Autofocus D200.....

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Frank771
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Autofocus D200.....

Bericht door Frank771 » wo jan 31 2007 7:00 am

Een vraag waar ik al een tijdje mee aan het experimenteren ben is hetvolgende; Is het bij sportfotografie(voetbal) beter om op 11 scherpstelvelden in te stellen of de 7 scherpstelvelden? Mijn denkwijze zou zijn, dat het toestel misschien met de 7 iets sneller zou kunnen zijn met de autofocus.
In het verleden is mij deze opmerking een keer gemaakt, en ik ben aan het ' proberen' geslagen. Echter ik kan nog niet echt verschillen merken.
Vooral in de AF-C-stand heb ik de snelheid van de autofocus hard nodig.
Is mijn manier van verklaren juist of maakt het geen (of weinig) verschil?

Masselink

Bericht door Masselink » wo jan 31 2007 8:59 am

Nooit over nagedacht, maar wel een gode vraag. Zou ik ook wel eens willen weten.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Autofocus D200.....

Bericht door M.Oorthuis » wo jan 31 2007 9:44 am

Frank771 schreef:Een vraag waar ik al een tijdje mee aan het experimenteren ben is hetvolgende; Is het bij sportfotografie(voetbal) beter om op 11 scherpstelvelden in te stellen of de 7 scherpstelvelden? Mijn denkwijze zou zijn, dat het toestel misschien met de 7 iets sneller zou kunnen zijn met de autofocus.
In het verleden is mij deze opmerking een keer gemaakt, en ik ben aan het ' proberen' geslagen. Echter ik kan nog niet echt verschillen merken.
Ik weet er eigenlijk ook geen antwoord op, maar als je het verschil niet merkt na testen dan maakt het toch niks uit?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Frank771
Forumlid
Forumlid

Re: Autofocus D200.....

Bericht door Frank771 » wo jan 31 2007 11:56 am

Opgezetfan schreef:
Frank771 schreef:Een vraag waar ik al een tijdje mee aan het experimenteren ben is hetvolgende; Is het bij sportfotografie(voetbal) beter om op 11 scherpstelvelden in te stellen of de 7 scherpstelvelden? Mijn denkwijze zou zijn, dat het toestel misschien met de 7 iets sneller zou kunnen zijn met de autofocus.
Ik weet er eigenlijk ook geen antwoord op, maar als je het verschil niet merkt na testen dan maakt het toch niks uit?
Het 'testen' is natuurlijk een heel ruim begrip, als je begrijpt wat ik bedoel.
Soms heb ik het idee dat het wel wat uitmaakt, en soms weet ik het niet zeker. Het kan natuurlijk wel een 1/100 van een sec. schelen wat men niet 'af kan knipogen', maar het gaat mij om het theoretische aspect.
Is het in theorie dus mogelijk hier dus voordeel uit te halen????
Misschien dat een persoon als Dhr Braakhuis hier iets meer kan toelichten? :wink:
Daarbij komt ook het gegeven, dat als men de D2X in de snelste modus zet, deze automatisch naar de 7scherpstelvelden overschakeld.......

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » wo jan 31 2007 12:17 pm

Theoretisch lijkt me dat 7 sneller is als 11, de computer hoeft 4 veldjes minder in de gaten te houden. Bijna 33% minder.
Dus kan ie meer rekenkracht gebruiken voor de 7 veldjes. Maar heeft ie denk ik wel nodig om een juist scherpstelpunt te bepalen, kans is natuurlijk groter dat ie fout zit.

En belangrijk is denk ik ook de snelheid van de scherpstelmotor in de lens. Computer kan wel razendsnel uit 7 velden 1 veld kiezen om op scherp te stellen als je een trage lens hebt dan schiet het nog weinig op.
Zelfs met 1 uit 11 kan ie sneller berekent hebben als dat de lens er is.
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

paulk

Bericht door paulk » wo jan 31 2007 12:20 pm

Snelle AF is niet alleen afhankelijk van het aantal scherpstelpunten

De keuze 11 of 7 af velden heeft volgens mij meer te maken met het 'versmelten' van een aantal enkele punten tot aaneengesloten velden, vergelijkbaar met de 'grote' enkele AF van de F90X

Heeft weinig invloed op de AF snelheid zelf, maar zorgt er wel voor dat het onderwerp eerder in een AF veld terecht komt

Van belang is mijns inziens eerder hoe de AF gekozen wordt

De Dynamische AF is op papier een prachtige uitvinding, maar in de praktijk levert deze optie, zeker als gekozen wordt voor de volledig automatische optie, een vertraagde AF actie op, zeker bij de eerste opnames wanneer de camera een keuze moet maken waarop in te stellen

Als dan ook nog een groot aantal AF punten worden gekozen zal het duidelijk zijn dat de vertraging verder oploopt

Daarnaast beslist de camera dan waarop scherp gesteld wordt, en kan daarbij de voorkeur geven aan onderwerpen met meer contrast, grootte ed, en dat hoeft zeker niet altijd het onderwerp te zijn waar het net om gaat

Persoonlijk werk ik (surf en sportfotografie met lange telelenzen ) met dynamische AF, waarbij ik zelf een enkel AF veld uitkies dat bij de eerste opname op het onderwerp gericht wordt, en daarna (in een serie) vertrouw op de AF van de camera

Gaat nog steeds regelmatig fout, maar met handmatige scherpstelling zou het helemaal niet lukken

Macosx

Bericht door Macosx » wo jan 31 2007 12:57 pm

Frank771
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank771 » wo jan 31 2007 1:49 pm

Macosx schreef:Zie hier voor meer uitleg:

http://www.nikonians.org/nikon/d200_multi-cam_af/

8)
I'm sorry, mijn Engels is niet super :oops: , maar maak ik hier uit op, dat ik hem bij voetbalfotografie mooi op de 11 scherpstelpunten moet laten staan???
D4--D800+MB-D12--SB900--SB700--24-120 f4 VRll--200-400mmF4--50mmf1,8--16-35F4VR--70/200f2,8(Sigma)--Manfrotto monopod--Manfrotto driepoot--ThinkTank incl.trolley.

aquarius
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door aquarius » wo jan 31 2007 2:32 pm

Hallo Frank

Ik heb voor voetbalfoto`s alles al eens uitgestest. Zowel Dynamisch AF op 11 scherstelvelden als enkelveld + AF-C maar ik boek toch de beste resulaten met enkelveld scherpstellen (centrum) en AF-S. Op deze manier kan je volgens mij het beste de actie "pakken"
Met de andere instellingen + transport op C low of High heb je de momenten wel te pakken maar dan is alleen de scheids of cornervlag of doelpaal nageltje scherp. :(
Mijn lenzen zijn best snel wat AF betreft maar helaas niet snel genoeg is gebleken.
Ervaring met de te fotograferen sport is ook wel een voordeel als je fotografeert met enkelveld scherstelveld en AF-S
Sluitertijd probeer ik niet onde de 1/1000 ste te zetten. (tenzij je natuurlijk bewegingsonscherpte wil creëren voor de dynamiek in de foto.
Ik hoop dat je wat aan deze info gehad hebt.
Succes.

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » wo jan 31 2007 2:52 pm

en als het een beetje donker en bewolkt is? dan MOET je wel een stuk langzamer dan 1/1000 toch?

Ik heb zojuist in een mooi moek over de D50 van easy computing gelezen dat bij een sport waar op het ene moment stilstand is en op het andere moment beweging, je het beste center kunt scherpstellen met AF-A (automatisch) dwz dat is soms AF-S en soms AF-C.... maar dan automatisch..

Frank771
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank771 » wo jan 31 2007 3:08 pm

aquarius schreef:Hallo Frank

Ik heb voor voetbalfoto`s alles al eens uitgestest. Zowel Dynamisch AF op 11 scherstelvelden als enkelveld + AF-C maar ik boek toch de beste resulaten met enkelveld scherpstellen (centrum) en AF-S. Op deze manier kan je volgens mij het beste de actie "pakken"
Met de andere instellingen + transport op C low of High heb je de momenten wel te pakken maar dan is alleen de scheids of cornervlag of doelpaal nageltje scherp. :(
Mijn lenzen zijn best snel wat AF betreft maar helaas niet snel genoeg is gebleken.
Ervaring met de te fotograferen sport is ook wel een voordeel als je fotografeert met enkelveld scherstelveld en AF-S
Sluitertijd probeer ik niet onde de 1/1000 ste te zetten. (tenzij je natuurlijk bewegingsonscherpte wil creëren voor de dynamiek in de foto.
Ik hoop dat je wat aan deze info gehad hebt.
Succes.

Aquarius
Met de lens 120-300f2,8 van Sigma ben ik qua snelheid zeer tevreden, en met enkele bovenstaande instellingen ben ik bekend. Toch maar weer enkele opties toepassen.
Wat sluitertijd betreft, zit ik met het (soms zeer grote) probleem, dat ik vaak avondwedstrijden pak met slecht kunstlicht, en dan kom ik ondanks de 1600iso-instelling niet weg boven de 1/320 of 1/400! Uiteraard zijn er de betere stadions waar je op 800iso kunt schieten. Ook overdagsituaties zijn niet verre van ideaal. Afgelopen zondag (FCTwente-ADO) geschoten op 1000, en later op 1600 met een sluitertijd van 1/400(soms 1/500), en daar wordt je niet echt vrolijk van!
Bedankt eenieder voor jullie reacties!
D4--D800+MB-D12--SB900--SB700--24-120 f4 VRll--200-400mmF4--50mmf1,8--16-35F4VR--70/200f2,8(Sigma)--Manfrotto monopod--Manfrotto driepoot--ThinkTank incl.trolley.

Frank771
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank771 » do feb 01 2007 1:13 pm

Frank771 schreef:
Macosx schreef:Zie hier voor meer uitleg:

http://www.nikonians.org/nikon/d200_multi-cam_af/

8)
I'm sorry, mijn Engels is niet super :oops: , maar maak ik hier uit op, dat ik hem bij voetbalfotografie mooi op de 11 scherpstelpunten moet laten staan???
Wie kan mij bevestigen dat ik hierbij de juiste conclusie heb getrokken?

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » do feb 01 2007 1:45 pm

Ik zie eerlijk gezegd helemaal geen verwijzingen naar wat beter zou zijn. En mijn Engels is goed kan ik wel zeggen. Misschien kan je aangeven waar je in het stukje dat gezien hebt,

Voor mij is het gebruik van alle scherpstelpunten niet handig. Een voorwerp dat dichterbij is zal als scherpstelpunt gebruikt worden.
Zelf vind ik dat erg verwarrend en het geeft me veel missers.

1 scherpstelpunt geeft je zekerheid over op wat scherpgesteld zal worden.
Een kanttekening, ik doe nooit sport fotografie, dus is mijn redenering wellicht niet van toepassing.

hjanssen

Bericht door hjanssen » do feb 01 2007 1:59 pm

Brenzef schreef:1 scherpstelpunt geeft je zekerheid over op wat scherpgesteld zal worden.
Een kanttekening, ik doe nooit sport fotografie, dus is mijn redenering wellicht niet van toepassing.
Bij het gebruik van 11 scherpstel punten gebruik je er normaal ook maar één, maar die kies je zelf. Je kan natuurlijk ook kiezen dat de camera meer zelf doet, maar dichstbijzijnde heb ik altijd een rare optie gevonden.

Dit maakt niets uit voor de keuze 7 of 11.

dragon2

Bericht door dragon2 » do feb 01 2007 2:14 pm

Dynamic Area Autofocus

This “Dynamic” AF setting allows you to control the sensor focal point, like in Single Area AF, but gives you a margin of safety in case your subject moves out of range of the selected sensor. All the AF sensors are active, so the subject will be tracked by the other sensors as it moves across their areas.

Notice that all the 11 AF sensors are active and seeking a subject (see + signs). But, also notice how the center sensor is selected as symbolized by the red bracket in the middle. You can move the primary focus area around at will, like in Single Area AF, but remember that all the sensors are active in case of quick movements.

It is important that you leave custom setting a5 turned on with this mode; otherwise, any intruding subjects might get the camera’s attention. Remember, setting a5 controls Focus Tracking with Lock-On. If you were focused on a rabbit hopping along the ground, and a bright red bird landed behind him, the D200 might just decide it likes the bird better and switch focus. Lock-On (a5) prevents that from happening by forcing the D200 to track the subject you first focused on.

Since Dynamic Area AF is truly dynamic, it sees any high-contrast subject in any of the 11 focus areas as fair game for autofocusing upon, even though you have a different sensor selected with the thumb switch. It doesn’t matter if the new subject is in front of or behind the old subject. If it has more contrast, or is larger and brighter, the Nikon D200 will eagerly seek to change to that new subject. By leaving custom setting a5 set to ON, the Nikon D200 is much smarter and tracks your real subject until it leaves the frame, or you take the picture.
With Group Dynamic AF, you’ll select the sensor you want to use and the D200 will use it as the primary focus sensor. This setting allows you to be very precise in using individual groups of AF sensors by using selectable “grouped sensor patterns.” It’s somewhat similar to Single Area AF, except that the immediately surrounding sensors are also active, in a cross-shape. This allows some erratic movement from your subject, as long as the movement is not too large.

This works a lot like Dynamic Area AF, except that the active sensors are in a movable cross shaped pattern, instead of all eleven being active at once. This mode is best for erratically moving subjects that do not move very far. Maybe you are shooting an ant crawling around on a flower. He keeps moving, but your camera is bolted down to the tripod. This allows the camera to keep close focus on a small area, while allowing the subject to move around within that area.

Many sports photographers also use this mode for sports shooting. It allows an area around the primary focus point to stay active, which helps track a moving person, but not all eleven AF sensors are in use which might tend to pull the autofocus to another unintended person moving nearby.
en nog een heel verhaal op http://www.nikonians.org/nikon/d200_mul ... ew_4b.html
So, all you birders, wildlife shooters, and sports photographers out there take heed. It may NOT be a good idea to use Closest Focus Priority with your big telephoto lenses, unless the subject has very high contrast. Be forewarned! Why not try regular Dynamic Area AF instead.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”