Reflectie door GGS schermpje
Re: Reflectie door GGS schermpje
De standaard Nikon bescherm deksel reflecteert ook. Ik heb deze dan op mijn camera zitten en moet ook met de rug naar de zon staan. Anders zie ik de foto niet.
Hoi Arend,
Even voor de goede orde,
Op mijn D700 zit de GGS ook, prima bescherming beter als dat standaard meegeleverde k.. kapje.
Blijft er ook lekker opzitten.
Een poosje geleden ook een aangeschaft voor de D-Lux. Bescherming top, alleen het leek wel spiegelglas.
Zou het niet mooi zijn als de GGS voor compact camera's van ontspiegeld glas gemaakt zouden worden
Spreek je,
Dick
Even voor de goede orde,
Op mijn D700 zit de GGS ook, prima bescherming beter als dat standaard meegeleverde k.. kapje.
Blijft er ook lekker opzitten.
Een poosje geleden ook een aangeschaft voor de D-Lux. Bescherming top, alleen het leek wel spiegelglas.
Zou het niet mooi zijn als de GGS voor compact camera's van ontspiegeld glas gemaakt zouden worden

Spreek je,
Dick
Een nikon dslr met twee lenzen,
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Mensen, ga niet onnodig van die lappen tekst in een bericht quoten. Zeker als ze onderaan staan geen enkele functie, ook gezien het antwoord.
Vervelend in berichten, en onnodige verspilling van bandbreedte.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
+1Léon Obers schreef:Mensen, ga niet onnodig van die lappen tekst in een bericht quoten. Zeker als ze onderaan staan geen enkele functie, ook gezien het antwoord.
Ik had de quote overigens al verwijderd voordat ik Léon's opmerking zag... we zitten op een lijn wat dat betreft.
Is een beetje flauwe opmerking ... dan zou je zelfs kunnen concluderen dat je een Nikon-kat-in-de-zak gekocht hebt!!JaapV schreef:Patrick_V schreef: Bedenk overigens
a) dat de meeste mensen niet makkelijk rondvertellen dat ze misschien een kat in de zak hebben gekocht ...
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.
Ik heb de GGS ook niet bij arend-ho gekocht hoor. Dus het is geen aanval op wie dan ook! Maar ondanks dat Arend een gewaardeerd lid is betekend het natuurlijk niet dat er niet over zijn producten gediscuseerd mag worden. Dat zou sensuur zijn 
Maar het feit blijft dat ik beter kan zien zonder GGS dan met, en dan heb ik het ook over indirect en omgevingslicht. En niet direct over reflecties van de zon in je display, moge dat duidelijk zijn
Ik kraak het product niet af trouwens, ik vind dat hij de functie van mijn mooie display kwalitatief minder maakt. Er zijn geen valse omschrijvingen van het product geweest, hij doet precies zoals geadverteerd.
Maar kritiek op een populair en veel gebruikt product doet altijd zand opwaaien he.
Ik ga mijn Nikon plastic kapje gewoon vervangen als hij lelijk wordt of krast. En als er condens van mijn adem ontstaat achter het schermpje onstaat doe ik het schermpje even in mijn jaszak

Maar het feit blijft dat ik beter kan zien zonder GGS dan met, en dan heb ik het ook over indirect en omgevingslicht. En niet direct over reflecties van de zon in je display, moge dat duidelijk zijn

Ik kraak het product niet af trouwens, ik vind dat hij de functie van mijn mooie display kwalitatief minder maakt. Er zijn geen valse omschrijvingen van het product geweest, hij doet precies zoals geadverteerd.
Maar kritiek op een populair en veel gebruikt product doet altijd zand opwaaien he.
Ik ga mijn Nikon plastic kapje gewoon vervangen als hij lelijk wordt of krast. En als er condens van mijn adem ontstaat achter het schermpje onstaat doe ik het schermpje even in mijn jaszak

- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik heb de GGS protector op mijn D200 zitten en ik vind niet dat ik nu meer last heb van spiegeling op het schermpje, gewoon net zoveel als zonder de GGS.
Heb de D3 en daar zit geen GGS op maar in felle zon zie je daar ook niet veel op, trouwens ik zou via het schermpje toch niet goed zien of de foto goed scherp is, heb mijn leesbril niet bij me als ik buiten fotografeer.
Heb een 16GB en een 8GB kaart in mijn D3 en in de D200 een 8GB dus gooi er geen foto`s af, kijk thuis wel of de foto goed scherp is of niet, maak er ter plaatse gewoon een paar van hetzelfde object, is er vast wel een scherp.
Heb de D3 en daar zit geen GGS op maar in felle zon zie je daar ook niet veel op, trouwens ik zou via het schermpje toch niet goed zien of de foto goed scherp is, heb mijn leesbril niet bij me als ik buiten fotografeer.
Heb een 16GB en een 8GB kaart in mijn D3 en in de D200 een 8GB dus gooi er geen foto`s af, kijk thuis wel of de foto goed scherp is of niet, maak er ter plaatse gewoon een paar van hetzelfde object, is er vast wel een scherp.

Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
whvg schreef:Is een beetje flauwe opmerking ... dan zou je zelfs kunnen concluderen dat je een Nikon-kat-in-de-zak gekocht hebt!!JaapV schreef:Patrick_V schreef: Bedenk overigens
a) dat de meeste mensen niet makkelijk rondvertellen dat ze misschien een kat in de zak hebben gekocht ...

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
- Jaap Driest
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik heb GGS-schermpjes op al m'n camera's, behalve op de D70.
Ik zie geen verschil in reflectie, met of zonder vette vlekken.
Ik merk wel verschil in mijn gemoedstoestand: een stuk rustiger bij het idee dat bij een kras alleen een schermpje beschadigd is en niet m'n camera.
Er is naar mijn gevoel geen reden om aan te nemen dat forumleden niet willen toegeven dat een schermpje niet bevalt omdat Arend ze verkoopt. Dat is een grove onderschatting van de forumleden; èn van Arend.
Mijn schermpjes komen overigens allemaal uit HongKong.
Ik merk wel verschil in mijn gemoedstoestand: een stuk rustiger bij het idee dat bij een kras alleen een schermpje beschadigd is en niet m'n camera.
Er is naar mijn gevoel geen reden om aan te nemen dat forumleden niet willen toegeven dat een schermpje niet bevalt omdat Arend ze verkoopt. Dat is een grove onderschatting van de forumleden; èn van Arend.
Mijn schermpjes komen overigens allemaal uit HongKong.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wij hebben recent voor al onze body's GGS protectors aangeschaft, vanwege de door Arend helder omschreven nadelen van de standaard meegeleverde kapjes. Bevalt ons uitstekend, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de reflectie bij zonnig weer wel iets meer is dan met de standaardkapjes. Ook zie je de vetvlekken meer/sneller. We vinden die zaken echter niet opwegen tegen de voordelen, ook al door Arend verwoordt. Conclusie: GGS protectors zijn per saldo een verbetering t.o.v. het standaardkapje.
Groet,
Jan (en Yuul
)
Groet,
Jan (en Yuul

Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Per saldo is niet juist verwoord, het is een subjectieve mening.Conclusie: GGS protectors zijn per saldo een verbetering t.o.v. het standaardkapje.
Maar veel begrijpen/lezen niet wat voor een argumenten ik aanbreng zonder het product hiermee af te kraken. De discussie dwaalt langzaam af naar een eindeloze opsomming van voorstanders over de voordelen.
- Léon Obers
- Forumlid
Ik gebruik geen GGS protectors, heb het slechts een enkele keer gezien op een camera van Cees Laarman.
Zag er op zich strak uit in vergelijk met een los kapje. Bedenk echter wel dat het originele scherm van de camera mogelijk de ene keer wel of de andere keer niet (weet ik niet) met sterkere of mindere sterkere anti-reflectiecoating is voorzien, die die losse beschermingsfolies of kapjes niet hebben.
Dat kan onder omstandigheden een andere kijkervaring opleveren, met verschillende uitgangspunten en verschillende camera's.
Op zichzelf is geen enkel schermpje, ook het originele schermpje, niet goed toegerust voor omstandigheden buiten met volle zon. Een computer of laptop scherm is ook daar niet goed te beoordelen. De enige remedie daarvoor is een beschermend kapje om het schermpje heen, of een vergrotend loepje wat afgeschermd is zoals dit: http://www.hoodmanusa.com/products.asp?dept=1017" onclick="window.open(this.href)return false;
Het nadeel van losse kapjes is dat er vrij gemakelijk stof tussen LCD en schermpje zich opstapelt wat dus niet is te verwijderen zonder het kapje eraf te halen. Dat heb je bij een GGS protector niet. Door de lijmlaag ertussen is er een meer heldere licht doorlaat en met minder reflecties dan het losse dekseltje waar je makkelijker reflectie krijgt tussen de onderliggende tussenvlakken. Alles heeft zijn voor- en zijn tegens.
Staar je er niet op blind voor iets wat zowat een wegwerp artikel is. Ben je niet tevreden met het ene, probeer simpelweg het andere en andersom.
Zag er op zich strak uit in vergelijk met een los kapje. Bedenk echter wel dat het originele scherm van de camera mogelijk de ene keer wel of de andere keer niet (weet ik niet) met sterkere of mindere sterkere anti-reflectiecoating is voorzien, die die losse beschermingsfolies of kapjes niet hebben.
Dat kan onder omstandigheden een andere kijkervaring opleveren, met verschillende uitgangspunten en verschillende camera's.
Op zichzelf is geen enkel schermpje, ook het originele schermpje, niet goed toegerust voor omstandigheden buiten met volle zon. Een computer of laptop scherm is ook daar niet goed te beoordelen. De enige remedie daarvoor is een beschermend kapje om het schermpje heen, of een vergrotend loepje wat afgeschermd is zoals dit: http://www.hoodmanusa.com/products.asp?dept=1017" onclick="window.open(this.href)return false;
Het nadeel van losse kapjes is dat er vrij gemakelijk stof tussen LCD en schermpje zich opstapelt wat dus niet is te verwijderen zonder het kapje eraf te halen. Dat heb je bij een GGS protector niet. Door de lijmlaag ertussen is er een meer heldere licht doorlaat en met minder reflecties dan het losse dekseltje waar je makkelijker reflectie krijgt tussen de onderliggende tussenvlakken. Alles heeft zijn voor- en zijn tegens.
Staar je er niet op blind voor iets wat zowat een wegwerp artikel is. Ben je niet tevreden met het ene, probeer simpelweg het andere en andersom.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo apr 14 2010 9:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Léon, dat heb je keurig verwoord.
Groet, Jaap
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Het ging niet om het verschil tussen met of zonder GGS-glaasje. Wel dat er tenminste twee mensen waren in wier ervaring de GGS-glaasjes wel wat érg spiegelden in zonnige omstandigheden, van wie er één zo ver was gegaan dat hij is teruggegaan naar de "oude" situatie, te weten: met het plastic Nikondekseltje.Jaap Driest schreef:Ik heb GGS-schermpjes op al m'n camera's, behalve op de D70.
Ten eerste "onderschatte" ik niet; ik gaf slechts een mogelijke motivatie aan, zonder be- of veroordeling (="waarde-oordeel"). Ten tweede sloeg die NATUURLIJK niet op het totaal van alle forumleden (a. ik ben geen psycholoog, b. al zou ik dat wel zijn, dan nog ken ik niet één forumlid voldoende voor zo'n individuele inschatting, laat staan zoiets absurds als een inschatting van de gehele groep!), maar binnen zo'n groot aantal zijn er altijd flinke individuele verschillen en er kunnen héél goed mensen bij zijn die daarover dan toch enige schroom ondervinden. Dat is alles. Nogmaals, daarmee "onderschat" ik niemand, Arend-ho nog het minst van al.Er is naar mijn gevoel geen reden om aan te nemen dat forumleden niet willen toegeven dat een schermpje niet bevalt omdat Arend ze verkoopt. Dat is een grove onderschatting van de forumleden; èn van Arend.
@Arend-ho: mocht je mijn vorige tekstje óók verkeerd begrepen hebben (uit je bijdrage kreeg ik overigens zeker niet die indruk), dan hoop ik oprecht dat dat hiermee rechtgezet is.
Groet, Jaap