Bruidsfotografie, een introductie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
paparazzi

Bericht door paparazzi » vr feb 16 2007 11:55 am

Ik was juist van de dynamische situaties, omdat de betaalde fotograaf mij bijna wegkeek bij zijn geposeerde shots. :D

pabusk

Bericht door pabusk » vr feb 16 2007 12:08 pm

paparazzi schreef:Ik was juist van de dynamische situaties, omdat de betaalde fotograaf mij bijna wegkeek bij zijn geposeerde shots. :D
Dan stond je hem blijkbaar in de weg :-P.

Nee even serieus, uitzonderingen bevestigen de regel. Het blijft natuurlijk en belangrijke dag en je zou het toch niet willen dat daar een nasmaak aan komt te zitten omdat iemand gebrek aan ervaring heeft.

Ik heb ook nog een andere hobby, redelijk diep duiken. Daar heb je eigenlijk hetzelfde. Als alles goed gaat kan IEDEREEN door een wrak op 80 meter diepte duiken. Zodra er echter iets niet helemaal gaat zoals geplanned ga je het gebrek aan ervaring merken.

Ik weet niet wat jouw ervaring op dit gebied is (en ik bedoel niet met diep duiken ;-)) dus kan daar geen oordeel over geven. Ik stel alleen vraagtekens bij het zelfvertouwen dat vaak overschat lijkt te worden. Het is niet dat een "amateur" geen bruidsrapportage kan maken. Het is meer dat de kans op success met een prof groter is (want daar gaat het ook wel eens goed fout)

Groetjes
Paul

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Professioneel of niet

Bericht door George Fennes » vr feb 16 2007 12:09 pm

Ja ik ken dat gevoel, maar niets van aantrekken en gewoon doorgaan met knippen, hij heeft niet het alleen recht.

Zelf heb ik het met een amateurfotograaf die het deed om wat bij te verdienen meegemaakt, dat toen hij me zag met mijn camera, hij niets meer deed en halverwege gewoon wegliep.

Zeer onprofessioneel, moest ik halsoverkop fotorolletjes en batterijen laten halen om die dag toch nog iets leuks te presteren.

Maar ook professionele fotografen zijn er niet van gediend als jij als amateur plaatjes schiet, zijn natuurlijk bang voor hun omzet.

Zelf heb ik daar lak aan als het bruidspaar mij toestemming heeft gegeven om plaatjes te schieten doe ik dat gewoon, moet die professionele fotograaf maar perfecte kwaliteit leveren, dan is er niets aan de hand, maar levert hij twijfelachtige kwaliteit.

Ja dan moet hij zich zorgen maken.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

differhans

Re: Professioneel of niet

Bericht door differhans » vr feb 16 2007 1:01 pm

[quote="George Fennes"]Ja ik ken dat gevoel, maar niets van aantrekken en gewoon doorgaan met knippen, hij heeft niet het alleen recht.

Even bot een reactie:

Paulk zegt ook iets over afspraken.
Naar aanleiding daarvan ook:

Het bruidspaar is de alles bepalende factor. Dus..zij bepalen, wie het recht heeft.
Zij bepalen ook welke ...... evt ook de dag vastlegt.
Hiermee is bij het voorstellen van de fotograaf dus ook de rangorde bepaald!!! Uit respect voor het bruidspaar zal men zich hieraan dienen te houden. Mijn ervaring is ,dat het ook gebeurt.
Als er s`avonds rijkelijk drank is gevloeid en men jou in de weg gaat lopen, is de ceremonimeester diegene, die hier wel iets aan gaat doen.
Laat blijken, dat je er gezamenlijk een onvergetelijke dag van wilt maken.
Laat gerust blijken, dat je ook last van je zenuwen hebt, men ziet het toch wel. Wordt gewaardeerd.
Later meer. Heb even geen tijd meer.

Gr Hans5

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » vr feb 16 2007 1:03 pm

george zei...Als het goed is gebeurt zo'n gelegenheid maar EEN keer in je leven.

Het is 2007!!

Ook al gebeurt het 4 x in je leven, dan nog moeten de foto's perfect zijn!

Of bedoelde je met dezelfde vrouw? :wink:

George Fennes
Clublid
Clublid

No. 1

Bericht door George Fennes » vr feb 16 2007 1:26 pm

Ja Hans,

De afspraken met het bruidspaar zijn prioriteit no.1 vandaar dat ik ook schreef:

Code: Selecteer alles

Zelf heb ik daar lak aan als het bruidspaar mij toestemming heeft gegeven om plaatjes te schieten doe ik dat gewoon, moet die professionele fotograaf maar perfecte kwaliteit leveren, dan is er niets aan de hand, maar levert hij twijfelachtige kwaliteit. 
Het is het feest van het Bruidspaar, dus dat heeft prioriteit dat zal ik altijd respecteren.

George Fennes
Clublid
Clublid

1x

Bericht door George Fennes » vr feb 16 2007 1:27 pm

Alfredo,

Ik bedoelde inderdaad met dezelfde vrouw.

SPIKE

Bericht door SPIKE » vr feb 16 2007 11:15 pm

En nog een tip voor de beginner; Bied je zelf nooit aan als fotograaf, denk ook niet van, ik heb een spiegelreflex analoog of digitaal, dus ik ben de man. Je kan wel de mooiste herinneringen verzieken van het bruidspaar. Maar kom ook niet onzeker over.
Ik heb drie bruids reportages gemaakt, en iedere keer gezegd, ik ben geen prof, en dat de kans van slagen kleiner is dan bij een pro.
Stort je op de flits techniek, echt rete moeilijk.
Kijk in trouw albums van andere mensen, zo doe je tips op. Beter gekopieerd, dan van die truttige, statige jaren 50/60 foto’s

Mijn trouwreportage is genomen door een prof, het enige wat niet klopte was de kleur van de Rolls, die was Donker paars, op de foto was deze Rolls zwart.

In de avond een buurman, die de foto ging maken, met zijn Praktica, en een fietslampje als fliter.
Ik bood aan om mijn fototoestel te gaan gebruiken, rede: Betere lenzen, mijn flitser had een grotere richt getal, dit werd helaas afgewimpeld. Resultaat……ik weet geen eens meer waar deze foto’s zijn gebleven, allemaal te donker. Zijn daardoor ook niet in een album gekomen.
En ….ik wil er niet meer over praten :cry: :cry: :cry:

evertfoto

Bericht door evertfoto » za feb 17 2007 7:34 pm

Toen ik nog werkzaam was als o.a. bruidsfotograaf en ontdekte dat er een of andere amateurfotograaf of irritante videofilmer regelmatig in mijn beeld kwam staan heb ik wel eerst aan ze gevraagd op te zouten en als dat niet gebeurde heb ik aan de baas, meestal de bruid, gevraagd deze personen even toe te spreken. Meestal hielp dat.
Het bruidspaar betaalde immers een fors bedrag voor een goede reportage en ik vind dat de beunhaas en de videofilmer zich ondergeschikt dienen op te stellen. Of ze moeten ook ingehuurd zijn. Dan gelden andere afspraken.

Rogier

Re: Professioneel of niet

Bericht door Rogier » zo feb 18 2007 5:11 pm

George Fennes schreef:Ja ik ken dat gevoel, maar niets van aantrekken en gewoon doorgaan met knippen, hij heeft niet het alleen recht.
George, zoals je al zegt draait het op de dag van een bruiloft alleen om het bruidspaar. De fotograaf is ingehuurd om het bruidspaar de best mogelijke foto's te bezorgen van deze bijzondere dag. Als iemand hem daarbij in de weg loopt, en hem dus belet om het best mogelijke resultaat te behalen, vind ik dat hij het recht heeft om diegene daar op te wijzen of zelfs weg te sturen. Dat heeft niets te maken met bang zijn voor omzet, maar alles met de belangen van het bruidspaar dat hem heeft ingehuurd.

Uiteraard mag je als bruiloftgast foto's maken. Je moet je daar echter altijd bij beseffen dat de eerste fotograaf daar aan het werk is in opdracht van het bruidspaar en je moet zoveel mogelijk proberen om hem/haar daar niet bij te hinderen. Voor jou is het misschien een plaatje dat je mist en graag had willen hebben, voor hem kan het een ontevreden klant betekenen.

rikterveen

Mee eens

Bericht door rikterveen » zo feb 18 2007 5:25 pm

Helemaal mee eens. AMEN :P
en ik denk als je de fotograaf niet in de weg zit
je het bruidspaar gelukiger maakt met mooie plaatjes van hem doordat hij de ruimte heeft dan van jou.

paparazzi

Bericht door paparazzi » zo feb 18 2007 7:05 pm

In mijn geval had 't bruidspaar gevraagd om foto's te maken omdat de ingehuurde fotograaf er eentje was die geen foto's op cd zou geven na afloop maar waarbij men voor elke nabestelling nog flink wat euro's zou moeten betalen. Dat kom je bij meer fotografen tegen (nu nog steeds trouwens! :shock: )
Zij waren er dus bij gebaat dat ik ook vele goeie shots zou maken. Maar de fotograaf zag natuurlijk zijn extra inkomsten uit nabestellingen wegvallen en was niet zo blij. Vandaar dat ik 'm ook niet voor de voeten liep want als hij uit ergernis zou opstappen zou dat ongewenste stress betekenen voor het bruidspaar op hun feestdag.

George Fennes
Clublid
Clublid

Bruidsfotografie

Bericht door George Fennes » zo feb 18 2007 7:23 pm

Natuurlijk mag je een ingehuurde professionele fotograaf niet voor de voeten lopen, dat is een feit dat zeker is.

Maar zoals paparazzi al memoreerde, het gaat vaak alleen om de poen.

Aan de bijbestellingen verdienen ze nog meer dan aan de reportage op zich en het album maken.

Want als ze het goed doen, gaat er vreselijk veel tijd zitten in het maken van een mooi album.

Dus de bijbestellingen leveren de meeste inkomsten op 10 euro voor een 13x18 durft men gewoon te vragen.

Als jij dan als doorgeschoten amateur dezelfde plaatjes schiet, kan hij zijn handel niet meer kwijt en daar hebben ze natuurlijk de pest over in.

En dan kunnen sommige van die gasten bijzonder onbeschoft en onbehouwen uit de hoek komen.

Zelf zo'n situatie meegemaakt en achteraf bleek die desbetreffende fotograaf niet eens van zulke denderende plaatjes te hebben geschoten, dus maar goed dat ik me er niets van had aangetrokken en toch mijn plaatjes heb gemaakt die een welkome aanvulling waren op het zeer sobere en sombere album dat die "professionele" fotograaf had geleverd voor een veel te hoge prijs.

Niet iedereen is een goede bruidsfotograaf, je moet voor zoveel dingen oog hebben.

Maar om even terug te komen op het uitgangspunt, je moet een professionele fotograaf nooit in de weg lopen, hem zijn werk laten doen, daar wordt hij voor betaald, maar je niet weg laten sturen, zeker niet als jij ook door het bruidspaar gevraagd ben.

Rogier

Bericht door Rogier » zo feb 18 2007 10:16 pm

Waarom is het toch zo raar dat een fotograaf probeert te verdienen aan een bruiloft? Het is zijn werk! Natuurlijk kan een amateur het veel goedkoper doen, die heeft namenlijk niet de kosten die een prof heeft en heeft gewoon een baan om in zijn inkomen te voorzien.

In deze tijd dat iedereen met een spiegelreflex rond loopt vinden we het opeens duur wat er door een prof gevraagd wordt voor een bruiloft. Ik doe zelf ook bruiloften. Als ik kijk hoeveel tijd ik kwijt ben met voorbereidingen, de dag zelf, het nabewerken, het album en eventuele nabestellingen... Als je dat vermenigvuldigd met een tarief dat een prof moet vragen om er ook nog van te kunnen leven dan begrijp je opeens waar die prijzen vandaan komen. Daarnaast is de marge op de normale rapportage erg klein, veel fotografen moeten het hebben van de nabestellingen.

Ik zeg niet dat je het als amateur niet moet doen, ik doe het zelf ook tegen een lager tarief dan een prof. Dat kan ik nou eenmaal omdat ik er niet van moet leven. Maar besef je wel waar je aan begint en geef niet te makkelijk af op mensen die hun brood er mee moeten verdienen.

George Fennes
Clublid
Clublid

Bedrijfsvoering

Bericht door George Fennes » zo feb 18 2007 10:46 pm

Rogier schreef:

Maar besef je wel waar je aan begint en geef niet te makkelijk af op mensen die hun brood er mee moeten verdienen.
Het gaat niet om af geven op, maar om de manier waarop sommige prof. fotografen te werk gaan.

Zoals ik ook al aangaf:

Want als ze het goed doen, gaat er vreselijk veel tijd zitten in het maken van een mooi album. 
Op zich heb ik daar geen problemen mee, als iemand een goede prestatie neerzet, moet hij er ook voor betaald worden.

Maar wat zo vaak gebeurd, doet men een veel te goedkope offerte om de opdracht binnen te slepen, met in het achterhoofd op de nabestelling te verdienen en het te kort op de reportage te compenseren.

Ja en dan krijg je problemen als er dan een amateurfotograaf loopt rond te huppelen.

Maar dat is dan gewoon een verkeerde bedrijfsvoering van zo'n fotograaf, moet hij maar een hoger tarief rekenen voor de reportage en minder voor de nabestelling.

Dan zal men, als hem de reportage gegunt wordt eerder bij de prof. fotograaf nabestellingen doen omdat dit de foto's zijn die ook in het boek zitten.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”