nikon D300 of D200s in aantocht?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
noogy

Bericht door noogy » do feb 01 2007 12:44 am

hehe.. schaam me een beetje, want heb eigenlijk pas een 6 maanden ervaring in de spiegelrefelx wereld, dus wees niet verbaasd als mijn antwoorden lichtjes lachwekkend zijn :D

Het grootste minpunt vond ik praktische zaken, als zijnde: geen verlichting op het topdisplay, geen snoerafstandsbediening kunnen plaatsen, het relatief kleine aantal megapukkels ivm bewerking (grote hobby op het momnt) het ontrbreken van een verticale knop op de grip en meer van dat soort zaken... nu de gelegenheid zich er toch voorleent, lijkt me dit het ideale moment om de knoop dor te hakken, en een maatje (of 2) groter te gaan...

budget wat ik dacht te gaan gebruiken is ongeveer 2500 euro...

gr jeroen

yoyo

Bericht door yoyo » do feb 01 2007 12:53 am

noogy schreef:hehe.. schaam me een beetje, want heb eigenlijk pas een 6 maanden ervaring in de spiegelrefelx wereld, dus wees niet verbaasd als mijn antwoorden lichtjes lachwekkend zijn :D

Het grootste minpunt vond ik praktische zaken, als zijnde: geen verlichting op het topdisplay, geen snoerafstandsbediening kunnen plaatsen, het relatief kleine aantal megapukkels ivm bewerking (grote hobby op het momnt) het ontrbreken van een verticale knop op de grip en meer van dat soort zaken... nu de gelegenheid zich er toch voorleent, lijkt me dit het ideale moment om de knoop dor te hakken, en een maatje (of 2) groter te gaan...

budget wat ik dacht te gaan gebruiken is ongeveer 2500 euro...

gr jeroen
Okay,
Maar je zult ook met een D200 merken dat dingen makkelijker zouden kunnen... maar ik snap wat je bedoeld.

Als je die 70-300 niet veel gebruikte en je wilt mobiel zijn met een degelijk en weerbestendig objectief, ga dan voor de AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55mm f/2.8G IF-ED. Eventueel tweedehands. Houdt rekening met een toename van het totaal gewicht. :)

Nadeel van deze combi is dat je je interne flitser niet kunt gebruiken icm de zonnekap.

noogy

Bericht door noogy » do feb 01 2007 1:02 am

nogmaals, echt top yoy! hier help je me geweldig mee.. zeker ook omdat ik nog niet 100% thuis ben in het wereldje, maar wel min of meer door mezelf voor deze keuze getseld wordt! :D

zoals ik het zie, verschilt dat 17-55mm 2.8 objectief niet veel van mijn tamron 18-50 2.8 objectief.. waarom is deze daan een dikke 1000 euro duurder?

zie je dit echt gelijk overduidelijk terug in de foto's die je maakt, of is het een relatief klein verschil?

zou het niet verstandiger zijn om een wat meer gevarieerd assortiment lenzen te verzamelen? ik denk dan aan bijv.

mijn oude tamron
50mm 1.4
en evt een wat grotere zoom?

alvast bedankt voor je antwoord,

gr jeroen

yoyo

Bericht door yoyo » do feb 01 2007 1:19 am

noogy schreef:nogmaals, echt top yoy! hier help je me geweldig mee.. zeker ook omdat ik nog niet 100% thuis ben in het wereldje, maar wel min of meer door mezelf voor deze keuze getseld wordt! :D

zoals ik het zie, verschilt dat 17-55mm 2.8 objectief niet veel van mijn tamron 18-50 2.8 objectief.. waarom is deze daan een dikke 1000 euro duurder?

zie je dit echt gelijk overduidelijk terug in de foto's die je maakt, of is het een relatief klein verschil?

zou het niet verstandiger zijn om een wat meer gevarieerd assortiment lenzen te verzamelen? ik denk dan aan bijv.

mijn oude tamron
50mm 1.4
en evt een wat grotere zoom?

alvast bedankt voor je antwoord,

gr jeroen
Een keus voor een objectief is heel persoonlijk. Adviezen zijn heel lastig. Je wilt eigenlijk maar één objectief waar je alles mee kan doen. Helaas lukt dat meestal niet.
Je moet eerst zelf kijken naar je brandpunten die je het meeste gebruikt. Kwam je uit met je 17-50 qua brandpunten? of gebruikte je alleen het 17-35 bereik...? Of kwam je juist tekort...? Kwam je uit met de lichtsterkte...?
Wat vervolgens gaat meespelen bij jou is denk ik zo weinig mogelijk objectieven ivm met je andere bepakking. En vervolgens de degelijkheid.
De AFS 17-55 is vooral duurder door de metalen uitvoering en de AF-S motor in het objectief en de stofdichtingen, etc. Door die AF-S motor kun je ook handmatig scherpstellen als je AF hebt ingeschakeld.
Bij een objectief dat je weinig gebruikt kan ik me voorstellen dat je consessies doet. Maar niet in een objectief dat je 80% van de tijd gebruikt.

Persoonlijk vind ik het bereik tussen 35 en 80mm erg saai. Ik heb daarom een 17-35 en 80-200 naast een 24, 60micro en 135. Maar zoals ik al zei, dat is heel persoonlijk en hangt af van je onderwerpen e.d.
Ik zie bij jou vooral PJ werk en daar is de 17-55 erg geschikt voor. En je kent het bereik.

Zou ik persoonlijk de 17-55 nemen...? Nee. Maar mijn eisenpakket is anders.

noogy

Bericht door noogy » do feb 01 2007 7:23 am

opnieuw bedankt voor je complete antwoord!

ik denk dat ik eigenlijk wel kan zeggen dat ik het gehele bereik van het objectief (mijn tamron) veelvuldig gebruikte! En de lichtsterkte van 2.8 over het gehele bereik vond ik zeer prettig...

nu ben ik uiteraard op uitzending in bosnie waar ik af en toe idd behoefte heb aan een degelijke lens (uit jouw antwoord begrijp ik: de nikon) Echter, ben ik straks in nederland, dan zal ik mijn spullen weer voornamelijk gaan gebruiken voor het fotograferen van auto's op beurzen en shows... Dus maakt mij niet uit als het een stukje zwaarder wordt allemaal...

het stukje van de af-s (en heb ook al af-c enz enz. langs horen komen) snap ik nog niet helemaal... misschien dat je daar een link over hebt, waarin dat duidelijk in beschreven staat?

wat ik uit je bovenstaande post begrijp, is de voornaamste reden van het duurder zijn van de nikon t.o.v. bijv. mijn oude tamron, het degelijke?

opnieuw vraag ik begrip voor de vele en misschien in jullie enigszins domme vragen (ook al bestaan die schijnbaar niet :) ) maar kan het geld maar een keer uitgeven :D

gr jeroen

ML

Bericht door ML » do feb 01 2007 9:52 am

Een AF-S objectief is er eentje met de scherpstelmotor in het objectief. De camera levert alleen de stroom. Voordeel is : erg snelle en stille scherpstelling en de mogelijkheid om met de hand, zelfs tijdens de scherpstelslag van de motor, de scherpstelling over te nemen, zonder dat je hiervoor eerst het knopje van de camera op manueel hoeft te zetten.
De niet af-s objectieven worden scherpgesteld met de motor van de camera, en die kun je niet manueel 'overnemen' zonder eerst de cameraknop op manueel stand te zetten.
De AF-S en AF-C die je op de camera kunt instellen zijn de standen Single en Continu AF (single = een keer scherpstellen en dit vasthouden; continu = blijft -bewegende- onderwerpen steeds scherpstellen)
Over je lenskeuze, dat is inderdaad heel persoonlijk. Natuurlijk zullen de nikon-fielen de 17-35 of de 17-55 het meest geweldig vinden. Het zijn inderdaad top-lenzen! Je moet zelf bepalen of je het berijk handig vind en of je het geld eraan wilt uitgeven.
Ga je voor zo'n set, dan heb je aan 2500 euro niet genoeg ben ik bang.
Want naast de D200, een MB-D200 grip, 2e batterij, geheugenkaart, sb-600 of 800 flitser, brede draagriem, nieuwe tas, en dan nog een 17-55 f2,8????
Voor vergelijking van objectieven kan ik je een aantal sites aanbevelen,
kenrockwell.com
fredmiranda.com/revieuws/
bythom.com
naturfotograf.com
Altijd leuk en nuttig om verschillende te bekijken. Bij fredmiranda zie je gebruikerservaningen van verschilende mensen.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do feb 01 2007 10:11 am

Poeh, wat een boel adviezen...
Zal ik ook een duit in het zakje doen.

Over de objectieven:
Dat is helemaal afhankelijk van wat je wilt fotograferen. Bedenk dat goed en besluit dan welke bereiken je wilt hebben en met welke kwaliteit. Gewicht en omvang kan een belangrijke factor zijn om voor iets minder optische kwaliteit te kiezen. Sinds ik de 70-200/2.8 een keer op mijn camera gehad heb weet ik dat ik daar niet voor hoef te sparen. Veel te groot en te zwaar voor mij.
Zelf ben ik uitermate tevreden over de 17-55/2.8. Hele snelle, scherpe lens. Wel een behoorlijk gewicht met een D200 met grip en het geheel ziet er nogal imposant uit. Ongemerkt een foto maken is er niet bij :lol: .
Volgens mij is verder bijna alles al over de lenzen hier geschreven.

Over de camera:
Waarom wil je een D200? Een D80 heeft dezelfde pixels (zelfs dezelfde sensor) en is een stuk goedkoper en lichter. Voor de D80 is ook een grip beschikbaar met verticale ontspanknop. Je houdt dan weer wat geld over voor een mooi objectief.

Ik woon ook in Breda, dus als je het setje eens in handen wilt hebben, stuur dan even een pb-tje.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

noogy

Bericht door noogy » do feb 01 2007 11:47 am

MvBoetzelaer schreef:Poeh, wat een boel adviezen...
Zal ik ook een duit in het zakje doen.

Over de objectieven:
Dat is helemaal afhankelijk van wat je wilt fotograferen. Bedenk dat goed en besluit dan welke bereiken je wilt hebben en met welke kwaliteit. Gewicht en omvang kan een belangrijke factor zijn om voor iets minder optische kwaliteit te kiezen. Sinds ik de 70-200/2.8 een keer op mijn camera gehad heb weet ik dat ik daar niet voor hoef te sparen. Veel te groot en te zwaar voor mij.
Zelf ben ik uitermate tevreden over de 17-55/2.8. Hele snelle, scherpe lens. Wel een behoorlijk gewicht met een D200 met grip en het geheel ziet er nogal imposant uit. Ongemerkt een foto maken is er niet bij :lol: .
Volgens mij is verder bijna alles al over de lenzen hier geschreven.

Over de camera:
Waarom wil je een D200? Een D80 heeft dezelfde pixels (zelfs dezelfde sensor) en is een stuk goedkoper en lichter. Voor de D80 is ook een grip beschikbaar met verticale ontspanknop. Je houdt dan weer wat geld over voor een mooi objectief.

Ik woon ook in Breda, dus als je het setje eens in handen wilt hebben, stuur dan even een pb-tje.

Groeten,
Marnix

bedankt voor de adviezen..

is idd zeker een optie om eens een D80 te gaan bekijken! wat is in jullie opzich de beste reden om een D200 te verkiezen boven de D80?
mijn motivatie voor de D200, was eigenlijk meer, dat ik een hele tijd vooruit kan, aangezien hij het opschrift semi proffesioneel heeft... bijvoorbeeld de burst modus? is die net zo snel als een D80?

heb overigens een lijst gemaakt van de schade van de diefstal, en die bedraagt 2400,- :(

@ marnix: zou idd super zijn, om een keertje je D200 eens goed te bekijken, want het is tenslotte niet een aanschaf die je elke dag doet!

gr jeroen

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do feb 01 2007 12:29 pm

Uiteraard is de keuze D80 of D200 als eens aan bod geweest:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... t=d80+d200

Ook onze Rockende goeroe heeft voor de keuze gestaan:
http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/vs-d200.htm

Uitgebreide beschrijvingen van beide camera's vind je hier:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond80/
http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » do feb 01 2007 1:09 pm

hmmm...ik ga gauw op marktplaats kijken of er tweedehands apparatuur wordt aangeboden... de een zijn dood is de ander zijn brood, toch? :wink:

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: nikon D300 of D200s in aantocht?

Bericht door Hans Braakhuis » do feb 01 2007 1:11 pm

noogy schreef:aangezien ik in de nabije toekomst een nieuwe camera wil gaan aanschaffen, en mijn oog eigenlijk is gevallen op een D200, mijn vraag, of er in de nabije toekomst (binnen een maand of 4) toevallig een opvolger in aantocht is van deze camera?

ik snap dat je niet eindeloos kan wachten tot de perfecte camera er is, maar zou het jamer vinden als er binnenkort toch weer een nieuwere versie uit zou komen.. gr jeroen
Het verhaal over de nieuwe Nikon is kort:
Als er een beeldvullende camera aankomt, dan zal Nikon dat lang van te voren zeggen. De D1 is ook bijna 2 jaar van te voren aangekondigd. Kodak had toen ruim de tijd om hun broek op te halen en andere concurrentie was er niet.
Als er binnenkort een D300 komt, dan weet je dat pas als dat ding aangekondigd wordt door Nikon. Enkele nieuwsgroepen weten het een week eerder, maar dat is het.
Veel bezoekers in dit forum lezen ook andere fora, dus hier zie je zoiets snel.
Het grootste minpunt vond ik praktische zaken, als zijnde: geen verlichting op het topdisplay, geen snoerafstandsbediening kunnen plaatsen, het relatief kleine aantal megapukkels ivm bewerking (grote hobby op het momnt) het ontrbreken van een verticale knop op de grip en meer van dat soort zaken..
Misschien zoek je een D2Xs ??
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op do feb 01 2007 7:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

noogy

Bericht door noogy » do feb 01 2007 4:11 pm

alfredo schreef:hmmm...ik ga gauw op marktplaats kijken of er tweedehands apparatuur wordt aangeboden... de een zijn dood is de ander zijn brood, toch? :wink:
waarschijnlijk grappig bedoeld, maar ik kan er niet zo om lachen om eerlijk te zijn...

Volgens mij past een D2xs niet echt binnen mijn budget, dus denk niet dat ik die zoek...
denk dat ik me ga richten op de keuze uit de D80 en de D200...

gr jeroen

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » do feb 01 2007 4:26 pm

Jeroen, je bent toch verzekerd? Jij gaat nieuwe spullen kopen... dus echt rouwig zal je er ook weer niet om zijn... en ja het was als een grapje bedoeld.. :wink:

noogy

Bericht door noogy » do feb 01 2007 4:30 pm

alfredo schreef:Jeroen, je bent toch verzekerd? Jij gaat nieuwe spullen kopen... dus echt rouwig zal je er ook weer niet om zijn... en ja het was als een grapje bedoeld.. :wink:
Hehe, ik zit nu ook weer niet in tranen achter mijn pc op het moment, maar blijft natuurlijk zuur als iemand anders niet van je zuurverdiende spulletjes kan afblijven! Maar had idd als ik mocht kiezen liever doorgegaan met mijn D50, en dan over een paar jaar de overstap op een betere cam gemaakt...

Uiteraard moet je altijd maar een beetje afwachten, wat er van de verzekering weer terugkomt, maar mocht het zijn wat ik in gedachten heb, dan kan ik een leuke uitrusting aanschaffen gelukkig....

gr jeroen

KAMIKAZE-FREAK

Bericht door KAMIKAZE-FREAK » do feb 01 2007 4:37 pm

Nikon D200
MB-D200
Tamrac Expedition 5 tas
CF Card 2 gb Extreme 3
Nikkor AF-D 50mm F 1.4 52S 52mm
Nikkor AF-S 18-200mm F 3.5-5.6G DX VR

Totaalprijs exclusief verzendkosten € 2841,90

Zoiets lijkt me wel mooi voor jou

Plaats reactie