tokina 16-28mm 2.8 voor fullframe
Re: tokina 16-28mm 2.8 voor fullframe
Nadeel: net als de 14-24 kan je op het tokina objectief geen filters schroeven. Op het 16-35 objectief kunnen wel filters.
Tokina kan zeker prima objectieven bouwen, qua optiek zullen ze van de 3th party denk ik de beste zijn. Geldt ook voor de bouw, maar helaas niet voor de focus. Sigma heeft de HSM, als Tokina daar ook een variant op bouwt komen ze toch nog wat dichter bij de Nikon.Patrick schreef: Waarom niet? Tokina kan prima objectieven bouwen hoor. Als de prijs vergelijkbaar is met de AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR, dan krijg je gewoon een stop extra voor hetzelfde geld. Dat kan best interessant zijn!
Verder is het afwachten hoe groot de verschillen gaan zijn als het spul straks even in de winkel ligt. Tokina zal mogelijk harder onder de adviesprijs duiken dan Nikon.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Heb je de productinformatie niet goed doorgenomen. Laat die Tokina lens nu net met een intern HSM (SD-M) motortje geleverd worden.Tom schreef:Tokina kan zeker prima objectieven bouwen, qua optiek zullen ze van de 3th party denk ik de beste zijn. Geldt ook voor de bouw, maar helaas niet voor de focus. Sigma heeft de HSM, als Tokina daar ook een variant op bouwt komen ze toch nog wat dichter bij de Nikon.
http://www.dpreview.com/news/1007/10070 ... ncanon.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
"the AT-X 16-28 F2.8 PRO FX lens features the company's newly developed AF system that features a quieter Silent Drive-Module (SD-M) autofocus motor and promises more precise focusing."
Bovendien "weather-sealed".
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Daarnaast is AF in dit bereik nauwelijks een probleem... 

Klopt, ik had het inderdaad niet doorgenomen. Als Tokina met zoiets zou komen had ik wel wat bombarie verwacht; het is het enige wat ze echt nog misten. Klinkt goed dus.Léon Obers schreef: Heb je de productinformatie niet goed doorgenomen. Laat die Tokina lens nu net met een intern HSM (SD-M) motortje geleverd worden.
http://www.dpreview.com/news/1007/10070 ... ncanon.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
"the AT-X 16-28 F2.8 PRO FX lens features the company's newly developed AF system that features a quieter Silent Drive-Module (SD-M) autofocus motor and promises more precise focusing."
Bovendien "weather-sealed".
- Léon Obers
- Forumlid
Ik heb de voorbeelden via de link op de vorige pagina nog eens wat uitvoeriger bekeken, en het is toch een zeer interessante lens.
http://translate.google.com/translate?j ... l=ja&tl=en" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar valt me de enorm goed gecorrigeerde vertekeningsvrije weergave van die lens bij 16mm op. De keus van een minder groot zoombereik laat zich direct in betere vertekeningsvrijheid terug herkennen. Zie bijv. de tweede opname van die voorbeelden met verticalen in het gebouw net langs de beeldrand. Ook in de andere architectuuropnamen komen die eigenschappen prima tot uiting. Zeer bewonderenswaardig. Op dat punt heeft Nikon met zijn 16-35mm/4.0 lens het nakijken op die Tokina. De vertekening van de Nikon lens bij 16mm is zodanig dat die brandpunt zonder correctie niet voor architectuuropnamen is in te zetten. Met correctie verlies je aan groothoek en absolute scherpte.
http://translate.google.com/translate?j ... l=ja&tl=en" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar valt me de enorm goed gecorrigeerde vertekeningsvrije weergave van die lens bij 16mm op. De keus van een minder groot zoombereik laat zich direct in betere vertekeningsvrijheid terug herkennen. Zie bijv. de tweede opname van die voorbeelden met verticalen in het gebouw net langs de beeldrand. Ook in de andere architectuuropnamen komen die eigenschappen prima tot uiting. Zeer bewonderenswaardig. Op dat punt heeft Nikon met zijn 16-35mm/4.0 lens het nakijken op die Tokina. De vertekening van de Nikon lens bij 16mm is zodanig dat die brandpunt zonder correctie niet voor architectuuropnamen is in te zetten. Met correctie verlies je aan groothoek en absolute scherpte.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Interessant objectief, dat is zeker. Ik heb even zitten pixelpeepen op 100% en vind de samples indrukwekkend qua vertekeningsvrijheid. Lijkt me een prima alternatief voor de Nikon 16-35mm. Ik vind de resolutie in de samples dan weer niet zo top, ik vind de beelden vrij plastisch en plat. Aan de optische prestaties van de Nikon 14-24mm zal deze Tokina denk ik niet kunnen tippen. Ben wel benieuwd naar de prijs.
Dat is het grote probleem van Tokina. Ze hadden een uiterst mooie 50-135 f/2.8 in het assortiment en daar zijn er zo weinig van gemaakt dat er volgens mij verlies op is gedraaid. De 11-16 is íets bekender geworden, ondanks dat het voor cropbodies zo ongeveer de beste/scherpste lichtsterke supergroothoek is die je kan vinden.Tom schreef:Als Tokina met zoiets zou komen had ik wel wat bombarie verwacht;
Tokina doet véél te weinig aan marketing als je het mij vraagt.
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
En vergeet de Tokina 12-24 f4 niet. Ik vind 'm zelfs beter dan de Nikon AFS 12-24 f4. Zeker wat bouw betreft!
Tokina is een merk dat je beter serieus kunt nemen. Wist je dat het ooit opgericht is door werknemers van Nikon die zich wilden concentreren op het ontwerpen van zoom-objectieven. Noblesse oblige...
Tokina is een merk dat je beter serieus kunt nemen. Wist je dat het ooit opgericht is door werknemers van Nikon die zich wilden concentreren op het ontwerpen van zoom-objectieven. Noblesse oblige...

Dat is inderdaad ook een mooi objectief, heb 'm met veel plezier gebruikt op een... CanonPatrick schreef:En vergeet de Tokina 12-24 f4 niet. Ik vind 'm zelfs beter dan de Nikon AFS 12-24 f4. Zeker wat bouw betreft!

Nooit geweten, maar het is aardig geluktPatrick schreef:Tokina is een merk dat je beter serieus kunt nemen. Wist je dat het ooit opgericht is door werknemers van Nikon die zich wilden concentreren op het ontwerpen van zoom-objectieven. Noblesse oblige...

Jos:
"Zou fullframe dan uiteindelijk toch de norm worden."
Beste Jos,
kleinbeeldformaat, ook bekend als fullframe en FX, is altijd de norm geweest.
emdeklerk
Beste Jos,
emdeklerk
...voor het digitale tijdperk aanbrak. Dat is al even geledenemdeklerk schreef:Jos:
Beste Jos,
emdeklerk

Ik durf te wedden dat zelfs nu, ondanks die D700, D3, D3x, D3s, 5D, 5DII, 1Ds enz. het nog steeds twijfelachtig wordt of er meer cropbodies in professioneel gebruik zijn of fullframes.
Mijn geld staat op crop.
Léon Obers:
"Ik heb de voorbeelden via de link op de vorige pagina nog eens wat uitvoeriger bekeken, en het is toch een zeer interessante lens."
Zou dit dan eindelijk één van die vertekeningsvrije zooms zijn die er volgens dhr. Braakhuis wel degelijk zijn?
Nou ja, goed, het is een Tokina, maar die hebben altijd al prima spul geleverd, in mijn opinie zeker in vergelijking tot andere, niet met name te noemen onafhankelijke aanbieders...
emdeklerk
"Ik heb de voorbeelden via de link op de vorige pagina nog eens wat uitvoeriger bekeken, en het is toch een zeer interessante lens."
Zou dit dan eindelijk één van die vertekeningsvrije zooms zijn die er volgens dhr. Braakhuis wel degelijk zijn?
Nou ja, goed, het is een Tokina, maar die hebben altijd al prima spul geleverd, in mijn opinie zeker in vergelijking tot andere, niet met name te noemen onafhankelijke aanbieders...
emdeklerk
Sigma 12-24 en Tokina 11-16 (mijd 11mm) zijn nagenoeg vertekeningsvrij...emdeklerk schreef:Zou dit dan eindelijk één van die vertekeningsvrije zooms zijn die er volgens dhr. Braakhuis wel degelijk zijn?
Ik hoef nergens geld op te zetten. Ik heb al enige malen mijn voorspelling gedaan dat er uiteindelijk iets van drie FX-camera's voor de professionals en iets van twee DX-camera's voor de "instappers" zullen zijn van Nikon.
Het interesseert me ook hoegenaamd niets of, en zo ja hoeveel en wanneer er nog DX-camera's verschijnen.
Lees mijn posts hierover en weet dat ik DX een rampzalig randverschijnsel vind.
En nagenoeg is niet vertekeningsvrij.
Dat is nu juist het probleem bij de huidige gebruikers.
Die interpretatie van "nagenoeg".
Maar ook dat interesseert met totaal niet: ik zal nooit met DX werken, en de paar zooms die ik heb liggen te verstoffen.
emdeklerk
Het interesseert me ook hoegenaamd niets of, en zo ja hoeveel en wanneer er nog DX-camera's verschijnen.
Lees mijn posts hierover en weet dat ik DX een rampzalig randverschijnsel vind.
En nagenoeg is niet vertekeningsvrij.
Dat is nu juist het probleem bij de huidige gebruikers.
Die interpretatie van "nagenoeg".
Maar ook dat interesseert met totaal niet: ik zal nooit met DX werken, en de paar zooms die ik heb liggen te verstoffen.
emdeklerk