Windows of Mac

Discussies over fotobewerking en archivering

Wat heb ik / wil ik?

Peiling eindigde op za mar 31 2007 9:45 am

Ik heb alleen een Apple.
3
6%
Ik heb alleen Windows.
27
56%
Ik heb Apple en Windows.
11
23%
Ik heb nog geen Apple maar ben wel van plan er één aan te schaffen.
3
6%
Ik heb nog geen Windows maar ben wel van pla er éém aan te schaffen
0
Geen stemmen
Apple? Wat moet ik daar mee? Windows is the best!
1
2%
Windows? Wat moet ik daar mee? Apple is the best!
3
6%

Totaal aantal stemmen: 48

Macosx

Bericht door Macosx » do mar 01 2007 5:54 pm

Roelof schreef:Ik zie me voorlopig nog niet op een mac overstappen. Niet zolang er geen echt goede mail-client voor de mac is.
Wat bedoel je hier precies mee ????

:D

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » do mar 01 2007 6:07 pm

Macosx schreef:
Roelof schreef:Ik zie me voorlopig nog niet op een mac overstappen. Niet zolang er geen echt goede mail-client voor de mac is.
Precies wat er staat. Email is voor mij een razend belangrijke toepassing. Van een heel stel gelijkgestemde zielen hoor ik dat ze ondanks hun bekering tot de mac toch nog stiekum iets met windows doen om een uitgebreide mail-client te gebruiken.
Zo halfslachtig wil ik niet met mijn computer omgaan, dus zie ik me voorlopig niet op een mac overstappen. Ik zou niks weten wat de mac beter kan dan een windows computer, andersom dus wel. Vandaar dat ik niet overstap.
Ik ben niet tegen een mac, 't is op het ogenblik alleen niks voor mij.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

RRC

Bericht door RRC » do mar 01 2007 6:08 pm

:o Ik zeg altijd: "koop een computer die bij jou past" Wil je alleen wat tekstverwerken en internetten, dan heb je aan een Windows computer genoeg. Wil je veel grafische spelletjes spelen, heb je Windows nodig. Ga je voor grafisch werken en fotobewerking, dan past een Mac misschien beter bij jou.

Ik confronteer elk jaar mijn leerlingen met het feit dat Windows niet het enige besturingssysteem is, wat ze trouwens meestal voor die tijd wel denken.

Ik ga nu niet meedoen aan een PC vs Mac confrontatie, gezien hier genoeg over op het internet is te vinden.

Ik stel hoge eisen aan mijn apparatuur. Ik moet daarom ook langer sparen voor een nieuwe Mac dan een nieuwe pc. Maar met mijn Mac heb ik een stabiel systeem met de functies en programma's die het best bij mij passen. Als ik een foto open op mijn 20" Imac, dan weet ik dat deze foto wordt weergegeven op een scherm dat aan de hoogste kwaliteitseisen voldoet.

Kortom, koop een systeem dat bij jou past!

Rik

Macosx

Bericht door Macosx » do mar 01 2007 6:39 pm

Roelof schreef:
Macosx schreef:
Precies wat er staat. Email is voor mij een razend belangrijke toepassing. Van een heel stel gelijkgestemde zielen hoor ik dat ze ondanks hun bekering tot de mac toch nog stiekum iets met windows doen om een uitgebreide mail-client te gebruiken.
Zo halfslachtig wil ik niet met mijn computer omgaan, dus zie ik me voorlopig niet op een mac overstappen. Ik zou niks weten wat de mac beter kan dan een windows computer, andersom dus wel. Vandaar dat ik niet overstap.
Ik ben niet tegen een mac, 't is op het ogenblik alleen niks voor mij.
Wat kan je dan meer met Win ? Ben gewoon benieuwd. Het gaat er mij zeker niet om wat beter is :D Ik werk ook met Win dus dat maakt mij niet echt uit 8) Gebruik je wat ander als Outloo of Oulook Express ???
Laatst gewijzigd door Macosx op do mar 01 2007 7:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » do mar 01 2007 6:49 pm

Hmm,
Ik kan uiteraard niet oordelen over of adviseren voor anderen, maar wel verhalen uit eigen ervaringen:
Ik werk sinds 1988 zakelijk met DOS/Windows en prive alweer sinds 1994 met Mac OS (vanaf Systeem 6) op diverse Apple computers. Op dit moment een iMac met OSX.

Sinds een jaar of 10 heb ik ook een kantoor aan huis en heb van de zaak de zoveelste Windows laptop (nu een Acer, dual processor, 17") daartoe in gebruik.

Een praktijkvoorbeeld:
Vanmiddag nog een mailtje met een bijlage op de Windows ontvangen, waarvan de bijlage niet kon worden geopend ivm een te groot bestand. Mail geforwarded naar m'n Mac et du voila: Bestandje geopend, 90* gedraaid, bewerkt & van commentaar voorzien en binnen een minuut retour gestuurd!
Deze oefening zou op een Windows een ramp zijn geweest die veel tijd zou vreten aan hulp en lap-middelen om de weigerachtige bijlage tot openen over te halen, om uiteindelijk niet meer (vaak minder) te bereiken als wat ik met de Mac in een jiffy heb gedaan.

Dan zwijg ik nog maar van de bekende Windows irritaties die iedereen kennelijk bij gebrek aan vergelijk heeft geleerd voor lief te nemen:
Traag afsluiten en zeer traag weer opstarten (dat moet nogal eens met een Windows systeem) en ook virussen, vastlopers, crashes, geen lopende processen kunnen onderbreken en povere multitasking op de Windows.... Ze worden door de verstokte Window gebruiker allemaal klakkeloos geslikt als ware het zoete koek :?

Het enige echte nadeel van mijn Mac is dat ik hem niet de schuld kan geven als ik een deadline niet haal... ;-)

Voor mij een Mac!

Groetingen van Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

Macosx

Bericht door Macosx » do mar 01 2007 7:06 pm

Fera Albi schreef:Een praktijkvoorbeeld:
Vanmiddag nog een mailtje met een bijlage op de Windows ontvangen, waarvan de bijlage niet kon worden geopend ivm een te groot bestand.
Dat zou nog aan je instellingen van Outlook (Express) kunnen liggen dat boven een bepaalde groote geen attechments kunt openen of binnen halen ???

8)

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » do mar 01 2007 7:12 pm

Macosx schreef:Dat zou nog aan je instellingen van Outlook (Express) kunnen liggen dat boven een bepaalde groote geen attechments kunt openen of binnen halen ???
:roll:
1916 kB klein was de bijlage, krijg normaliter tot 10 MB probleemloos binnen op beide systemen :roll:

Groetingen van Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » do mar 01 2007 7:16 pm

Macosx schreef:Gebruik je wat ander als Outloo of Oulook Express ???
Ja, ik gebruik een exoot die naar de naam The Bat! luistert. Maar om daar nu diep op in te gaan, gaat wel erg ver van fotografie af.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Macosx

Bericht door Macosx » do mar 01 2007 7:28 pm

Roelof schreef:
Macosx schreef:Gebruik je wat ander als Outloo of Oulook Express ???
Ja, ik gebruik een exoot die naar de naam The Bat! luistert. Maar om daar nu diep op in te gaan, gaat wel erg ver van fotografie af.
Ja begrijp ik. Maar kun in het kort zeggen, wat Exoot zo bijzonder maakt ?
Wat b.v. niet in outlook kan.

Macosx

Bericht door Macosx » do mar 01 2007 7:29 pm

Fera Albi schreef:
Macosx schreef:Dat zou nog aan je instellingen van Outlook (Express) kunnen liggen dat boven een bepaalde groote geen attechments kunt openen of binnen halen ???
:roll:
1916 kB klein was de bijlage, krijg normaliter tot 10 MB probleemloos binnen op beide systemen :roll:

Groetingen van Hans
tja, dan houd het op he :D

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » vr mar 02 2007 8:30 am

Thunderbird is dé vervanger voor Outlook Express: http://www.mozilla-europe.org/nl/products/thunderbird/

yoyo

Bericht door yoyo » vr mar 02 2007 7:04 pm

onno schreef:Thunderbird is dé vervanger voor Outlook Express: http://www.mozilla-europe.org/nl/products/thunderbird/
Gebruik ik idd ook.
Eigenlijk ben ik helemaal geen Microsoft fan. Ik zoek voor bijna alle taken software alternatieven. Zeker als ik ze veel gebruik. Meestal freeware. Het OS is voor mij alleen het platform. Als ik toch met MS producten werk (Word, Excel, Outlook) dan is dat alleen omdat ik op mijn werk er helaas ook mee moet werken en ik de software onder bedrijfslicentie thuis kan gebruiken.

Ik heb ook niet de indruk dat je voor de Mac veel freeware hebt. Vergis ik me hier...?

Macosx

Bericht door Macosx » vr mar 02 2007 7:25 pm

yoyo schreef:
onno schreef:Thunderbird is dé vervanger voor Outlook Express: http://www.mozilla-europe.org/nl/products/thunderbird/
Gebruik ik idd ook.
Eigenlijk ben ik helemaal geen Microsoft fan. Ik zoek voor bijna alle taken software alternatieven. Zeker als ik ze veel gebruik. Meestal freeware. Het OS is voor mij alleen het platform. Als ik toch met MS producten werk (Word, Excel, Outlook) dan is dat alleen omdat ik op mijn werk er helaas ook mee moet werken en ik de software onder bedrijfslicentie thuis kan gebruiken.

Ik heb ook niet de indruk dat je voor de Mac veel freeware hebt. Vergis ik me hier...?
Op de Mac is net zoveel freeware hoor :D
Komplete office pakketten etc, etc, echt heel veel. Je kan het zo gek niet verzinnen of het is er wel.

8)

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » vr mar 02 2007 10:51 pm

Software zat: http://macupdate.com

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » za mar 03 2007 1:04 am

yoyo schreef: Ik heb ook niet de indruk dat je voor de Mac veel freeware hebt. Vergis ik me hier...?
Er is idd ook voor het Mac OS zeer veel freeware op het web te vinden die goed presteert.
Echter, kijk je in praktijk naar de bij het MAC OS standaard meegeleverde programa's, zul je toch hard moeten zoeken om betere alternatieven te vinden, die en stabiel werken, en een prettige inteface hebben, en compatible zijn met eigen maar ook "platform-vreemde/onafhankelijke" software.

Affijn, ik persoonlijk stop met deze eindeloze "wellus"-"nietus" discussie en raad iedereen aan om (als het voor hem/haar maar even mogelijk is) een tijdje te werken en objectieve ervaringen op te doen met MAC, WIN en/of LINUX systemen. Baseer daar dan je keuze op en laat je vooral niet teveel (ver)leiden door wat de reclame roept, ... je zo gewend bent,... de buurman ook heeft,... of wat ik hier ventileer... :wink:

Groetingen van Hans
Met de groeten van Hans.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”