sb 900 als studioapparatuur

Discussies over flitsers
reah

sb 900 als studioapparatuur

Bericht door reah » ma dec 28 2009 9:03 pm

beste

ik ben nog een groentje maar zo graag wat verder gaan in studiofotografie vooral met kinderen daar ik er zelf 2 heb
ik ben in bezit van een nikon d 90 en sb 900 flitser en een witte achtergrond doek ( stof maar zou graag papier of ninyl aankopen)
kan ik hiermee starten en wat heb ik nog nodig

grtz

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: sb 900 als studioapparatuur

Bericht door weimaraner » ma dec 28 2009 9:20 pm

Ik ben niet bekend met de mogelijkheden van de D90 maar neem aan dat de D90 ook de SB900 op afstand aan kan sturen met de opklapflitser (en je SB900 dus los van de camera te gebruiken is)?

In dat geval zou ik persoonlijk als eerste een reflectiescherm aanschaffen. Dat kan je dan gebruiken als tweede "lichtbron" om de schaduwen op te lichten. Mocht je camera niet de mogelijkheid hebben de SB900 op afstand aan te sturen dan zul je eerst een mogelijkheid moeten creëeren om de flitser wel los van de camera te gebruiken. Dit zou dan de aanschaf van een PC kabel of radiotrigger zijn (en dan alsnog een reflectiescherm).

Verder iets om het licht van je flitser meer zachter/meer diffuus te maken. Dit kan natuurlijk door te flitsen via een wit plafond of witte muur maar dat beperkt je wel in je mogelijkheden. Dus zou ik al gauw naar een softbox of paraplu overstappen eventueel met statief. Ik gebruik zelf een Lumopro statief - is klein op te vouwen en dus makkelijk mee te nemen.

Dit zouden mijn eerste stappen/aankopen zijn in jouw situatie. Je kunt natuurlijk veel verder gaan door aanschaf van een studioflitsset en/of tweede flitser maar ik denk dat je met bovenstaande spullen al aardige resultaten zal kunnen bereiken voor relatief weinig geld.

reah

Bericht door reah » ma dec 28 2009 9:31 pm

beste

ik kan dus inderdaad mijn sb 900 op afstand laten flitsen
heb deze middag even zitten oefenen met een selfmade reflectiescherm en mijn flitser op statief gezet met mijn apart flitsschoentje ( maar of ik daar een paraplu of softbox kan op bevestigen dat denk ik niet)
van een reflectiescherm ben ik ondertussen al overtuigd enig idee waar ik goedkoop en degelijk scherm kan kopen?
alleen mijn wit doek is eerder grijs op de foto terwijl mijn doek werkelijk wit is
de schaduw is mijn schuld mijn zoontje stond te dicht bij het doek
Afbeelding

p.s wie heeft goede ervaring met witte doeken / papier of vinyl

prol
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door prol » ma dec 28 2009 9:41 pm

Reah,
richt je flitslicht 45% naar het plafond, dan krijg je al een veel beter resultaat.
Het witte doek op de achtergrond zal je moeten uitlichten, maar dat lukt niet met een flitser

gr. Peter
Nikon D4, Nikon 14-24 2.8, Nikon 24-70 2.8, AFS, Nikon 70-200 2.8 VRII, VR Micro-Nikkor 105 mm f 2.8 G, Redged TSC 424 Benro B3 Ballhead statief
Elinchrom 250 - 500 BXRi, Elinchrom Deep Octa, Elinchrom rotalux 175 cm, Elinchrom Quadra 2x S-kop

reah

Bericht door reah » ma dec 28 2009 9:47 pm

het doek uitlichten gebruik je daarvoor een studioflitser of een speciale lamp?

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma dec 28 2009 9:48 pm

Misschien handiger je foto's in het vervolg wat groter te plaatsen: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =34&t=6964
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » ma dec 28 2009 9:54 pm

Peter zegt het al: wil je een echt witte achtergrond dan kan je dit het beste bereiken door die achtergrond ook (apart) te belichten - maar dan heb je dus een tweede lichtbron nodig. Een andere optie is natuurlijk Photoshop ...

Een reflectiescherm kan je zelf maken door b.v. een stuk polystyreenplaat te gebruiken, al dan niet aan een kant met aluminiumfolie beplakt. Een andere optie is er een kopen bij de fotowinkel. Voor een euro of 30-40 heb je een opvouwbaar exemplaar met 5 verschillende kanten (wit, zwart, zilver, goud en mat doorzichtig).

Papier wordt veel gebruikt en gebruik ik zelf ook. Vinyl is makkelijk schoon te maken maar het vinyl dat ik tot nu toe gevonden heb vond ik te duur (300 euro bij de fotozaak) en bij zeilmakerijen heb ik nog niet het juiste spul kunnen vinden.

prol
Forumlid
Forumlid

Bericht door prol » ma dec 28 2009 9:56 pm

Afbeelding

een softbox met een sb800 als hoofdlicht aan de voorkant (Latolite eazybox)
en 2 flitsers een sb600 en een sb80 dx gebruikt om de achterkant uit telichten

groetjes Peter
Nikon D4, Nikon 14-24 2.8, Nikon 24-70 2.8, AFS, Nikon 70-200 2.8 VRII, VR Micro-Nikkor 105 mm f 2.8 G, Redged TSC 424 Benro B3 Ballhead statief
Elinchrom 250 - 500 BXRi, Elinchrom Deep Octa, Elinchrom rotalux 175 cm, Elinchrom Quadra 2x S-kop

prol
Forumlid
Forumlid

Bericht door prol » ma dec 28 2009 10:02 pm

weimaraner schreef:Vinyl is makkelijk schoon te maken maar het vinyl dat ik tot nu toe gevonden heb vond ik te duur (300 euro bij de fotozaak)
zoek eens op Bisonyl Spandoek, veel goedkoper dan 300 euro denk ik

reah

Bericht door reah » ma dec 28 2009 10:18 pm

zéér mooie foto
zoiets wil ik dus bereiken met de kinderen
dus ik gebruik mijn sb 900 als hoofdflitser met een omnibounce naar plafond of, kan ik daar een softbox, paraplu voor plaatsen?
en ik zorg voor nog een setje als dit
http://www.lowepro.be/product/2429/falc ... -110f.html
en deze dienen dus als achtergrond belichting?
kan ik met zo'n set starten voor een studio?

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » ma dec 28 2009 10:29 pm

Als je zo'n studiosetje koopt zitten daar softboxen bij dus die kan je dan (of eentje ervan) als hoofdlicht gebruiken en dan b.v. je (kale) SB900 en/of de andere studioflitser om je witte achtergrond te belichten. Zelfs met allebei de studioflitsers op je onderwerp gericht en een beetje hulp van Photoshop is het mogelijk een witte achtergrond te krijgen. Deze is genomen met mijn Falcon Eyes ss-200f setje en een beetje nabewerking in Photoshop (het zijn wel geen kinderen maar die heb ik nu eenmaal niet :wink: ):

Afbeelding

prol
Forumlid
Forumlid

Bericht door prol » ma dec 28 2009 10:34 pm

Reah,
Ik ben ook zo begonnen, met zo'n flitssetje bedoel ik
maar heb deze al snel verkocht, ik was niet mobiel genoeg.
via deze site kwam ik met de Strobist in aanraking (Joe McNally)
http://strobist.blogspot.com/
Heel leerzaam, ik heb er geen spijt
ik doe nu alles met deze reportage flitsers

mvg, Peter

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » ma dec 28 2009 11:47 pm

Ik ben in het bezit van een Botero Opvouwbare Achtergrond (150 x 200cm dark grey nr. 023). Door mijn flitser te voorzien van een gel kan ik deze iedere kleur geven die ik wil. Bovendien wordt het een klein pakketje die opgevouwen 60cm is waardoor opbergen of meenemen op locatie een fluitje van een cent is geworden. Gewicht is ook te verwaarlozen. Dit werkt voor mij perfect, ben super mobiel met m'n flitsertjes en achtergrond.
Just my $0,02

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

BUG322

Bericht door BUG322 » di dec 29 2009 12:00 am

Ik ga morgen een SB-600 halen lijkt me prima om mee te beginnen.
ondertussen al deze topics lezend :)

reah

Bericht door reah » di dec 29 2009 8:39 am

aan diegene met de foto van de honden
prachtig!!!!
kan u eens de originele foto op het forum zetten om te zien of er veel aan bijgewerkt is
want ik heb zelf geen photoshop maar wel ulead photo express benieuwd hoe de foto er eigenlijk uitzag

heeft iemand tips wel setje goed is qua prijs en kwaliteit

p.s hoef ik dan niks voor mijn sb 900 te plaasten van softbox of dergelijke? is de omnibounce dan te gebruiken?

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”