Autofocus D200.....

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » do feb 01 2007 2:46 pm

Macosx schreef:Zie hier voor meer uitleg:

http://www.nikonians.org/nikon/d200_multi-cam_af/

8)

Poeh, aardig stukje technische uitleg :shock: ! Moet je wel eerst 10 keer (her)lezen voordat je snapt wat er staat en wat de toepasbaarheid is.
Als je dat weet mag je het nog eens in de praktijk gaan toepassen...

Maar ja, dan zou je na enkele maanden geen onscherpe foto meer moeten kunnen maken...

Maar geeft niet die taaie kost (heerlijk), D200 is ook geen kinderspeelgoed.
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Frank771
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Frank771 » do feb 01 2007 3:12 pm

Brenzef schreef:Ik zie eerlijk gezegd helemaal geen verwijzingen naar wat beter zou zijn. En mijn Engels is goed kan ik wel zeggen. Misschien kan je aangeven waar je in het stukje dat gezien hebt,

Voor mij is het gebruik van alle scherpstelpunten niet handig. Een voorwerp dat dichterbij is zal als scherpstelpunt gebruikt worden.
Zelf vind ik dat erg verwarrend en het geeft me veel missers.

1 scherpstelpunt geeft je zekerheid over op wat scherpgesteld zal worden.
Een kanttekening, ik doe nooit sport fotografie, dus is mijn redenering wellicht niet van toepassing.
Dit bedoel ik dus nou met mijn fantastische engels! :wink:
Met alle respect voor de 'uitleg' van Dragon2, maar hier kom ik dus echt niet uit. Misschien een (korte) Ned.vertaling? :shock:
D4--D800+MB-D12--SB900--SB700--24-120 f4 VRll--200-400mmF4--50mmf1,8--16-35F4VR--70/200f2,8(Sigma)--Manfrotto monopod--Manfrotto driepoot--ThinkTank incl.trolley.

dragon2

Bericht door dragon2 » do feb 01 2007 3:51 pm

Ik zit op m'n werk :oops:

Heb de relevante passages eruit gevist, tis nogal veel tekst, kan iemand anders vertalen/uitzoeken hoe en wat.

Macosx

Bericht door Macosx » do feb 01 2007 5:48 pm

Ik heb het ook al een paar maal herlezen. Snap ongeveer waar het over gaat en wat er zou kunnen. En nu de praktijk nog 8)

Frank771
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank771 » do feb 01 2007 6:56 pm

Macosx schreef:Ik heb het ook al een paar maal herlezen. Snap ongeveer waar het over gaat en wat er zou kunnen. En nu de praktijk nog 8)
Nou, laat maar eens horen! :)
D4--D800+MB-D12--SB900--SB700--24-120 f4 VRll--200-400mmF4--50mmf1,8--16-35F4VR--70/200f2,8(Sigma)--Manfrotto monopod--Manfrotto driepoot--ThinkTank incl.trolley.

Macosx

Bericht door Macosx » do feb 01 2007 7:01 pm

Het uitleggen is weer een geheel andere gave :D

Maar naar een aantal keer lezen krijg je toch een beetje een idee.

8)

ML

Bericht door ML » do feb 01 2007 7:16 pm

Er is hiermee een moeilijk en uitgebreid onderwerp aangehaald. De verschillende AF standen en mogelijkheden.
Ervan uitgaande dat we het over een D200 hebben, dan hebben we 4 AF-veldstanden, twee manieren van AF (s en c), dit met 7 of 11 velden, twee veldstanden waarbij persoonlijke instellingen zijn te wisselen en het omwisselen van de scherpstel of ontspanprioriteit in de AF-C of S, en nog 4 combinaties voor lock-on: >100 combinaties??? heb ik nog wat vergeten? vast wel...
Waar de oorsronkelijke vraag over ging is of er snelheidverschil zit tussen 7 velds of 11 velds instelling..... IK denk van niet.
Er is mogelijk wel snelheids verschil tussen enkelvelds-AF en dynamische/groep dynamische AF. maar met een goed (AFS) objectief denk ik dat je het zelf niet kunt bijhouden of het verschil echt zult merken.
Gezien de omschrijvingen in mijn handleiding zou ik bij voetbal (waar ik een hekel aan heb overigens, dus geen ervaring met fotograferen) de dynamische of groepdynamische AF stand kiezen, met AF-C, lock-on op normaal of lang, ontspanproiriteit. Afhankelijk van waar de onderwerpen vandaan komen kun je dan zelf nog een scherpstelveld kiezen in het midden of links/rechts.

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » vr feb 02 2007 2:03 am

Bij de D50 heb je zelfs buiten de AF-C en AF-S stand nog een derde stand...!
De AF-A stand (automatisch.. dus soms af-c en soms af-s... waarom? dit is speciaal voor sportfotografie van sporten die soms bewegen en soms stilstaan! een voetballer staat ook wel eens stil, alvorens plotseling explosief te gaan bewegen.... bij de af-a stand stelt de camera scherp en verandert niet meer... dus klaar om te klikken... maar zodra de persoon gaat bewegen..gaat de camera zich opeens gedragen als een af-c instelling en blijft scherpstellen zolang de persoon beweegt.....word in reviews aanbevolen bij sportfotografie...

Frank771
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank771 » ma feb 05 2007 7:33 am

Ik ben ergens achter gekomen, wat ik ooit in het begin bij aanschaf heb geprobeerd, maar nooit weer aan gedacht heb; Het Vraagteken!
Druk hem maar eens in als je via het menu de 'scherpstelvelden' van 11 naar 7 kunt zetten.......Daar wordt aangegeven dat je bij 'sport', de 7 scherpstelvelden gebruikt! Nu de theoretische verklaring nog?
Voor mij is het echter een positief gegeven, dat als Nikon deze stand bij 'sport' aangeeft, dit enigzins een bevestiging is voor mijn vraag.

ML

Bericht door ML » ma feb 05 2007 5:14 pm

Toch denk ik dat het niks met de snelheid te maken heeft, maar meer met de breedte van de velden. Het is veel makkelijker een bewegend onderwerp in het brede AF-veld te krijgen/houden.

yoyo

Bericht door yoyo » ma feb 05 2007 7:11 pm

Heeft vooral met contrast te maken. De AF sensoren werken vooral als een contrasterende lijn haaks op de sensor staat. Door nu sensorvelden samen te voegen ontstaan grotere velden die sneller die contrastverschillen zien. Een bewegende contrasterende lijn blijft langere tijd in een (groter) sensorgebied.

Afbeelding
In this pic, only sensor 1 would provide useful focus info by virtue of having some pixels in sharp contrast.
Remember that the sensor only sees a straight line. It is one-dimensional.
Sensor 2 in the pic would see all white.
Sensor 3 would see all grey.
Sensor 4 would see all black.

BRON : http://www.focustestchart.com/chart.html

Afbeelding
Normal Zone 11 Area Focus mode

Afbeelding
Wide Zone 7 Area Focus mode
The D200 has two AF area modes; Normal Zone (11 area) and Wide Zone (7 area), as shown in the diagrams below. In Normal Zone mode you can select from any one of the eleven areas and the camera will focus on the center of the selected area, this mode is generally used for mostly static subjects. In Wide Zone mode you can select from any one of seven areas which cover a wider area of the frame, this mode is more useful to focus on the general area of a moving subject.
BRON : http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page4.asp

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”