kleurcorrectie filters. Kleurcorrectie filters plaats je voor je flitser om de kleur van het flitslicht aan te passen aan het aanwezige kunstlicht (b.v. T.L. of gloeilamplicht). Maar de handleiding van je flitser geeft hier ongetwijfeld uitsluitsel over.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”