Reflectie door GGS schermpje
Reflectie door GGS schermpje
Ik heb van de week, na enige teleurstellende momenten, mijn GGS schermpje van de LCD en TFT schermen afgehaald. Iedereen is er lyrisch over, het was dan ook een teleurstelling voor mij helaas...
In een lichte omgeving, zeker als het schermpje een beetje vies is (huidvet. Ik heb een vette hoofdhuis , met name mijn neus die de hele tijd tegen het schermpje wrijft), is de reflectie erg hinderlijk vervelend.
Ik kan de foto's nog geeneens op belichting beoordelen, laat staan op scherpte en andere zaken. Ook het kleine LCD beschermingskapje maskeert het onderste stukje van de LCD, (WB instellingen) als je er onder een hoekje naar kijkt. Al met al ben ik dus totaal niet tevereden met het GGS beschermingssetje. De achtergebleven lijm was ook een crime om eraf te krijgen.
Momenteel heb ik de originele bescherming er weer op zitten. Deze is stukken helderder en minder reflecterend dan de GGS, zeker als hij een beetje vuil is. En als ik het dan toch niet goed kan zien dan gaat het schermpje er gewoon af, met het risico op beschadiging. Maar het is en blijft een gebruiksvoorwerp!
Wie heeft dezelfde ervaring hiermee.
In een lichte omgeving, zeker als het schermpje een beetje vies is (huidvet. Ik heb een vette hoofdhuis , met name mijn neus die de hele tijd tegen het schermpje wrijft), is de reflectie erg hinderlijk vervelend.
Ik kan de foto's nog geeneens op belichting beoordelen, laat staan op scherpte en andere zaken. Ook het kleine LCD beschermingskapje maskeert het onderste stukje van de LCD, (WB instellingen) als je er onder een hoekje naar kijkt. Al met al ben ik dus totaal niet tevereden met het GGS beschermingssetje. De achtergebleven lijm was ook een crime om eraf te krijgen.
Momenteel heb ik de originele bescherming er weer op zitten. Deze is stukken helderder en minder reflecterend dan de GGS, zeker als hij een beetje vuil is. En als ik het dan toch niet goed kan zien dan gaat het schermpje er gewoon af, met het risico op beschadiging. Maar het is en blijft een gebruiksvoorwerp!
Wie heeft dezelfde ervaring hiermee.
Laatst gewijzigd door Patrick_V op di apr 13 2010 8:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Reflectie door GGS schermpje
Juist de tegenovergestelde! Vind de GGS veel prettiger dan de originele,waarin heel snel krassen komen.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Herkenbaar, ongetwijfeld een prima bescherming.
Maar ik heb het GGS schermpje ook van mijn compact camera gehaald, ik zag er op zonnige dagen echt niks door.
Dick
Maar ik heb het GGS schermpje ook van mijn compact camera gehaald, ik zag er op zonnige dagen echt niks door.
Dick
Een nikon dslr met twee lenzen,
-
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
eh .. ik heb serieus twee minuten geleden het schermpje op mijn D90 geplakt en dan lees ik dit
Ik heb het schermpje gekocht, omdat mede forumleden er enthousiast over waren en omdat mijn oude, losse schermpje al aardig wat krassen vertoonde. Maar ik ga het gewoon uittesten en dan merk ik het wel. Ik weet dan in ieder geval dat ik de tijd moet nemen om de lijm te verwijderen

Ik heb het schermpje gekocht, omdat mede forumleden er enthousiast over waren en omdat mijn oude, losse schermpje al aardig wat krassen vertoonde. Maar ik ga het gewoon uittesten en dan merk ik het wel. Ik weet dan in ieder geval dat ik de tijd moet nemen om de lijm te verwijderen

groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Foto Melenhorst.net
Op mijn D40 en D80 werkelijk perfect! En als er een beetje vet o.i.d. op zit, is het er zo weer met een tissue af te vegen.
Eigenlijk zou dit standaard bij een camera geleverd moeten worden. Misschien een idee voor de fotohandel.....
Eigenlijk zou dit standaard bij een camera geleverd moeten worden. Misschien een idee voor de fotohandel.....
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.
Dan zou ik het na elke foto met een doekje moeten doen 

.
Laatst gewijzigd door pbreev op ma okt 04 2010 9:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Begrijp me niet verkeerd. Het schermpje ziet er super goed uit, beschermt goed en is erg krasvast. Maar het beperkt de kwaliteit van mijn mooie TFT schermpje, en dat vind ik een serieuze no-no!
Wat ik niet snap is dat niet iedereen last heeft van die hinderlijke reflecties veroorzaakt door het GGS schermpje (icm met de TFT van de D90?)

Wat ik niet snap is dat niet iedereen last heeft van die hinderlijke reflecties veroorzaakt door het GGS schermpje (icm met de TFT van de D90?)
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Het viel me toevallig vandaag ook op. Moest telkens ingewikkeld met mijn rug naar de zon gaan staan en mijn hand om de LCD houden om te proberen de belichting te beoordelen. Ik had het nog niet eens met het GGS schermpje in verband gebracht, want ik heb de D90 ook nog maar sinds begin februari en die heeft echt een heel andere "monitor" (vlgs Nikon - alleen het bovenste schermpje noemen ze "LCD"...) dan mijn vorige, de D60. Ik kijk het nog even aan voordat ik het ook afschrijf.Patrick_V schreef: Wat ik niet snap is dat niet iedereen last heeft van die hinderlijke reflecties veroorzaakt door het GGS schermpje (icm met de TFT van de D90?)
Bedenk overigens
a) dat de meeste mensen niet makkelijk rondvertellen dat ze misschien een kat in de zak hebben gekocht en
b) dat de verkoper (Arend-ho) gewaardeerd clublid is...

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Ook ik heb die GGS op het schermpje, want of je hem er nu niet of wel op hebt, met zonlicht op je scherm kan je eigenlijk niets zien.
Ga dan ook altijd even met je rug naar de zon staan, dan is het een stuk minder.
Zet tevens de optie aan dat je je histogram kan bekijken of je hoge lichten, dat maakt het er ook een stuk makkelijker op.
Zelf haal ik hem er niet af, want ik heb liever een zeer degelijke bescherming als straks krassen erop.
En na verloop van tijd raak je er aan gewend, gewoon even afschermen voor direct zonlicht, en goed je histogram in de gaten houden.
Groetjes Karin
Ga dan ook altijd even met je rug naar de zon staan, dan is het een stuk minder.
Zet tevens de optie aan dat je je histogram kan bekijken of je hoge lichten, dat maakt het er ook een stuk makkelijker op.
Zelf haal ik hem er niet af, want ik heb liever een zeer degelijke bescherming als straks krassen erop.
En na verloop van tijd raak je er aan gewend, gewoon even afschermen voor direct zonlicht, en goed je histogram in de gaten houden.
Groetjes Karin
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
@LOKA: ik had het heel graag meteen van je willen aannemen, maar ik bedacht: dat is met of zonder GGS-glaasje. Logisch: zelfde spiegeling. Weet je nog hoe het was met het plastic Nikon-dekseltje, vergeleken met het GGS-glaasje?
Groet, Jaap
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik vind het nog steeds heerlijk om dat ding er op te hebben. Het gevoel van veiligheid tegen krassen is mij wel wat eventueel klein ongemak waard.
goh leuk zo'n draadje.
laat ik ook een bijdrage doen...
ja er is spiegeling....die is er ook als er geen bescherming op zit...zoals Loka al aangaf.
een aantal camera's komt tegenwoordig zonder bescherming dus voor die modellen maakt het niets uit qua spiegeling
eigen ervaringen met plastic standaard bescherming;
Bij felle zon weer zie je met een plastic kapje ook geen......
Het plastic kapje krast dermate snel dat je na een half jaar ook niet meer goed kan zien wat er op je display verschijnt.
komt nog eens bij dat je op een 3 inch schermpje überhaupt niet echt kan zien wat je aan het doen bent. het blijft een indicatie. zeker buiten ! [ met of zonder ggs ]
Het plastic kapje sluit niet af. dus als je een vochtige rumte in loopt zit er vocht aan de binnenkant. kapje er af schoonvegen en weer er op. lastig in mijn ogen.
Dit probleem heb je ook als het wat kouder is en je neusadem, is dat een goed woord ?, eronder doorslaat.
Als je in de duinen zat kwam er allemaal zand tussen het kapje en het display te zitten.
plastic kapje al eens verloren als de camera over mijn schouder hing.....camera ter hoogte van riem ...hup kapje weg....in de tijd van de D200 kapje 22 euro ex verzenden.
na 3 keer was ik dat wel zat. !
dan hebben we nog de bescherming zelf dat het dermate krasvast is dat ik het wel een veilig idee vind.
ter demo haal ik wel ens een mes over mijn eigen display heen als er klanten iets op komen halen en nog geen ggs hebben.
de reactie blijft leuk.
last but not least voor nu !
de D3 en de D3s komen zonder bescherming, als ik het goed heb, maar zijn wel krasvast.....is toch de camera voor velen hier.
is deze mooi ontspiegeld ??
jammer als mensen niet tevreden zijn.....ik hoor eigenlijk nooit klachten tot nu toe.
jammer dat ze het niet aan de verkoper melden....in dit geval had ik waarschijnlijk gezegd van stuur maar terug en ik stort je geld terug.
over het algemeen ben ik niet zo moeilijk.....als het inderdaad bij mij vandaan komt
@ jaap v...maak je geen zorgen....ik verkoop er genoeg...maar heb liever dat iemand tevreden is.
Arend
EDIT: achter gebleven lijmresten kan je verwijderen met en klein beetje terpentine. ik heb zonder moeite daarmee enkele keren een camera schoongemaakt.
Arend
laat ik ook een bijdrage doen...

ja er is spiegeling....die is er ook als er geen bescherming op zit...zoals Loka al aangaf.
een aantal camera's komt tegenwoordig zonder bescherming dus voor die modellen maakt het niets uit qua spiegeling
eigen ervaringen met plastic standaard bescherming;
Bij felle zon weer zie je met een plastic kapje ook geen......
Het plastic kapje krast dermate snel dat je na een half jaar ook niet meer goed kan zien wat er op je display verschijnt.
komt nog eens bij dat je op een 3 inch schermpje überhaupt niet echt kan zien wat je aan het doen bent. het blijft een indicatie. zeker buiten ! [ met of zonder ggs ]
Het plastic kapje sluit niet af. dus als je een vochtige rumte in loopt zit er vocht aan de binnenkant. kapje er af schoonvegen en weer er op. lastig in mijn ogen.
Dit probleem heb je ook als het wat kouder is en je neusadem, is dat een goed woord ?, eronder doorslaat.
Als je in de duinen zat kwam er allemaal zand tussen het kapje en het display te zitten.
plastic kapje al eens verloren als de camera over mijn schouder hing.....camera ter hoogte van riem ...hup kapje weg....in de tijd van de D200 kapje 22 euro ex verzenden.
na 3 keer was ik dat wel zat. !
dan hebben we nog de bescherming zelf dat het dermate krasvast is dat ik het wel een veilig idee vind.
ter demo haal ik wel ens een mes over mijn eigen display heen als er klanten iets op komen halen en nog geen ggs hebben.
de reactie blijft leuk.
last but not least voor nu !
de D3 en de D3s komen zonder bescherming, als ik het goed heb, maar zijn wel krasvast.....is toch de camera voor velen hier.
is deze mooi ontspiegeld ??
jammer als mensen niet tevreden zijn.....ik hoor eigenlijk nooit klachten tot nu toe.
jammer dat ze het niet aan de verkoper melden....in dit geval had ik waarschijnlijk gezegd van stuur maar terug en ik stort je geld terug.
over het algemeen ben ik niet zo moeilijk.....als het inderdaad bij mij vandaan komt

@ jaap v...maak je geen zorgen....ik verkoop er genoeg...maar heb liever dat iemand tevreden is.
Arend
EDIT: achter gebleven lijmresten kan je verwijderen met en klein beetje terpentine. ik heb zonder moeite daarmee enkele keren een camera schoongemaakt.
Arend
Ja dat weet ik nog, anders had ik het bovenstaande ook niet geschreven.JaapV schreef:@LOKA: ik had het heel graag meteen van je willen aannemen, maar ik bedacht: dat is met of zonder GGS-glaasje. Logisch: zelfde spiegeling. Weet je nog hoe het was met het plastic Nikon-dekseltje, vergeleken met het GGS-glaasje?
Maar dat is voor mij geen reden om het GGS schermpje eraf te halen.
Nogmaals kijk naar je histogram.
Misschien een vreemd voorbeeld maar neem eens een oude D70 in handen, dan heb je echt een probleem.
Klein scherm, waar met zonlicht het echt moeilijk wordt om je belichtiing te checken, maar ook hiermee gaat het prima om goede foto's te maken.
Het is maar net wat je van je camera verwacht.
Voor de rest sluit ik mij volledig bij Arend aan, en uit ervaring weet ik dat zijn service optimaal is, en dus vind ik het onzinnig om juist hem bij dit verhaal te betrekkken.
Als laatste wil ik nog even zeggen dat ondanks dat wij veel in de vrije natuur lopen en dus erg veel met zonlicht te maken hebben, ik maar heel weinig foto's weggooi omdat de belichting niet goed is.
Veel liever een goede bescherming als inderdaad zand onder je schermpje, daar ben ik nu vanaf.
Groetjes Karin
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Je hebt me verkeerd begrepen. Ik stelde je écht een vraag, namelijk (in iets andere bewoordingen): verschil tusssen mét of zonder GGS is er duidelijk niet, maar kun je je nog heerinneren wat het verschil in spiegeling was tussen met dekseltje en met GGS? Zo ja dan zou ik dat graag horen. Ik ben namelijk nog niet overtuigd dat ik het GGSje moet weggooien.LOKA schreef:Ja dat weet ik nog, anders had ik het bovenstaande ook niet geschreven.JaapV schreef:@LOKA: ik had het heel graag meteen van je willen aannemen, maar ik bedacht: dat is met of zonder GGS-glaasje. Logisch: zelfde spiegeling. Weet je nog hoe het was met het plastic Nikon-dekseltje, vergeleken met het GGS-glaasje?
Maar dat is voor mij geen reden om het GGS schermpje eraf te halen.
Groetjes Karin
Groet, Jaap