Mijn ervaringen zijn puur gebaseerd op het werken met een digitale camera. Met filmcamera’s heb ik geen ervaring. (sorry Gerrit)

Ik zal proberen te beschrijven hoe de voorbereiding was en wat me gedurende de dag is opgevallen. De voorbereiding die ik heb getroffen bestond uit een aantal zaken Ik zal ze hieronder opsommen.
In eerste instantie heb ik me (veel) verdiept door het lezen van internet forums om informatie en tips op te doen. Er is erg veel te vinden, inclusief reportages. Leer ervan je kunt het goed gebruiken.
Daarnaast heb ik nog wat extra spulletjes gekocht. Het belangrijkste was het aankopen van wat extra cf kaartjes die me de dag door hebben geholpen. Daarnaast het aankopen van een externe flitser die is in te stellen qua flitssterkte en een omnibounce kapje. Ook heb ik voor de gelegenheid een expodisk gekocht om de juiste witbalans in te kunnen stellen. (daar heb je niet veel aan als je deze functie niet op je camera hebt).
Verder heb ik gezorgd voor een extra batterij voor de camera en een extra setje opgeladen batterijen voor de flitser.
Tot dusver de directe relatie met de ‘hardware’ het is namelijk even belangrijk hoe de rest van de dag verloopt. Informeer bij de ceremoniemeester wat het dagschema is en onderzoek minimaal de volgende zaken.
-Waar wordt het bruidspaar opgehaald of haalt de bruidegom de bruid op.
-Wanneer is de plechtigheid en wanneer is er ruimte voor een foto sessie.
-Hoe is het vervoer geregeld, heb je zelf een auto of moet je met het bruidspaar meerijden.
-Doe je de foto sessie buiten of binnen, ga in beide gevallen op vooronderzoek uit waar het is.
-Als je buiten foto’s maakt stel je dan voor hoe het licht zal zijn op het tijdstip van de bruidsreportage. Dit helpt enorm als je bv. in een park wilt fotograferen, je weet vooraf in welke hoek van het park voldoende licht zal zijn.
-Als je binnen fotografeert onderzoek dan hoe het met het licht is gesteld.
-Kijk hoeveel licht er is en probeer in te schatten wat leuke hoekjes en posities zijn om foto’s te maken.
Hieronder zal ik kort beschrijven hoe deze bruiloft voor mij is verlopen.
Als vroeg was ik uit de veren en controleerde voor de laatste keer of de CF’ kaartjes goed leeg waren en of de batterijen allemaal waren opgeladen. Alle spullen heb ik in de tas gedaan en naar het huis van de bruidegom gegaan.
Omdat ik tegelijk chauffeur was het voor mij soms even heen en weer hollen maar het ging verder prima.
Bij het ophalen van de bruidegom heb ik een flink aantal foto’s gemaakt. Van het bruidspaar zelf en oa de rest van de familie. De familiefoto’s waren hiermee voor een groot deel al voor elkaar. Ik heb deze foto’ gemaakt met een relatief hoog diafragma (f6 – f12) en ingeflitst op deze manier was ik er zeker van dat alle personen die naast elkaar staan ook scherp op de foto stonden en voldoende belicht waren.
Daarna is naar het gemeentehuis gegaan. Dit was vrij complex omdat ik nog niet eerder hier was geweest. Het gemeentehuis had licht van 3 verschillende kanten. Buitenlicht, TL en gloeilamp licht en flitslicht. Hier heb ik gelijk gebruik gemaakt van de expodisk voor de witbalans. Ik heb geprobeerd om zo min mogelijk te flitsen maar tegelijk te zorgen voor korte sluitertijden. Hierdoor ben ik wat omhoog geklommen met de ISO om dit te kunnen waarborgen. De meest foto’s heb ik gemaakt met diafragma F5 bij 1/30e tm. 1/60e om veel ‘natuurlijk’ licht te vangen. Daarbij ingeflitst met de flitser op -1.5 om te zorgen voor licht waar ht altijd moeilijk is (oogkassen ed).
Veel foto’s gemaakt waarvan er vrij veel mislukt zijn. 1/30 is toch echt vaak te kort zeker als je wat inzoomt. Omdat ik zoveel foto’s had gemaakt had ik voldoende goed materiaal waardoor het prima gelukt is en ben ik uiteindelijk tevreden met wat ik daar heb gemaakt.
Na het gemeentehuis was de fotosessie gepland. Deze was in een kasteel. Ook hier was ik vooraf niet geweest maar het lukte goed. Geen kunstlicht behalve de flits.gewoon op gevoel de foto’s gemaakt en wel zo veel dat er ruimte was voor uitval vanwege onscherpte en domweg niet leuke foto’s.
Na de sessie naar de feestzaal voor de receptie, diner en feest. Ik was hier vooraf geweest en het was een groot donker hol. Ik heb hier echt concessies moeten doen en ben behoorlijk met de ISO omhooggegaan naar 640 – 800. Ook de flitser had ik teruggezet op -1 omdat ik op geen manier de hele ruimte verlicht zou krijgen. Ook hier weer de expodisk ingezet om de juiste witbalans te bepalen Het effect zou zijn geweest een enorm ingeflitst persoon met daarachter een zwart en donker gat. Op deze locatie heb ik de meeste foto’s gemaakt. Alle familie en vrienden heb ik geprobeerd vast te leggen, niet op een geposeerde manier maar gedurende de hele avond.
Nog wat losse tips
-Maak je foto’s in RAW zodat je achteraf kunt corrigeren
-Zorg voor voldoende CF kaartjes, ze kosten niet zo veel meer en het geeft flink wat rust als je lekker kunt blijven schieten. Je heb best veel uitval heb ik gemerkt. Ik heb ter illustratie 1050 foto’s gemaakt waarvan er uiteindelijk 250 zijn overgebleven om af te drukken.
-Stel je in op de tijd die nodig is voor de nabewerking. Van de foto’s
-Flits niet te hard maar flits wel. Beter een iets te licht en geflitst persoon (dat kun je corrigeren) dan een onscherp of bewogen persoon (daar kun je niets meer mee)
-Flits ook buiten
-Heb ik al gezegd om in RAW te fotograferen?
-Je kunt nog beter een externe flitser kopen dan een ander objectief. De kwaliteit die een beter objectief brengt is belangrijk maar een serie platgeflitste personen is al helemaal te bar.
-Doe een busje deo in je tas, het is soms hard werken

-Wees fotograaf en geen toeschouwer. Probeer vooraf te bedenken wat er gaat gebeuren en waar je moet staan bv. bij het binnenkomen / uitgaan van het gemeentehuis, aansnijden van de taart ed.
-Maak een paar extra foto’s van de bloemen en boeketten, die zijn vaak erg mooi en kleurrijk maar worden snel vergeten.
-Als je het kan, schiet op handmatig en kijk naar je histogram. Weet je niet wat handmatig is of wat een histogram je verteld werk dan op een voorinstelling van je camera. De trouwdag is geen experiment
Wat me het meeste is meegevallen ? Er is voldoende goed materiaal voor een goed trouwalbum.
Wat me het meeste is tegengevallen ? Het bedenken van leuke poses en houdingen. Als fotograaf moet je vertellen hoe je het wil hebben. Je zal dus eeen plannetje moeten hebben hoe je het bruidspaar wil hebben staan. Dat is mij tegengevallen. Hoewel ik technisch de boel goed begrijp is het creatieve een heikel punt
Tot zover mijn ervaring, ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Michael
ps. dit is een link naar wat online foto's van die dag, sommige zijn bewerkt en in zw geset. Voor de uiteindelijke reportage zijn alle foto's in kleur gebleven. link De foto's staan overigens in verkeerde volgorde over de 2 pagina's verspreid.