de NCN bezoekt het Fort aan den Ham 10 juli 2010
Re: de NCN bezoekt het Fort aan den Ham 10 juli 2010
Martijn. Voor het verscherpen van een foto gebruiken Capture NX2 gebruikers heel graag ‘Hoogdoorlaat’. De ‘Straal’ wordt dan gelijk gezet aan het aantal Mega pixels van de camera.
Via ‘Dekking / Bedekken’ wordt dan de ‘Dekking’ flink terug gezet, om het effect drasties te verminderen. Dat gebeurt vaak te weinig. Dat zie je helemaal als je de foto’s gaat printen. Je weet niet wat je ziet.
Het is niet de methode van verscherpen waar ik een voorkeur aan geef.
Via ‘Dekking / Bedekken’ wordt dan de ‘Dekking’ flink terug gezet, om het effect drasties te verminderen. Dat gebeurt vaak te weinig. Dat zie je helemaal als je de foto’s gaat printen. Je weet niet wat je ziet.
Het is niet de methode van verscherpen waar ik een voorkeur aan geef.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Onlangs hebben we tijdens de Capture NX 2 voor gevorderden workshop van Arabia de tip gekregen als radius bij het hoogdoorlaatfilter het aantal megapixels aan te houden van je camera en dan met de dekking te spelen. Dat heb ik hier standaard toegepast zonder verder te kijken. Ik kan wellicht even kijken of ze met een wat mildere verscherping beter zijn.M.Oorthuis schreef:Foto's van Patrick daarentegen zijn weer te ver doorgeschoten met een of andere verscherping met een te grove radius.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik begrijp volkomen wat jullie gedaan hebben en dat dat een advies is van iemand en je hoeft me niet uit te leggen wat je gedaan hebt, mijn vraag is dan als iemand zegt dat je van de brug moet springen omdat dat goed voor je is of je dat dan ook doet? Ik heb namelijk het idee dat het gedaan word omdat iemand die er verstand van heeft zegt dat het zo hoort.
Nogmaals mijn vraag: Als je die techniek toepast zoals hier toegepast vind je dat dan mooi? Probeer eens een kleinere radius of met mindere mate verscherpen (en pas te verscherpen na het verkleinen) ziet dat er dan al beter uit? Zo ja, waarom doe je dat dan niet?
Nogmaals mijn vraag: Als je die techniek toepast zoals hier toegepast vind je dat dan mooi? Probeer eens een kleinere radius of met mindere mate verscherpen (en pas te verscherpen na het verkleinen) ziet dat er dan al beter uit? Zo ja, waarom doe je dat dan niet?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Dat laatste kan ik je zo wel zeggen; luiheid. Ik heb ze even snel door Capture NX heen getrokken. Die verscherping heb ik er standaard in gezet; het is een opgeslagen actie.
Ik weet ook wel dat ik het verkleinen en dan verscherpen beter met de hand en op het oog kan doen. Wellicht vond ik deze foto's daar niet belangrijk genoeg voor.
Ik zal als ik zo kort door de bocht werk voortaan een wat minder sterke verscherping toepassen. Als het jou gelijk opvalt, dan is het vast teveel geweest. Dank je voor de waarschuwing!
Ik weet ook wel dat ik het verkleinen en dan verscherpen beter met de hand en op het oog kan doen. Wellicht vond ik deze foto's daar niet belangrijk genoeg voor.

Ik zal als ik zo kort door de bocht werk voortaan een wat minder sterke verscherping toepassen. Als het jou gelijk opvalt, dan is het vast teveel geweest. Dank je voor de waarschuwing!
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Het feit dat je de actie er uberhaubt overheen gegooid hebt wil zeggen dat je ze toch wel bewerkt heb dus ik zeg dan misschien 30 sec. meer uit te trekken en de foto's wat beter aanzienlijk makenPatrick schreef:Dat laatste kan ik je zo wel zeggen; luiheid. Ik heb ze even snel door Capture NX heen getrokken. Die verscherping heb ik er standaard in gezet; het is een opgeslagen actie.
Ik weet ook wel dat ik het verkleinen en dan verscherpen beter met de hand en op het oog kan doen. Wellicht vond ik deze foto's daar niet belangrijk genoeg voor.![]()

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Mij kan het het ook zeker niet bekoren in dit geval.... maar ieder zijn smaak.GdP schreef:Het is niet de methode van verscherpen waar ik een voorkeur aan geef.
Met vriendelijke groet,
Bram
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb even goed m'n best gedaan, en even op m'n gemak verscherpt. Deze zouden veel beter moeten zijn. Het met grote straal hoogdoorlaatfilter ga ik in de ban stoppen; dat is blijkbaar niet geschikt om zomaar over een setje foto's heen te gooien.
Vinden jullie ze nu beter (klik wel even op de foto's zodat je ze op 100% ziet, en niet teruggeschaald)? Wat vinden jullie sowieso van die foto's. Moet ik nog wat tijd investeren in nog een setje?
P.S. Ik heb de originele "foute" versies verwijderd; ik laat liever geen slechte versies op m'n Photobucket account staan. Eigenlijk niet zo netjes om ze weg te halen uit dit draadje...
Vinden jullie ze nu beter (klik wel even op de foto's zodat je ze op 100% ziet, en niet teruggeschaald)? Wat vinden jullie sowieso van die foto's. Moet ik nog wat tijd investeren in nog een setje?

P.S. Ik heb de originele "foute" versies verwijderd; ik laat liever geen slechte versies op m'n Photobucket account staan. Eigenlijk niet zo netjes om ze weg te halen uit dit draadje...
- TomT
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Hallo,
Op zaterdagochtend om ca. 10:15 werd ik door Patrick geattendeerd op dit uitje. Het is vlak bij waar ik woon dus even snel gereed gemaakt voor vertrek en erheen gefietst. Nooit aan een statief gedacht dus werden het hoge ISO-waarden en voor sommige plaatjes is een statief van een mede-NCNer gebruikt. Dit zijn mijn resultaten geworden.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
Groetjes,
Tom
Op zaterdagochtend om ca. 10:15 werd ik door Patrick geattendeerd op dit uitje. Het is vlak bij waar ik woon dus even snel gereed gemaakt voor vertrek en erheen gefietst. Nooit aan een statief gedacht dus werden het hoge ISO-waarden en voor sommige plaatjes is een statief van een mede-NCNer gebruikt. Dit zijn mijn resultaten geworden.
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

Groetjes,
Tom
Laatst gewijzigd door TomT op vr jul 16 2010 8:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D300+Grip, 35mm f/2.0D, 50mm f/1.8D, 85mm f/1.4D, 105mm f/2.8D Micro, 12-24mm f/4 ED, 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR, 17-55mm f/2.8 IF ED, 70-200mm f/2.8 IF ED VR, 70-300mm f/4.5-5.6G VR, TC-17E II, SB800's
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ondanks geen statief prima gelukt!
12 En 13 zijn trouwens dezelfde foto...
12 En 13 zijn trouwens dezelfde foto...

- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
netjes Tom, krijg zo zin om er weer eens heen te gaan.
- TomT
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Patrick, was toch 'de plaat blijven hangen' tijdens het copy+paste proces. Dank je. Is gecorrigeerd. Foto 13 is nu een andere.
Groet, Tom
Groet, Tom
D300+Grip, 35mm f/2.0D, 50mm f/1.8D, 85mm f/1.4D, 105mm f/2.8D Micro, 12-24mm f/4 ED, 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR, 17-55mm f/2.8 IF ED, 70-200mm f/2.8 IF ED VR, 70-300mm f/4.5-5.6G VR, TC-17E II, SB800's
- Cees
- Forumlid
Mooie serie, Tom.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- reneo57
- Clublid
- Contacteer:
Heel mooi Tom klasse
M.v.g René
https://www.flickr.com/photos/reneo57/
https://www.flickr.com/photos/reneo57/
1

2

3

4

De laatste foto moet je meer van afstand bekijken. Vind je hem niet mooi, dan sta je nog te dicht bij.

2

3

4

De laatste foto moet je meer van afstand bekijken. Vind je hem niet mooi, dan sta je nog te dicht bij.

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Nog een laatste setje van mij. Ik heb geprobeerd de anderen niet teveel te herhalen wat betreft onderwerp. Valt natuurlijk niet mee. Ik hoop wel dat deze er ook van korte afstand al toonbaar uitzien...
7.

8. Welkom is Castle Wolfenstein

9.

10.

11.

7.

8. Welkom is Castle Wolfenstein

9.

10.

11.